Linttakantaan: Viirusilmä farkku-Aero hankittu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Linttakantaan: Viirusilmä farkku-Aero hankittu

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Käytännön seikkojen (kolkki on hiukan ahdas tämänhetkisen turvakaukalo-, -istuin-ja lastenvaunu-rumban ykkösautoksi) takia, ja kyllähän nuo viimeiset Aerot alkoivat jo hiukan kiinnostaakin yli puolen vuoden Ruotsin-tarjontaa (tai sen vähäisyyttä) herkeämättä seuranneena. Pitkään karsastin Dame Ednoja, mutta kaikki kauniimmat femmat alkavat jo olla iällä.

Speksejä:
- viimeisiä 191kW versioita. Aerona myyty Ruotsissa, mutta virallinen mallimerkinta 2.3ts ex5. M2009, rekisteröity liikkeen esittelyautoksi 30.5.2008.
- Kanadan speksillä, mutta jostain syystä jäänyt kotimaahansa ja myöskin vähälle käytölle (77tkm nyt mittarissa). Tästä saadaan mukava lisämauste rekisteröintiprosessin Suomessa, mutta kertoilen siitä jossain vaiheessa lisää tuolla maahantuontiosiossa.
- ajalta, jolloin värikartasta saattoi poimia mustan ja valkoisen lisäksi n. kymmenenen erisävyistä harmaata eikä paljon muuta. Tämä on Glass Grey, joka on oikeastaan aika hieno (harmaaksi): auto muuttuu tietyssä valossa selvästi vihreäksi, mutta ankeana kaamospäivänä sulautuu kameleontin lailla ankeanharmaaseen taustaansa. Ihan käytännöllinen joka tapauksessa usean punaisen käyttöauton jälkeen, eikä ihan jokapäiväinen vastaantulija.
- Aeron vakiovarustus + Denson navi + HarmanKardon 6CD:n vaihtajalla + rengaspainevahti + alkuperäinen irtokoukku

Kysymyksiä:
1. Onko tuossa Viirussa muutettu vaihdekeppiä/vivustoa jotenkin kun tuntuu olevan aikamoinen soppakauha verrattuna esim. 100tkm enemmän ajettuun M03:een. Onko tuolla jotain tyyppipaikkoja (vrt. tonnarin yhdyskumi), jota kannattaa tsekata?

2. Kone-vaihteistopaketti tuntuu liikkeellelähdettäessä hiukan löysältä. Onko näissä moottorin tukikumit kuinka kipuherkkiä vai voisiko apu löytyä vaihdelaatikon kumeja entraamalla, joita epäilen ainakin halvemmiksi ja helpommiksi vaihtaa?

3. Onko joku päivittänyt näihin vanhemmista femmoista takaluukun alaverhoilua (valoineen siis!) ja/tai takaoven valoja? Onko jotain tietämisen arvoista syöttöjännitteen tuomisesta vai nyysinkö mistä parhaiten irti saan?

4. Sivupeilit eivät tee mitään, vaikka sisäpeili tuntuu himmenevän hyvinkin herkästi ihan päivälläkin näin kaamosaikaan. Sinänsä toimii paremmin tai ainakin herkemmin kuin entisessä tonnarissani, mutta sivupeileille tuntuu olevan yhteys poikki. No, taidan aloittaa kurkistamalla sivupeilien taakse; tuleeko sinne edes piuhoja!? (tehtaan mukaan pitäisi tulla) Siirryn sitten seuraavaksi sisäpeilin takamaastoon... Kysymys tässä siis oli, josko minulla on kohtalotovereita! :)

5. Pelkurin sivupeili on myös "normaali" eli pelkästään nytkähtää nappia painaessa mutta ei tilttaa. Olen ymmärtänyt että näissä on se ylikuormitus-/-lämpösuoja, joka saattaa muuttua yliherkäksi. Tsekkaan nyt ensin ettei tuolla mekaniikassa ahdista mikään, mutta peilin taittumisyritys loppuu niin pian ettei liiallisesta vastuksesta aiheutuva kuormakaan ehtisi laukaista sitä niin nopeasti. Ajattelin mitata kuskin puolen haukkaaman virran toimiessaan ja päätellä sen perusteella soveltuvan vaihto-osan jostain elektroniikka- tai sähkötarvikeliikkeestä. Kysymys: onko joku korjannut omastaan vastaavan ja/tai onko tietoa tuon lämpösuojan spekseistä.

6. SAAKO (SAAHAN?!) TUON TAKALUUKUN Techitettyä toimimaan keskuslukituksen kanssa!?! Toyota-apinointi, jota aina inhosin CS-kauden tonnarissa ja siten suuresti arvostan fiksumpaa ratkaisua farkku-kolkissa. Nyt tökkii sitten entistä suuremmin tämä... :evil: :evil:

7. Ai niin: takalasit laskevat sujuvasti keskikonsolin napeista, mutta kumpikaan ei suostu niistä nousemaan(!). Meinasi jo kylmätä eräänä räntäsateisena iltana, mutta onneksi lasit sai normaalisti ylös takaovien napeista, kunhan "lapsilukko" oli pois päältä. Onko tässä joku tietty tyyppivika, vai aloitanko vain keskikonsolin nappiryhmän räjäyttämisllä ja tutkimisella?

Ihan mukavalta kaiken kaikkiaan vaikuttaa toistaiseksi, ja saabistille on sopivasti kättenvoiteitakin tarjolla, niinkuin pitääkin. Tällä mennään, kysymyksiä ja kommentteja riittää varmaan jatkossakin joten kiitos ja anteeksi jo etukäteen! :D :saab:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Linttakantaan: Viirusilmä farkku-Aero hankittu

Viesti Kirjoittaja Raser »

Suomik kirjoitti:
5. Pelkurin sivupeili on myös "normaali" eli pelkästään nytkähtää nappia painaessa mutta ei tilttaa. Olen ymmärtänyt että näissä on se ylikuormitus-/-lämpösuoja, joka saattaa muuttua yliherkäksi. Tsekkaan nyt ensin ettei tuolla mekaniikassa ahdista mikään, mutta peilin taittumisyritys loppuu niin pian ettei liiallisesta vastuksesta aiheutuva kuormakaan ehtisi laukaista sitä niin nopeasti. Ajattelin mitata kuskin puolen haukkaaman virran toimiessaan ja päätellä sen perusteella soveltuvan vaihto-osan jostain elektroniikka- tai sähkötarvikeliikkeestä. Kysymys: onko joku korjannut omastaan vastaavan ja/tai onko tietoa tuon lämpösuojan spekseistä.
:
Onnittelut ja onnea "uudelle" autolle (sitä tulet tarvitsemaan) ja osanottoni rohkean saab-valinnan johdosta!!! :?

Peilien kääntyminen sivulle olisi kiva saada toimimaan omassa orrspel-kappaleessani ja mikäli saat jotain selvyyttä tai ratkaisua asiaan niin vinkkaa vaikka yyveellä, jota kautta parhaat vinkit foorumilla välittyvät, kiitti.

Missäpäin tuollainen lämpösuoja muuten sijaitsee?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin