NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Olen teettämässä iskarirempan kesällä ja mielelläni vaihdattaisin puslia samalla, ainakin takaa mutta mahdollisesti myös edestä. Mittarissa 110tkm, ja epäilen, että ei ole puslia koskaan vaihdeltu. Ja kyseessä siis aero farkku alkuperäisellä tasonsäädöllä.
Voisiko joku listata selkokielellä, mitkä puslat kannattaa vaihtaa, jotta osaisi kysyä tarjousta samoilla spekseillä? Kiitti!
Voisiko joku listata selkokielellä, mitkä puslat kannattaa vaihtaa, jotta osaisi kysyä tarjousta samoilla spekseillä? Kiitti!
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ei noilla kilometreillä kannata isompaa puslajumppaa tehdä iskarien vaihdon yhteydessä.
Synergiaetu on ajanvaraus korjaamolta, auto nosturille ja renkaat irti
Perän pallonivelet, (kuvassa osat numero 4) siinä korkeintaan on vaihtokunnossa, eikä niidenkään vaihto vaadi iskarin irroitusta.
Synergiaetu on ajanvaraus korjaamolta, auto nosturille ja renkaat irti
Perän pallonivelet, (kuvassa osat numero 4) siinä korkeintaan on vaihtokunnossa, eikä niidenkään vaihto vaadi iskarin irroitusta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
No entä -99 wagon ajettu 270000 km. Mitkä oletettavasti tähän kannattaa vaihtaa. Samoin etupäähän?Termos kirjoitti:Ei noilla kilometreillä kannata isompaa puslajumppaa tehdä iskarien vaihdon yhteydessä.
Synergiaetu on ajanvaraus korjaamolta, auto nosturille ja renkaat irti
Perän pallonivelet, (kuvassa osat numero 4) siinä korkeintaan on vaihtokunnossa, eikä niidenkään vaihto vaadi iskarin irroitusta.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kumi- ja muoviosissa kilometri määrä ei ole kovin relevantti tieto kun mietitään niiden kestoa.
Oleellisempi asia on aika eli kuinka vanhoja ne ovat ... esim. jos puslat on ollu käytössä 10 vuotta niin ovat jo varmasti lähempänä vaihtoikäänsä ...
Oleellisempi asia on aika eli kuinka vanhoja ne ovat ... esim. jos puslat on ollu käytössä 10 vuotta niin ovat jo varmasti lähempänä vaihtoikäänsä ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kyllä ainakin itselläni kuuluu jotain kolinoita töyssyissä, eli jotain vaihdettavaa varmasti on. Auto vm 2006.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Tuossa sinun MY06 kolinat ovat harvinaisia, mutta kuinka pitkälle on mittari pyörähtänyt? se ratkaisee paljon.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ne iskarit jotka on menossa vaihtoon.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ne iskarit jotka on menossa vaihtoon.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kuten yllä, eli 110tkm. Iskarit takana tosiaan alkavat olla vaihtokunnossa, mutta epäilisin myös joidenkin puslien vaihdon parantavan tilannetta.core2 kirjoitti:Tuossa sinun MY06 kolinat ovat harvinaisia, mutta kuinka pitkälle on mittari pyörähtänyt? se ratkaisee paljon.
Toki on tiedossa, että femma ei alustaltaan niele töyssyjä yhtä sulavasti kuin sanotaan nyt nykyautot, mutta ylimääräisiä ääniä minulla kyllä kuuluu em. huomioidenkin liikaa.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Helppikäähän miestä mäessä.
9-5 farkku tutisee pikkasen nopeuksissa 100-130km/h. Vapina/tutina on siis melko pientä, ja riippuu vähän tiestäkin, mutta tuntuu kuitenkin selvästi "persiissä" jotain ylimääräistä. Väittäisin että tutina tulee takapäästä, kun ratissa ei tunnu tärinöitä lainkaan.
Kävin katsastuskonttorilla ja pyysin arvon setää kertomaan, että mikä takapään puslista on entinen. Setä tonki, väänteli ja käänteli. Vastaus oli kuitenkin että kaikki puslat kunnossa.
Puslia ei kuitenkaan ole vaihdettu ainakaan viimeisen 60tkm matkalla, jos sitä ennenkään. Autolla on ajettu nyt 200tkm.
Takajarrut (levyt/palat) on uudet.
Renkaat tasapainotettu kahteen kertaan, ja vaihdettu myös edestä taakse ja päin vastoin. Ja ei vaikutusta tutinoihin. Takaiskarit vaihdettu 40tkm sitten.
Onko ne puslat kuitenkin entiset?
Jos vaihdatan "ne 6kpl", niin tuleeko auto suurella todennäköisyydellä kuntoon..?
9-5 farkku tutisee pikkasen nopeuksissa 100-130km/h. Vapina/tutina on siis melko pientä, ja riippuu vähän tiestäkin, mutta tuntuu kuitenkin selvästi "persiissä" jotain ylimääräistä. Väittäisin että tutina tulee takapäästä, kun ratissa ei tunnu tärinöitä lainkaan.
Kävin katsastuskonttorilla ja pyysin arvon setää kertomaan, että mikä takapään puslista on entinen. Setä tonki, väänteli ja käänteli. Vastaus oli kuitenkin että kaikki puslat kunnossa.
