9-5 on kunnon talviauto
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Talvi 2014 tuli sittenkin, vaikka olis voinu pitää välivuoden pakkasista.
Helkutin kylmät noi saabin penkit ja liukkaat. Onneksi grillivastukset on nopeat ja tehokkaat. Joku lampaanvillaistuinsuoja voisi olla kova sana.
Peruutustutka huutaa tauotta koko ajan kun vaihde on pakilla. Ne puskurianturit ei taida tykätä kylmästä.
Denso navi/radio 7" näyttö on aluksi aina himmeänä, mutta kirkastuu kun auto lämpenee sisältä.
Takakontin (sedan) kaasujouset antoivat heti periksi ja luukkua pitää nostaa voimalla ylös ja alas se taas rämähtää niin lujaa että kohta vääntyy pelti mutkalle. Unohtuu nimittäin joka kerta että toi luukku pitäisi laskea hitaasti käsillä auttamalla.
Sutimisenesto tai luistonesto on kyllä aika tehokas. Hassu tunne kun kaasun painaa pohjaan ja auto ryömii vaan hitaasti eteenpäin! Mitenkäs noi järjestelmät oikein toimivat Saab 9-5 autossa, olisiko jossain hyvin selostettuna kuvattu niiden toiminta?
Jarruttaako auto itse fyysisesti etupyörien jarruja (painaa palat vasten levyä) liikkeelle lähdettäessä kun pyörät alkavat sutia tyhjää? Eikös tuossa hyvin nopeasti kulu palat loppuun?
Helkutin kylmät noi saabin penkit ja liukkaat. Onneksi grillivastukset on nopeat ja tehokkaat. Joku lampaanvillaistuinsuoja voisi olla kova sana.
Peruutustutka huutaa tauotta koko ajan kun vaihde on pakilla. Ne puskurianturit ei taida tykätä kylmästä.
Denso navi/radio 7" näyttö on aluksi aina himmeänä, mutta kirkastuu kun auto lämpenee sisältä.
Takakontin (sedan) kaasujouset antoivat heti periksi ja luukkua pitää nostaa voimalla ylös ja alas se taas rämähtää niin lujaa että kohta vääntyy pelti mutkalle. Unohtuu nimittäin joka kerta että toi luukku pitäisi laskea hitaasti käsillä auttamalla.
Sutimisenesto tai luistonesto on kyllä aika tehokas. Hassu tunne kun kaasun painaa pohjaan ja auto ryömii vaan hitaasti eteenpäin! Mitenkäs noi järjestelmät oikein toimivat Saab 9-5 autossa, olisiko jossain hyvin selostettuna kuvattu niiden toiminta?
Jarruttaako auto itse fyysisesti etupyörien jarruja (painaa palat vasten levyä) liikkeelle lähdettäessä kun pyörät alkavat sutia tyhjää? Eikös tuossa hyvin nopeasti kulu palat loppuun?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Jarruttaa jarrupaloilla sutivaa pyörää ensin jos luistaa vain vähän, jolloin tehoa siirtyy pitävämmälle pyörälle. Jos se ei riitä niin sitten kosketaan kaasuläppään ja otetaan tehoja pois. Kuulet sen jarrupalojen käytön siitä ruksuttamisesta vähän kuin ABS jarrutuksessa.
En muista missä vaiheessa tuohon tuli päivitys. Itsellä on nyt 2009 softa sisällä, ja luistonesto toimii paljon paremmin kuin 2002 softassa, jossa se oli täysin hyödytön. Veti heti tehot pois. Suorastaan vaarallinen.
Mutta se ei siis ole mikään "launch control" vaan sutimiset esto, ja se toimii parhaiten silloin kun korjausta tarvitsee tehdä vain vähän, eli kun ruksutus kuuluu eikä kaasuläppään vielä kosketa. Kaikista huonoiten se toimii silloin kun pistät lähdöstä kaasun pohjaan.
