Kappas...? Kulutuksessa ei kuitenkaan liene kovin suuria eroja, eikä näin ollen päästöissäkään. Osuisiko muutaman gramman haarukkaan?9-5T kirjoitti:Verratessa Saabin virallisia lukuja 2.3T ja aero samanvuotisia esim. 2007 asia ei ole noin.Tannisto kirjoitti:Ei niissä päästöissä ole käytännössä eroa. Aerossa sitä paitsi pienin polttoaineenkulutus
turbo
Re: turbo
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: turbo
2.3T menee pienemmillä ahtopaineilla kuin Aero jolloin kaasu pohjassa seos ei ole yhtä rikkaalla.
Täyskaasulla Aeron kovemmilla ahdoilla mennään kestävyyden vuoksi sen verran rikkaalla että päästöjä (CO pääasiassa) syntyy, joskaan näitä päästöjä ei missään tyypityksissä mitata joten ihan jotain autolehden omaa hömppää täyskaasumittauksella taitaa olla. Muistaakseni joku ruotsalainen autolehti tämmöistäkin harrasti, todellisuuden päästömäärän kanssahan sillä tosin ei ole yhtään mitään tekemistä mutta päästään kehumaan esim. hengettömiä vapareita (kuten volvoja ). Ennenkuin joku alkaa väittämään vastaan niin suosittelen miettimään hetken kuinka suuri osuus ajasta ajetaan täyskaasulla ja millainen osuus suhteellisen matalalla kuormituksella (closed loop liki 0,4 bar asti, jolla B235 tuottaa jo vähintään 180hv/280Nm).
Kevyemmällä kaasulla ajettaessa jolloin 2.3T tehot ei Aerossa ylity mitään eroja ei ole, ja jos ilmoitetuissa kulutuksissa on eroa niin se on ihan ilmoitusteknistä tai korkeintaan massasta/ilmanvastuksesta riippuvaa. Teknisesti moottorit ja voimansiirrot on samoja kuten myös softa normaaliajon osalta, Aerossa softa vaan yksinkertaisesti sallii enemmän ilmamassaa ja ahtoja.
Täyskaasulla Aeron kovemmilla ahdoilla mennään kestävyyden vuoksi sen verran rikkaalla että päästöjä (CO pääasiassa) syntyy, joskaan näitä päästöjä ei missään tyypityksissä mitata joten ihan jotain autolehden omaa hömppää täyskaasumittauksella taitaa olla. Muistaakseni joku ruotsalainen autolehti tämmöistäkin harrasti, todellisuuden päästömäärän kanssahan sillä tosin ei ole yhtään mitään tekemistä mutta päästään kehumaan esim. hengettömiä vapareita (kuten volvoja ). Ennenkuin joku alkaa väittämään vastaan niin suosittelen miettimään hetken kuinka suuri osuus ajasta ajetaan täyskaasulla ja millainen osuus suhteellisen matalalla kuormituksella (closed loop liki 0,4 bar asti, jolla B235 tuottaa jo vähintään 180hv/280Nm).
Kevyemmällä kaasulla ajettaessa jolloin 2.3T tehot ei Aerossa ylity mitään eroja ei ole, ja jos ilmoitetuissa kulutuksissa on eroa niin se on ihan ilmoitusteknistä tai korkeintaan massasta/ilmanvastuksesta riippuvaa. Teknisesti moottorit ja voimansiirrot on samoja kuten myös softa normaaliajon osalta, Aerossa softa vaan yksinkertaisesti sallii enemmän ilmamassaa ja ahtoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: turbo
Tässä 2007 virallisia kulutuksia esim manuaali sedan:
2.0 12,6 6,9 9,0 214 (kaup, maant, yhdist, hiilid)
2,3 12,8 6,6 8,9 212
2,3T,aero 12,9 6,6 8,9 213
1,9tid 8,6 5,2 6,4 174
Kuten jcarlson kirjoitti, tyypityksessä samoilla kierroksilla kulutukset kutakuinkin samoja bensakoneilla. Maantiekulutuksissa näkee että peruskone kuluttaa eniten siellä, tehot ja vääntö ei oikein riitä painavan auton kuljettamiseen kevyesti.