Puslia ei kuitenkaan ole vaihdettu ainakaan viimeisen 60tkm matkalla, jos sitä ennenkään. Autolla on ajettu nyt 200tkm.
Takajarrut (levyt/palat) on uudet.
Renkaat tasapainotettu kahteen kertaan, ja vaihdettu myös edestä taakse ja päin vastoin. Ja ei vaikutusta tutinoihin. Takaiskarit vaihdettu 40tkm sitten.
Onko ne puslat kuitenkin entiset?
Jos vaihdatan "ne 6kpl", niin tuleeko auto suurella todennäköisyydellä kuntoon..?
9-3 2.0t -01
99 -84
99 -84
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Mutua.
Huonot iskarit (joo vaikka ovatkin suht vähän ajetut mutta edellinen femma muuttui aika järkyttävään suuntaan kun laitoin piheyksissä kierroksen motonetin halvimpia iskareita. Samalla uusin taakse puslat..) tai sitten tuo on jonkinlainen femman ominaisuus, siis pieni vapina/tutina/täryytys tietyillä tienpinnoilla.
Samaa tekee myös tuo uudempi tietyillä tieosuuksilla mutta pienemmässä määrin.
Molemmissa ollut uutta,vanhaa,erimerkkistä ja profiilista rengasta, rengastuksella ei mitään vaikutusta.
Huonot iskarit (joo vaikka ovatkin suht vähän ajetut mutta edellinen femma muuttui aika järkyttävään suuntaan kun laitoin piheyksissä kierroksen motonetin halvimpia iskareita. Samalla uusin taakse puslat..) tai sitten tuo on jonkinlainen femman ominaisuus, siis pieni vapina/tutina/täryytys tietyillä tienpinnoilla.
Samaa tekee myös tuo uudempi tietyillä tieosuuksilla mutta pienemmässä määrin.
Molemmissa ollut uutta,vanhaa,erimerkkistä ja profiilista rengasta, rengastuksella ei mitään vaikutusta.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kokemusta, sen verran että kun "paikat" on kunnossa niin ei taatusti ole mitään "tutinoita" havaittavissa.
Mitkä iskarit?
Mitkä iskarit?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Aika monta "jossia" asiaan liittyy ... mm. varaosien laatu, asentajan ammattitaito, jne.Gudmund kirjoitti: ...
Jos vaihdatan "ne 6kpl", niin tuleeko auto suurella todennäköisyydellä kuntoon..?
Voi huonontua jos käytetään esim. halvimpia "ooppelin" puslia taikka asentaja ei osaa säätää pyöränkulmia oikein jne.
Mutta jos asiat tehdään oikein niin ei auto siitä voi ainakaan huonnomaksi tulla kuin mitä se nyt on?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kiitos tuesta.
Ei tosiaan mieltä hirveästi lämmitä, jos puslanvaihtokierroksen jälkeen auto on entistä huonompi. Tosin epäilen ettei näin olisi. Eräs saabisti sanoi, että puslat ovat kunnossa, jos ne näyttävät olevan kunnossa. Ja että katsurin pitäisi löytää viallinen pusla...
Tuo iskari vois olla kyllä syyllinen myös. Iskarit ovat Saabin orggis sport-iskarit, merkistä en tiedä. Olleet siis nyt 1v/40tkm auton alla.
Tarkennuksena vielä sen verran, että mitään ylimääräisiä kolinoita ei takapäästä tule, ja hidastetöyssyt ja muut kuopat menevät kyllä suhteellisen heijaamatta yli.
Jos kokeilumielessä vaihdattaa ne puslat ja iskarit taakse, niin auto tullee todnäk kuntoon, mutta mies on noin 700e köyhempi. Pienellä riskillä vois toki ekaks vaihtaa ne pelkät iskaritkin....ja säästäis ehkä jotain...
Ei tosiaan mieltä hirveästi lämmitä, jos puslanvaihtokierroksen jälkeen auto on entistä huonompi. Tosin epäilen ettei näin olisi. Eräs saabisti sanoi, että puslat ovat kunnossa, jos ne näyttävät olevan kunnossa. Ja että katsurin pitäisi löytää viallinen pusla...
Tuo iskari vois olla kyllä syyllinen myös. Iskarit ovat Saabin orggis sport-iskarit, merkistä en tiedä. Olleet siis nyt 1v/40tkm auton alla.
Tarkennuksena vielä sen verran, että mitään ylimääräisiä kolinoita ei takapäästä tule, ja hidastetöyssyt ja muut kuopat menevät kyllä suhteellisen heijaamatta yli.
Jos kokeilumielessä vaihdattaa ne puslat ja iskarit taakse, niin auto tullee todnäk kuntoon, mutta mies on noin 700e köyhempi. Pienellä riskillä vois toki ekaks vaihtaa ne pelkät iskaritkin....ja säästäis ehkä jotain...
9-3 2.0t -01
99 -84
99 -84
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
No katsuri niitä ei ainakaan ole löytänyt. Kahdesti on jo puslat vaihdettu kun ensimmäisellä kerralla alkoi perä vedellä heitoissa ja tärinässä minne sattuu (vakio alusta) ja toisella kerralla tuntui että jompi kumpi takarenkaista on epätasapainossa (Saabin sport alusta nyt), eikä katsastuksessa kummallakaan kerralla huomattu mitään.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.