Kartiosuodatin asiaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Kartiosuodatin asiaa
Ja se massamittari taitaa alkaa ahistaa oikeas maailmas vasta 500hp + niin en usko että monel on ongelmana...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Kartiosuodatin asiaa
Jaa,olen vain kiinnostunut käytännön hyödyista tai haitoista.osaan kyllä lukea ei siitä ole kyse.pahoittelen innokkuuttani selvitellä asioita...
Re: Kartiosuodatin asiaa
Ei se mitään. Vaparia voi jokainen käyttää jos näkee sen tarpeelliseksi. Haittapuolena siinä vaan on se, että menee aika paljon rojua läpi.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
-
- "Turbo"
- Viestit: 210
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kartiosuodatin asiaa
Montako konetta voidaa oikeasti ja varmasti todeta hajonneen vaparisuodattimen takia?nix0n kirjoitti:Ei se mitään. Vaparia voi jokainen käyttää jos näkee sen tarpeelliseksi. Haittapuolena siinä vaan on se, että menee aika paljon rojua läpi.
Itsellä Saabissa jo vuodenpäivät ollu vapari, enkä tuota pois ota, En siksi että väittäisin tuosta olevan hyötyä vaan kun ei tunnu haittaakaan olevan... + en jaksa...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja monessa noissa saabia edeltävissä autoissa on myös ollu vaparit eivätkä ole rikki menneet...
E: Ja entä ne autot missä ei ole massamittaria?
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Re: Kartiosuodatin asiaa
"Montako konetta voidaa oikeasti ja varmasti todeta hajonneen vaparisuodattimen takia?"RallyeSaab kirjoitti:nix0n kirjoitti:Ei se mitään. Vaparia voi jokainen käyttää jos näkee sen tarpeelliseksi. Haittapuolena siinä vaan on se, että menee aika paljon rojua läpi.
Varmasti voidaan todeta, mootorin ennen aikainen kuluminen. Jos käytetään liian harvaa suodatinta tai ajellaan kokonaan ilman.
Re: Kartiosuodatin asiaa
Kokeillaan vaikka verrata näin. Timanttihommia tehdessäni en viitsi käyttää paperisuodatinta(tässä vaparisuodatin), vaan kunnon suodatinta sen takia, koska paperisuodatin päästää sonnan läpi. Eli keuhkoni rasittuvat todella paljon(tässä tapauksessa moottori). Mielummin hengittäisin puhtaampaa ilmaa.
Mutta kuten jo sanoin, niin jokainen käyttää sellaista suodatinta kuin huolii. Itse suodattimia tehneenä ja Saksassa asentamassa olleena, tiedän millainen merkitys niillä on.
Mutta kuten jo sanoin, niin jokainen käyttää sellaista suodatinta kuin huolii. Itse suodattimia tehneenä ja Saksassa asentamassa olleena, tiedän millainen merkitys niillä on.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kartiosuodatin asiaa
Onko autossas öljyttävä versio vai kuiva suodatin? Ainakin se haitta on AINA,että se öljy menee IMMun kuumalangoille! Pitkällä aikavälillä se sit mittaa väärää ilmamäärää jne...ootko todennu ,että se IMMu on nyt EHJÄ ja kuinka todennut senRallyeSaab kirjoitti:Montako konetta voidaa oikeasti ja varmasti todeta hajonneen vaparisuodattimen takia?nix0n kirjoitti:Ei se mitään. Vaparia voi jokainen käyttää jos näkee sen tarpeelliseksi. Haittapuolena siinä vaan on se, että menee aika paljon rojua läpi.
Itsellä Saabissa jo vuodenpäivät ollu vapari, enkä tuota pois ota, En siksi että väittäisin tuosta olevan hyötyä vaan kun ei tunnu haittaakaan olevan... + en jaksa...
Ja monessa noissa saabia edeltävissä autoissa on myös ollu vaparit eivätkä ole rikki menneet...
