moottorin lämpötila nousee hitaasti.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KoteloNorsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
Paikkakunta: Ylöjärvi

moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja KoteloNorsu »

9-5 aero vm. 2005 2.3l biopower softattu.
Elikkäs moottorin lämpötila nousee erittäin hitaasti ylös. Lohkolämmittimellä esilämmitetty moottori 30 asteeseen kestää n. 12min/8km nousta 70~ asteeseen.

Tyhjäkäynillä lämpötilan jää 73 asteeseen, jos sisätilan lämmitys on päällä "auto" asennossa, jos pois niin nousee 85-88 asteeseen.

Autoon on nyt vaihdettu originaali termostaatti (30577561), tämä ei korjannut ongelmaa. Vaihdanko viellä moottorin lämpötila-anturinkin vai mistähän voisi johtua?
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tuskin anturissa vika, jos SID:n mukaan lämpö kuitenkin nousee 88 asteeseen. Ainakin omassani näyttää 88 ja sitten termostaatti aukeaa ja lämmöt tippuu noin 80 asteeseen, josta taas lähtevät nousemaan jne.
Aika hidasta kaupunkiajoa (12min/8km), mutta paljonko oli pakkasta? Varmaan -20 kuten tässä naapurikunnassakin.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mites jäähdytyspuhaltimet? Talvella niiden ei kovin usein pitäis puhaltaa.
Onhan termari oikein päin? Se pikku reikä ymmärtääkseni täytyy olla ylöspäin. En tiedä voiko silla olla vaikutusta, mutta silti..

Se ettei moottori lämpiä, voi johtua vain termostaatista, koska silloin kun se on kiinni, vesi ei kierrä kuin koneen sisällä, ja käy mutkaa auton sisätiloissa, jolloin jos vesi jäähtyy kovasti tuosta, niin se on luovuttanut sen lämmön auton sisälle reilusti, tai ulos jolloin termari auki.

Toinen vaehtoehto on ettei vesi ota lämpöä kunnolla vastaan. Mikä siihen vaikuttaa en osaa sanoa, koska ei ole sellaista kokemusta.

Niin ja toki kolmas on että anturi valehtelee, toisaalta joskus se nähtävästi näyttää oikein, jotein en usko. Kuitenkin aika halpa se on, niin sen on periaatteessa sama vaihtaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Eikait se auta ko muuttaa lämpimämpään maahan... Se kuitenki kiertää se vesi sieltä sisätilan kennon kautta jossa jäähtyy vaikket puhalteliskaan sisälle - ja jos puhallus on päällä ni sehän on sama ko kierrättäisit vettä syylärin läpi (tai no pienempi kenno mutta kuitenki). Ite tuosa ko tuota jenkkiversiota Suomen talveen sopeuttelin (akun jäähdytys pois, keliin sopivan termarin asennus, jähytysnesteet, eberin asennus) huomasin saman homman. Jos et ajamalla kertaalleen nosta lämpöjä tuonne 88 asteeseen ni et sinä niitä tyhjäkäynnillä näillä pakkasilla sinne saa koskaan. Ja sielä on ekalla kertaa termarin avautuessa syyläri täynnä sitä -20 -asteista vettä ni aika kauan kestää ennen ku oot ne saanu kertaalleen kiertämään ja lämpiämään, eli alkuun tippuu termarin avautuessa aina lämmöt melko raakasti.

Ei ne nouse lämmöt sen kummemmin (saatika etes nuin hyvin) monesa muusakaan kulukineesa (paitti tuosa mun talvikäyttiksessä - Mustang GT - siinä palaa bensaa riittävästi ja moottorin sisäinen kitkaki taitaa jo lämpöjä tuotella riittävästi että alta 5min on viisari tanasa)

Sitte alkaisin huolehtimaan asiasta kun ei mittari pysy -20 kelissä matka-ajossakaan vaakassa tai SID-infosta kattoessa näyttelis 70 asteen lämpöjä.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja jus »

Infrapunalämpömittarilla voi helposti hakea vertailutietoa termostaattikotelon pinnasta. Jos ei silläkään menetelmällä saa kunnolla lämpimäksi ajetusta autosta yli 80 asteen lukemia, uusi termari on viallinen. Mittausmenetelmän voi vielä varmistaa kokeilemalla tehdä sama mittaus toimivaksi tiedetystä autosta.
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Mullakin tuntuu lämpiäminen kestävän kauan. 2.3 automaatti aero. 11km matkalla siihen 70 asteeseen. Puolet matkasta 80km/h ja loput kaupungissa.

Lohkolämmittimessä 2h ja pakkasta se 20, ilmastointi auto asennossa 21 pyynneillä.

Tuli tuossa aikaisemmin testattua ja tuossa 80km/h vauhdissakaan ei tunnu nousevan kovin iloisesti. Tuli varmaan 20km ajettua kahdeksaakymmpiä ja ei vieläkään normilämmöt. Mutta jos nopeuden nostaa 100km/h niin sitten alkaa jo lämmetä :) Eli termarin luulisi toimivan.
Kai se on vaan niin taloudellinen :saab: :D

Orkkis termari vaihdettu viime syksynä. Tankissa viinaa. En tiiä auttasko jos laittaisi sisäilmankierron päälle ja laittas jotain viimasuojaa keulalle.

Kakkosautona oleva Golf 1,6 bensa lämpiää yli puolet nopeammin, tosin mitä lieneen siinä todelliset lämmöt, viisari nousee nopeasti puoleenväliin ja lämmintä riittää sisälle asti. Kulutus on kuitenkin reilusti pienempi kuin femmassa jossa luulis tuota hukkalämpöä riittävän.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
KoteloNorsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja KoteloNorsu »

Vertailu kohtana toimii vastaava auto, joka lämpiää tismalleen samoissa olosuhteissa (-20 nyt) yms. 85 asteeseen 2-3km ajolla, eli huomattavasti nopeemmin. Puhaltimet ei mielestäni ole olleet päällä. Voisin tuota infrapunaa koittaa ja katsoa sitten mitä lukemia tulee. Vaihdan huomenna kun kerkiän sen lämpötila-anturin joka tapauksessa se kun on helppo homma.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

mikan kirjoitti:Tuskin anturissa vika, jos SID:n mukaan lämpö kuitenkin nousee 88 asteeseen. Ainakin omassani näyttää 88 ja sitten termostaatti aukeaa ja lämmöt tippuu noin 80 asteeseen, josta taas lähtevät nousemaan jne.
Aika hidasta kaupunkiajoa (12min/8km), mutta paljonko oli pakkasta? Varmaan -20 kuten tässä naapurikunnassakin.

t. Mika
Omassa autossa nousee lämpötila SID infon mukaan n. 91 asteeseen ennen kuin termostaatti aukeaa. Sitten tippuu n. 85-87 asteeseen ja lähtee taas nousemaan termarin mennessä kiinni. Tätä väliä sahaa kylmälläkin ilmalla, kunhan kiekkamittarissa on n. 2000 rpm tai enemmän. Termari on orkkis ja reilun vuoden vanha.

Tyhjänkäynti ja pienillä kierroksilla ajelu saa kylmällä kelillä lämmöt pysymään 85-88 asteen tuntumassa. Silloin ei tahdo nousta yli 90 asteen. Ja selvästi hitaammin lämpenee maantielläkin, jos ajaa 80 km/h vitosvaihteella. Tällöinhän kierrokset ovat selvästi alle 2000 rpm.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Jantteri kirjoitti:Mullakin tuntuu lämpiäminen kestävän kauan. 2.3 automaatti aero. 11km matkalla siihen 70 asteeseen. Puolet matkasta 80km/h ja loput kaupungissa.

Lohkolämmittimessä 2h ja pakkasta se 20, ilmastointi auto asennossa 21 pyynneillä.

Tuli tuossa aikaisemmin testattua ja tuossa 80km/h vauhdissakaan ei tunnu nousevan kovin iloisesti. Tuli varmaan 20km ajettua kahdeksaakymmpiä ja ei vieläkään normilämmöt. Mutta jos nopeuden nostaa 100km/h niin sitten alkaa jo lämmetä :) Eli termarin luulisi toimivan.
Kai se on vaan niin taloudellinen :saab: :D

Orkkis termari vaihdettu viime syksynä. Tankissa viinaa. En tiiä auttasko jos laittaisi sisäilmankierron päälle ja laittas jotain viimasuojaa keulalle.

