Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja pmj »

Oevoe tuota äskeistä kuvaa, eikö minun autossa olekkaan huohotinpäivitystä? Näyttää nimittäin tältä:

http://img686.imageshack.us/img686/4258/02122010038.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/8852/02122010039.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/8298/02122010040.jpg
samvirta
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 08:51

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja samvirta »

Juu ei ole päivitystä.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja pmj »

Eikö tuossa ole edes mitään vanhempaa päivitystä näkyvillä? Pitää tilata kitti varmuuden vuoksi.

Onko tiedossa Oulusta henkilöä/korjaamoa, jolle tämä on tuttu päivitys? Vai kuinka kauan korjaamot varaavat tuon vaihtoon aikaa?
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Ei ole Åulusta tietoa. Mutta suosittelen vahvasti tekemään sen itse. Ei paha homma ja etsi tarjoaa hyvät ohjeet. Ei ole paha homma ollenkaan. Ainoastaan näillä keleillä olis kiva jos pääsis sisälle. Yläkautta onnistuu, alakautta hieman helpompi.
Ahdonvoimaa
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja milinna »

9000 automaatilla kirjoitti:Liekö tämä laite vielä kasassa? Eikös yleensä vehkeet ole kunnossa, jos täällä ei kirjoitella :P ?
Se on muuten justiin niinkun kirijootit eli jos toimii niin vähemmän tulee tätäkin seurattua.

Mutta pikaisena yhteenvetona, autolla on nyt ajeltu jotain 15000 km huollon jälkeen, ei kuluta öljyä ja pelittää tosi hienosti = huolto ehdottomasti kannatti tehdä. Huollon jälkeen meni termostaatti, olisi kannattanut ehkä vaihtaa samassa yhteydessä, vesipumppu onneksi vaihdettiin ja nyt kun termostaattikin meni vaihtoo, ei tarvi ihan heti sen takia olla mureissaan.

Kun kone kerta pelittää nyt viimmesen päälle, on kaikki tarmo suunnattu koriin. Kesällä meni tuulilasi vakuutusyhtiön toimesta vaihtoon ja tällä viikolla pistettiin alustaa uudet jouset ja iskarit sekä puslat ja jotain muutakin takapäähän - nyt alustan osalta on uutta vastaavassa kunnossa. Alkuperäistä osaa tietenkin...

Kaksi asiaa olisi ehkä voinut näin jälkikäteen ajatellen huollon yhteydessä tehdä eli
- koneeseen 2,3 ltr männät ja kanget sekä nokat
- isompi turbo tilalle
Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...

Nyt kun alusta on kasassa, tarkoitus on tällä ajella tuonne 350 tkm paikkeille nyt ensin. Jos turbo sanoo jossain välissä sopimuksen irti, sitten pitää katella onko sinne mahdollista hieman tehokkaampaan samalla tunkea.

Ai niin, peili on vielä paskana - pökkäsin sen betoniin ja nyt orottelen uutta runkoa siihen...

Ai seuraavaksi, ehkäpä nämä
- kunnon soittopelit ja rvd-näytöt kuskin niskatukiin (ajatuksia?)
- softan kanssa fiilistelyä
- alkuperäisiä lisälaitteita keräämään
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

milinna kirjoitti: Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
Jos kasattiin T5 männillä ja kannentiivisteellä, niin softa kaipaa ainakin hieman enemmän sytytysennakkoa matalampien puristusten takia. Sekä tietty mieluusti vähän lisää ahtojakin kun on kerran männät joiden hajoamista ei tarvitse pelätä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja milinna »

jcarlson kirjoitti:
milinna kirjoitti: Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
Jos kasattiin T5 männillä ja kannentiivisteellä, niin softa kaipaa ainakin hieman enemmän sytytysennakkoa matalampien puristusten takia. Sekä tietty mieluusti vähän lisää ahtojakin kun on kerran männät joiden hajoamista ei tarvitse pelätä..
Kukahan tuota ossais kurkata, softaa siis...tuossajan pohjalla on BSR Stage-1 joka oli jo pesässä edellisen omistajan toimesta.
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

milinna kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:
milinna kirjoitti: Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
Jos kasattiin T5 männillä ja kannentiivisteellä, niin softa kaipaa ainakin hieman enemmän sytytysennakkoa matalampien puristusten takia. Sekä tietty mieluusti vähän lisää ahtojakin kun on kerran männät joiden hajoamista ei tarvitse pelätä..
Kukahan tuota ossais kurkata, softaa siis...tuossajan pohjalla on BSR Stage-1 joka oli jo pesässä edellisen omistajan toimesta.
Kyllä se ainakin mulla onnistuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

