pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

rami22 kirjoitti:Vihaan ylikaiken vitus viisaita runkkareita jotka aikansa piipittää ja kun joutuu edes vastuuseen teoistaan tai sanomisistaan hautaudutaan madon tavalla maanalle.tai perustellaan käytännön tekemisiä kirjoittamalla wikipediasta lainaamia tekstejä ilman minkäänlaista OMAA kokemusta oli asia mikä tahansa.kirjoitellaan mutulla kummiskaan voimattatta perustella väittämäänsä käytännössä.kyllä,olen ala-aste ikäisen tasolla ja helevetin ylpee jos sinun kaltainen ylä-aste ikäinen on noin v*tun tyhmä!ihan jos siltä tuntuu alapalkissa olevaan s.postiin voit laittaa yhteystietoja johon voin ilmoittaa kun saappini ei lähde tulille.jos et ilmesty paikalle kun sovitaan tulen ja etin käsiini sinut ja revin sen kätesi irti ja raavin sillä pesemätöntä persettäni.pietään kiinni siitä mistä sovitaan vai mitä?nyt voit sitten valittaa ylläpidolle asiattomasta viestistä jolloin luistat velvoitteistasi...
Nyt kyllä pukkaa sopimatonta kielenkäyttöä tälle foorumille.

Se että olet vihastunut, ja käyttäydyt agressiivisesti viittaa siihen ettet ole varma asioista mistä puhut. Miksi muuten käyttäisit aikaa moiseen?

Se että sulla on ns. OMAA kokemusta voisi johtua siitä että elät omassa ulottuvuudessa, jossa on omat fysikan ja kemian lait, jotka ei vaan meillä normaali kuolevaisilla toimi. :mrgreen:

Mut hei, laita ihan miten olet ennenkin laittanut "saappisi" "tulille" ja anna olla. Todistaminen tälläisille ihmisille kuin sinä on pelkkää ajan hukkaa..

P.S.
Kokeille käyttää välilyentejä välimerkkien jälkeen, helpottaa kummasti lukemista.

P.P.S
En muistanut kertoa että jos villaa on reilusti, on tulipalo/räjähdysvaara. Sillä kun akusta höyristyy räjähtävää kaasua jonka pitäisi tuulettaa pois, jonka taas villa ehkä estäisi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Pitäskö tässä jotenkin olla loukaantunut?ostankos sullekin hamekankaat vai onko miehessä selkärankaa tulla toteamaan teoriasi vääräksi jonka käytäntö osoittaa oikeaksi?minua ei hetkauta teidän viisastelu vaan muljuilu karkuun tosipaikan tullen.onkos sulla autoista kokemusta muualta kun hiekkalaatikolta?juttujesi perusteella täällä forumilla epäilen sinua edellä mainitun flown mukana kulkevaksi peräpukamaksi.kannattaa tutkia omien kirjoitustesi sanamuotoja ja mitä sitten jos lauseet ei satu kohalleen.koulun käynyt pitäisi osata ymmärtää lukemansa.

Edit.pyysinkö sinua tai ketään muutakaan kommentoimaan aloitusta?jos ei pyydetä sanallisesti tai ? Merkillä en itse puutu muiden kirjoituksii.joillakin on pakonomainen tarve tuoda itsensä esille esittämällä vasta väitteitä että kaikki huomaa.tätä sanotaan huomionkipeeksi joista enemmän luettavissa 7 päivää lehdestä.miksi sinun pitää olla loistamassa valokeilassa jos ei ole näyttää toteen etteikö neuvoni toimi?pidän sinunlaisia hieman pelleinä johon uskon muiden kun minun uskovan.tähän ilmeisesti vastaat jollain ennakkoon aavistamalla kaskulla tai yrität jotenkin saada sanotuksi viimeisen sanan.

Edit2.pistäppä kysely vaikka tänne kuka on
1.joutunut latamaan akkua pakkasilla akun virran vähentymisen takia?
2.samaa mieltä ettei ole väliä onko -20 vai plus 20 akun lämpötila.



