9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Cona »

eklunto1 kirjoitti:9-3 Nelivedolla. Mikäli sutiva eturengas riittää, niin 9-5. Mikäli 9-5, niin 04-05 on siistein ja laadukkaamman oloinen kun viiru muovisisustalla. (Makuasia toki)

9-3 on takajalkatiloiltaan liian pieni, jos usein takapenkillä matkustajia.
Tätä laadukkuus-argumenttia 9-5:ssä Viirun ja vanhempien välillä minä olen ihmetellyt, kun moni on siitä maininnut. Minusta vanhempi kojetaulu on suoraan 90-luvulta ja muovien värisävykin on kuin jossain Talbotissa. Ei Viirunkaan muovit ainakaan minulla nitise tai naarmuunnu ihan yltiöherkästi. Toki tämä on makuasia niin kuin sanoitkin.

Kyllähän 9-3 Turbo X:nä / Aero:na olisi hemmetin hieno! :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Joskus itse miettinyt että vaihtaisi ng 9-3:seen kun onhan se ihan hyvännäköinen pirssi ulkoa ja sisältäkin ihan ok. No, se on kuitenkin aina tyssännyt siihen kun istuu sisälle ja sitten alkaa se ämpärimuovin määrä ärsyttää. Käsijarrukahvakin natisee ja nitisee että alkaa pelottaa jotta meneekö se poikki kohta :lol: Sitten silmään pistää esim. repsottavat penkin kyljet puolta nuoremmissa autoissa mitä oma vanhus on. En sitten tiedä onko -07 vuosimallin jälkeen tullut parannusta, toivottavasti.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Sain viestin privana, että 9-3 neliveto se olla pitää. Mitenköhän on niiden hilppeiden kesto ja eikös se neliveto vie aika paljon pois tehoja! Meinaan ainekin kuivalla kelillä jää neliveto kyllä normi etuveto Saabille!.Tiedä sitten??? :?:
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Termos »

Cona kirjoitti: Tätä laadukkuus-argumenttia 9-5:ssä Viirun ja vanhempien välillä minä olen ihmetellyt, kun moni on siitä maininnut. Minusta vanhempi kojetaulu on suoraan 90-luvulta ja muovien värisävykin on kuin jossain Talbotissa. Ei Viirunkaan muovit ainakaan minulla nitise tai naarmuunnu ihan yltiöherkästi. Toki tämä on makuasia niin kuin sanoitkin.
Kyllä tuon -06 Aeron muovit rämisee ja natisee paljon enemmän, kuin -98 vanhuksen vastaavat (rumemmat). Etuovet ovat varsinkin oikea murheenkryyni resonointeineen :evil:
Tietty jäykempi alusta ja matalaprofiiliset renkaat ovat osasyyllisiä räminöihin, mutta siltikin jotenkin laadutonta tuo viirun muovipaneeleiden sovitus/materiaali on.

Ilmojen lämmettyä pitää nykiä rämisevät osat irti, StP:n tuotteita liimailemaan ja toivoa parannusta yleiseen ajomukavuuteen :wink:

http://www.powerset.fi/stp
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Örkinrumilus kirjoitti:Ja jos on tarvetta (ilmeisesti kuitenkaan ei) 9-3:ssa lastenistuimelle takapenkillä niin etupenkillä ei kunnolla mahdu enää olemaan. 9-5:ssa tilaa riittää hyvin ainakin 190cm pitkälle. Itse aikaisia kompaten että pidän itse enemmän tästä 9-5:sta sisältä kuin 9-3:n juurikin tuosta muovisesta tuntumasta. Ja pakko spoilata loppuun että tuo 2.8v6 mylly on myös enemmän Opel ;)
Olen aikalailla samoilla linjoilla tuosta 9-3:n muovisesta tuntumasta vs. 9-5. Kolkissa on sellaista nitisevää irrallista muoviosaa siinä etupenkkien välissä ja esim vakionopeudensäätimen katkaisijan toiminta on femmassa paljon täsmällisempää kuin kolkissa. Tuo 2.8 kone sensijaan on ollut paras mitä minä olen Saabeissa päässyt ajamaan.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Paukku Aero kirjoitti:Sain viestin privana, että 9-3 neliveto se olla pitää. Mitenköhän on niiden hilppeiden kesto ja eikös se neliveto vie aika paljon pois tehoja! Meinaan ainekin kuivalla kelillä jää neliveto kyllä normi etuveto Saabille!.Tiedä sitten??? :?:
Onhan tuossa vinha perä että neliveto sen olla pitää, kyllä minäkin tosta appiukon 9-5 xwd aerosta tykkäsin talvikelillä :D Ja tällä hetkellä itseä harmittaa kun omassa kulkineessa alkaisi menopuoli olemaan kohdallaan muttakun pitoa ei meinaa löytyä. Mutta siltikin, jos saisin valita, pitäytyisin 9-5:ssa.

Ja voihan se olla, itse en siis tiedä, että neliveto jää etuvetoiselle kuivalla suoralla. Jota siis ajat suomen vuodesta ehkä n.15%. Enemmän kuitenkin ehdit nelivedolla hymyilemään suomen liukkailla ;). Ja itse niinikään olen skeptinen haldex-pohjaisten nelikoiden suhteen, mutta ilmeisesti nämä ovat sen verran uudempaa haldex-sukupolvea että järkevillä öljynvaihdoilla toimivat niin hyvin kuin tuommoinen nelikko voi toimia ilman että tarvitsee aina olla jotakin osaa uusimassa :p. Joku näiden kanssa oikeasti pelannut osaa tästä varmaankin enemmän valaista.

-Örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Aero 2008 VS 9-3 Aero 2007(ei kombi ja automaatti malli)

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kyllä tuon -06 Aeron muovit rämisee ja natisee paljon enemmän, kuin -98 vanhuksen vastaavat (rumemmat).
Valitettavasti juuri näin!

Nyt kun talvi oikeasti tuli ja muutaman päivän ajan on ollut isompaa pakkasta, olen ajellut vanhemmalla kulkineella. Uudempi auto seisoo nyt vuorostaan autokatoksen perukoilla ja odottelee lämpöisempiä kelejä.

Laatukäsite on suhteellinen ja jokainen kokee asiat omalla tavallaan. Mutta itselle oli pettymys todeta kuinka paljon laatu on joiltakin osin heikentynyt vuosimallien -00 ja -09 välillä.
Omaan silmään esim. vanhemman auton sileä sisustusnahka näytti paremmalta kuin uudemman 'karkea' nahka.
Ja esim. farkussa uudemman takalasin pesurin toiminta on suorastaan surkeaa vanhempaan verrattuna.

Uudemmassa autossa ovet, luukut ja verhoilut nitisevät ja natisevat pakkasella syheröisellä pinnalla ajaessa paljon enemmän kuin vanhemmassa kulkineessa. Joissakin halvemman luokan autoissa varmaan kuuluu asiaan, mutta Saabissa mielestäni ei pitäisi kuulua.

Uuden auton lämppäri toimii yhtä juohevasti (käyttöliittymältään parempi) kuin vanhankin, mutta vanha auto vaikuttaa kuitenkin lämpiävän sisältä nopeammin. Erilaiset moottorit ja polttoaine (vanhemmassa bensa, uudemmassa etanoli) saattavat kenties aiheuttaa eroja lämpiämiseen, mutta suurin ero lämpimyyden tuntuun pakkasilla tullee uudemman auton vaatimattomammasta eristyksestä.

Just tällaiset pikkujutut saa minun mielestäni vanhemman auton tuntumaan mukavammalta pakkaskeleissä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin