Tuli tuossa Saab 9-5 Aero -02:n kanssa ongelmia eteen. Lähdin kiihdyttämään sivutieltä normaalisti isommalle tielle ja yhtäkkiä koneen vedot hävisi hetkeksi. Sen jälkeen auto kiihtyi taas hetken aikaan normaalisti. Sen jälkeen kone alkoi pätkimään ja oli pakko pysähtyä tien sivuun. Check engine-valo syttyi hetkeksi ja vedot hävisi. Mitään vikavaloa ei jäänyt palamaan.
Kun moottorin käynnisti uudelleen, niin tyhjäkäynti alkoi "humppaamaan" ylös-alas. Kun kierroksia nosti tyhjäkäynnistä noin 2000-3000rpm, niin kone toimi hyvin. Mutta kun kaasun päästi tyhjäkäynnille, kone meinasi sammua.
Luulin, että vika on polttoaineen saannissa ja vaihdon vähän heikolla hapella olleen polttoainepumpun uuteen, mutta vika ei poistunut. Sama vika jatkui, tosin vanhan polttoainepumpun ininä hävisi. Kävin ostamassa kiireellä OBDII-testerin ja se antoi kaksi vikakoodia. P1300 ja P0300. Vähän lueskelin Internetistä, että vika voisi olla ilmamassamittarissa tai tulpissa/sytkäkasetissa. Kampiakselin asentotunnistimestakin puhuivat ulkomaisilla sivuilla.
Tarkoituksena huomenissa puhdistella ilmamassamittari ja vaihtaa polttoainesuodatin, jos niistä olisi apua. Voisiko vika johtua vedestä bensan seassa?
Onko kenelläkään vastaavasta kokemusta tai osaisiko joku viisaampi auttaa miestä mäessä?
-Kime
9-5 Aero, Tyhjäkäynti pätkii.
9-5 Aero, Tyhjäkäynti pätkii.
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: 9-5 Aero, Tyhjäkäynti pätkii.
vaihdappa ensin asialliset tulpat sinne. Sitten tarkistat onko läppäkotelo limp-home moodissa ja nollaat vikakoodit jos joudut limpin resetoimaan.
Ehjää sytytyskasettia olisi myös hyvä testata.
Ehjää sytytyskasettia olisi myös hyvä testata.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 Aero, Tyhjäkäynti pätkii.
Pitääpä heti aamulla lähteä katsomaan, jos olisi sopivia tulppia huoltoasemalta saatavissa. Ja tsekata tuo läppäkotelo.vesa67 kirjoitti:vaihdappa ensin asialliset tulpat sinne. Sitten tarkistat onko läppäkotelo limp-home moodissa ja nollaat vikakoodit jos joudut limpin resetoimaan.
Ehjää sytytyskasettia olisi myös hyvä testata.
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: 9-5 Aero, Tyhjäkäynti pätkii.
Minulla on muuten käytöss OBDII-testeri, jolla voi seurata myös auton tietokoneen tietoja realiajassa, aivan kuten SID-Infolla. Mitä muita arvoja, kuin MAF:ia kannattaisi tutkia. Ja minkälainen arvo MAF tulisi olla.
Minulla ei ole autossa kytketty SID-info ominaisuutta päälle, niin voin vain tarkastaa tietoja tuolla OBD-testerillä.
Minulla ei ole autossa kytketty SID-info ominaisuutta päälle, niin voin vain tarkastaa tietoja tuolla OBD-testerillä.
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Re: 9-5 Aero, Tyhjäkäynti pätkii.
No joo, sieltähän se vika löytyi. Ahtoputki oli vähän huonosti kiinni, niin ilma pääsi välistä sotkemaan. Että silla lailla. Kiitoksia kuitenkin kaikille nopeista vastauksista.
-Kime
-Kime
Kimmo Miettinen #3820
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90
Saab 9-5 Aero Sedan -02
EX: Saab 9000CS 2.3i -93, Saab 9000CD 2.0i -90