Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Hellou!

Tuli hommattua pimeiden talvi-iltojen iloksi Hellan Dynaview Evo2 kaarrevalot ysifemmaan. Kyseessä siis sumuvalot jotka syttyvät ja valaisevat sivulle kun auto kääntyy tai vilkku kytketään päälle alle 40 km/h nopeuksissa. Kuten kuvassa näkyy sumuvalo poikkeaa alkuperäistä mm umpion muotoilulla ja polttimon sijainnilla. Valojen sytyttämistä valvoo älykäs ohjausboksi joka tunnistaa auton liikkeet ja saa nopeustiedon autosta
Kuva

Paketin mukana tuli ohjeet ja valot kiinnikkeineen, ohjausboksi johtoineen ja asennustarvikkeita. Mukana tulleita rosvoliittimiä en käyttänyt. Liitokset on tehty juottamalla ja kutistesukalla vielä suojattu.
Normaalisti omat asentelut ja rakentelut on mennyt likimain strömsö-tyylillä mutta tämä "operaatio" on kyllä aiheuttanut harmaita hiuksia. Joten asiaan..

Ongelma: Kalibrointi

Alkuun asennusohjeet:
Kuva
Suurempana: http://s19.photobucket.com/user/saab96v ... sort=3&o=1
Kuva
Suurempana: http://s19.photobucket.com/user/saab96v ... sort=3&o=0

Ohjausboksi on asennettu imusarjan taakse tarkasti vesivaalla, joten suorassa on.
Kuva
Johdotukset on vedetty seuraavalla tavalla:
Kolmijohtoinen liitin:
-Punainen:Suoraan akun + napaan
-Ruskea: Maadoituspisteeseen akun vasemmalla puolella
-Valkoinen: Peruutussignaali joka tulee nykyiseen soittimeen peruutuskameraa varten, +12v tulee vasemmasta peruutusvalosta

Kuusijohtoinen liitin:
-Musta: Kojelaudan sulakekeskuksesta sulakkeesta nro 21. Jatkuva virta (+15) ON ja START
-Valkoinen: Vasemman alkuperäisen etusumuvalon liittimesta puskurin takana
-Lila: Vasemman A-tolpan luona liitin H43-1 ja napa 38, vihreä johto. Pioneer soitin saa samasta liittimestä nopeussignaalin navia varten.
-Keltainen: Ajovaloreleen napa 30. Autossa alkuperäiset Xenon-valot
-Vihreä/valkoinen: Oikean etuvilkun liittimestä
-Vihreä/Musta: Vasemman etuvilkun liittimestä

Kolmas liitin plug&play sarjan mukana tulleisiin sumuvaloihin

Valot toimivat auto paikallaan kone käynnissä. Vilkku vasemmalle vasen valo syttyy, vilkku oikealle oikea valo syttyy. Varoitusvalot molemmat valot syttyvät. Peruutusvaihde päälle molemmat valot syttyvät. Sumuvalot toimivat vain valokytkimen ollessa asennossa kaksi ("nuoli" vasemmalle). Kaarretoiminto toimii ainoastaan hitaassa noin 1-5 km/h vauhdissa. Valaisee hienosti suuntaan johon kääntää. Nopeammissa vauhdeissa valot eivät syty vaikka agressiivisestikkin kääntää, ei edes vilkku päällä. Tämä on ilmeisesti ohjeissa mainittu normaali tila. Valot pitää kalibroida jotta ne toimisivat myös suuremmissa nopeuksissa. Tässä vaiheessa itseltäni loppuu ideat.
Kalibrointi sujuu hienosti ohjeitten 6. kohtaan saakka, "Cornering light-valo kytkeytyy päälle automaattisesti". Näin myös tapahtuu mutta valot vilahtavat vain kerran (noin 0,5s-1s), eivät siis jää pysyvästi päälle kuten ohjeet antavat ymmärtää? Sitten ajamaan. Vauhtia mittarin mukaan 40km/h ja varoitusvilkut päälle. Cornering lightit eivät vilku kertaakaan, eli kalibrointi ei onnistu. Herää kysymys miksi?

