Aero kulutus
Re: Aero kulutus
SID kulutuksia ei kannata aina niin todesta ottaa. Kulutukseen vaikuttaa todella paljon olosuhteet, paukkupakkasilla sekä helteillä menee enemmän, sateella menee enemmän, renkaat ja rengaspaineet vaikuttaa paljon jne.
Optimiolosuhteissa manuaali 9-5 Aero menee bensalla n. 7 litran tuntumaan kun keskinopeus on 80-90km/h. Etanolilla vähän alle 10 litran.
Tämä kokemus tosin sedanilla, wagon voipi viedä jokusen desin enemmän. Automaatti puolestaan vie sitten sen litran enemmän.
Kaupunkikulutuksia ei ole mielekästä vertailla, riippuu niin paljon pysähdysten määrästä ja keskinopeudesta jne.
Optimiolosuhteissa manuaali 9-5 Aero menee bensalla n. 7 litran tuntumaan kun keskinopeus on 80-90km/h. Etanolilla vähän alle 10 litran.
Tämä kokemus tosin sedanilla, wagon voipi viedä jokusen desin enemmän. Automaatti puolestaan vie sitten sen litran enemmän.
Kaupunkikulutuksia ei ole mielekästä vertailla, riippuu niin paljon pysähdysten määrästä ja keskinopeudesta jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero kulutus
Joo tottakai tämä oli tiedossa että olosuhteet vaikuttaa, vuosia on aikaa, viimeksi kun oli bensa auto, niin kulutus hirvittää.jcarlson kirjoitti:SID kulutuksia ei kannata aina niin todesta ottaa. Kulutukseen vaikuttaa todella paljon olosuhteet, paukkupakkasilla sekä helteillä menee enemmän, sateella menee enemmän, renkaat ja rengaspaineet vaikuttaa paljon jne.
Optimiolosuhteissa manuaali 9-5 Aero menee bensalla n. 7 litran tuntumaan kun keskinopeus on 80-90km/h. Etanolilla vähän alle 10 litran.
Tämä kokemus tosin sedanilla, wagon voipi viedä jokusen desin enemmän. Automaatti puolestaan vie sitten sen litran enemmän.
Kaupunkikulutuksia ei ole mielekästä vertailla, riippuu niin paljon pysähdysten määrästä ja keskinopeudesta jne.
Re: Aero kulutus
Miksi muuten automaatti vie maantiellä enemmän kuin manuaali, vai viekö?
Luistoa tomaatissa ei ole kun momentinmuunnin on lukittu, onko välityksissäkään juuri eroa?
Luistoa tomaatissa ei ole kun momentinmuunnin on lukittu, onko välityksissäkään juuri eroa?
Re: Aero kulutus
Automaatin öljypumppu kuluttaa tehoa vaikka muunnin ei luistaisikaan, ei tästä nyt ehkä ihan litraa femmassa tule maantiellä jos ajetaan jatkuvasti lukitulla muuntimella. Vähänkin kiihdytellessä etenkin 4-vaihteinen pudottaa välittömästi turbiinilukon pois ja kulutus pompsahtaa, tähän riittää jo vähän jyrkempi ylämäki ja cruise.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero kulutus
Pelkästään renkaat vaikuttavat helposti sen 0,5-1 litraa/100km.
Jouduin alkutalvesta ostamaan uudet talvirenkaat ja tyhmänä päädyin Nokian Nordmaneihin. Sen lisäksi, ettei noi pidä (tiellä) muutakuin helvetillistä meteliä, niin kulutus on noussut lähes litralla. Toki onhan tässä ollut kylmempääkin, mutta tuon havainnon tein jo ennen kylmiä kelejä.
Manuaali Aero Wagonille (vm-04)tehdas lupailee 6,7l/100km 80kmh. Omasta kokemuksesta sanoisin, että tuo on ihan mahdollista saavuttaa, jopa näillä 225/45/17 kesärenkailla. Kapeammilla rinkuloilla ihan varmasti. Nordman nelosilla ei onnistu kuin ainoastaan jos lähes puolet matkasta ollaan hinauksessa..
Kesällä noita kulutuksia kannattaa ehkä eniten katsella. On ainakin paremmat kelit päästä niihin tehtaan ilmoituksiin. Tosin mielestäni saabin kohdalla tehtaan tiedot ovat yleensä olleet aika kohdallaan.
Jouduin alkutalvesta ostamaan uudet talvirenkaat ja tyhmänä päädyin Nokian Nordmaneihin. Sen lisäksi, ettei noi pidä (tiellä) muutakuin helvetillistä meteliä, niin kulutus on noussut lähes litralla. Toki onhan tässä ollut kylmempääkin, mutta tuon havainnon tein jo ennen kylmiä kelejä.