Lopetan kommentointini tästä aiheestä tähän.sama kun hakkaisi päätä puuhun...
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

rami22 kirjoitti:Pitäskö tässä jotenkin olla loukaantunut?ostankos sullekin hamekankaat vai onko miehessä selkärankaa tulla toteamaan teoriasi vääräksi jonka käytäntö osoittaa oikeaksi?minua ei hetkauta teidän viisastelu vaan muljuilu karkuun tosipaikan tullen.onkos sulla autoista kokemusta muualta kun hiekkalaatikolta?juttujesi perusteella täällä forumilla epäilen sinua edellä mainitun flown mukana kulkevaksi peräpukamaksi.kannattaa tutkia omien kirjoitustesi sanamuotoja ja mitä sitten jos lauseet ei satu kohalleen.koulun käynyt pitäisi osata ymmärtää lukemansa.

Edit.pyysinkö sinua tai ketään muutakaan kommentoimaan aloitusta?jos ei pyydetä sanallisesti tai ? Merkillä en itse puutu muiden kirjoituksii.joillakin on pakonomainen tarve tuoda itsensä esille esittämällä vasta väitteitä että kaikki huomaa.tätä sanotaan huomionkipeeksi joista enemmän luettavissa 7 päivää lehdestä.miksi sinun pitää olla loistamassa valokeilassa jos ei ole näyttää toteen etteikö neuvoni toimi?pidän sinunlaisia hieman pelleinä johon uskon muiden kun minun uskovan.tähän ilmeisesti vastaat jollain ennakkoon aavistamalla kaskulla tai yrität jotenkin saada sanotuksi viimeisen sanan.
WARNING, OFFTOPIC! :

Liittyen tähän villateoriaan lähdin mukaan koska olen ammatiltani sähköautomaatio asentaja, ja insinööriksi opiskelen. Jonkun verran olen opiskellut perus sähköoppia sekä fysikkaa. En ole kuitenkaan perehtynyt kemiaan kovin paljon, jotenka en ole akkuekspertti. Olisi hienoa kuulla faktatietoa sellaiselta ihmiseltä, sillä silloin oppisi jotain. Ei ole mitään vikaa olla väärässä, vaan on päässä vikaa jos luulee olevansa varmasti oikeassa. Jos joku voi todistaa minulle perus kaavalla, että höpötän, ok, olisin vain kiitollinen ja tyytyväinen ettei päivä mennyt hukkaan vaan taas on oppinut jotain uutta. Jos ihminen lopettaa itseensä kehittämisen tapahtuu degradaatio, joten minusta on ok jos opettaa joku minulle jotain jopa näin ilmaiseksi.

Se että sä et voi erottaa virtaa jännitteestä, et ymmärrä lyijyakun toimintaa, ja olet oppinut asiat perstuntumalla, ei välttämättä ole huonokaan asia, mutta.. Täytyyhän löytää se miksi asiat näin tapahtuu, eikä vain väitellä että näin vaan se on. Sen takia epäröin usein näitä mutuväittämiä, koska niiden takan ei ole kuin perstuntuma joka on hyvin huono mittari.

Moni on tällä foorumilla jo huomaannut että muutan mielipiteitä kokoajan. Ja sitä pidetään jotenkin huonona tapana. Minusta se ei ole ongelma, vaan yritän vain oppia, koska elämä on juurikin se hiekkalaatikko. Toivon että sinäkin sen joskus ymmärtäisit ja alkaisit lapsen lailla tutkimaan tätä maailmaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Mulla toinen talvi saabilla menossa ja tässä omia KOKEMUKSIA talvikäytössä
LOHKOLÄMMITTIMEN kanssa:
Viime talvena parin kuukauden ajan ja liki 3tkm kaupunki pätkäajoa, 2%:a alle 20:n ja 98%:a alle 10 km:n pätkäajoa. Ei hyytynyt akku joka vanha ja vähän laiskasti pyöritti konetta, akku sitten totaalisesti hajos ennen joulua pakkasilla. Tuskin olisi viime talvi mennyt huolettomasti ilman lohkolämmitystä.
Pikku pakkasilla jos lunta satanut saa konepellistä työnnellä sohjoa kun naapurit harjaa lumia vaikka ollut lohkolämmitin päällä heilläkin, onkohan tuo saabin lohkis jotenkin tehokkaampi.
Piti sitten tänä aamuna ottaa lämpömittari irti ikkunasta, näytti -20, laitoin mittarin akun ja onkohan se relekotelo väliin konepellin alle ja lohkolämmitin päälle. Autolle viimeksi ajettu eilen iltäpäivällä joten oli varmasti kylmettynyt, vajaan parin tunnin lämmityksen
jälkeen mittari näytti -6 astetta. Tietysti akku ei paljon varmaankaan ehtinyt sisältä lämmitä mutta kuitenkin. Että tämmösiä testejä tällä kertaa :lol:

