Kartiosuodatin asiaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ja se massamittari taitaa alkaa ahistaa oikeas maailmas vasta 500hp + niin en usko että monel on ongelmana...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
rami22

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Jaa,olen vain kiinnostunut käytännön hyödyista tai haitoista.osaan kyllä lukea ei siitä ole kyse.pahoittelen innokkuuttani selvitellä asioita...
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Ei se mitään. Vaparia voi jokainen käyttää jos näkee sen tarpeelliseksi. Haittapuolena siinä vaan on se, että menee aika paljon rojua läpi.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

nix0n kirjoitti:Ei se mitään. Vaparia voi jokainen käyttää jos näkee sen tarpeelliseksi. Haittapuolena siinä vaan on se, että menee aika paljon rojua läpi.
Montako konetta voidaa oikeasti ja varmasti todeta hajonneen vaparisuodattimen takia?

Itsellä Saabissa jo vuodenpäivät ollu vapari, enkä tuota pois ota, En siksi että väittäisin tuosta olevan hyötyä vaan kun ei tunnu haittaakaan olevan... + en jaksa... :)

Ja monessa noissa saabia edeltävissä autoissa on myös ollu vaparit eivätkä ole rikki menneet...

E: Ja entä ne autot missä ei ole massamittaria?
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja sye »

RallyeSaab kirjoitti:
nix0n kirjoitti:Ei se mitään. Vaparia voi jokainen käyttää jos näkee sen tarpeelliseksi. Haittapuolena siinä vaan on se, että menee aika paljon rojua läpi.
"Montako konetta voidaa oikeasti ja varmasti todeta hajonneen vaparisuodattimen takia?"

Varmasti voidaan todeta, mootorin ennen aikainen kuluminen. Jos käytetään liian harvaa suodatinta tai ajellaan kokonaan ilman.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kokeillaan vaikka verrata näin. Timanttihommia tehdessäni en viitsi käyttää paperisuodatinta(tässä vaparisuodatin), vaan kunnon suodatinta sen takia, koska paperisuodatin päästää sonnan läpi. Eli keuhkoni rasittuvat todella paljon(tässä tapauksessa moottori). Mielummin hengittäisin puhtaampaa ilmaa.

Mutta kuten jo sanoin, niin jokainen käyttää sellaista suodatinta kuin huolii. Itse suodattimia tehneenä ja Saksassa asentamassa olleena, tiedän millainen merkitys niillä on.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

RallyeSaab kirjoitti:
nix0n kirjoitti:Ei se mitään. Vaparia voi jokainen käyttää jos näkee sen tarpeelliseksi. Haittapuolena siinä vaan on se, että menee aika paljon rojua läpi.
Montako konetta voidaa oikeasti ja varmasti todeta hajonneen vaparisuodattimen takia?

Itsellä Saabissa jo vuodenpäivät ollu vapari, enkä tuota pois ota, En siksi että väittäisin tuosta olevan hyötyä vaan kun ei tunnu haittaakaan olevan... + en jaksa... :)

Ja monessa noissa saabia edeltävissä autoissa on myös ollu vaparit eivätkä ole rikki menneet...

E: Ja entä ne autot missä ei ole massamittaria?
Onko autossas öljyttävä versio vai kuiva suodatin? Ainakin se haitta on AINA,että se öljy menee IMMun kuumalangoille! Pitkällä aikavälillä se sit mittaa väärää ilmamäärää jne...ootko todennu ,että se IMMu on nyt EHJÄ ja kuinka todennut sen :)?
#2285
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja 3J »

RallyeSaab kirjoitti:Ja monessa noissa saabia edeltävissä autoissa on myös ollu vaparit eivätkä ole rikki menneet...
No näissä ei liene ollut T7 jonka toiminnelle ehdottoman oikeita arvoja antava ilmamassamittari äärimmäisen tärkeä. Se immu on oikeastaan koko moottoriohjauksen sydän. Siksi sen toiminnasta kannattaa pitää erityisen hyvää huolta näissä Saabeissa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

jykä66 kirjoitti: Onko autossas öljyttävä versio vai kuiva suodatin? Ainakin se haitta on AINA,että se öljy menee IMMun kuumalangoille! Pitkällä aikavälillä se sit mittaa väärää ilmamäärää jne...ootko todennu ,että se IMMu on nyt EHJÄ ja kuinka todennut sen :)?
Ei varmaankaan ole öljystä ongelmia jos ei kerran jaksa vaihtaa suodatinta niin tuskimpa sitä tulee pestyäkään... :mrgreen:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja oju »

rami22 kirjoitti:Jaa,olen vain kiinnostunut käytännön hyödyista tai haitoista.
Tuo MAF ahdistaa vähän kuin mopon kuristin, uutta putkea kannattaa miettiä vasta kuristimen poiston jälkeen. Nuo suodatinviritykset toimivat jos alkuperäisellä järjestelyllä ei saada tarpeeksi ilmaa, Saabin kanssa tämä ei tule muutenkaan heti vastaan.

Tässä on testi noista vapaavirtaussuodattimien partikkeleista, ne suodattavat huonosti:
http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html
Likaantumisen merkitys virtavuuteen on myös mieleenkiintoista luettavaa, vapaavirtaussuodatinta saa putsata aika usein jos haluaa siitä jotain etua. Silloinkin sen tulee olla tarpeeksi suuri verrattuna alkuperäiseen (vrt. Nix0nin havainto).

Tähänkin on kauppiaalla toki ratkaisu, vapaavirtaussuodattimen pölysuodatin:
http://www.knfilters.com/search/wrap.aspx
8O
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Huippua! Suodattimelle suodatin. Toi oli kyllä ihan uus juttu. :D

Mutta kyllä näiden faktojen pohjalta näyttäisi siltä, että saabeissa ei ole mitään perusteltua syytä käyttää vapaavirtaussuodatinta. (juu juu, sitten kun on satojatuhansia miljoonia hevosvoimia, niin sitten ehkä..)
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja smeq »

nix0n kirjoitti:Jos luet tuolta ylhäältä uudelleen tekstin, niin huomaat massamittarin olevan pullonkaula. Eli ihan sama tungetko suodattimen, oravan tai pelkän teräsverkon ennen massamittaria, niin massamittari ahistaa edelleen.
No eihän se nyt ihan sama ole. :D Putkiston painehäviö on aina putkiston jokaisen osan painehäviön summa. Ts. jos suodattimen korvaa teräsverkolla (silmäkoko esim. 8mm), niin ihan takuulla paranee virtaus.

Onko edes ihan oikeasti IMM kyseisen rimpulaputkiston ahdistavin osa? Onko tutkittu?

Yleisesti ottaen, VV-suotimesta ei kait mainittavaa hyötyä ole autossa, jossa ilmamäärää rajoitetaan ohjelmallisesti. Kaasarikoneessa voi jotain iloa saada vaparista.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Siis täh. Yhä edelleen se massamittari siellä ahistaa isoilla tehoilla. Paraneehan se virtaus oikenlaisella suodattimella, mutta sen jälkeen on massamittari.

Minä olen tutkittanut suodattimen virtauksen/painehäviön ja saman ilmamassamittarilla.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja Pola »

No testaappa seuraavaks paljonko tuo turbon imuputki ahistaa.
#3272
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Kartiosuodatin asiaa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Itse olen jo laittanut tarpeeksi rahaa omasta pussista ja kyse oli suodattimista ja massamittarista. Mikäli joku sen mittaa, niin voisi laittaa sitten vaikka tähän topicciin tietoja.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Vastaa Viestiin