Manuaali Aero Wagonille (vm-04)tehdas lupailee 6,7l/100km 80kmh. Omasta kokemuksesta sanoisin, että tuo on ihan mahdollista saavuttaa, jopa näillä 225/45/17 kesärenkailla. Kapeammilla rinkuloilla ihan varmasti. Nordman nelosilla ei onnistu kuin ainoastaan jos lähes puolet matkasta ollaan hinauksessa..
Kesällä noita kulutuksia kannattaa ehkä eniten katsella. On ainakin paremmat kelit päästä niihin tehtaan ilmoituksiin. Tosin mielestäni saabin kohdalla tehtaan tiedot ovat yleensä olleet aika kohdallaan.
Saab 9-5 Aero
Re: Aero kulutus
Make. Ei se cruisella ajolla polttoainetta säästä välttämättä (automaatilla) jopa päinvastoin, jos matkalla paljon mäkiä ja cruise kun ei osaa ennakoida että mäki tulossa ja jossain tapauksissa pykältää kaksikin vaihdetta alaspäin niin siinähän sitä ainetta kuluu. Ei nyt kuitenkaan kannata verrata kulutuksia diesel ja bensa auton välillä, sillon ei oikein olla asian tasalla.
#6123
Og 9-3 SE -03 Cab E85
ex: 9-5 Wagon -02, -06, 99 -71
Og 9-3 SE -03 Cab E85
ex: 9-5 Wagon -02, -06, 99 -71
Re: Aero kulutus
Jaa sori, vm 2007.YoC kirjoitti:Minkä ikäinen? Eli kummalla automaatilla ihan mielenkiinnosta?Minulla automaatti-Aero on vienyt 8.7 litran luokkaa satasella vuoden ajalta laskettuna keskiarvona, joskus kärryä vetäen. Maantiellä alimmillaan alle 7 litralla, mutta vaatii jo hyvät olosuhteet.
Re: Aero kulutus
Tuo on tosiaankin yksi lisävastus!jcarlson kirjoitti:Automaatin öljypumppu kuluttaa tehoa
Toinen on jarrutehostimen alipainepumppu. Nuo molemmat ovat varmaankin tosi pieniä lisävastuksia, mutta toki vastuksia kuitenkin
Tuo momentinmuuntimen lukon irrottaminen voi toisaalta olla hyväkin joissakin tilanteissa, eli että ei tule vedätettyä alikierroksilla. Mutta kumpi kuluttaa enemmän...huunou?...eikä tämä vaadi kommenttia HerraHuulta ...voit toki kommentoida jos haluat
Re: Aero kulutus
Alipainepumppu on aika pieni lisävastus, mutta automaattilaatikon öljypumppu ottaa ihan merkittäviä tehoja (kilowattiluokkaa). Jo 1kW kulutus on merkittävä lisä matka-ajon kulutukseen, polttoaineen ominaiskulutus kun on noilla pienillä kuormituksilla satoja grammoja per kilowattitunti.
Hyvin pitkälti se on niin että mitä matalampi kierrosluku ja sitä suurempi kuormitus (BMEP/vääntömomentti/imusarjan paine) niin sitä pienempi ominaiskulutus. On siis paljon taloudellisempaa tuottaa teho vääntömomentilla kuin kierroksilla. Vähemmän kitkahäviöitä, vähemmän pumppaushäviöitä (läppä ei kurista) jne.
Hyvin pitkälti se on niin että mitä matalampi kierrosluku ja sitä suurempi kuormitus (BMEP/vääntömomentti/imusarjan paine) niin sitä pienempi ominaiskulutus. On siis paljon taloudellisempaa tuottaa teho vääntömomentilla kuin kierroksilla. Vähemmän kitkahäviöitä, vähemmän pumppaushäviöitä (läppä ei kurista) jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero kulutus
Ok.
Tarkoitinkin tilannetta jossa manuaalilla vedätetään alikierroksilla versus tomaatilla mennään optimiväännöillä.
No joo, kädettömän kuskin touhujahan nuo on. Eli alle 2000rpm kiihdytyksistä silloin on kyse.
Tarkoitinkin tilannetta jossa manuaalilla vedätetään alikierroksilla versus tomaatilla mennään optimiväännöillä.
No joo, kädettömän kuskin touhujahan nuo on. Eli alle 2000rpm kiihdytyksistä silloin on kyse.