(hajos kiinnikkeet mittarista, pitää lähteä hakemaan uusi lämpömittari ennen kuin siitäkin nousee helvetillinen haloo. Onneks on lämmin saappi :wink: )

tuossa tuommonen jos jotain kiinnostaa
http://www.miljoonalaatikko.com/dokumen ... jyakku.pdf
Jaapppi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 12:45

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Jaapppi »

Tässä on akuista todella hyvä läpyskä luettavaksi, minäkään en ole vielä mitään itse keksinyt vaan kaikki on jostain opittu tai luettu.

ei tarvi kommontoida mitään riittää kun lukee kys. läpyskän.

Hyvää matkaa akkujen maailmaan...

:D

http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-con ... k_info.PDF
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

hyvä keskustelu, jatkakaa vain Kuva
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja jameli »

Empiiristä havainnointia:
Auto yöpyy kaikki yöt omassa lämpöisessä tallissa, josta se lähtee keliin katsomatta aamuisin töihin, kulkee 14,1km matkan kelistä riippumatta, alkuun reippaalla kaupunkinopeudella 3km, sitten 5km 120km/h ja loput 6km matkasta madellen jonossa (prkl) työpaikan eteen, jossa loikoilee kelistä riippumatta n. 8h.

Matka 14km ja matkaan kuluu 20-32 minuuttia.

Loikoiltuaan päivän kadunvarressa, auto jälleen startataan, kelistä riippumatta ja samainen matka ajetaan kotiin takaisi lämpimään talliin yöpymään.

Tämä toistuu n. 150 kertaa vuodessa.

Alkuperäinen akku kesti 10v. kunnes startatessa halusi lähteä vasta kevvvääämmällä,

Seuraava alkuperäisakku kesti 4v., tosin silloin syypää saattoi olla myös peräkontin johtosarjan mahdollinen oikosulku, kun akku oli aamusta tyhjä.

Kolmas akku oli paikalliselta huoltoasemalta hankittu tarvike Banner, se jaksoi/selvisi 2,5v, joutui vaihtoon kun akkutesteri kertoi sen tilaksi very bad ja kerran oli nollannut trippimittarin yön aikana, silti startaten.

Yhtenä talvena kokeilin ja kikkailin, kiinnitin pahvin nokalle grillin eteen... merkittävä ero on lämpöjen nousussa, kun kone ei alkumatkasta jäähdy viimasta. Sittemmin en ole jaksanut tai kokenut tarpeelliseksi sitäkään, saattaa jopa haitata termostaatin toimintaa.

Kysymys kuuluukin; tuhoanko akun kun lähden lämpimästä tallista kylmään viimaan ajalemaan?

Pitäisi varmaan mennä bussilla ja autoilla taas keväämmällä...Uskoisin että reipas kaupunkinopeus -20C pakkasessa riittää jäähdyttämään akun melko nopeasti, vaikka startatessa onkin +18C.

Kauanko akkua ladataan startin jälkeen?

Pitäisikö akku kantaa työpäivän ajaksi työpisteelle, kun on näin -20C kelejä... ja varmaan autoa pitäisi startin jälkeen aamuisin käyttää pari minuuttia autotallissa ennen ulos lähtemistä ;)

Päivän aikana ei varmastikaan kannata käydä turhaan starttailemassa, jos ei ole aikomusta ajella kunnon kierrosta kylillä ja autoa kunnolla lämpimäksi.

Moottorin lämmöt nousevat n. 3 km ajon jälkeen haluttuun, mutta tuskin lämmittää akkua tarpeeksi 120km/h nopeudella ajettaessa -20C kelillä.

Mutta koskaan ei mene niin huonosti, etteikö jollakulla olisi asiat vielä huonommin: Ystävälläni BMW-kuskilla nimittäin. Hänen autonsa yöpyy ulkona, vaikkakin lohkolämppärissä, mutta BMW-insinööri se vasta fiksu olikin ja laittoi akun peräkonttiin, ei muuten lämpiä koko talvena kertaakaan... Aika usein hän apuvirtaa tai kyytiä kerjäileekin.

