Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => OK :)

Viesti Kirjoittaja milinna »

No niin, paljastetaan patsas eli syy siihen että öljyt tuli auton alle käydessä JOS huohotinletku öljypohjassa kiinni oli - dadaa - jako pielessä 2 pykälää pakopuolella. Muuten pelitti vallan hyvin, paitti tyhjäkäynnillä ja bensankulutus oli 11+.

Nyt kehrää kuin kissa :D

Edit:
sorry kun kesti vastaus, meni pari päivää McAfeen ansiosta töissä vähän pitkäksi...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => OK :)

Viesti Kirjoittaja michael »

Oliko siis pakonokka myöhäisellä ja lisäsi siten sylinterien ohivuotoa vai millä mekanismilla kampikammion paine kasvoi?
9-5 wagon 2.3t A 2005
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => OK :)

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

milinna kirjoitti:Jotain merkkillistä tänään tapahtu autolle
Anteeksi ? Nyt minä en ymmärrä. :?: Yllä ko:tarinan aloitus joulukuulta.
Miten pakonokan ajoitus voi muuttua omia-aikojaan ? Tosin en lukenut
koko tarinaa tarkasti läpi , lieneekö tuota jakopäätä sitten välillä rassattu
jonkun toimesta ?
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => OK :)

Viesti Kirjoittaja milinna »

Kandee lukea koko ketju, lyhyesti referoiden
- joulukuussa jäätyi huohotin nähtävästi eka kerran
- tammikuussa toisen kerran ja vei kannentiivisteen
- kannen huollon yhtedyessä ajoitus pieleen
- painevikaa etsitty pääosin tässä viestiketjussa, ei löytyny
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => OK :)

Viesti Kirjoittaja milinna »

michael kirjoitti:Oliko siis pakonokka myöhäisellä ja lisäsi siten sylinterien ohivuotoa vai millä mekanismilla kampikammion paine kasvoi?
Oli myöhäsellä, mutta nyt joku viisaampi voisi kertoa miksi se vaikutti kampikammion paineen kasvuun, mitä siinä nyt oikeasti sitten tapahtui?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => OK :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Erikoiselta kuulostaa.. äkkiseltään tulee mieleen vain että overlappi (=venttiilien ristiinmeno) lisääntyy reippaasti jolloin pakopulsseja pääsee imupuolelle -> huohotus toimii väärään suuntaan. Letku ulkoilmaan huohottamalla imupuolen paineella ei merkitystä.

Huonon tyhjäkäynnin ja korkean kulutuksen (ja tolkuttomat päästöt jos ne olisi mitattu) tuo raaka overlappi ainakin aiheutti.
Jäi ainakin itseltä jotenkin kokonaan huomioimatta tuo kansiremppa joten ei tullut mieleenkään että jako olisi muuttunut. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja milinna »

Tämä auto se sitten jaksaa yllättää, tänään käännös oikealle rampissa ja kiihdytys, kissa juoksi eteen eli tiukka jarrutus kun auto oli vielä kallellaan vasemmalle - öljyvalo ja varoitusvalo välähti ja kuulu bling - sen jälkeen kun ajoin eteenpäin alkoi jakopään puolelta kuulumaan ujellusta/rahniaa pienillä kierroksilla. Ajelin siitä kotiin (300 m) ja kuuntelin pihassa - tyhjäkäynnillä todella kova kirkuna/rahina/vinkuna joka tuntuu tulevan koneen reunasta apukuskin puolelta, ihan siitä koneen puolivälistä mutta oikeasta reunasta. Kun hieman nostaa kierroksia ei ääntä kulunut mutta kun päästi tyhjäkäynnille sama ujellus jatkui. Kun annoin auton olla vartin ja jäähtyä, ei kuulunut enää mitään kummallista.

Mitähän tuossa nyt mahtoi hajota/tapahtua, vesipumpun rikkinäiseltä laakerilta se kuulosti mutta hieman oli myös ääni sellainen että ei keksi mikä se on - ääni lakkasi kun auto jäähtyi eikä nyt pihassa enää tehnyt samaa uudestaan. Öljyä on koneessa ihan normaalisti

Korjaus: Öljyä alle minimin eli jok öljyä on taas kadonnut tai huolloissa ei ole lisätty öljyä...pitääpä seurata pari päivää tosissaan tuota öljypintaa. Kansiremontti tehty ja kone pesty sisältä, sen ei nyt pitäisi kyllä kuluttaa ?

Saako tätä kuntoon ollenkaan :evil:

Edit:
Tuli mieleen että hieman oli muuten ohjaustehostimen tyylinen ääni?

