moottorin lämpötila nousee hitaasti.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 51
- Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
- Paikkakunta: Ylöjärvi
moottorin lämpötila nousee hitaasti.
9-5 aero vm. 2005 2.3l biopower softattu.
Elikkäs moottorin lämpötila nousee erittäin hitaasti ylös. Lohkolämmittimellä esilämmitetty moottori 30 asteeseen kestää n. 12min/8km nousta 70~ asteeseen.
Tyhjäkäynillä lämpötilan jää 73 asteeseen, jos sisätilan lämmitys on päällä "auto" asennossa, jos pois niin nousee 85-88 asteeseen.
Autoon on nyt vaihdettu originaali termostaatti (30577561), tämä ei korjannut ongelmaa. Vaihdanko viellä moottorin lämpötila-anturinkin vai mistähän voisi johtua?
Elikkäs moottorin lämpötila nousee erittäin hitaasti ylös. Lohkolämmittimellä esilämmitetty moottori 30 asteeseen kestää n. 12min/8km nousta 70~ asteeseen.
Tyhjäkäynillä lämpötilan jää 73 asteeseen, jos sisätilan lämmitys on päällä "auto" asennossa, jos pois niin nousee 85-88 asteeseen.
Autoon on nyt vaihdettu originaali termostaatti (30577561), tämä ei korjannut ongelmaa. Vaihdanko viellä moottorin lämpötila-anturinkin vai mistähän voisi johtua?
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Tuskin anturissa vika, jos SID:n mukaan lämpö kuitenkin nousee 88 asteeseen. Ainakin omassani näyttää 88 ja sitten termostaatti aukeaa ja lämmöt tippuu noin 80 asteeseen, josta taas lähtevät nousemaan jne.
Aika hidasta kaupunkiajoa (12min/8km), mutta paljonko oli pakkasta? Varmaan -20 kuten tässä naapurikunnassakin.
t. Mika
Aika hidasta kaupunkiajoa (12min/8km), mutta paljonko oli pakkasta? Varmaan -20 kuten tässä naapurikunnassakin.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Mites jäähdytyspuhaltimet? Talvella niiden ei kovin usein pitäis puhaltaa.
Onhan termari oikein päin? Se pikku reikä ymmärtääkseni täytyy olla ylöspäin. En tiedä voiko silla olla vaikutusta, mutta silti..
Se ettei moottori lämpiä, voi johtua vain termostaatista, koska silloin kun se on kiinni, vesi ei kierrä kuin koneen sisällä, ja käy mutkaa auton sisätiloissa, jolloin jos vesi jäähtyy kovasti tuosta, niin se on luovuttanut sen lämmön auton sisälle reilusti, tai ulos jolloin termari auki.
Toinen vaehtoehto on ettei vesi ota lämpöä kunnolla vastaan. Mikä siihen vaikuttaa en osaa sanoa, koska ei ole sellaista kokemusta.
Niin ja toki kolmas on että anturi valehtelee, toisaalta joskus se nähtävästi näyttää oikein, jotein en usko. Kuitenkin aika halpa se on, niin sen on periaatteessa sama vaihtaa.
Onhan termari oikein päin? Se pikku reikä ymmärtääkseni täytyy olla ylöspäin. En tiedä voiko silla olla vaikutusta, mutta silti..
Se ettei moottori lämpiä, voi johtua vain termostaatista, koska silloin kun se on kiinni, vesi ei kierrä kuin koneen sisällä, ja käy mutkaa auton sisätiloissa, jolloin jos vesi jäähtyy kovasti tuosta, niin se on luovuttanut sen lämmön auton sisälle reilusti, tai ulos jolloin termari auki.
Toinen vaehtoehto on ettei vesi ota lämpöä kunnolla vastaan. Mikä siihen vaikuttaa en osaa sanoa, koska ei ole sellaista kokemusta.
