Saab 9-5 Check engine

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Cona »

Noniin, kauan se vikavalo pysyikin poissa, noin 150km ja pari päivää. Auto pelaa ihan normaalisti edelleen. :evil:

Yritin etsiskellä imuvuotoja, mutta ainoa irtonainen letku, jonka löysin oli jarrutehostimen luona. Eli siinä jarrunestesäiliössä alaviistossa oleva liitin oli tyhjänä ja tökkäsin siihen irrallaan olleen mustan letkun joka tulee laatikosta?! Tällä tuskin on vaikutusta tohon vikakoodiin P1181?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Edelleen,vika voi olla viallinen jarrutehostin,IMMu,lambda tai muuten vain joku ilmavuoto jossain...eli laihalla menee! Vaihda ny aluks KAIKKI alipaineletkut uusiin koko konehuoneessa :). Vuotaako EVAP?
#2285
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuohon jarrutehostinvikaan en usko, koska en ole havainnut siinä mitään epänormaalia. Täytyy tutkia autoa tarkemmin, kun siihen on mahdollisuus.

EVAP voisi olla yksi mahdollinen vian aiheuttaja, on ollut minulla syksyllä irti. Kannattaako EVAP tulpata?

Eikö Lambdan tai IMMun rikkoutumista/toimimattomuutta pysty havaitsemaan mitenkään? Käynnistä/nykimisestä/pakokaasusta tms?

On muuten aika hanurista tuo Saabin moottorinohjaus, jos OBD:n kautta ei pääse yksittäiseen vikaa aiheuttavaan anturiin kiinni. Open SID:istähän kaikki varmaan selviäis, mutta kun mulla ei ole softaa vielä päivitelty...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se moottorinohjaus voi muissakaan autoissa tietää että mikä vika tarkalleen aiheuttaa esim. virheellisen seoksen. Ei siellä selvännäkijää ole purkin sisään sullottu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Cona »

jcarlson kirjoitti:Ei se moottorinohjaus voi muissakaan autoissa tietää että mikä vika tarkalleen aiheuttaa esim. virheellisen seoksen. Ei siellä selvännäkijää ole purkin sisään sullottu.
Totta. Ei se voi kertoa, miksi seos on laiha, mutta voi joissain tapauksissa kertoa, että mikä on vikakoodin aiheuttanut, esim. Lambda nro. 2 ei ole annettujen raja-arvojen sisällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ja sen Trionic kertoisikin jos niin asia olisi. Ei ole sama asia että seos on liian laiha kuin että jos lambda-anturin arvo olisi normaalin mittausalueen ulkopuolella.

P1181 tarkoittaa että summautuva sopeutus on maksimiarvossaan, eli jostain syystä pienilla ilmamäärillä on rikastettava liikaa. Tämä ei ole anturivika. Jossain on ilmavuoto, ja Trionic eikä mikään muukaan moottorinohjaus ei voi tietää että missä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ja vuosimallista päätellen taas se suosituin vuotokohta on läppäkotelon ja huohotinloukon välissä olevan takaiskun kara murtunut. Valkoinen takaisku on siinä venakopan ja läppäkotelon välissä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Cona »

Noniin. Nyt saatiin viisaat heräämään ja tulkkaamaan maallikolle vähän Trionicin lainalaisuuksia. Kiitos avusta, nyt on paljon helpompi jatkaa vianetsintää. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Saabmike
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 16, 2012 01:49
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Saabmike »

Perjantaina töistä tullessa tuli "tuutattua" motarin rampista vähän normaalia kovemmin. Illalla sitten kun lähdin kauppaan niin moottorivalo syttyi ja kaikki tehot kadoksissa :(. Auto muutaman viikon vanha joten muutama kirosana tuli lueteltua. Tänään aamulla sitten sidistä koodi #4368. Googlailujen jälkeen osasin paikallistaa vikaa. Toi kuvassa ollut "letkunkiristin" oli löystynyt ja letku osin pois paikaltaan. (Oli näköjään nippusiteillä muutenkin korjailtu) Letku paikalleen, akku irti ja jotain Sidissä räpelsin. Lopputuloksena moottorivalo sammui ja koeajolla auto toimi normaalisti :). Jos tällä tuli kuntoon ja suuri helpotus.



Kuva
Saab 9-5 2.3 Vector 2005
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Cona »

vesa67 kirjoitti:ja vuosimallista päätellen taas se suosituin vuotokohta on läppäkotelon ja huohotinloukon välissä olevan takaiskun kara murtunut. Valkoinen takaisku on siinä venakopan ja läppäkotelon välissä.
Olettaisin, että osuit oikeaan, Otin ensimmäisenä sen venakopan takana olevan koristemuovin pois ja ensimmäisenä osui silmään poikkimennyt valkoinen takaisku, joka oli irti letkusta. :mrgreen:

Tarviiko koko letkuhässäkkä vaihtaa vai riittääkö takaiskun vaihto? Ne varmaan marmorilla osaa myydä mulla oikean osan, jos on ns. tyyppivika :?:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eikös ne ole noita korvannut Motonetin tavis takaiskuilla? Etsi -toiminnolla varmaan löytyy...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Kun asennat sitä uutta takaiskuventtiiliä niin tarkista että ne letkujen toiset päät on auki eli ilma kulkee venttiilikoppaan ja läppäkoteloon päin. MOT. 8)
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

9000 automaatilla kirjoitti:Eikös ne ole noita korvannut Motonetin tavis takaiskuilla? Etsi -toiminnolla varmaan löytyy...
Ei toimi noin uudessa, kun toinen putkista on kovamuovinen. Pitää ostaa koko putken toinen puolikas ja joku oli näin tehnyt tuossa muutama kuukausi sitten noin 40 euron hintaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=145213
SAAB 9-5 Aero -05
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jyrchi kirjoitti: Ei toimi noin uudessa, kun toinen putkista on kovamuovinen. Pitää ostaa koko putken toinen puolikas ja joku oli näin tehnyt tuossa muutama kuukausi sitten noin 40 euron hintaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=145213
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 55927.html

Riku myi tuota vuosi sitten hintaan 20,70 euroa. Nykyinen hinta selviää:
http://www.pro-carservice.com/
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
rami22

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja rami22 »

samalla sisähalkaisialla oleva metritavarana myytävä letku käy myös,pyytää vielä ohuella seinämällä olevaa.molemmissa vastapuolen päissä saman kokoinen rotanhäntä.
Vastaa Viestiin