Re: Aero kulutus
Juu, tosin tuo koskee lähinnä vanhempia autoja. Nykyautoilla (=muuttuva venttiiliajoitus ainakin löytyy) ei ole olemassa "alikierroksia". Kunhan auto edelleen kiihtyy sillä nopeudella mihin kuljettaja on tyytyväinen, niin kulutus on sitä matalampi mitä matalammat kierrokset. Vaikka kierrokset olisivatkin vain 1500rpm. Sitähän myös nykyiset automaatit/DSG:t tekevät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero kulutus
Lähinnä niitä wanhoja autoja tarkoitinkin, kun itsekin pääsin vasta vähän aikaa sitten T7 kantaan, mutta ethän sinä sitä tietenkään tiennyt Taidettiin puhua vähän eri asioista
Re: Aero kulutus
Otampa osaa keskusteluun vaikka itsellä on tuo suurempi kulutuksellinen versio
Oma enkka bensalla on 6.7 l/100km Sidistä ja tankkaus mittaus tuki tuota kohtuullisesti olemalla 6.85 l/100km. Tämä on suoritteu noin 500km matkalla täältä anusbothnicasta paratiisiin (E-P), eli kohtuudella näyttää sidi mulla oikein. Tuo 6.85 tarvitsi jo kohtuullisesti viitseliäisyyttä moottorijarrutuksineen ja turhien nopeudennostojen (ohitusten) välttämisenä. Isommin miettimättä mennään useimmiten benziinillä noin 7.5 ja viinalla alle ysin saa jo oikeesti tehdä ajatustyötä autoillessaan, tämäkin on tosin onnistunut. Sama tienpätkä Kemi - Nurmo siis kyseessä näissä mittauksissa. Rantatietä en nykyään enää käytä ollenkaan , koska status minkäänlaisena "valtatienä" on menetetty runsaine ympyröineen ja valoristeyksineen ja kuudenkympin alueineen ajat sitten.... Eli jos puhutaan automaatti Airosta, mielestäni kasin paikkeille norm. ajotyylillä on jo ihana suoritus , ja viinalla jos pääsee alle 9.5 niin hyvin menee... Itsellä on yleensä noilla matkoilla ollu 2hlö + 28kg koira taka paksissa + takapenkki täynnä vaatteita viinaa ja peruselintarvikkeita eli noin 4hlö verran kuormaa. Renkaat,paineet ja rauhallinen maailmaa syleilevä ajatus maailma käyttöön , niin saabillakin pääsee suorituskykyyn nähden aikas vähällä
Oma enkka bensalla on 6.7 l/100km Sidistä ja tankkaus mittaus tuki tuota kohtuullisesti olemalla 6.85 l/100km. Tämä on suoritteu noin 500km matkalla täältä anusbothnicasta paratiisiin (E-P), eli kohtuudella näyttää sidi mulla oikein. Tuo 6.85 tarvitsi jo kohtuullisesti viitseliäisyyttä moottorijarrutuksineen ja turhien nopeudennostojen (ohitusten) välttämisenä. Isommin miettimättä mennään useimmiten benziinillä noin 7.5 ja viinalla alle ysin saa jo oikeesti tehdä ajatustyötä autoillessaan, tämäkin on tosin onnistunut. Sama tienpätkä Kemi - Nurmo siis kyseessä näissä mittauksissa. Rantatietä en nykyään enää käytä ollenkaan , koska status minkäänlaisena "valtatienä" on menetetty runsaine ympyröineen ja valoristeyksineen ja kuudenkympin alueineen ajat sitten.... Eli jos puhutaan automaatti Airosta, mielestäni kasin paikkeille norm. ajotyylillä on jo ihana suoritus , ja viinalla jos pääsee alle 9.5 niin hyvin menee... Itsellä on yleensä noilla matkoilla ollu 2hlö + 28kg koira taka paksissa + takapenkki täynnä vaatteita viinaa ja peruselintarvikkeita eli noin 4hlö verran kuormaa. Renkaat,paineet ja rauhallinen maailmaa syleilevä ajatus maailma käyttöön , niin saabillakin pääsee suorituskykyyn nähden aikas vähällä
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Aero kulutus
Ai niin, täällä piti avautua Aeron kulutuksesta
Sidi näyttää nyt 17litraa/km, nollattu syksyllä. Todellisia kulutuksia on nyt talvella 18-20l/km. Kaikki nuo viinat on kulutettu tässä muutaman kilometrin säteellä tomaatti Aerolla kaupungissa max. 50km/h rajoitus alueella.
Että oliko tässä nyt toinen ääripää?
Sidi näyttää nyt 17litraa/km, nollattu syksyllä. Todellisia kulutuksia on nyt talvella 18-20l/km. Kaikki nuo viinat on kulutettu tässä muutaman kilometrin säteellä tomaatti Aerolla kaupungissa max. 50km/h rajoitus alueella.
Että oliko tässä nyt toinen ääripää?
Re: Aero kulutus
Nähtävästi
Itsellä on tainnut isoin sid kulutus ikinä ollu jotain 12-13, siis viinallakaan....
Itsellä on tainnut isoin sid kulutus ikinä ollu jotain 12-13, siis viinallakaan....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC