pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja wla »

rami22 kirjoitti:on tuota joku koittanut:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Yllättävän vähän auttaa kylmäkäynnistys virtaan , hyvä testi,melko turhakkeita jos ajaa normiajoa etelässä.
Aina joku Saabbi...
Kohiii
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Elo 29, 2011 21:30

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Kohiii »

http://www.iltalehti.fi/autot/2011121114881183_au.shtml

kaippa tuo voi pitää paikkaansa. ite oon yrittäny esilämmittää autoa jos suinkin muistaa laittaa johdon kiinni.
Saab 9-5 SE 2.0t vm99 (sisään ajettu 300.000) #5261
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

tämä näppärä kikka tm:n lukijalta sopinee hyvin alkaneeseen vinkin esitykseen sunnuntain rapulan tuomaan kiukkuun ennenkuin jonkun näköistä videota on saatavana pakkasten kiristyessä tappiin.kovasti kyllä etsin pirkkaniksiä jossa olisi sukkahousuja käytetty lämmitykseen...

Tekniikan Maailma 11.80 lukijan kikka sivu 121:

Akku hautaan

Tämä kikka ei ole juuri nyt ajankohtainen, mutta on niin näppärän tuntuinen, että sopii hyvin tämän kikkapalstan parivuotisen taipaleen loppuun edustamaan Kikkaa isolla k-kirjaimella.
"On talvi, lunta maassa ja pakkasta -30- -40. Auto on jätettävä tienvarteen, ja tiedät että tulet takaisin vuorokauden kuluttua. Ympärillä kymmeniä kilometrejä erämaata. Miten käynnistää auto, kun se jäykistyy viimassa ja pakkasessa vuorokauden ajan, akun tehon pudotessa murto-osaan nimellisarvostaan?
Akku irrotetaan ja haudataan paksuimpaan lumikinokseen, ei kuitenkaan aivan maanpintaan. Kannen päälle laitetaan muovi, ettei ajon aikana mahdollisesti lämminnyt akku sulata lunta kannelleen ja aiheuta purkausta.
Seuraavana päivänä esiin kaivettu akku pyörittää sitkeästi moottoria. Lumi on varsin hyvä lämmöneriste, kinoksessa on vain muutamia pakkasasteita. Sama kikka pätee muihinkin paristoihin."
"Havaintoja Ylämaista", Kelloselkä
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tässä toinen vinkki:

Käännä virta-avain on-asentoon kylmässä autossa ja odota hieman. Sopiva odotusaika tuntuu olevan että tulee "check ok" ja käyt SID-infosta katsomassa moottorin lämpötilan. Ja kappas, auto käynnistyy paremmin kuin heti välittömästi starttaamalla.

Huomasin tuon ihan sattumalta kun aloin tarkistamaan töistä lähtiessäni oliko lämmityspolppa toiminut vai ei. Jos tolppa oli ollut virrattomana ja moottori kylmä, niin lämpötilojen tarkastelun jälkeen startti pyöri iloisemmin, kuin suoralla starttauksella. Olisiko kyse jostain sellaisesta, että akussa jokunen molekyyli kriittisellä paikalla hieman lämpiää tuossa odotellessa kun siitä otetaan hieman virtaa ja akku antaa paremmin huippuvirtaa startatetssa? Ei mitään hajua.

Liian kauan ei kannata jahkailla. Se nimittäin imaisee melkoisesti virtasta tuossa on-asennossa. Nimimerkillä kerran akku tyhjeni niin ettei startti jaksanut enää pyöriä siinä ajassa kuin ihminen syö tikkujäätelön ja virrat on on-asennossa ennen starttia. Eli ehkä siinä on joku optimiaika odottelulle, ja liika odottelu taas pienentää starttausvirtaa?