Niin ja toki kolmas on että anturi valehtelee, toisaalta joskus se nähtävästi näyttää oikein, jotein en usko. Kuitenkin aika halpa se on, niin sen on periaatteessa sama vaihtaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Eikait se auta ko muuttaa lämpimämpään maahan... Se kuitenki kiertää se vesi sieltä sisätilan kennon kautta jossa jäähtyy vaikket puhalteliskaan sisälle - ja jos puhallus on päällä ni sehän on sama ko kierrättäisit vettä syylärin läpi (tai no pienempi kenno mutta kuitenki). Ite tuosa ko tuota jenkkiversiota Suomen talveen sopeuttelin (akun jäähdytys pois, keliin sopivan termarin asennus, jähytysnesteet, eberin asennus) huomasin saman homman. Jos et ajamalla kertaalleen nosta lämpöjä tuonne 88 asteeseen ni et sinä niitä tyhjäkäynnillä näillä pakkasilla sinne saa koskaan. Ja sielä on ekalla kertaa termarin avautuessa syyläri täynnä sitä -20 -asteista vettä ni aika kauan kestää ennen ku oot ne saanu kertaalleen kiertämään ja lämpiämään, eli alkuun tippuu termarin avautuessa aina lämmöt melko raakasti.
Ei ne nouse lämmöt sen kummemmin (saatika etes nuin hyvin) monesa muusakaan kulukineesa (paitti tuosa mun talvikäyttiksessä - Mustang GT - siinä palaa bensaa riittävästi ja moottorin sisäinen kitkaki taitaa jo lämpöjä tuotella riittävästi että alta 5min on viisari tanasa)
Sitte alkaisin huolehtimaan asiasta kun ei mittari pysy -20 kelissä matka-ajossakaan vaakassa tai SID-infosta kattoessa näyttelis 70 asteen lämpöjä.
Ei ne nouse lämmöt sen kummemmin (saatika etes nuin hyvin) monesa muusakaan kulukineesa (paitti tuosa mun talvikäyttiksessä - Mustang GT - siinä palaa bensaa riittävästi ja moottorin sisäinen kitkaki taitaa jo lämpöjä tuotella riittävästi että alta 5min on viisari tanasa)
Sitte alkaisin huolehtimaan asiasta kun ei mittari pysy -20 kelissä matka-ajossakaan vaakassa tai SID-infosta kattoessa näyttelis 70 asteen lämpöjä.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Infrapunalämpömittarilla voi helposti hakea vertailutietoa termostaattikotelon pinnasta. Jos ei silläkään menetelmällä saa kunnolla lämpimäksi ajetusta autosta yli 80 asteen lukemia, uusi termari on viallinen. Mittausmenetelmän voi vielä varmistaa kokeilemalla tehdä sama mittaus toimivaksi tiedetystä autosta.
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Mullakin tuntuu lämpiäminen kestävän kauan. 2.3 automaatti aero. 11km matkalla siihen 70 asteeseen. Puolet matkasta 80km/h ja loput kaupungissa.
Lohkolämmittimessä 2h ja pakkasta se 20, ilmastointi auto asennossa 21 pyynneillä.
Tuli tuossa aikaisemmin testattua ja tuossa 80km/h vauhdissakaan ei tunnu nousevan kovin iloisesti. Tuli varmaan 20km ajettua kahdeksaakymmpiä ja ei vieläkään normilämmöt. Mutta jos nopeuden nostaa 100km/h niin sitten alkaa jo lämmetä
Eli termarin luulisi toimivan.
Kai se on vaan niin taloudellinen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Orkkis termari vaihdettu viime syksynä. Tankissa viinaa. En tiiä auttasko jos laittaisi sisäilmankierron päälle ja laittas jotain viimasuojaa keulalle.
Kakkosautona oleva Golf 1,6 bensa lämpiää yli puolet nopeammin, tosin mitä lieneen siinä todelliset lämmöt, viisari nousee nopeasti puoleenväliin ja lämmintä riittää sisälle asti. Kulutus on kuitenkin reilusti pienempi kuin femmassa jossa luulis tuota hukkalämpöä riittävän.
