Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Oevoe tuota äskeistä kuvaa, eikö minun autossa olekkaan huohotinpäivitystä? Näyttää nimittäin tältä:
http://img686.imageshack.us/img686/4258/02122010038.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/8852/02122010039.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/8298/02122010040.jpg
http://img686.imageshack.us/img686/4258/02122010038.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/8852/02122010039.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/8298/02122010040.jpg
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Juu ei ole päivitystä.
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Eikö tuossa ole edes mitään vanhempaa päivitystä näkyvillä? Pitää tilata kitti varmuuden vuoksi.
Onko tiedossa Oulusta henkilöä/korjaamoa, jolle tämä on tuttu päivitys? Vai kuinka kauan korjaamot varaavat tuon vaihtoon aikaa?
Onko tiedossa Oulusta henkilöä/korjaamoa, jolle tämä on tuttu päivitys? Vai kuinka kauan korjaamot varaavat tuon vaihtoon aikaa?
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Ei ole Åulusta tietoa. Mutta suosittelen vahvasti tekemään sen itse. Ei paha homma ja etsi tarjoaa hyvät ohjeet. Ei ole paha homma ollenkaan. Ainoastaan näillä keleillä olis kiva jos pääsis sisälle. Yläkautta onnistuu, alakautta hieman helpompi.
Ahdonvoimaa
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Se on muuten justiin niinkun kirijootit eli jos toimii niin vähemmän tulee tätäkin seurattua.9000 automaatilla kirjoitti:Liekö tämä laite vielä kasassa? Eikös yleensä vehkeet ole kunnossa, jos täällä ei kirjoitella?
Mutta pikaisena yhteenvetona, autolla on nyt ajeltu jotain 15000 km huollon jälkeen, ei kuluta öljyä ja pelittää tosi hienosti = huolto ehdottomasti kannatti tehdä. Huollon jälkeen meni termostaatti, olisi kannattanut ehkä vaihtaa samassa yhteydessä, vesipumppu onneksi vaihdettiin ja nyt kun termostaattikin meni vaihtoo, ei tarvi ihan heti sen takia olla mureissaan.
Kun kone kerta pelittää nyt viimmesen päälle, on kaikki tarmo suunnattu koriin. Kesällä meni tuulilasi vakuutusyhtiön toimesta vaihtoon ja tällä viikolla pistettiin alustaa uudet jouset ja iskarit sekä puslat ja jotain muutakin takapäähän - nyt alustan osalta on uutta vastaavassa kunnossa. Alkuperäistä osaa tietenkin...
Kaksi asiaa olisi ehkä voinut näin jälkikäteen ajatellen huollon yhteydessä tehdä eli
- koneeseen 2,3 ltr männät ja kanget sekä nokat
- isompi turbo tilalle
Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
Nyt kun alusta on kasassa, tarkoitus on tällä ajella tuonne 350 tkm paikkeille nyt ensin. Jos turbo sanoo jossain välissä sopimuksen irti, sitten pitää katella onko sinne mahdollista hieman tehokkaampaan samalla tunkea.
Ai niin, peili on vielä paskana - pökkäsin sen betoniin ja nyt orottelen uutta runkoa siihen...
Ai seuraavaksi, ehkäpä nämä
- kunnon soittopelit ja rvd-näytöt kuskin niskatukiin (ajatuksia?)