2.0 12,6 6,9 9,0 214 (kaup, maant, yhdist, hiilid)
2,3 12,8 6,6 8,9 212
2,3T,aero 12,9 6,6 8,9 213
1,9tid 8,6 5,2 6,4 174
Kuten jcarlson kirjoitti, tyypityksessä samoilla kierroksilla kulutukset kutakuinkin samoja bensakoneilla. Maantiekulutuksissa näkee että peruskone kuluttaa eniten siellä, tehot ja vääntö ei oikein riitä painavan auton kuljettamiseen kevyesti.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: turbo
Kysynpä ennen ostoa; onko 600eur paljon vai vähän kunnostetusta vakiomitsusta? Turbossa on vanha kuori ja uudet sisuskalut. Runkoveloitusta ei ole, eikä tarvia postittaa vanhaa turboa.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: turbo
Suhteellisen OK hinta, ei erityisen halpa mutta ei hirveän kalliskaan. Käytännössä vanha kuori + uudet sisukset on ihan sama asia kuin uusi turbo poislukien kosmeettinen ulkonäkö (olettaen että pakopesässä ei ole halkeamia).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: turbo
270280km / vm 1999 / 2.0t ja sunnuntaina paukahti ensimmäinen turbo.
Oireilu:
Oli jo vuoden verran pöläytellyt käynnistyksen yhteydessä. Ensin silloin tällöin, mutta nyt viimeisien kuukausien aikana joka kerta kun oli seissyt muutaman tunnin. Turbon vihellys/vinkuna/avun huuto rupesi kuulemaan paremmin ja paremmin sisälle, viimeisien päivien aikana pysty jo niinkin kokematonkin kuin minä kuulemaan että nyt turbo ei voi oikein hyvin. Lauantaina eli päivää ennen huomasin ensimmäistä kertaa että pöläytti vaihdetta vaihtaessa.
Rikkoontuminen:
Prisman parkkipaikalla matkalla kotiin, käynnistin auton ja silloin pukkas niin hirveetä savua etten ikinä ollu nähny. Hitaasti mutta varmasti täytti koko parkkipaikan kun eihän se savutus loppunu ollenkaan. Matkaa kotiin oli vain noin 200m joten lähdin ajamaan ja välillä ei nähny taakse ollenkaan kun sitä savua tuli niin paljon.
Hankinta:
Käytettyjä katoin vain hetken, lähin löyty 20km päästä hintaan 400€. Sai olla. Maanantaina soitin Åströmille, siellä hinta 1400€, 1200 ilman töitä. Sai kans olla. Soitto PCS:lle ja sieltä tuli sit tilattua GT17, tiivisteet, pinnapultit, mutterit, öljysuodatin ja ilmasuodatin hintaan ~650€ (+rahti). Maanantaina siis tilattu ja tiistaina paketti olikin jo perillä, loistavaa palvelua taas kerran.
Vaihto:
Autotallissa auto pukeille ja eikun ruuvaamaan, muutama tunti siihen meni. Pari päivää ennen olin jo kastellut pinnapultit CRC:llä ja onneks ne irtos helposti. Mutta banjoruuvit oli tosi tiukassa, ja kun tilaa oli minimaalisen vähän tuotti ne banjot/putket eniten päänvaivaa. Kiintoavaimella ja puolen metrin putkellä sentään antautuivat. Tuli kans todettua että 12mm kiintoavain räikällä olisi ollut erittäin käytännöllinen.
Havaintoja:
- Putket hyvässä kunnossa joten siinä ei mennyt kun IC:n klemmarit uusiksi.
- IC Tulo: Öljyinen, myöskin harmaata joten on sinne oli näköjään ne vedet mennyt.