En muista missä vaiheessa tuohon tuli päivitys. Itsellä on nyt 2009 softa sisällä, ja luistonesto toimii paljon paremmin kuin 2002 softassa, jossa se oli täysin hyödytön. Veti heti tehot pois. Suorastaan vaarallinen.
Mutta se ei siis ole mikään "launch control" vaan sutimiset esto, ja se toimii parhaiten silloin kun korjausta tarvitsee tehdä vain vähän, eli kun ruksutus kuuluu eikä kaasuläppään vielä kosketa. Kaikista huonoiten se toimii silloin kun pistät lähdöstä kaasun pohjaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Ohjauspyörän pinta on niin hitsin kylmä kanssa, että tumppu pitää vetää käteen ennenkuin pystyy rattiin tarttumaan.
Onko joku ostanut esimerkiksi Motonetin lampaanvilla ratinsuojan? Sopiiko kokonsa puolesta ysivitoseen? Muita vinkkejä...?
Kärkkäiseltä ostin muutama vuosi sitten tonnariin mukamas sopivan ratinsuojan, mutta eihän se mahtunut. Eivät meinanneet millään huolia sitä takaisin. Täytyisi tietää sopiva koko valmiiksi, eihän sitä oikein pysty kokeilemaankaan, ja ei jaksa tapella myyjien kanssa jos ei ole sopiva.
Oikeassa talviautossa pitäisi muuten olla "potkurauta" tai muu vastaava kohta oviaukon alareunassa mihin kengänsivun voisi potkaista lumien pudottamista varten kengän pohjasta ennen autoon istumista.
Onko joku ostanut esimerkiksi Motonetin lampaanvilla ratinsuojan? Sopiiko kokonsa puolesta ysivitoseen? Muita vinkkejä...?
Kärkkäiseltä ostin muutama vuosi sitten tonnariin mukamas sopivan ratinsuojan, mutta eihän se mahtunut. Eivät meinanneet millään huolia sitä takaisin. Täytyisi tietää sopiva koko valmiiksi, eihän sitä oikein pysty kokeilemaankaan, ja ei jaksa tapella myyjien kanssa jos ei ole sopiva.
Oikeassa talviautossa pitäisi muuten olla "potkurauta" tai muu vastaava kohta oviaukon alareunassa mihin kengänsivun voisi potkaista lumien pudottamista varten kengän pohjasta ennen autoon istumista.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Eikö ratin mittoja saa mittanauhalla riittävän tarkasti selville? Sillä irtoaa ainakin halkaisija (josta voi laskea kehän) ja paksuus alta aikayksikön, luulisi noiden riittävän.
Kengät voi kopauttaa kätevällä nilkanliikkeellä yhteen, jolloin molemmat kengät puhdistuu samalla kertaa eikä tartte potkia auton helmaa, oli siinä rautaa tai ei.
Kengät voi kopauttaa kätevällä nilkanliikkeellä yhteen, jolloin molemmat kengät puhdistuu samalla kertaa eikä tartte potkia auton helmaa, oli siinä rautaa tai ei.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-5 on kunnon talviauto
2006 vuodesta lähtien Saab 9-5 on palvellut taloutemme ykkösautona. Sitä edeltäneestä og900:sta toki on hyvät muistot, mutta enpä vaihtaisi takaisin. 9-5 on osoittautunut luotettavaksi, lämpimäksi ja turvalliseksi talviautoksi. Automaatti-ilmastointi toimii kesät ja talvet oikein hyvin. Se oli varmasti suurin muutos og900:n verrattuna. Nyt toinen 9-5 jo palveluksessa. Miksipä muuhunkaan vaihtamaan, kun hyvän automallin on löytänyt?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Saahan sen ratin mitat mitattua vaikka millimetriosien tarkkuudella, kyselin vaan jos joku olis vaikka sen Motonetin lampaanvillan ostanut (tai vastaavan) ja laittanut ratin päälle. Sorry nyt vaan taas! Sovitaan nyt sitten ettei kerrota kenellekään (ainakaan täällä foorumilla) jos on löytänyt jotain saabbiin sopivaa ja näppärää lisävarustetta. Jokainen mittaa ja hakee itse härpäkkeensä, eikä vahingossakaan kerro toisille.aero kirjoitti:Eikö ratin mittoja saa mittanauhalla riittävän tarkasti selville? Sillä irtoaa ainakin halkaisija (josta voi laskea kehän) ja paksuus alta aikayksikön, luulisi noiden riittävän.