Saa koittaa mut ei oo pakko hei.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muistelin että tuo on yksi vanhoista automiesten kikoista, eli ajovalot päälle joksikin aikaa ennen starttia. Akun sisåinen resistanssi lämmittää akkua jonka seurauksena se laskee ja startatessa pyörittää paremmin, kuin suoralla startilla. En ole itse kokeillut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
raimsshi
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

3J kirjoitti:Tässä toinen vinkki:
Käännä virta-avain on-asentoon kylmässä autossa ja odota hieman. Sopiva odotusaika tuntuu olevan että tulee "check ok" ja käyt SID-infosta katsomassa moottorin lämpötilan. Ja kappas, auto käynnistyy paremmin kuin heti välittömästi starttaamalla.
Bensapumppu ehtii pyöräyttämään täydet paineet ennen starttausta. Tuli tavaksi tuo "hehkutus" silloin kun oli 5 bar biopower-ohjelma. Jos heti starttasi, niin meni melkoiseksi hankaamiseksi.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja 3J »

Bensapumppu ei varsinaisesti liity tähän kikkaan, kyse on pidemmästä ajasta. Pumpun hurina loppuu ainakin minulla paljon ennen kuin tulee edes "check ok", olisiko jotain 3sek avaimen kääntämisestä on-asentoon.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Kyllä se on kokemuksen perusteella nimenomaan bensa pumpun paine ja check ok. mitkä kannattaa odotella, niin ei tule turhaa startin pyöritystä.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja 3J »

Siis tottakai se pitää odottaa aina ennen starttia että bensapumpun hurina loppuu eli paineet on kohdillaan. Tämä oli se vertailustarttaustapa. Ja toisella tavalla eli vieläkin lisää odottamalla sai startin pyörimään rivakammin kun on tarpeeksi kylmää.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eihän pumpun äänen loppuminen takaa, että bensan paineet olisi nousseet tavoitteeseen.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kuinka kauan ne paineet sitten vielä nousee kun hurina lakkaa?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuinka pitkä hurina tarvittaisiin paineiden nousemiseen - ei voida tietää. Trionicin alkupumppaus loppuu jonkin tietyn ajan kuluttua, ei minkään painerajan saavuttamisen jälkeen.

Voi olla että täysi paine saavutetaan alkupumppauksen aikana, jos edellisestä ajokerrasta on vain vähän aikaa, takaiskuventtiili on kunnossa, suuttimet, paineensäädin tai mikään muukaan muu kohta järjestelmässä ei vuoda. Tankin täyttöaste, pumpun kunto ym. vaikuttaa.

Bensanpaineet voivat em. syistä myös olla vajaat edelleen alkupumppauksen päätyttyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

yli kuukauden seisoneista spurgu autoista suutintukin irrotuksessa kun tetkut nappaa poikki lentää ja suhisee bensat pihalle.paineet putkessa,muttei tietoa kuin paljon.ei tosin kaikissa ole ollut paineita.tuolla jo muualla keskustelussa annoin vinkin suutintukin ja bensaletkunliitoksessa alovaan kumi tiivisteeseen.tarkastuslistalle varsinkin jos on joskus käytetty tukki irti tai vaihdettu moottori.on tullut vastaan joissa murjottu tai muuten vaan pykinyt kumi.vuotaa kun kone käynnissä sormella työntää reilusti liitoksesta,suhisee vain ja käynti muuttuu.

tuohon aloituksen jippoon miksei saappini käynisty pakkasella.olen tutkinut asiaa ja tullut tulokseen ettei vain paukku riitä akussa antamaan kovalla pakkasella virtaa,voltit putoo 9v kieppeille startatessa ja vaikka startti pyörii ei käynnisty.nyt on 2:sta autosta seurantaa eri akuilla ja tarkoituksella jättäny latailematta.niin vaan on jääny lähtemättä käyntiin vaikka startti pyörii,muttei sitä viimestä rutistusta löydy.ja korostan vielä ettei näissä autoissa ole mitään vikaa ja videota en ole ottanut kun siinä vaiheessa kun kuvauksen aika olisi ollut olisi jo pitänyt olla töissä.mutta jahka pakkaset kirii ja viikonlopuille sattuu lupaan ottaa todistus aineistoa talteen.
Vastaa Viestiin