Nopeussignaali tulee itsellä ensimmäisenä mieleen. Onko se oikeanlainen? ESP sitä tarjoa ja toteuttaa ja tietoa tarjotaan moneen pisteeseen semmoisenaan (Miu,ecu..) Pioneerin navisoittimesta voin tarkistaa nopeussignaalin vahvuuden ja soitin myös tunnistaa sen, tosin noin 7km/h heitolla soittimen mukaan. Eli signaalin varastamispisteen luulisi olevan oikea koska soitin saa signaalin.

Sytytysvirtaa olen kokeilut vain kahdesta "väylästä", +15 ja +54

Keltaisen johdon valotiedon olen kokeilut seisontavaloilta ja ajovaloreleen navasta 30

Mielestäni kaikkea on kokeiltu, edestakaisin ajettu ja eri nopeuksilla mutta lopputulos on aina ollut sama "kuudes kohta" kalibroinnissa johon homma kaatuu.. Ohjeissa on hienosti kehotettu soittamaan asiakaspalveluun ongelmatilanteissa. Siihen en vielä alistu, mielummin kysyn viisaammilta täältä ensin olisiko kytkennöissä paranneltavaa vai viittaako vika esim ohjausboksiin?

Ja valot on hommattu täältä: http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... 2749-1918/

Auto siis sigun Airo

FP 8)
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja suapas »

Vähän asian vierestä... Mut nyt selvis tämäkin asia, jota olen ihmetellyt. Eli kun aika monessa uudessa autossa palaa vain toinen sumari. Eli ne ei olekaan rikki, vaan kuuluu asiaan. Aika huvittavan näköistä liikeenteessä... 8)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
9viiva5
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: La Helmi 09, 2013 09:09
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja 9viiva5 »

ja poliisi maijoissa näkee usein ;)
Wagon 2.3t Vector Sentronic E85 "Aero" Stg1 -02
jara
"Viggen"
Viestit: 652
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja jara »

Ja hyöty on kyseenalainen... :wink:
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

jara kirjoitti:Ja hyöty on kyseenalainen... :wink:
Näin kyllä jos normisumareille on tuo kaarreajo käytössä, mutta tuollainen jälkiasenteinen sarja voikin jo vähän valaista mutkaa edeltä. Täytyis tietysti fotoja toimivana saada että voi vetää johtopäätöksiä, ainakin noissa kuvissa polttimo tosiaan näyttäisi jytkymmältä kuin mitä normi sumarituikut on.

-Örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja jmarin »

suapas kirjoitti:Vähän asian vierestä... Mut nyt selvis tämäkin asia, jota olen ihmetellyt. Eli kun aika monessa uudessa autossa palaa vain toinen sumari. Eli ne ei olekaan rikki, vaan kuuluu asiaan. Aika huvittavan näköistä liikeenteessä... 8)
Rumaltahan ne näyttää eikä niillä tee mitään. Saksalaiset on korvanneet kunnon kaukovalot noilla pellevaloilla, joista ei ole kerta kaikkiaan mitään iloa, mutta vastapainoksi saa ajella sokkona maantiellä.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja 3J »

No ovathan ne koomisen näköisiä, varsinkin nuo joissa normi sumuvalo hoitaa kaarrevalon virkaa. Ja kun Suomessa on ne valot päällä aina päivänvalossakin, niin vilkuttelee sumuvalojaan sitten keskellä kirkasta päivääkin. Parasta on kiertoliittymässä ajaminen, jolloin sumuvalo syttyilee vuoroin toisella ja vuoroin toisella puolella. Eikä mitään hyötyä. Reilusti sivulle suunnattu kaarrevalo voisi toimiakin, mutta sekin näyttää tyhmältä päivän valossa ajellessa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eikai noita miksikään maantieajon kaarrevaloiksi valaisemaan piennarta ole tarkotettu missään merkissä?