Kengät voi kopauttaa kätevällä nilkanliikkeellä yhteen, jolloin molemmat kengät puhdistuu samalla kertaa eikä tartte potkia auton helmaa, oli siinä rautaa tai ei.
Mitä lumien karistamiseen tulee, niin on autoja joissa talvella pystyy huoletta kengän potkaisemaan siihen astinlautaan niin että lumet putoavat maahan. Tottakai on olemassa muitakin tapoja karistaa lumet kengän pohjista.
Yksi tapa on seisoa käsillään ja kopistella jalkoja/kenkiä yhteen ilmassa. Sitten on se ns. Chaplin-hyppy, jossa hypätään ilmaan ja kopsautetaan kengät yhteen sivulla.
Aina löytyy joku näppärä konsti tilanteeseen kuin tilanteeseen korvaamaan tietty puuttuva varuste tai suunnittelun puutos. Toki saabin kylkeen voi hitsailla haluamansa kenkärallin jälkiasenteisenakin. Meinaan vaan että "kunnon talviauton" määritelmässä voisi olla myös jotain sellaisia asioita jotka helpottavat autoilijaa talviolosuhteissa (vaikka tuulilasin-tai ohjauspyöränlämmitin, lämpenevä pesunestesäiliö, vakiona takapenkin istuinlämmitys, sisätilalämmitin tai sen läpivienti edes, jne.).
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Noh, mikä nyt riivaa? Toki voi olla että joku on juuri tuon tuotteen ostanut (joskin ystävällinen sielu olisi varmaan kertonut siitä kysymättäkin, että ostin tommosen ja ommuuten hyvä - harva rohkeaa kertoa että ostin tommosen ja ommuuten ihan paska, kun silloin tunnustaisi julkisesti tehneensä tyhmän kaupan), mutta varman tiedon saa ainakin mittaamalla. Ainakin minä olen Motonetistä saanut jopa mitan lainaksi tarkistaakseni akun sopivuuden autoon.
En suosittele käsilläseisontaa kenkien kopistelua varten. Siinä helposti hanskat kastuu ja se kylmä ratti tuntuu entistä kylmemmältä tuon jälkeen.
Mutta ihan vakavasti, yllättävän monella ihmisellä ei tule mieleenkään että kengät voisi kopsauttaa toisiaankin vasten, minkä vuoksi asian mainitseminen julkisella foorumilla aika-ajoin on ihan paikallaan. Pahoittelen, jos onnistuin loukkaamaan perusasian kertomisella.
En suosittele käsilläseisontaa kenkien kopistelua varten. Siinä helposti hanskat kastuu ja se kylmä ratti tuntuu entistä kylmemmältä tuon jälkeen.
Mutta ihan vakavasti, yllättävän monella ihmisellä ei tule mieleenkään että kengät voisi kopsauttaa toisiaankin vasten, minkä vuoksi asian mainitseminen julkisella foorumilla aika-ajoin on ihan paikallaan. Pahoittelen, jos onnistuin loukkaamaan perusasian kertomisella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Nyt kun on nahkajakkarat ekaa kertaa autossa, täytyy myöntää että Ihan alkumatkasta ne on paljon kolkommat kuin kangaspenkit. Silti loppumatkasta ne tuntuu paremmilta kuin kangaspenkit.Raser kirjoitti: Helkutin kylmät noi saabin penkit ja liukkaat. Onneksi grillivastukset on nopeat ja tehokkaat. Joku lampaanvillaistuinsuoja voisi olla kova sana.