- softan kanssa fiilistelyä
- alkuperäisiä lisälaitteita keräämään
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Jos kasattiin T5 männillä ja kannentiivisteellä, niin softa kaipaa ainakin hieman enemmän sytytysennakkoa matalampien puristusten takia. Sekä tietty mieluusti vähän lisää ahtojakin kun on kerran männät joiden hajoamista ei tarvitse pelätä..milinna kirjoitti: Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Kukahan tuota ossais kurkata, softaa siis...tuossajan pohjalla on BSR Stage-1 joka oli jo pesässä edellisen omistajan toimesta.jcarlson kirjoitti:Jos kasattiin T5 männillä ja kannentiivisteellä, niin softa kaipaa ainakin hieman enemmän sytytysennakkoa matalampien puristusten takia. Sekä tietty mieluusti vähän lisää ahtojakin kun on kerran männät joiden hajoamista ei tarvitse pelätä..milinna kirjoitti: Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Kyllä se ainakin mulla onnistuu.milinna kirjoitti:Kukahan tuota ossais kurkata, softaa siis...tuossajan pohjalla on BSR Stage-1 joka oli jo pesässä edellisen omistajan toimesta.jcarlson kirjoitti:Jos kasattiin T5 männillä ja kannentiivisteellä, niin softa kaipaa ainakin hieman enemmän sytytysennakkoa matalampien puristusten takia. Sekä tietty mieluusti vähän lisää ahtojakin kun on kerran männät joiden hajoamista ei tarvitse pelätä..milinna kirjoitti: Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Se on ihan normaalia että heti remontin jälkeen kulutus lisääntyy ehkä jopa litralla, sekä meno on muutenkin vähän venyvää ja mäkiin joutuu painamaan kaasua normaalia enemmän. Muuten tuo sisään ajon aikana kannattaisi välttää liiallisen ahtopaineen käyttöä, omassa autossa tein sisäänajon (mineraali öljyillä, joilla ajoin 1tkm) vakio softalla ettei paineet vahingossakaan karanneet yli 0,5bar, sitten muutaman tonnin päästä 185hv softa jolla taas paritonnia jonka jälkeen vasta oikea virisofta sisään. Oman auton meno/kulutus normalisoitui ehkä vasta n.5000-7000km päästä, että elä suotta hätäile.milinna kirjoitti:Kukahan tuota ossais kurkata, softaa siis...tuossajan pohjalla on BSR Stage-1 joka oli jo pesässä edellisen omistajan toimesta.jcarlson kirjoitti:Jos kasattiin T5 männillä ja kannentiivisteellä, niin softa kaipaa ainakin hieman enemmän sytytysennakkoa matalampien puristusten takia. Sekä tietty mieluusti vähän lisää ahtojakin kun on kerran männät joiden hajoamista ei tarvitse pelätä..milinna kirjoitti: Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
Noilla T5 sisuskaluilla puristukset on ehkä luokkaa 9 ja eikös tuossa vanhemmassa 9-5:ssa puristukset ole 9.3 joten ei siinä aivan hirveätä eroa ole mutta varmasti uudella sytkäkartalla saisi toimimaan paremmin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Ahtopaineiden käytöstä ei ole sisäänajossa olevalle moottorille suurta vaaraa, sopiva kuorman anto vaan nopeuttaa sitä. Sen sijaan kovin korkeita kierroksia en kovin pitkään käyttäisi, etenkään huonoilla mineraaliöljyillä. Keskikierroksilla hetkellisiä ohituksia täysillä ahdoilla en sen kummemmin pelkäisi.
T5 männillä puristukset tippuvat kyllä hieman enemmänkin, johtuen siitä että T5 kannessa ei ole imuventtiileissä kuoppia kuten T7 kannessa ja T5 kannentiiviste on T7 tiivistettä paksumpi. Kasin puolelle mennään, en muista miten 2-litraisessa mutta 2,3 T5 kangilla, männillä ja tiivisteellä sekä T7 kannella muistaakseni n. 8,8:1.
T5 männillä puristukset tippuvat kyllä hieman enemmänkin, johtuen siitä että T5 kannessa ei ole imuventtiileissä kuoppia kuten T7 kannessa ja T5 kannentiiviste on T7 tiivistettä paksumpi. Kasin puolelle mennään, en muista miten 2-litraisessa mutta 2,3 T5 kangilla, männillä ja tiivisteellä sekä T7 kannella muistaakseni n. 8,8:1.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Jep noita sisäänajo tapoja on varmaan 1001 erilaista, osa sanoo että suuria kuormia pitäisi välttää ja ajaa mieluummin hieman korkeammilla kierroksilla sekä pitkiä tyhjäkäynti aikoja pitäisi välttää, myös kun kone laitetaan käyntiin eka kertaa niin kierrokset heti korkealle olikohan n.3000rpm jossa ne pidetään siihen asti kunnes kone on lämmin. Mutta sitten osa sanoo jotain muuta ja varmasti toimivia tapoja nekin. Itse käytin tuota edellä mainittua tapaa ja ainakin vielä kone toimii todella loistavasti, ainakaan 10tkm aikana öljyä ei häviä ollenkaan ja veto on kohdillaan.