- IC Lähtö: Lorahti ehkä vajaan desin verran ölyä kun sitä irroitti
- Läppäkotelo suht siisti, pienen pieni lätäkkö öljyä näky kun sitä läppää väänsi auki.
- Turbon akseli heilu erittäin villisti poikittain, ei yhtään pitkittäin, siivet kulunu akseli ehjä
- Paluuputki karstanen ja kaippa ne oli siipien palasia mitä siellä oli.
Oireilu:
Oli jo vuoden verran pöläytellyt käynnistyksen yhteydessä. Ensin silloin tällöin, mutta nyt viimeisien kuukausien aikana joka kerta kun oli seissyt muutaman tunnin. Turbon vihellys/vinkuna/avun huuto rupesi kuulemaan paremmin ja paremmin sisälle, viimeisien päivien aikana pysty jo niinkin kokematonkin kuin minä kuulemaan että nyt turbo ei voi oikein hyvin. Lauantaina eli päivää ennen huomasin ensimmäistä kertaa että pöläytti vaihdetta vaihtaessa.
Rikkoontuminen:
Prisman parkkipaikalla matkalla kotiin, käynnistin auton ja silloin pukkas niin hirveetä savua etten ikinä ollu nähny. Hitaasti mutta varmasti täytti koko parkkipaikan kun eihän se savutus loppunu ollenkaan. Matkaa kotiin oli vain noin 200m joten lähdin ajamaan ja välillä ei nähny taakse ollenkaan kun sitä savua tuli niin paljon.
Hankinta:
Käytettyjä katoin vain hetken, lähin löyty 20km päästä hintaan 400€. Sai olla. Maanantaina soitin Åströmille, siellä hinta 1400€, 1200 ilman töitä. Sai kans olla. Soitto PCS:lle ja sieltä tuli sit tilattua GT17, tiivisteet, pinnapultit, mutterit, öljysuodatin ja ilmasuodatin hintaan ~650€ (+rahti). Maanantaina siis tilattu ja tiistaina paketti olikin jo perillä, loistavaa palvelua taas kerran.
Vaihto:
Autotallissa auto pukeille ja eikun ruuvaamaan, muutama tunti siihen meni. Pari päivää ennen olin jo kastellut pinnapultit CRC:llä ja onneks ne irtos helposti. Mutta banjoruuvit oli tosi tiukassa, ja kun tilaa oli minimaalisen vähän tuotti ne banjot/putket eniten päänvaivaa. Kiintoavaimella ja puolen metrin putkellä sentään antautuivat. Tuli kans todettua että 12mm kiintoavain räikällä olisi ollut erittäin käytännöllinen.
Havaintoja:
- Putket hyvässä kunnossa joten siinä ei mennyt kun IC:n klemmarit uusiksi.
- IC Tulo: Öljyinen, myöskin harmaata joten on sinne oli näköjään ne vedet mennyt.
- IC Lähtö: Lorahti ehkä vajaan desin verran ölyä kun sitä irroitti
- Läppäkotelo suht siisti, pienen pieni lätäkkö öljyä näky kun sitä läppää väänsi auki.
- Turbon akseli heilu erittäin villisti poikittain, ei yhtään pitkittäin, siivet kulunu akseli ehjä
- Paluuputki karstanen ja kaippa ne oli siipien palasia mitä siellä oli.
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: turbo
250700 km kesti. Nyt muuttui savukoneeksi.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Re: turbo
Ihan vaan milenkiinnosta rupesin kyseleen et mistä ootte noita MITSU.n turboja tilailleet ja paljonko kyseinen ahdin kustantaa? itelläni on 2.0t aut. vm2007. ajettu 113 000km. hyvin tuo tuntuis vielä pelittävän. ei savuta. miten lie sitten et käykö tämä MITSU.n turbo tähän 2 litraseen? vai sopiiko se vaan 2.3seen? ajattelin vaan tässä et jos joskus tulevaisuudessa investoisi vähän isomman puhaltimen. tiedä sitten että saisko tosta tolla vakio ahimella enempää tehoja irti softaamalla? vai kannattaako siihen suosiolla hommata isompi ahdin+softa???. onkohan muuten täällä KUOPION seudulla ketään joka olis perehtyny näihin saabismeihin ja niiden virittelyyn? ja mitenhän tuo automaatti loota tykkää lisätehoista? et kestääkö?