Edit2:
Ohjaustehostimen öljypinta alle minimin...kaikki sattuu näköjään yhtä aikaa :?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

milinna kirjoitti:Tämä auto se sitten jaksaa yllättää, tänään käännös oikealle rampissa ja kiihdytys, kissa juoksi eteen eli tiukka jarrutus kun auto oli vielä kallellaan vasemmalle - öljyvalo ja varoitusvalo välähti ja kuulu bling - sen jälkeen kun ajoin eteenpäin alkoi jakopään puolelta kuulumaan ujellusta/rahniaa pienillä kierroksilla. Ajelin siitä kotiin (300 m) ja kuuntelin pihassa - tyhjäkäynnillä todella kova kirkuna/rahina/vinkuna joka tuntuu tulevan koneen reunasta apukuskin puolelta, ihan siitä koneen puolivälistä mutta oikeasta reunasta. Kun hieman nostaa kierroksia ei ääntä kulunut mutta kun päästi tyhjäkäynnille sama ujellus jatkui. Kun annoin auton olla vartin ja jäähtyä, ei kuulunut enää mitään kummallista.

Mitähän tuossa nyt mahtoi hajota/tapahtua, vesipumpun rikkinäiseltä laakerilta se kuulosti mutta hieman oli myös ääni sellainen että ei keksi mikä se on - ääni lakkasi kun auto jäähtyi eikä nyt pihassa enää tehnyt samaa uudestaan. Öljyä on koneessa ihan normaalisti

Korjaus: Öljyä alle minimin eli jok öljyä on taas kadonnut tai huolloissa ei ole lisätty öljyä...pitääpä seurata pari päivää tosissaan tuota öljypintaa. Kansiremontti tehty ja kone pesty sisältä, sen ei nyt pitäisi kyllä kuluttaa ?

Saako tätä kuntoon ollenkaan :evil:

Edit:
Tuli mieleen että hieman oli muuten ohjaustehostimen tyylinen ääni?

Edit2:
Ohjaustehostimen öljypinta alle minimin...kaikki sattuu näköjään yhtä aikaa :?

Minusta alkaa tuntua kun tätä juttua luen, että pistä kone kokonaan uusiksi.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minkä verran tuli kilometrejä, kun se veti öljyt minimiin?

Mie olen ainakin täysin varma siitä että näiden vehkeiden öljynkulutus sekä karstautuminen johtuu tasan männistä ja männänrenkaista. Omassa on vanhempaa mallia olevat männät ja öljyä ei ole esim. viime öljynvaihdosta vajunut ollenkaan (vaihdon jälkeen ajettu 8700km). Kun tein tuon rempan, niin en vaihtanut venttiilivarrenkumeja enkä edes turboa. Ennen remppaa meni ölppää alkuun litra/4000, kunnes se lisäytyi kipurajalle asti eli litra tonnille...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Näillä t7 männillä ei voi saabin kone toimia!.

Onko kokemusta näistä t7 takomännistä mitä maalimalla myövät,mertmi on oikeessa pankaa ne t5 männät,siinä se.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Omassa on kone jauhanu jo 415tkm..Kertaakaan ei vielä avattu eikä avata vaikka öljypumpun pohjasta tuli siivapyörän pultit läpi.Ei vielä edes pölläytä sinistä mutta mustaa senkin edestä :lol: :lol: :lol:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja milinna »

kalle37 kirjoitti: Minusta alkaa tuntua kun tätä juttua luen, että pistä kone kokonaan uusiksi.
Eipä tuossa enää paljoa ole uusittavaa, männät + renkaat ja hoonaus enää, mitäs muuta tuolle osaisi tehdä?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

TD04 kirjoitti:Omassa on kone jauhanu jo 415tkm..Kertaakaan ei vielä avattu eikä avata vaikka öljypumpun pohjasta tuli siivapyörän pultit läpi.Ei vielä edes pölläytä sinistä mutta mustaa senkin edestä :lol: :lol: :lol:
Mullakin on ollu useita vapareita ja jopa turpoja millä on ajettu se 500000km

Mutta yhtään saabin konetta t7 männillä yli 500000km en tiijä.

Puolesta välistä 250000km useimmat t7 on huollon tarpeessa.

Tottahan se on että karretit hajoo ennen 200000 km ja koko kone alta 300000km.
Poikkeus vahvistaa säännön,NYT on paikka ilmottatua joku jolla on 500000 km ajettu alkuperäinen saabin t7 kone.

leluja ne on,ennen saabin kone tunnettiin kestävyydestään.

ps esim 900og 2,0 16v turpon kone jos vähänkin huoltoo on saanu ,niin sen voi vielä 400000km ajettune viritellä liikkumaan ja kestää sen 100000km.
vaikka saa sitä happee koko rahalla,ja tosi on.

Mutta 200000km ajettua 9-5 saabia pitää viedä kuin VANHUSTA PASKALLE.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

YKÄ kirjoitti:Mutta 200000km ajettua 9-5 saabia pitää viedä kuin VANHUSTA PASKALLE.
Onko kokemusta?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ja taas jotain :(

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

No jonniilainen kokemus ,mutta mitä tarkottaa ne reverenssssiit....

Ka min tiijän sentiijän mit en tiijä sit en tiijä.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vastaa Viestiin