Nopeat kysymykset 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Monikossa
"Aero"

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

"Takaluukun lukituksessa on jonkun verran asetuksia, niistä voisi saada jotain helpotusta..." ippe
"Mitä meinaat lukituksen asetuksilla? " miu
"Tekillä voi ohjelmoida eri lukitusvariaatioita." Minä
" En myöskään usko että tech2:lla sinne kovamuoviin saa ohjelmoitua mekaanista nappia…" miu

Puhuinko kovamuovista.
vjo
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja vjo »

miu kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 10:53
Koska luukku nyt kuitenkin pääasiassa avataan aina ulkopuolelta, ei minulla ole tarvetta napille sen sisäpuolella. Kuten farkuissa. En myöskään usko että tech2:lla sinne kovamuoviin saa ohjelmoitua mekaanista nappia…
Alkupään ysivitosissa oli erillinen lukollinen painike takavaloissa, mutta jossain faceliftissä se jäi pois.
Techillä et saa nappia sinne kovamuoviin, mutta kätevänä ranettajana sinne saa porattua reijän ja jonkin virityksen.
Yksi vaihtoehto on tietysti pitää se avain taskussa.
miu
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja miu »

Et puhunut, mutta ei viestisi varsinaisesti itselleni avannut että millaisia erilaisia lukitusvaihtoehtoja on ohjelmoitavissa, saatika että onko niistä hyötyä minun ongelmassani?
OG9-5 2009 1.9tid
miu
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja miu »

vjo kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 12:21
miu kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 10:53
Koska luukku nyt kuitenkin pääasiassa avataan aina ulkopuolelta, ei minulla ole tarvetta napille sen sisäpuolella. Kuten farkuissa. En myöskään usko että tech2:lla sinne kovamuoviin saa ohjelmoitua mekaanista nappia…
Alkupään ysivitosissa oli erillinen lukollinen painike takavaloissa, mutta jossain faceliftissä se jäi pois.
Techillä et saa nappia sinne kovamuoviin, mutta kätevänä ranettajana sinne saa porattua reijän ja jonkin virityksen.
Yksi vaihtoehto on tietysti pitää se avain taskussa.
Noniin, kiitos. Eli koska kyseessä on vuosimallin 2009 auto, todennäköisesti ns. pakasta vedettävää ratkaisua ei ole vaan DIY: hommiksi menee. Thanks!
OG9-5 2009 1.9tid
Monikossa
"Aero"

miu kirjoitti:
To Heinä 24, 2025 12:25
Et puhunut, mutta ei viestisi varsinaisesti itselleni avannut että millaisia erilaisia lukitusvaihtoehtoja on ohjelmoitavissa, saatika että onko niistä hyötyä minun ongelmassani?
"Mitä meinaat lukituksen asetuksilla? " miu
"Tekillä voi ohjelmoida eri lukitusvariaatioita." Minä

Vastasin vain kun kysyit ipeltä mitä meinaa.
Sitä meinas, että tekillä voi ohjelmoida eri asetuksia lukitukselle esim.nopeus riippuvainen, kai tuon nyt ymmärtää ettei tekillä luoda mekanisia toimintoja vain ohjelmallisia.
ippe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos sattuu olemaan Tech2 käsillä, niin sittenhän ne lukituksen ominaisuudet voi käydä läpi.

En nyt ulkoa muista mitä kaikkea tuossa oli, mutta ainakin se nopeus ja olikohan aika-asetuskin mahdollinen?

Kykenevä ja oma-aloitteinen saabisti osaa kysyä tai katsoa mitä asetuksia tuossa on, esimerkiksi WIS kertoo aika hyvin ohjelmointi vaihtoehdoista.

Toivoisin että viestit olisivat asiallisia ja kummallinen vinkuminen jätettäisiin pois tältä pastalta. (Tiedän kyllä että täällä on pitkät perinteet vinkumisen ja itkupotkuhousuraivareiden suhteen.)
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Vaikka nimerkki miu:n alkuperäinen kysymys olikin hieman epämääräinen, niin kyllä minä ymmärsin, että mitä kyssärillä etsitään. Eli takaluukun lukituksen avaamista auton ulkopuolelta, ilman avaimen avausnapin, tahi etuoven ovipaneelissa olevan napin painamista.

Sehän ei ole mahdollista, ei sedanissa, eikä farkussa. Eikä ole koskaan ollutkaan näissä OG-femmoissa.

Ja niinkuin on mainittu, vanhemmissa sedan-femmoissa (ja farkuissa kaiketi myös, niistä ei ole kokemusta) oli virta-avaimella toimiva lukkopesä vänkärinpuolen takavalon yhteydessä. Mekaaninen, eli ei apua miu:n tilanteessa.

Olen itsekin miettinyt, että josko haaroittaisi etuoven katkaisijalta piuhat, värkkäisi tukevan on/off napin johonkin viiruAeron vetokoukun runkoon => voisi kengän kärjellä tökätä sedanin takaluukun auki.

Jäänyt ajatelman asteelle, kun haluaisin sitten luukun aukeavan ylös saakka.

Mulla on luukussa sen verran butyylimattoa, että se ei siististi nouse, vaikka on järeämmät Audin nostopumput. Raskaahko avata vieläkin, ja rysäyttää liian lujaa avaamisen loppupäässä, kun saranoiden geometria on mitä on.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

^Avaako oven nappi kontin jos ovet on lukossa? Sehän on sisäpuolella eli oven lukon takana, niin saattaisi jopa avata.

Meinaan jos avaa, niin siitä ei kannata johdottaa, koska sittenhän konttia ei enää lukkoon asti oikein saisikaan, ellei myös johdota väliin jotain askelrelettä tms ovilukosta ohjattuna.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Monikossa
"Aero"

^tuon oven napin saattaisi saada siististi asennettua kilvenvalon tilalle laitettavan perutuskameran josta ottaa kameran pois ja upottaa painonapin siihen.
Ei tuo, mutta tuon mallinen: https://www.amazon.se/-/en/Reversing-In ... B07HMBCG2Y
Juhnutin
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Juhnutin »

Mulla on Saab 9-5 -03 2,3t pihassa toimettomana kun onnistuin hukkaamaan sen perkeleen ainokaisen avaimen...
Pitäis siis ostaa mitä ilmeisimmin samasta purkuautosta ainakin avain, virtalukko ja ajonestoboksi. Siinä on kohtalaisen raikas ja kallis viriohjelma ECU:ssa, joten sitä en vaihtais kovin mielelläni. Onko ihan mahdoton ajatus jotenkin naittaa tuon auton ECU ja nämä uudet palikat yhteen tuhoamatta ECU:n ohjelmointia? Ja pitääkö kenties ostaa muutakin palikkaa vielä kuin nuo jo edellä mainitsemani?
Pee
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pee »

Avaimet, twice, virtalukko ja jos meinaa avaimella autoon päästä sisään, kuskin oven lukkosylinteri.
+ Tech2 twicen ohjelmointiin.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
Vastaa Viestiin