Lähtökohtaisesti auton kanssa lähdetään siitä, että jos kerrankin temppuilee, ruuvaan kilvet irti ja potkaisen kylkeen. Saab on auto keliin katsomatta ja auto on tehty palvelemaan, kyllähän hevonenkin joutuisi teuraalle jos ei lähtisi laukkaan käskettäessä. Lähtökohtaisesti Saab joka ei ulkona yöpymisen jälkeen starttaa normaalisti, vaatii jotain huoltoa (jos siis ajot riittävät lataukseen).
__________________
Harrastus tauolla.
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Omia kokemuksia eri automerkeistä ja kaksiviikkoa takaperin myös saabista. Mitä teen kovalla pakkasella jos auto ei akun puolesta starttaa;

1.kuumaa vettä akun päälle. jos kaapelit ja toinen auto ei mahdollisia.
2. Jos vesi ei auta, kaapelit toiseen käynnissä olevaan autoon ja käyntiin. Ei kummempaa. (itse suosin tätä myös 1.vaihtoehtona.)
3. Jos akkusi on täysin "valmis", ei kumpikaan ed. mainituista auta. ----> uusi akku
rami22 kirjoitti: Edit.ja kun mittaat latausjännitettä ja se sattuu haarukkaan n.13.8-14.4v niin laturi kunnossa ja kyllä se kiinalainen tai tai joku muu vastaava mittari antaa ihan tarpeeksi lähelle tuloksia.ja mittaus tehdään kierroksilla,ei tyhjäkäynnillä valot,takalasinlämmitin yms.päällä.silloin saat sen rapiat 12v varmasti.
Ja latausjännitehän mitataan tyhjäkäynnillä ja normikuormalla.
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Noniin,löytyyhän sitä asiallisiakin foorumilaisia faktan kera ilman vittuiluja,viisastelujaja ja mutuja.jokainen saa mitata jännitteet miten haluaa,mutta jos saat sen 12v nostappa kierroksi.saatat yllättyä positiivisesti ja ilman laturin vaihtoa.ja ei tästä ainakaan tähän vääntöä.väännellään sit potkuissa jookos.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Voi että sua. Kierrosten nosto vaikuttaa sulla 2-3 volttia? On sun säätimessä jo jotain vikaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Annatko sen osotteen mihin pistän sulle hamekankaat s.postiini?
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mutu
Jaapppi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 12:45

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Jaapppi »

Shadow_Fi kirjoitti:Voi että sua. Kierrosten nosto vaikuttaa sulla 2-3 volttia? On sun säätimessä jo jotain vikaa.
Provo... :lol: :lol: :lol:
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jaapppi kirjoitti:
Shadow_Fi kirjoitti:Voi että sua. Kierrosten nosto vaikuttaa sulla 2-3 volttia? On sun säätimessä jo jotain vikaa.
Provo... :lol: :lol: :lol:
Pitääkö tehrä video aiheesta?

Jos generaattorin antama jännite on 12, se ei lataa akkua ollenkaan, vaan jopa voi käydä toisinpäin. Latausjänniteen täytyy olle muutaman voltin isompi akun nimellisjännitteestä.

Joten 12-14 hyppiminen 1000rpm-5000rpm kuullostaa jo oudolta. Akku tai laturi, tai säädin rikki.

Tietty ilman säädintä jännitteen generaattorista voi nostaa kierroksilla luultavasti miltei 25 volttiin, mutta sitä varten on se jännitteen säädin siellä.
Viimeksi muokannut Shadow_Fi, Pe Tammi 24, 2014 08:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Juu,tottunu saamaan tahtonsa läpi ja joku uskaltaa olla asioista eri mieltä ei miestä lämmitä moinen ajatus
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja wla »

Shadow_Fi kirjoitti:
Jaapppi kirjoitti:
Shadow_Fi kirjoitti:Voi että sua. Kierrosten nosto vaikuttaa sulla 2-3 volttia? On sun säätimessä jo jotain vikaa.
Provo... :lol: :lol: :lol:
Pitääkö tehrä video aiheesta?
Kyllä,muista laittaa näkyville peräreikä,irtihakatut kädet,hamekangas,villapaali ja akku :lol:

Ai niin yhtäkään Saabbiani en ole joutunut vielä lataamaan millään muulla kuin auton omalla laturilla.

T.Vellu
Aina joku Saabbi...
Vastaa Viestiin