Tuon 2.0l t7 puristukset t5 sisuksilla on samat kuin vakio t5 koneen, miinus se mitä niistä eri venttiileistä tulee. Varmaan joku laskutaitoinen voisi laskea paljon ne venttiileiden montut vaikuttaa puristuksiin.
Tuon 2.0l t7 puristukset t5 sisuksilla on samat kuin vakio t5 koneen, miinus se mitä niistä eri venttiileistä tulee. Varmaan joku laskutaitoinen voisi laskea paljon ne venttiileiden montut vaikuttaa puristuksiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Sisäänajoon on monia ohjeita ja tuo tyhjäkäyttämisen välttäminen ei ainakaan huono ohje ole, kohtuullinen kuormitus, kohtuulliset kierrokset ja turha huudattaminen pois. Mutta myös mummoilu pois.
01-> 2,0t T7 puristukset on 8,8:1, jos oletetaan että muu ei muutu paitsi imuventtiileiden kuopat nostavat palotilan kokoa noin 3cc (mittailin joskus 1-2cc arvion per venttiili), niin uusi puristussuhde on hieman alle 8,5:1.
En muista tässä kaikkia arvoja ulkoa mutta mihin laskelmiin tai mittauksiin perustuu väite että puristussuhde olisi sama 2-litraisessa T5 sisuskaluilla kuin T7? Onko moottori kasattu T5 vai T7 kannentiivisteellä (T7 ohuempi), männän laen kuoppa taitaa olla T5 männässä selvästi suurempi. Puristuskorkeus, onko sama kuin 2,0 T5? Sehän muuttuu 98-00 vs 01-> 2,0 T7 koneiden välillä myöskin.
01-> 2,0t T7 puristukset on 8,8:1, jos oletetaan että muu ei muutu paitsi imuventtiileiden kuopat nostavat palotilan kokoa noin 3cc (mittailin joskus 1-2cc arvion per venttiili), niin uusi puristussuhde on hieman alle 8,5:1.
En muista tässä kaikkia arvoja ulkoa mutta mihin laskelmiin tai mittauksiin perustuu väite että puristussuhde olisi sama 2-litraisessa T5 sisuskaluilla kuin T7? Onko moottori kasattu T5 vai T7 kannentiivisteellä (T7 ohuempi), männän laen kuoppa taitaa olla T5 männässä selvästi suurempi. Puristuskorkeus, onko sama kuin 2,0 T5? Sehän muuttuu 98-00 vs 01-> 2,0 T7 koneiden välillä myöskin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Jaa-a en tiedä ehkä päissään laskelmiinjcarlson kirjoitti: En muista tässä kaikkia arvoja ulkoa mutta mihin laskelmiin tai mittauksiin perustuu väite että puristussuhde olisi sama 2-litraisessa T5 sisuskaluilla kuin T7?

jyyrä kirjoitti:Tuon 2.0l t7 puristukset t5 sisuksilla on samat kuin vakio t5 koneen, miinus se mitä niistä eri venttiileistä tulee.
