Jakopään ja tasapainoakselin osien vaihto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kole
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 14:54

Re: Jakopään ja tasapainoakselin osien vaihto?

Viesti Kirjoittaja kole »

Ei tarvii välttämättä kantta ja apurunkoa irrottaa. Ite tein niitä irrottamatta. Venttiilikoppa riittää. Saa sen laahaimen pujoteltuu pois. Kyl se wis:si oli hyvä remppaa tehdessä olis muuten jääny tälläselta amatööriltä tekemättä.
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: Jakopään ja tasapainoakselin osien vaihto?

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Täytyy korjata asiaa, kyllä ne laahaimet sieltä kaikki irtoaa ilman kannen ottamista. Kuten tuolla ennen väitin, Itse kun purin konetta niin olin liian varovainen. Smequn painostuksen alla kokeiltiin miten irtoaa, ei tipu mutta ei se sinne jääkkään. Mutta tässä pieni klippi poisotosta https://www.youtube.com/watch?v=wG1fpVx ... ata_player noi saundit on todella mahtavat :D
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Jakopään ja tasapainoakselin osien vaihto?

Viesti Kirjoittaja PVI »

smeq kirjoitti:Aina vaan suositellaan moottorin vaihtoa, kun jotain vikaa tulee. :D

nugge, onko tosiaan niin, että kansi pitää irroittaa jakopäärempan yhteydessä? 8O

PVI:lle vinkiksi: jos sulla ei vielä ole jakopäässä vikaa, niin suosittelen vaihtelemaan öljyt riittävän tiuhaan ja välttämään pätkäajoa. Voipi olla ettei tulekkaan vikaa.
Kiitoksia kommenteista kaikille. Pitää tutkailla vielä mitä tekee.
Öljyjä on vaihdeltu 10tkm välein.

Tuo 1800 ekua uudesta koneesta ei kyllä ole paha hinta. Taitaa olla ilman turboa yms. koska SaabPartners myy turbollisena 2495€.
Käytettyjä B235:sia pitäisi siis saada hyvään hintaan jos uusi maksaa tuon. Voisi oikeastaan harrastuksen vuoksi hankkia käytetyn koneen ja verestää muistoja...
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Jakopään ja tasapainoakselin osien vaihto?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Joo ilman hyrrää toi 1800€ pata Neobrossilta on. Imusarja,pakosarja,calix vastus, suuttimet, joskus kaasuläppäkotelo, vetolevy tai vauhtipyörä niissä tuppaa oleen.

Ja sehän on just B235
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jakopään ja tasapainoakselin osien vaihto?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole koskaan ollut tuohon hintaa kaasuläppäkoteloa mukana, huohotinsetti, imu/pakosarja kyllä ja vaihtelevasti suuttimet, vetolevy/vauhtipyörä ja alipainepumppu.
Kaikki muu onkin sitten riisuttu, jopa startin toisen kiinnityksen pinnapulttia myöten.
Tulpatkin löytyy ja koneita on koekäytetty hetken aikaa tulppien kärkien sävystä päätellen.

Mut silti se on tosi selkeä lähtökohta, pelkkä koneenvaihto femmaan sujuu kahdessa päivässä jo aika sutjakasti tuollaisen avulla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Jakopään ja tasapainoakselin osien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

nugge kirjoitti:
smeq kirjoitti:Aina vaan suositellaan moottorin vaihtoa, kun jotain vikaa tulee. :D

nugge, onko tosiaan niin, että kansi pitää irroittaa jakopäärempan yhteydessä? 8O

PVI:lle vinkiksi: jos sulla ei vielä ole jakopäässä vikaa, niin suosittelen vaihtelemaan öljyt riittävän tiuhaan ja välttämään pätkäajoa. Voipi olla ettei tulekkaan vikaa.
Moottorin vaihtoa suosittelen koska uusi moottori maksaa 1800€ ovelle toimitettuna. Kunnon koneremonttiin menee se 1000€ osiin + työ. Ja uusi on aina uusi.

Etsä saa niitä laahaimia/jakopäänkoppaa nätisti irti/vaihdettua jos et ota kantta irti.

Kuten kole sanoin niin pitää nimenomaan kone liikuttaa kuskinpuolelle. Onnistuu kun ottaa kannen irti ja ripustaa ketjulla kannnepulttien avulla kannatinpalkkista, tietenki moottoriripustukset ja apurunko irti niin että se liikkuu vapaasti.

Ei tarvitse kantta irroittaa.Samalla kun jakopää osat vaihtaa niin kuitenkin on öljypohjan putsaus hyvä tehdä ja silloin menee jakopään kansikin helpommin paikalleen. Pitää vain varoa kannen ja kopan välistä tiivistettä ja samaa mömmöä kuin kopan tiivitämiseen laittaa väliin.
Ohjarit saa vaihdettua vaikka kansi on paikallaan. Ohjarit sujuu sen verran että menee paikalleen. Ahdasta on mutta onnistuu...
Vastaa Viestiin