Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Re: avaimentunnistimen irroitus
Esim. http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... b-9-5M.pdf
Taitaa olla jenkkilään tehty, mutta eiköhän se enimmiltä osin päde Euroopan Saabeihinkin.
Taitaa olla jenkkilään tehty, mutta eiköhän se enimmiltä osin päde Euroopan Saabeihinkin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: avaimentunnistimen irroitus
siinä oli nappi, mutta ei ole enään. napsahti koko paska sisällehttps://www.dropbox.com/sc/qq8sctxm4idnm82/n39irEOLff
mitäs nyt tehdään? Tilannehan on nyt se ettei tuota autoa edes pysy siirtämään minnekkään koska parkkilukko on päällä.
mitäs nyt tehdään? Tilannehan on nyt se ettei tuota autoa edes pysy siirtämään minnekkään koska parkkilukko on päällä.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: avaimentunnistimen irroitus
Vaihdevaijerin voi irrottaa laatikon päältä ja "säätää" käsin vaihde vapaalle, jolloin autoa voi ainakin hinata. Toi virtalukkohomma taas.... Pitäis varmaan purkaa se konsoli, jotta pääsee tutkimaan. Mulla ei kokemusta, mutta haulla varmaan löytyy ohjeita.Eiku tsemppiä
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: avaimentunnistimen irroitus
Yhdet avaimet saatiin väännettyä solmuun joten konsolin purkuhommiin menee. Onko minkälaisia kokemuksia ja löytyiskö jostain hyviä kuvaohjeita kuinka tämä suoritetaan että sais lukkosylinterin irti. Ilmeisesti uudet avaimet ja sylinteri on nyt sitte hommattava joten ainut paikka taitaa sille olla merkkihuolto, paljonkohan on kustannusarvio?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: avaimentunnistimen irroitus
Yksi mahdollisuus on pumpata lukkosylinteri täyteen jäykkää vaseliinia ja yrittää vielä avaimella saada kääntymään, on kuulemma joillakin onnistanut. Jos saat avaimen kääntymään ÄLÄ käännä sitä takaisin, paina sylinterin lukitus vapaaksi esim. 2.5 mm kuusiokoloavaimella ja vedä sylinteri ylös. Kuluneen lukkosylinterin voi saada elvytettyä viilaamalla/hiomalla haittojen päät. Tarvii ottaa se valkoinen muoviosa pois ensin ja sitten se poikittainen tappi, joka jousen ansiosta lentää helposti hukkaan. Sitten taisikin jo lähteä ulkokuori ytimen päältä pois ja haittojen päät paljastuvat. Nyt olis viilattava haittojen päät ”ytimen” tasalle jonka jälkeen vasta avain pois lukosta. Sitten vielä huolellinen purseenpoisto ja puhdistus ennen kokoamista. Yhden lukon olen viilaamalla kunnostanut ja se toimii ku junan vessa. Voi olla että ei onnistu jos on tositosikulunut lukko. Uusi sylinteri maksoi viime kesänä n.230€
9000CS 2,0tA sport MY98
9-5 farkku MY01 b205/4 E/i/R(projektina tai paaliin?)
Yamaha WR 125 X, Kubota B6000
Honda CR-V
9-5 farkku MY01 b205/4 E/i/R(projektina tai paaliin?)
Yamaha WR 125 X, Kubota B6000
Honda CR-V
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Miten tuon vahteen saa helpoiten vapaalle niin sais hinattua lämpöseen talliin jossa vois mukavammin touhuta tuon purkuhomman kanssa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
suapas kirjoitti:Vaihdevaijerin voi irrottaa laatikon päältä ja "säätää" käsin vaihde vapaalle, jolloin autoa voi ainakin hinata.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Taisin itse aukaista tuon totaalijumin crc kylvyllä, laita sitä oikein reilusti lukkoon ja sitten paineilmalla rätti lukon päällä pois. Ja samaa toistaen pari kertaa, sen jälkeen rupeet avaimella ylösalas nitkuttaen kevyesti vistpaamaan lukkoa auki. Jos ei ole haitat jo ihan paskana uskon että tuolla konstilla aukeaa...