Lohkolämmittimessä 2h ja pakkasta se 20, ilmastointi auto asennossa 21 pyynneillä.
Tuli tuossa aikaisemmin testattua ja tuossa 80km/h vauhdissakaan ei tunnu nousevan kovin iloisesti. Tuli varmaan 20km ajettua kahdeksaakymmpiä ja ei vieläkään normilämmöt. Mutta jos nopeuden nostaa 100km/h niin sitten alkaa jo lämmetä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kai se on vaan niin taloudellinen
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Orkkis termari vaihdettu viime syksynä. Tankissa viinaa. En tiiä auttasko jos laittaisi sisäilmankierron päälle ja laittas jotain viimasuojaa keulalle.
Kakkosautona oleva Golf 1,6 bensa lämpiää yli puolet nopeammin, tosin mitä lieneen siinä todelliset lämmöt, viisari nousee nopeasti puoleenväliin ja lämmintä riittää sisälle asti. Kulutus on kuitenkin reilusti pienempi kuin femmassa jossa luulis tuota hukkalämpöä riittävän.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 51
- Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Vertailu kohtana toimii vastaava auto, joka lämpiää tismalleen samoissa olosuhteissa (-20 nyt) yms. 85 asteeseen 2-3km ajolla, eli huomattavasti nopeemmin. Puhaltimet ei mielestäni ole olleet päällä. Voisin tuota infrapunaa koittaa ja katsoa sitten mitä lukemia tulee. Vaihdan huomenna kun kerkiän sen lämpötila-anturin joka tapauksessa se kun on helppo homma.
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Omassa autossa nousee lämpötila SID infon mukaan n. 91 asteeseen ennen kuin termostaatti aukeaa. Sitten tippuu n. 85-87 asteeseen ja lähtee taas nousemaan termarin mennessä kiinni. Tätä väliä sahaa kylmälläkin ilmalla, kunhan kiekkamittarissa on n. 2000 rpm tai enemmän. Termari on orkkis ja reilun vuoden vanha.mikan kirjoitti:Tuskin anturissa vika, jos SID:n mukaan lämpö kuitenkin nousee 88 asteeseen. Ainakin omassani näyttää 88 ja sitten termostaatti aukeaa ja lämmöt tippuu noin 80 asteeseen, josta taas lähtevät nousemaan jne.
Aika hidasta kaupunkiajoa (12min/8km), mutta paljonko oli pakkasta? Varmaan -20 kuten tässä naapurikunnassakin.
t. Mika
Tyhjänkäynti ja pienillä kierroksilla ajelu saa kylmällä kelillä lämmöt pysymään 85-88 asteen tuntumassa. Silloin ei tahdo nousta yli 90 asteen. Ja selvästi hitaammin lämpenee maantielläkin, jos ajaa 80 km/h vitosvaihteella. Tällöinhän kierrokset ovat selvästi alle 2000 rpm.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Kyllä pitäisi ehjällä termarilla nousta lämmöt 80km/h nopeudessa täysin vaivatta kovillakin pakkasila. Sulla on termari sökö.Jantteri kirjoitti:Mullakin tuntuu lämpiäminen kestävän kauan. 2.3 automaatti aero. 11km matkalla siihen 70 asteeseen. Puolet matkasta 80km/h ja loput kaupungissa.
Lohkolämmittimessä 2h ja pakkasta se 20, ilmastointi auto asennossa 21 pyynneillä.
Tuli tuossa aikaisemmin testattua ja tuossa 80km/h vauhdissakaan ei tunnu nousevan kovin iloisesti. Tuli varmaan 20km ajettua kahdeksaakymmpiä ja ei vieläkään normilämmöt. Mutta jos nopeuden nostaa 100km/h niin sitten alkaa jo lämmetäEli termarin luulisi toimivan.