E: Ja entä ne autot missä ei ole massamittaria?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#2285
Re: Kartiosuodatin asiaa
No näissä ei liene ollut T7 jonka toiminnelle ehdottoman oikeita arvoja antava ilmamassamittari äärimmäisen tärkeä. Se immu on oikeastaan koko moottoriohjauksen sydän. Siksi sen toiminnasta kannattaa pitää erityisen hyvää huolta näissä Saabeissa.RallyeSaab kirjoitti:Ja monessa noissa saabia edeltävissä autoissa on myös ollu vaparit eivätkä ole rikki menneet...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kartiosuodatin asiaa
Ei varmaankaan ole öljystä ongelmia jos ei kerran jaksa vaihtaa suodatinta niin tuskimpa sitä tulee pestyäkään...jykä66 kirjoitti: Onko autossas öljyttävä versio vai kuiva suodatin? Ainakin se haitta on AINA,että se öljy menee IMMun kuumalangoille! Pitkällä aikavälillä se sit mittaa väärää ilmamäärää jne...ootko todennu ,että se IMMu on nyt EHJÄ ja kuinka todennut sen?
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Kartiosuodatin asiaa
Tuo MAF ahdistaa vähän kuin mopon kuristin, uutta putkea kannattaa miettiä vasta kuristimen poiston jälkeen. Nuo suodatinviritykset toimivat jos alkuperäisellä järjestelyllä ei saada tarpeeksi ilmaa, Saabin kanssa tämä ei tule muutenkaan heti vastaan.rami22 kirjoitti:Jaa,olen vain kiinnostunut käytännön hyödyista tai haitoista.
Tässä on testi noista vapaavirtaussuodattimien partikkeleista, ne suodattavat huonosti:
http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html
Likaantumisen merkitys virtavuuteen on myös mieleenkiintoista luettavaa, vapaavirtaussuodatinta saa putsata aika usein jos haluaa siitä jotain etua. Silloinkin sen tulee olla tarpeeksi suuri verrattuna alkuperäiseen (vrt. Nix0nin havainto).
Tähänkin on kauppiaalla toki ratkaisu, vapaavirtaussuodattimen pölysuodatin:
http://www.knfilters.com/search/wrap.aspx
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Kartiosuodatin asiaa
Huippua! Suodattimelle suodatin. Toi oli kyllä ihan uus juttu. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta kyllä näiden faktojen pohjalta näyttäisi siltä, että saabeissa ei ole mitään perusteltua syytä käyttää vapaavirtaussuodatinta. (juu juu, sitten kun on satojatuhansia miljoonia hevosvoimia, niin sitten ehkä..)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta kyllä näiden faktojen pohjalta näyttäisi siltä, että saabeissa ei ole mitään perusteltua syytä käyttää vapaavirtaussuodatinta. (juu juu, sitten kun on satojatuhansia miljoonia hevosvoimia, niin sitten ehkä..)
Re: Kartiosuodatin asiaa
No eihän se nyt ihan sama ole.nix0n kirjoitti:Jos luet tuolta ylhäältä uudelleen tekstin, niin huomaat massamittarin olevan pullonkaula. Eli ihan sama tungetko suodattimen, oravan tai pelkän teräsverkon ennen massamittaria, niin massamittari ahistaa edelleen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Onko edes ihan oikeasti IMM kyseisen rimpulaputkiston ahdistavin osa? Onko tutkittu?
Yleisesti ottaen, VV-suotimesta ei kait mainittavaa hyötyä ole autossa, jossa ilmamäärää rajoitetaan ohjelmallisesti. Kaasarikoneessa voi jotain iloa saada vaparista.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Re: Kartiosuodatin asiaa
Siis täh. Yhä edelleen se massamittari siellä ahistaa isoilla tehoilla. Paraneehan se virtaus oikenlaisella suodattimella, mutta sen jälkeen on massamittari.
Minä olen tutkittanut suodattimen virtauksen/painehäviön ja saman ilmamassamittarilla.
Minä olen tutkittanut suodattimen virtauksen/painehäviön ja saman ilmamassamittarilla.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kartiosuodatin asiaa
Itse olen jo laittanut tarpeeksi rahaa omasta pussista ja kyse oli suodattimista ja massamittarista. Mikäli joku sen mittaa, niin voisi laittaa sitten vaikka tähän topicciin tietoja.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910