milinna kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:
milinna kirjoitti: Tuossa kun vaihdettiin T5 kamppeet sisään, selvästi lähti hieman myös tehoa samalla, ei mahdottomasti mutta ehkä semmonen terävyys katosi. On sitä nyt toki tarpeeksi arkiajoon nytkin. Ehkä joku softavelho saisi tuosta käännettyä loputkin bitit kohilleen tältä osin. Kulutus nousi hieman aiemmasta mutta se oli teidossa, joku syy tehtaalla on ollut kehittää mäntiä...
Jos kasattiin T5 männillä ja kannentiivisteellä, niin softa kaipaa ainakin hieman enemmän sytytysennakkoa matalampien puristusten takia. Sekä tietty mieluusti vähän lisää ahtojakin kun on kerran männät joiden hajoamista ei tarvitse pelätä..
Kukahan tuota ossais kurkata, softaa siis...tuossajan pohjalla on BSR Stage-1 joka oli jo pesässä edellisen omistajan toimesta.
Se on ihan normaalia että heti remontin jälkeen kulutus lisääntyy ehkä jopa litralla, sekä meno on muutenkin vähän venyvää ja mäkiin joutuu painamaan kaasua normaalia enemmän. Muuten tuo sisään ajon aikana kannattaisi välttää liiallisen ahtopaineen käyttöä, omassa autossa tein sisäänajon (mineraali öljyillä, joilla ajoin 1tkm) vakio softalla ettei paineet vahingossakaan karanneet yli 0,5bar, sitten muutaman tonnin päästä 185hv softa jolla taas paritonnia jonka jälkeen vasta oikea virisofta sisään. Oman auton meno/kulutus normalisoitui ehkä vasta n.5000-7000km päästä, että elä suotta hätäile.

Noilla T5 sisuskaluilla puristukset on ehkä luokkaa 9 ja eikös tuossa vanhemmassa 9-5:ssa puristukset ole 9.3 joten ei siinä aivan hirveätä eroa ole mutta varmasti uudella sytkäkartalla saisi toimimaan paremmin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahtopaineiden käytöstä ei ole sisäänajossa olevalle moottorille suurta vaaraa, sopiva kuorman anto vaan nopeuttaa sitä. Sen sijaan kovin korkeita kierroksia en kovin pitkään käyttäisi, etenkään huonoilla mineraaliöljyillä. Keskikierroksilla hetkellisiä ohituksia täysillä ahdoilla en sen kummemmin pelkäisi.

T5 männillä puristukset tippuvat kyllä hieman enemmänkin, johtuen siitä että T5 kannessa ei ole imuventtiileissä kuoppia kuten T7 kannessa ja T5 kannentiiviste on T7 tiivistettä paksumpi. Kasin puolelle mennään, en muista miten 2-litraisessa mutta 2,3 T5 kangilla, männillä ja tiivisteellä sekä T7 kannella muistaakseni n. 8,8:1.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jep noita sisäänajo tapoja on varmaan 1001 erilaista, osa sanoo että suuria kuormia pitäisi välttää ja ajaa mieluummin hieman korkeammilla kierroksilla sekä pitkiä tyhjäkäynti aikoja pitäisi välttää, myös kun kone laitetaan käyntiin eka kertaa niin kierrokset heti korkealle olikohan n.3000rpm jossa ne pidetään siihen asti kunnes kone on lämmin. Mutta sitten osa sanoo jotain muuta ja varmasti toimivia tapoja nekin. Itse käytin tuota edellä mainittua tapaa ja ainakin vielä kone toimii todella loistavasti, ainakaan 10tkm aikana öljyä ei häviä ollenkaan ja veto on kohdillaan.

Tuon 2.0l t7 puristukset t5 sisuksilla on samat kuin vakio t5 koneen, miinus se mitä niistä eri venttiileistä tulee. Varmaan joku laskutaitoinen voisi laskea paljon ne venttiileiden montut vaikuttaa puristuksiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sisäänajoon on monia ohjeita ja tuo tyhjäkäyttämisen välttäminen ei ainakaan huono ohje ole, kohtuullinen kuormitus, kohtuulliset kierrokset ja turha huudattaminen pois. Mutta myös mummoilu pois.