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: turbo
saa softaamalla vakio garretista lisää tehoa ja vääntöä, samalla re85 yhteensopivuuden.mkaisla kirjoitti:Ihan vaan milenkiinnosta rupesin kyseleen et mistä ootte noita MITSU.n turboja tilailleet ja paljonko kyseinen ahdin kustantaa? itelläni on 2.0t aut. vm2007. ajettu 113 000km. hyvin tuo tuntuis vielä pelittävän. ei savuta. miten lie sitten et käykö tämä MITSU.n turbo tähän 2 litraseen? vai sopiiko se vaan 2.3seen? ajattelin vaan tässä et jos joskus tulevaisuudessa investoisi vähän isomman puhaltimen. tiedä sitten että saisko tosta tolla vakio ahimella enempää tehoja irti softaamalla? vai kannattaako siihen suosiolla hommata isompi ahdin+softa???. onkohan muuten täällä KUOPION seudulla ketään joka olis perehtyny näihin saabismeihin ja niiden virittelyyn? ja mitenhän tuo automaatti loota tykkää lisätehoista? et kestääkö?
mitsun isompi turbo käy hyvin pienin muutoksin ja kannattaa kysellä PCS jyväskylä.
Re: turbo
Tissarin Mika on ainakin näiden korjaamiseen perehtynyt. Virittelystä en tiedä etenkään näiden uudempien suhteen. Kysyvä ei tieltä eksy...mkaisla kirjoitti:onkohan muuten täällä KUOPION seudulla ketään joka olis perehtyny näihin saabismeihin ja niiden virittelyyn?
http://autokorjaamo-koneurakointitissar ... /index.php
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: turbo
Mitsun ahtimellla PCS:llä vielä kampanja menossa, hinta alle 600€. Tänään asentelin sen ja putsasin samalla öp:n ja varmistelin hihnapyörän torxit samalla omaan Aeroon. Kyllä on mukava taas ajella kun on paikat käyty läpi. Niin ja päivitin huohotin systeemin samalla.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: turbo
Tilasin ebaysta käytetyn TD04-HL 15T ahtimen. Tuli maksamaan rahteineen noin 126 euroa, tosin siihen varmaankin vielä kuluja päälle tulee - tulli ja alv.
Kuvauksessa oli: minimal side play, no end play, spins great. Saa nähdä mitä tulee....laitan sitten tietoa.
Kuvauksessa oli: minimal side play, no end play, spins great. Saa nähdä mitä tulee....laitan sitten tietoa.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Re: turbo
900Caasutin kirjoitti:Tilasin ebaysta käytetyn TD04-HL 15T ahtimen. Tuli maksamaan rahteineen noin 126 euroa, tosin siihen varmaankin vielä kuluja päälle tulee - tulli ja alv.
Eu.n ulkopuolelta jos tilasit, niin karkeesti 26 rosenttia päälle. Eipä ole sittenkään pahanhintanen, jos on älyssään...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Turbo"
- Viestit: 226
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: turbo
Eli tuli maksamaan 126 eur + 29 euroa alvia ja tullia, eli turbo ilman asennusta tuli kustantamaan 156 euroa. Näyttää olevan ihan toimiva, Vesa67 asensi tänään autoon.suapas kirjoitti:900Caasutin kirjoitti:Tilasin ebaysta käytetyn TD04-HL 15T ahtimen. Tuli maksamaan rahteineen noin 126 euroa, tosin siihen varmaankin vielä kuluja päälle tulee - tulli ja alv.
Eu.n ulkopuolelta jos tilasit, niin karkeesti 26 rosenttia päälle. Eipä ole sittenkään pahanhintanen, jos on älyssään...
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020