Eiköhän noi enemmän ole kääntymisvalot, sillä eihän noi edes toimi nopeammassa vauhdissa, vain kaupunkipyörittelyssä kuten risteyksissä jne, joskin sielläkin hyöty on hyvin kyseenalainen.
Tomppa & Saabit myyty :(
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Mikähän tuosta tekee kyseenalaisen..? 8O

Mikä on sumuvalojen funktio yleensä..?
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Niin kylhän ne tilanteet joissa oikeasti pitäs nähdä paremmin siihen auton etukulmaan tulee vastaan lähinnä jossakin mökkitiellä jossa ei puskuria halua halkaista kiveen tms.

Ja onhan ne päiväajovalo-ledit paljon tyylikkäämmätkin 8)

-Örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja oju »

Pari ajatusta; ehkä kohta 4 mene pieleen pakkovalojen takia? Saako ohjausyksikkö peräti valotiedon väylältä josta nopeussignaali tulee? Vai onko pulssisignaali? En tosin perusta tätä mihinkään muuhun kuin että saksalainen ei välttämättä ole kuullut että näinkin voi asetukset olla ja operatio menee sen takia pieleen. Valoautomatiikka on ainoa ilmeinen ero normiautoon (muualla).

Toinen ajatus liittyy soittimeen; irrota soittimen nopeustietojohto, voi olla että se häiritsee valoyksikköä vaikka itse jatkaakin toimintaansa normaalisti. Joskus on tullut vastaan vehkeitä jotka erikseen toimivat hyvin mutta yhdessä toiselta katoaa nopeustieto.

Eihän tämä paljoa ollut mutta en sentään piruillut...
Viimeksi muokannut oju, Ke Helmi 05, 2014 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja jmarin »

RallyeSaab kirjoitti:Mikähän tuosta tekee kyseenalaisen..? 8O

Mikä on sumuvalojen funktio yleensä..?
Minulla on ihan kaarre- tai kääntymisvalot, sumuvalot ovat erikseen. Tähän mennessä en ole keksinyt niistä mitään hyötyä. Normivaloilla näkee hyvin mökkitielläkin ym. mutta tuon kotteron kaukovaloilla ei näe mitään, kun on Saabin valoihin tottunut. Ei vaan rahallakaan saa kunnon pitkiä, mutta tuollaiset turhat kääntymisvalot on insinöörin pitänyt keksiä.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja HEV »

jmarin kirjoitti:
RallyeSaab kirjoitti:Mikähän tuosta tekee kyseenalaisen..? 8O

Mikä on sumuvalojen funktio yleensä..?
Minulla on ihan kaarre- tai kääntymisvalot, sumuvalot ovat erikseen. Tähän mennessä en ole keksinyt niistä mitään hyötyä. Normivaloilla näkee hyvin mökkitielläkin ym. mutta tuon kotteron kaukovaloilla ei näe mitään, kun on Saabin valoihin tottunut. Ei vaan rahallakaan saa kunnon pitkiä, mutta tuollaiset turhat kääntymisvalot on insinöörin pitänyt keksiä.
Autosuunnistuksessa käytettiin ennenvanhaan sumareita sivulle käännettyinä, jotta näki kääntyä ysikymppejä ja takaviistoja, mutta niitä tietysti poltettiin kokoajan kahdennettujen lisäpitkien kanssa ja yleensä ne oli puskurin yläpuolella jos vaan mahtui. Takana oli samanlaiset pakkivaloina. Kuplan tasavirtalaturi ei oikein riittäny... Mutta kohtalaisesti tuollaisella setapilla näki, vaikkei ollut tietoakaan mistään xenoneista.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

oju kirjoitti:Pari ajatusta; ehkä kohta 4 mene pieleen pakkovalojen takia? Saako ohjausyksikkö peräti valotiedon väylältä josta nopeussignaali tulee? Vai onko pulssisignaali? En tosin perusta tätä mihinkään muuhun kuin että saksalainen ei välttämättä ole kuullut että näinkin voi asetukset olla ja operatio menee sen takia pieleen. Valoautomatiikka on ainoa ilmeinen ero normiautoon (muualla).