Joo useinmiten huutaa turhaan. Tänäänkin taisi pakokaasusta ottaa, kun välillä huutelee ja välillä ei.Peruutustutka huutaa tauotta koko ajan kun vaihde on pakilla. Ne puskurianturit ei taida tykätä kylmästä.
Omalla kohtaa päinvastoin. Ex femmassa oli kaasut karanneet ja siihen kun oli tottunut, nykyisen ehjät kaasujouset tuntuvat ihan oudolle.
Takakontin (sedan) kaasujouset antoivat heti periksi ja luukkua pitää nostaa voimalla ylös ja alas se taas rämähtää niin lujaa että kohta vääntyy pelti mutkalle. Unohtuu nimittäin joka kerta että toi luukku pitäisi laskea hitaasti käsillä auttamalla.
On huima ero mukavuudessa ja ajamisen helppoudessa. Toisessa pirssissä joutuu kokoajan olemaan niin tarkkana kaasun kanssa ja tässä espillä varustetussa ei. Vielä tosin en ole testannut miten tuo käyttäytyy paksussa hangessa. Kaivautuuko jumiin itsensä?
Sutimisenesto tai luistonesto on kyllä aika tehokas. Hassu tunne kun kaasun painaa pohjaan ja auto ryömii vaan hitaasti eteenpäin!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Kannanpa minäkin huurteisen korteni kekoon. Ei ole yhdenkään Saabin kanssa ollut pakkasilla ongelmia, aina ovat käyntiin lähteneet, kaikki laitteet ovat toimineet, sisällä on ollut lämmintä ja ajaminen on ollut mukavaa olipa ulkolämpötila sitten +30 tai -30. Ja 9-5:n valoilla on nähnyt säässä kuin säässä.
Vuodatusta vääränmerkkisestä, jatkakaa omalla vastuulla:
Nyt olen ajanut kesästä saakka 500-sarjan saksalaisella. Varusteita ja hilavitkuttimia on niin että vanhaa saabistia pyörryttää ja kyllähän niistä osa on ihan kivoja olemassa. Mutta voi kun olisi kunnon valot (nämä ovat kaikesta hienosta adaptiivisuudestaan ym. huolimatta todella ala-arvoiset valoteholtaan), Aeron penkit - ja voi kun se tekniikka toimisi myös talvella!
Heti ensimmäisten pakkasten tultua kuskin ovi alkoi oikutella. Yleensä ovi kyllä aukesi, mutta kas kun se ei enää pysynyt kiinni, kun lukkomekanismi jumitti. Kerran aikani paiskottuani ovi meni kiinni - ja pysyi kiinni, ei auennut enää mistään kahvasta. Ensi kertaa elämässäni kapusin kuskin jakkaralle kartturinpuoleisesta ovesta. Ei tarvinnut Saabissa tällaista voimistelua harrastaa.
Kylmässä tuulilasi tahtoo huurtua pahasti ja sulaminen kestää kymmeniä kilometrejä (moottorikin lämpiää hitaasti).
Tänään sitten iski uusi tyyppivika: muutaman päivän pitkien maantieajojen (yhteensä 6-7 tuntia) ja viikonlopun ulkona seisomisen sekä sitä seuranneen tunnin ajon jälkeen ruutuun pamahti ilmoitus "Charge battery". Eli vaikka ajaa maantiellä työpäivän, auto ei saa akkuaan ladattua (vaan ilmeisesti enemmänkin purkaa sitä). Miten tällaisella voisi ajaa paikkaan B, jossa ei ole sähköä akun lataamiseen? Saabilla kyllä pärjäsi sähköttömällä mökilläkin mainiosti.