01-> 2,0t T7 puristukset on 8,8:1, jos oletetaan että muu ei muutu paitsi imuventtiileiden kuopat nostavat palotilan kokoa noin 3cc (mittailin joskus 1-2cc arvion per venttiili), niin uusi puristussuhde on hieman alle 8,5:1.

En muista tässä kaikkia arvoja ulkoa mutta mihin laskelmiin tai mittauksiin perustuu väite että puristussuhde olisi sama 2-litraisessa T5 sisuskaluilla kuin T7? Onko moottori kasattu T5 vai T7 kannentiivisteellä (T7 ohuempi), männän laen kuoppa taitaa olla T5 männässä selvästi suurempi. Puristuskorkeus, onko sama kuin 2,0 T5? Sehän muuttuu 98-00 vs 01-> 2,0 T7 koneiden välillä myöskin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti: En muista tässä kaikkia arvoja ulkoa mutta mihin laskelmiin tai mittauksiin perustuu väite että puristussuhde olisi sama 2-litraisessa T5 sisuskaluilla kuin T7?
Jaa-a en tiedä ehkä päissään laskelmiin :roll:
jyyrä kirjoitti:Tuon 2.0l t7 puristukset t5 sisuksilla on samat kuin vakio t5 koneen, miinus se mitä niistä eri venttiileistä tulee.
jcarlson kirjoitti:Sehän muuttuu 98-00 vs 01-> 2,0 T7 koneiden välillä myöskin.
Niin muuttuu, mutta ei kait toi sentään vaikuta siihen että mitä puristukset on T5 sisuksilla ja T7 kannella. Eli jos siis 2.0t T7 koneeseen laitetaan T5 sisukset ja oletetaan myös että kaikki tajuaa laittaa sinne myös sen T5 tiivisteen tai sorvaa mäntiä (jolloin puristukset muuttuu taas erinlaisiksi) niin 01->vehkeissä puristukset nousee 8,8:sta tuonne ~8,9 kun taas 98-00 puristukset laskee 9,3:sta ~8,9:ään, oliko tarpeeksi monimutkaista nyt (oletin siis että 2,0t T5:ssa puristukset on 9,2 jota en kyllä muista tarkkaan, kun töissä ei ole wis:ä mistä voisi tämän tarkistaa)?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => hajos välillä :)

Viesti Kirjoittaja milinna »

Ja päivitystä, auto toimi hienosti noin 20 tkm kunnes kesken ajon otti ja hajos.
Vika oli taas minulle sellanen normaali eli ei joka päivi tuu vastaan; hihnapyörän sisältä yksi ruuvi poikki, rikkoi öljypumpun ja jumitti sitten koneenkin.

Huollosa laitettiin laakeriliuskat vielä kerran uusiksi samalla kun uusittiin siihen noita muitakin tikki menneitä palikoita.

Mitähän seuraavaksi, turbohan nyt hajoaa nähtävästi mutta se on kulutusosa...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

Viesti Kirjoittaja milinna »

Tilannepäivitystä, edellisen ison rempan jälkeen (tuo pultin katkeamin), on auto toiminut järkyttävän loistavasti noin 55 tkm, tällä mennään vielä piiiiiiitkään. 300 tkm menee keväällä rikki ja tavoite on tällä rullata 400 tkm eli se 10 v vielä...katsotaan miten käy.

Turbokin on vielä pelittänyt ja ainoa ongelma näyttää liittyvän syttyboksiin. P1312 vikaahan tuo nykyisin aina välillä pukkaa, joskus kaveriksi tulee P1314 ihan vaihtelun vuoksi :)

Softakin on vielä sama joka vaatisi pientä sääntö, ei vaan oon ehtiny käymään muutattamassa; ehkä siksi tuo turbokin on kestänyt kun ei ole vedetty liian tiukille. Kulutus on 9+ joten ehkä siellä pientä säätöä pitäisi ohjelmallisesti virittää, etanolia kuitenkaan en tarvi.

Kaikin puolin kaikki remontit kannatti tähän tehdä, itse olen ollut autoon todella tyytyväinen eikä se ihan heti käytöstä poistu. Piti sitten hommata tälle kaveri pihaan, OG900 2.1 kalkatin tuloo pitämään seuraa...nämähän sikiää kuin jänikset perskuta...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Vastaa Viestiin