Oma lukko ainakin toimii kuin unelma täälässeen crc pesun jälkeen vaikka -23 olikin kopissa muutamana aamuna.
Taisin laittaa sitä 5-56 mömmöä sinne lukkoon vähän niinkuin enemmänkin eli ruiskutin sitä sillä pillillä niin paljon että se tuli yli ja pesi samalla lukosta sitä möhnää pois.
Toivotaan että auttaa...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... virtalukko
Oma lukko ainakin toimii kuin unelma täälässeen crc pesun jälkeen vaikka -23 olikin kopissa muutamana aamuna.
Taisin laittaa sitä 5-56 mömmöä sinne lukkoon vähän niinkuin enemmänkin eli ruiskutin sitä sillä pillillä niin paljon että se tuli yli ja pesi samalla lukosta sitä möhnää pois.
Toivotaan että auttaa...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... virtalukko
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Olen vasta kojaannut kaverin lukkopesän Opel Zafirasta. Oli totaalisesti muka jumissa. Kun ymmärtää vähän lukkopesän rakennetta huomaa että sitä avainta kannattaa kokeilla joko nostaa tai painaa alas tasaisesti. Yhksi tapa on laittaa avaimen alle vaikka metallisen paperiliittimet, tai jonkun rautalangan. Se nostaa/laskee sitä avainta joka saattaa riittää että kaikki ne helkkarin pömpelit menevät oikeaan asentoon.
Avaimen väkivaltainen nitkuttaminen ei aina auta tilannetta, vaan tasainen nosto lasku, ja rauhallinen nitkuttaminen.
Kun pesä on irti, kannattaa se vaikka hiomapaperilla pyöräyttää. Itse käytin lukkopesän tärpätissä parin otteeseet, jonka jälkeen hionta hiekkapaperilla (siis niiden ulostulevien tappien pyöristely, etteivät hirveästi törröttäis kun avain / ne tapit kuluneet), taas tärpättiin, paineilmapuhallus, tärpätti, ja voitelu HHS2000 mömmöllä ulkopuolelta että sisältä. Helkkarin hyvä oli lopputulos.
Avaimen väkivaltainen nitkuttaminen ei aina auta tilannetta, vaan tasainen nosto lasku, ja rauhallinen nitkuttaminen.
Kun pesä on irti, kannattaa se vaikka hiomapaperilla pyöräyttää. Itse käytin lukkopesän tärpätissä parin otteeseet, jonka jälkeen hionta hiekkapaperilla (siis niiden ulostulevien tappien pyöristely, etteivät hirveästi törröttäis kun avain / ne tapit kuluneet), taas tärpättiin, paineilmapuhallus, tärpätti, ja voitelu HHS2000 mömmöllä ulkopuolelta että sisältä. Helkkarin hyvä oli lopputulos.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Kuka sitä malttaaShadow_Fi kirjoitti: vaan tasainen nosto lasku, ja rauhallinen nitkuttaminen.
9-5 Aero - 00
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Niin, ja sitten hajotetaan, tai kirvataan monet tunnit
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Kertokaappa lukkosepät, jos tuohon virtalukkoon työntäis meisselin (siis ruuvimeisselin ) ja vääntäis väkisin paskaksi sen lukon. Tuohonhan saa pcs:ltä uuden lukosylinterin tilaamalla. Ennemmin tämän tekis ku lähtee purkamaan alakautta tuota hommaa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Älä riko. Menee paskat ne solut. Sitten menee vaikeaksi.
Työnsitkö avaimen alle jotain tavaraa niinkuin aikaisemmin mainitsin?
Työnsitkö avaimen alle jotain tavaraa niinkuin aikaisemmin mainitsin?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
En ole kokeilut vielä tuota paperiliitin niksiä, pitää vissin sitäkin kokeilla sitte. Tänään tungin sinne aseöljyä mutta toivottomalta tuntuu. https://www.dropbox.com/sc/nk56synz04uctrb/rpbe92FCh4 Eikös tuo lukkopesä ole yläasennossa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan
Kokeile myös lämpölaajenemista. Hiustenkuivaajalla rankasti lämmitä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866