Paljon muutakin kerrottavaa olisi, tarkoitus on joskus (jos on aikaa) kirjoittaa saabisteille vertailu 500-sarjalaisen ja Aeron väliltä. Tiedätte sitten, mihin ei kannata näppejään sotkea.
Vuodatusta vääränmerkkisestä, jatkakaa omalla vastuulla:
Nyt olen ajanut kesästä saakka 500-sarjan saksalaisella. Varusteita ja hilavitkuttimia on niin että vanhaa saabistia pyörryttää ja kyllähän niistä osa on ihan kivoja olemassa. Mutta voi kun olisi kunnon valot (nämä ovat kaikesta hienosta adaptiivisuudestaan ym. huolimatta todella ala-arvoiset valoteholtaan), Aeron penkit - ja voi kun se tekniikka toimisi myös talvella!
Heti ensimmäisten pakkasten tultua kuskin ovi alkoi oikutella. Yleensä ovi kyllä aukesi, mutta kas kun se ei enää pysynyt kiinni, kun lukkomekanismi jumitti. Kerran aikani paiskottuani ovi meni kiinni - ja pysyi kiinni, ei auennut enää mistään kahvasta. Ensi kertaa elämässäni kapusin kuskin jakkaralle kartturinpuoleisesta ovesta. Ei tarvinnut Saabissa tällaista voimistelua harrastaa.
Kylmässä tuulilasi tahtoo huurtua pahasti ja sulaminen kestää kymmeniä kilometrejä (moottorikin lämpiää hitaasti).
Tänään sitten iski uusi tyyppivika: muutaman päivän pitkien maantieajojen (yhteensä 6-7 tuntia) ja viikonlopun ulkona seisomisen sekä sitä seuranneen tunnin ajon jälkeen ruutuun pamahti ilmoitus "Charge battery". Eli vaikka ajaa maantiellä työpäivän, auto ei saa akkuaan ladattua (vaan ilmeisesti enemmänkin purkaa sitä). Miten tällaisella voisi ajaa paikkaan B, jossa ei ole sähköä akun lataamiseen? Saabilla kyllä pärjäsi sähköttömällä mökilläkin mainiosti.
Paljon muutakin kerrottavaa olisi, tarkoitus on joskus (jos on aikaa) kirjoittaa saabisteille vertailu 500-sarjalaisen ja Aeron väliltä. Tiedätte sitten, mihin ei kannata näppejään sotkea.
Re: 9-5 on kunnon talviauto
On ne kylmät, mutta viirussa ainakin lämpenee todella nopeasti. Liukkaus on minusta plussaa, niin pystyy helposti vaihtamaan asentoa.Mertmi kirjoitti:Nyt kun on nahkajakkarat ekaa kertaa autossa, täytyy myöntää että Ihan alkumatkasta ne on paljon kolkommat kuin kangaspenkit. Silti loppumatkasta ne tuntuu paremmilta kuin kangaspenkit.Raser kirjoitti: Helkutin kylmät noi saabin penkit ja liukkaat. Onneksi grillivastukset on nopeat ja tehokkaat. Joku lampaanvillaistuinsuoja voisi olla kova sana.
Minusta tuo ei anna vääriä hälytyksiä, paitsi farkussa lumi pölisee aina siihen puskuriin ja antureiden edessä.Mertmi kirjoitti:Joo useinmiten huutaa turhaan. Tänäänkin taisi pakokaasusta ottaa, kun välillä huutelee ja välillä ei.Raser kirjoitti: Peruutustutka huutaa tauotta koko ajan kun vaihde on pakilla. Ne puskurianturit ei taida tykätä kylmästä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Raser kirjoitti:
"Helkutin kylmät noi saabin penkit ja liukkaat. Onneksi grillivastukset on nopeat ja tehokkaat. Joku lampaanvillaistuinsuoja voisi olla kova sana."