Kai se on vaan niin taloudellinen![]()
Orkkis termari vaihdettu viime syksynä. Tankissa viinaa. En tiiä auttasko jos laittaisi sisäilmankierron päälle ja laittas jotain viimasuojaa keulalle.
Kakkosautona oleva Golf 1,6 bensa lämpiää yli puolet nopeammin, tosin mitä lieneen siinä todelliset lämmöt, viisari nousee nopeasti puoleenväliin ja lämmintä riittää sisälle asti. Kulutus on kuitenkin reilusti pienempi kuin femmassa jossa luulis tuota hukkalämpöä riittävän.
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Edellinen termari oli kyllä rikki, sillä ei lämmöt meinanneet nousta. Uuden vaihtamisen jälkeen nousee kyllä normaaliksi, mutta yli 20 pakkasissa kestää aikansa. Kai se sitten on viallinen termari uudesta asti.
Pitääpä tutkia kunhan jaksaa.
Pitääpä tutkia kunhan jaksaa.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
KoteloNorsu kirjoitti:9-5 aero vm. 2005 2.3l biopower softattu.
Elikkäs moottorin lämpötila nousee erittäin hitaasti ylös. Lohkolämmittimellä esilämmitetty moottori 30 asteeseen kestää n. 12min/8km nousta 70~ asteeseen.
Tyhjäkäynillä lämpötilan jää 73 asteeseen, jos sisätilan lämmitys on päällä "auto" asennossa, jos pois niin nousee 85-88 asteeseen.
Autoon on nyt vaihdettu originaali termostaatti (30577561), tämä ei korjannut ongelmaa. Vaihdanko viellä moottorin lämpötila-anturinkin vai mistähän voisi johtua?
Millä asetuksilla sulla on ACC ?
Jos on Auto moodilla niin silloin on ns. "mukavuus" painoitteinen eli pyrkii optimoimaan matkustajille tulevaa lämpöä josta seuraa että moottorin lämmöt ei nousekkaan niin kuin vähän leudommilla keleillä on tapana.
ACC:n puhallin nopeudella on suuri vaikutus ja korostuu näin pakkasilla ja maantienopeuksilla (80 km/h).
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 51
- Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
ACC on "auto" asetuksella pyyntinä 21astetta. Kun lähden töistä koitan laittaa sisäilmankierron päälle ja katsotaan jos nousis nopeammin. Eikö tuo "auto" tajua itsessään kylmällä laittaa sisäilmankiertoa päälle? Tilannehan ei ole sinänsä mitenkään hälyttävä. Outoa vaan että toinen samanlainen auto kerää hetkessä lämmöt.
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Kannattaa ottaa se auton käyttöohjekirja ja tutustua ACC:n oikeaan käyttöön.
Ilmeneekö ongelma esim. - 16 asteen pakkasella?
Vaiko vain yli - 20 pakkasilla?
Ilmeneekö ongelma esim. - 16 asteen pakkasella?
Vaiko vain yli - 20 pakkasilla?
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 51
- Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Sisäilmankierto nyt ainakin oli huono ajatus. Huuruun vetää alta aikayksikön. Huomenna vaihdan sen anturin ja katsotaan, jos auttas. Käynnistyksen yhteydessä lämpötilakin hyppäsi 19 -> 26 ja takas 19. Ensimmäisen kerran huomasin jotain anturiin liittyvää oiretta. Toivottavasti olis nyt toi, jos ei niin ostan vielä toisen termostaatin ja koitan sillä.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 51
- Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.
Nyt sain sen anturin vaihdettua, kyllä siinä taisi joku vika olla. Nyt ottaa hetkessä auton moottorille lämmöt 80-83 (aikaisemmin jämähti 70-73asteeseen) ACC asennossa "auto" 21asteen pyynneillä. Ulkona vielläpä kylmempi kun aikasempana testi hetkenä. Kiitos kaikille vastauksista. ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)