Kakkosautona oleva Golf 1,6 bensa lämpiää yli puolet nopeammin, tosin mitä lieneen siinä todelliset lämmöt, viisari nousee nopeasti puoleenväliin ja lämmintä riittää sisälle asti. Kulutus on kuitenkin reilusti pienempi kuin femmassa jossa luulis tuota hukkalämpöä riittävän.
Kyllä pitäisi ehjällä termarilla nousta lämmöt 80km/h nopeudessa täysin vaivatta kovillakin pakkasila. Sulla on termari sökö.
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Edellinen termari oli kyllä rikki, sillä ei lämmöt meinanneet nousta. Uuden vaihtamisen jälkeen nousee kyllä normaaliksi, mutta yli 20 pakkasissa kestää aikansa. Kai se sitten on viallinen termari uudesta asti.

Pitääpä tutkia kunhan jaksaa.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

KoteloNorsu kirjoitti:9-5 aero vm. 2005 2.3l biopower softattu.
Elikkäs moottorin lämpötila nousee erittäin hitaasti ylös. Lohkolämmittimellä esilämmitetty moottori 30 asteeseen kestää n. 12min/8km nousta 70~ asteeseen.

Tyhjäkäynillä lämpötilan jää 73 asteeseen, jos sisätilan lämmitys on päällä "auto" asennossa, jos pois niin nousee 85-88 asteeseen.

Autoon on nyt vaihdettu originaali termostaatti (30577561), tämä ei korjannut ongelmaa. Vaihdanko viellä moottorin lämpötila-anturinkin vai mistähän voisi johtua?

Millä asetuksilla sulla on ACC ?

Jos on Auto moodilla niin silloin on ns. "mukavuus" painoitteinen eli pyrkii optimoimaan matkustajille tulevaa lämpöä josta seuraa että moottorin lämmöt ei nousekkaan niin kuin vähän leudommilla keleillä on tapana.
ACC:n puhallin nopeudella on suuri vaikutus ja korostuu näin pakkasilla ja maantienopeuksilla (80 km/h).
Saab 9-5 2.0t 1998
KoteloNorsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja KoteloNorsu »

ACC on "auto" asetuksella pyyntinä 21astetta. Kun lähden töistä koitan laittaa sisäilmankierron päälle ja katsotaan jos nousis nopeammin. Eikö tuo "auto" tajua itsessään kylmällä laittaa sisäilmankiertoa päälle? Tilannehan ei ole sinänsä mitenkään hälyttävä. Outoa vaan että toinen samanlainen auto kerää hetkessä lämmöt.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kannattaa ottaa se auton käyttöohjekirja ja tutustua ACC:n oikeaan käyttöön.

Ilmeneekö ongelma esim. - 16 asteen pakkasella?

Vaiko vain yli - 20 pakkasilla?
Saab 9-5 2.0t 1998
KoteloNorsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja KoteloNorsu »

Sisäilmankierto nyt ainakin oli huono ajatus. Huuruun vetää alta aikayksikön. Huomenna vaihdan sen anturin ja katsotaan, jos auttas. Käynnistyksen yhteydessä lämpötilakin hyppäsi 19 -> 26 ja takas 19. Ensimmäisen kerran huomasin jotain anturiin liittyvää oiretta. Toivottavasti olis nyt toi, jos ei niin ostan vielä toisen termostaatin ja koitan sillä.
KoteloNorsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Elo 04, 2013 11:39
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: moottorin lämpötila nousee hitaasti.

Viesti Kirjoittaja KoteloNorsu »

Nyt sain sen anturin vaihdettua, kyllä siinä taisi joku vika olla. Nyt ottaa hetkessä auton moottorille lämmöt 80-83 (aikaisemmin jämähti 70-73asteeseen) ACC asennossa "auto" 21asteen pyynneillä. Ulkona vielläpä kylmempi kun aikasempana testi hetkenä. Kiitos kaikille vastauksista. :mrgreen:
Vastaa Viestiin