Viime syksyn Lapin reissulla ostin Äkäslompolon Jounilta Saabin kuskinpenkille porontaljapefletin, nyt on eri mukava istua pakkasaamuna kylmälle nahkapenkille, kuulemma toimii myös toisin päin, eli on kesällä viileä. Suosittelen lämpimästi.
"Helkutin kylmät noi saabin penkit ja liukkaat. Onneksi grillivastukset on nopeat ja tehokkaat. Joku lampaanvillaistuinsuoja voisi olla kova sana."
Viime syksyn Lapin reissulla ostin Äkäslompolon Jounilta Saabin kuskinpenkille porontaljapefletin, nyt on eri mukava istua pakkasaamuna kylmälle nahkapenkille, kuulemma toimii myös toisin päin, eli on kesällä viileä. Suosittelen lämpimästi.
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Paksuilla nahkahanskoilla pystyy vielä helposti painelemaan nappuloita, jopa navin nappuloita. En kyllä itse laittaisi mitään karvoja rattiin.Raser kirjoitti:Ohjauspyörän pinta on niin hitsin kylmä kanssa, että tumppu pitää vetää käteen ennenkuin pystyy rattiin tarttumaan.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-5 on kunnon talviauto
jmarin: onko uudemmissakin bemmeissä vielä akku siellä "takalonkassa"? Jos on niin kannattaa tämmösillä pakkasilla ottaa siitä akun päältä se kotelo pois ja kaataa takapenkit tai jos farmari niin jättää takatilan peitto auki niin pääsee lämmin ilma sinne akulle.. Totesin vaan ite viime talvena entisessä e39:ssä että ei se akku jäisenä ota virtaa vastaan..
Niin ja varmuuden vuoksi jos et tiedä niin e60, e61 joutuu sitten koodata sen akun käyttöön jos meinaa vaihtaa..
Niin ja varmuuden vuoksi jos et tiedä niin e60, e61 joutuu sitten koodata sen akun käyttöön jos meinaa vaihtaa..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Plussaa:
+ Penkinlämmittimet on nopeat, ei nahkajakkara hirveän kauaa ehdi olemaan kylmänä.
+ Peilinlämmittimet toimii vielä -20c pakkasilla.
+ Ovet aukeaa ja menee kiinni kahvasta - aina. Tosin takaovien keskuslukot reistaa, mutta menee 363tkm ajetun piikkiin ja paranee kolvailemalla.
+ Lämpöä tulee tarpeeksi sisään, moottori lämpenee nopeasti.
Miinusta:
- Ainakin 00'' mallissa TCS on aivan hanurista.
+ Penkinlämmittimet on nopeat, ei nahkajakkara hirveän kauaa ehdi olemaan kylmänä.
+ Peilinlämmittimet toimii vielä -20c pakkasilla.
+ Ovet aukeaa ja menee kiinni kahvasta - aina. Tosin takaovien keskuslukot reistaa, mutta menee 363tkm ajetun piikkiin ja paranee kolvailemalla.
+ Lämpöä tulee tarpeeksi sisään, moottori lämpenee nopeasti.
Miinusta:
- Ainakin 00'' mallissa TCS on aivan hanurista.
Re: 9-5 on kunnon talviauto
Itsellä huutaa jatkuvasti, saa melkeinpä joka käynnistyskerralla käydä sutaisemassa anturien päältä. Joskus tulee vaan kylmästi laitettua pois päältä koko tutka.Poy kirjoitti:Minusta tuo ei anna vääriä hälytyksiä, paitsi farkussa lumi pölisee aina siihen puskuriin ja antureiden edessä.Mertmi kirjoitti:Joo useinmiten huutaa turhaan. Tänäänkin taisi pakokaasusta ottaa, kun välillä huutelee ja välillä ei.Raser kirjoitti: Peruutustutka huutaa tauotta koko ajan kun vaihde on pakilla. Ne puskurianturit ei taida tykätä kylmästä.
SAAB 9-5 Aero -05