Niin muuttuu, mutta ei kait toi sentään vaikuta siihen että mitä puristukset on T5 sisuksilla ja T7 kannella. Eli jos siis 2.0t T7 koneeseen laitetaan T5 sisukset ja oletetaan myös että kaikki tajuaa laittaa sinne myös sen T5 tiivisteen tai sorvaa mäntiä (jolloin puristukset muuttuu taas erinlaisiksi) niin 01->vehkeissä puristukset nousee 8,8:sta tuonne ~8,9 kun taas 98-00 puristukset laskee 9,3:sta ~8,9:ään, oliko tarpeeksi monimutkaista nyt (oletin siis että 2,0t T5:ssa puristukset on 9,2 jota en kyllä muista tarkkaan, kun töissä ei ole wis:ä mistä voisi tämän tarkistaa)?jcarlson kirjoitti:Sehän muuttuu 98-00 vs 01-> 2,0 T7 koneiden välillä myöskin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => hajos välillä :)
Ja päivitystä, auto toimi hienosti noin 20 tkm kunnes kesken ajon otti ja hajos.
Vika oli taas minulle sellanen normaali eli ei joka päivi tuu vastaan; hihnapyörän sisältä yksi ruuvi poikki, rikkoi öljypumpun ja jumitti sitten koneenkin.
Huollosa laitettiin laakeriliuskat vielä kerran uusiksi samalla kun uusittiin siihen noita muitakin tikki menneitä palikoita.
Mitähän seuraavaksi, turbohan nyt hajoaa nähtävästi mutta se on kulutusosa...
Vika oli taas minulle sellanen normaali eli ei joka päivi tuu vastaan; hihnapyörän sisältä yksi ruuvi poikki, rikkoi öljypumpun ja jumitti sitten koneenkin.
Huollosa laitettiin laakeriliuskat vielä kerran uusiksi samalla kun uusittiin siihen noita muitakin tikki menneitä palikoita.
Mitähän seuraavaksi, turbohan nyt hajoaa nähtävästi mutta se on kulutusosa...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Tilannepäivitystä, edellisen ison rempan jälkeen (tuo pultin katkeamin), on auto toiminut järkyttävän loistavasti noin 55 tkm, tällä mennään vielä piiiiiiitkään. 300 tkm menee keväällä rikki ja tavoite on tällä rullata 400 tkm eli se 10 v vielä...katsotaan miten käy.
Turbokin on vielä pelittänyt ja ainoa ongelma näyttää liittyvän syttyboksiin. P1312 vikaahan tuo nykyisin aina välillä pukkaa, joskus kaveriksi tulee P1314 ihan vaihtelun vuoksi
Softakin on vielä sama joka vaatisi pientä sääntö, ei vaan oon ehtiny käymään muutattamassa; ehkä siksi tuo turbokin on kestänyt kun ei ole vedetty liian tiukille. Kulutus on 9+ joten ehkä siellä pientä säätöä pitäisi ohjelmallisesti virittää, etanolia kuitenkaan en tarvi.
Kaikin puolin kaikki remontit kannatti tähän tehdä, itse olen ollut autoon todella tyytyväinen eikä se ihan heti käytöstä poistu. Piti sitten hommata tälle kaveri pihaan, OG900 2.1 kalkatin tuloo pitämään seuraa...nämähän sikiää kuin jänikset perskuta...
Turbokin on vielä pelittänyt ja ainoa ongelma näyttää liittyvän syttyboksiin. P1312 vikaahan tuo nykyisin aina välillä pukkaa, joskus kaveriksi tulee P1314 ihan vaihtelun vuoksi

Softakin on vielä sama joka vaatisi pientä sääntö, ei vaan oon ehtiny käymään muutattamassa; ehkä siksi tuo turbokin on kestänyt kun ei ole vedetty liian tiukille. Kulutus on 9+ joten ehkä siellä pientä säätöä pitäisi ohjelmallisesti virittää, etanolia kuitenkaan en tarvi.
Kaikin puolin kaikki remontit kannatti tähän tehdä, itse olen ollut autoon todella tyytyväinen eikä se ihan heti käytöstä poistu. Piti sitten hommata tälle kaveri pihaan, OG900 2.1 kalkatin tuloo pitämään seuraa...nämähän sikiää kuin jänikset perskuta...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93