Toinen ajatus liittyy soittimeen; irrota soittimen nopeustietojohto, voi olla että se häiritsee valoyksikköä vaikka itse jatkaakin toimintaansa normaalisti. Joskus on tullut vastaan vehkeitä jotka erikseen toimivat hyvin mutta yhdessä toiselta katoaa nopeustieto.
Hyviä vinkkejä kiitos niistä mutta molempia on kokeiltu ihan alkutekiöillä. Pakkovalot saa pois kun nyppäsee sulakkeen nro 35 (DRL) irti kojelaudan sulaketaulusta. Alkuun kokeilin kalibroida valokytkimen asennoilla 0 ja 1 eli pois+parkit. Ajattelin vielä kokeilla tapahtuisiko ihmeitä jos kytken keltaisen herätejohdon suoraan akkun plussaan tarvikekytkimen kautta ja suoritan sillä kalibroinnin. Soittimen nopeussignaalin kaapelissa on liitin kuskin jalkatilassa ja sitä on myös irroiteltu kokeilumielessä.

Kovaa keskustelua nämä ja tämän tyyliset valot ovat herättäneet. Jos vertaan vanhoja ja näitä uusia sumuvaloja niin en vaihtamisen kannalta jää katumapäälle. Aero 04/05 ja dame ednan sumuvalot ovat täyttä kuraa. 35W H8 polttimot ja surkeat umpiot tekevät niistä vain koristeelliset. Okei harvoin tulee tilanteita jolloin sumuvaloja tarvitsee käyttää, varmasti siksi monet ovat vaihtaneet niiden tilalle esim Led-DRL:ät.
Väite että kaarrevaloilla ei tee mitään on hieman erikoinen? Saabissani on Bi-Xenon ajovalot tuoreilla polttimoilla (ja tehokkaammilla pitkillä 65W halogeenit), valotehossa ei ole mitään moitittavaa. Kehuja tulee matkustajilta ja tietysti itse voin myös kehua :) Mutta kun nuo hellan valot (jotka tuskin ovat parhaimmistoa) syttyvät niin selvä etukulman ja sivun "xenonkatve" valaistuu enkä tarkoita paria metriä autosta vaan selvästi pidemmälle. 55W valaisuteho sivulle on tuskin ei mitään? No kaikilla saa olla mielipiteitä..

FP
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Re: Kaarrevalot asennettu -05 Aeroon, kysymyksiä ja ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Case closed, valot toimivat!

Johtoihin en ole jaksanut kajota. Ajattelin nopeasti kokeilla kalibrointia ja kas kummaa sain prosessin etenemään.
Ongelma oli liiankin yksinkertainen. Ohjeet voi ymmärtää monella tavalla kalibroinnin kohdissa 5,6 ja 7.

5: Kytke varoitusvilkkuvalot päälle
6: Cornering Light-valo kytkeytyy päälle automaattisesti
7: Sammuta varoitusvilkkuvalot

Olin aikaisemmin antanut varoitusvilkkujen vilkkua noin 2-4 kertaa siinä toivossa että valot jäisivät päälle. Näin ei ikinä tapahtunut vaan kaarrevalot välähtivät vain kerran. Nyt annoin varoitusvilkkujen vilkkua vain kerran ja "nopeasti", kaarrevalot jäivät palamaan! Loppu menikin mallikkaasti.
Nyt valot toimivat kuten kuuluukin, sammuvat ja syttyvät alle 40km/h vauhdissa. Rattia tulee käännettyä ehkä liiankin innokkaasti nyt :)

Jos joku näitä turhakevaloja innostuu asentelemaan niin ensimmäisen viestin kaapeliohjeistus on toimiva. Tosin vuosimallieroja on nopeussignaalin kanssa..

FP
Vastaa Viestiin