Turbo vaihtoon?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kiitokset eeskolalle räätälöidystä vastauksesta.

Lähinnä huolettaa nuo liian ahtaat paikat näille nakkisormille...

Muistelen että joku olisi jossain ilmavuoto tapauksessa laittanut
tuohon cobraan tupla tiivistyksen, onkohan liiallista varmuuden maksimointia??
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Fakiiri kirjoitti:Kiitokset eeskolalle räätälöidystä vastauksesta.

Lähinnä huolettaa nuo liian ahtaat paikat näille nakkisormille...

Muistelen että joku olisi jossain ilmavuoto tapauksessa laittanut
tuohon cobraan tupla tiivistyksen, onkohan liiallista varmuuden maksimointia??
Eip mittä.

Paikat on ennemmin ahtaat työkalujen kannalta kuin sormien.

Noiden öljy- ja vesiputkien banjot voi olla oikeasti aika piukassakin. Vähän banjosta riippuen osa pitää vääntää päältä ja osa auton alta, osassa täytyy käyttää kiintoavaimia, osaa pääsee vääntämään sitten ihan kunnolla isolla räikällä.

En nyt tiedä imucobran tuplatiivistyksen tarpeesta. Luulisi järjellä uuden o-renkaan ja huolellisen asennuksen riittävän, jos vaan kiristin on ehjä. Varmaan ennemmin käy sillai, että imucobra ei asetu kohdilleen ja jää kanittamaan ja vuotaa siksi. Huolellisesti vain katsoo vuoron perään päältä ja auton alta, että se asettuu paikalleen.

E
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja luopape »

jykä66 kirjoitti: ja melkein samalla rahalla saa sen mitsun jo :D
Juu halvemmallakin, tuli todistettua. Tänään kolahti postiluukusta eBaysta ostettu Mitsu. 243,99£ + 29,00£ rahti kotia tuotuna. Euroissa siis 327,54€, eli halvempi kuin Bilteman Garretkopio 435€. Oli asiallisen oloinen ja pakattuna hyvin tehtaan alkuperäiseen pakettiin. En ainakaan vielä löytänyt viitteitä Kiinalaisesta alkuperästä, mutta Biltemaföönin kokemuksillani tuohon hintaan saa vaikka ollakin kiinalainen 8) . Tuolla niitä on vielä muutama myynnissä: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0236059192
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

luopape kirjoitti:
jykä66 kirjoitti: ja melkein samalla rahalla saa sen mitsun jo :D
Juu halvemmallakin, tuli todistettua. Tänään kolahti postiluukusta eBaysta ostettu Mitsu. 243,99£ + 29,00£ rahti kotia tuotuna. Euroissa siis 327,54€, eli halvempi kuin Bilteman Garretkopio 435€. Oli asiallisen oloinen ja pakattuna hyvin tehtaan alkuperäiseen pakettiin. En ainakaan vielä löytänyt viitteitä Kiinalaisesta alkuperästä, mutta Biltemaföönin kokemuksillani tuohon hintaan saa vaikka ollakin kiinalainen 8) . Tuolla niitä on vielä muutama myynnissä: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0236059192
Ei ole hinnalla pilattu, vaikka onkin todella selvä kopio mitsu.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja luopape »

jyyrä kirjoitti:Ei ole hinnalla pilattu, vaikka onkin todella selvä kopio mitsu.
Juu ei ole ei. On kuitenkin kohtuullisen hyvä vaihtoehto budjettiluokan turbonvaihtoon. Mielummin kopio Mitsusta kuin kopio Garretista :wink:
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kerro vaikutelmat tuosta "kiinanmitsusta", kun olet saanut sen kiinni ja hetken ajellut - olen itsekin miettinyt ko. tuotetta. Onkohan puhaltimen peruspaineet kuinka kohdallaan, lienee syytä tarkistaa?
Saabiton Saabisti
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja luopape »

Autossa Aeron softa, joten Mitsun kanssa odotusarvo on, että pelaa kuin Aero. :roll: Laitan kokemuksia tähhän ketjuun, jahka on tullut kilometrejä mitsulle.

Pitää varmaan kaivaa WIS:stä peruspaineiden säätöohje Caranen pojille mukaan.
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

luopape kirjoitti:Autossa Aeron softa, joten Mitsun kanssa odotusarvo on, että pelaa kuin Aero. :roll: Laitan kokemuksia tähhän ketjuun, jahka on tullut kilometrejä mitsulle.

Pitää varmaan kaivaa WIS:stä peruspaineiden säätöohje Caranen pojille mukaan.
Miksi puhutte mitsusta, vaikka selkeä kiinasolmu kyseessä?

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aidon Mitsun kun ostaa, niin ovat tehtaalla säätäneet peruspaineenkin valmiiksi. Ei muuta kun ahdin kiinni ja kovaa ajoa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja luopape »

Mertmi kirjoitti:Aidon Mitsun kun ostaa, niin ovat tehtaalla säätäneet peruspaineenkin valmiiksi. Ei muuta kun ahdin kiinni ja kovaa ajoa. :lol:
Mielenkiintoista nähdä sitten pidemmän kestotestin jälkeen. Jos kopio-mitsu pelaa hyvin, jää peruspaineiden valmissäädölle aika kova hinta orkkisturbon kohdalla. :wink: Caranen pojilla meni 15 min peruspaineiden säätöön WIS2006:n suomenkielisillä ohjeilla. Jos ajattelee kokemuksia biltema turbon kanssa kahden vuoden ajalta, on odotukset kopio-mitsun kanssa aika korkealla. Turbohan loppujen lopuksi hajosi olosuhteissa, jota alkuperänen puhallinkaan ei olisi kestänyt. (ilmavuoto imuputkessa MAF:n jälkeen). :cry:
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Mertmi kirjoitti:Aidon Mitsun kun ostaa, niin ovat tehtaalla säätäneet peruspaineenkin valmiiksi. Ei muuta kun ahdin kiinni ja kovaa ajoa. :lol:

Ei taida ainakaan PCS myydä aitoja Mitsuja kun peruspaineet vaihtotyön jälkeen 0,2bar.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

luopape kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Aidon Mitsun kun ostaa, niin ovat tehtaalla säätäneet peruspaineenkin valmiiksi. Ei muuta kun ahdin kiinni ja kovaa ajoa. :lol:
Mielenkiintoista nähdä sitten pidemmän kestotestin jälkeen. Jos kopio-mitsu pelaa hyvin, jää peruspaineiden valmissäädölle aika kova hinta orkkisturbon kohdalla. :wink: Caranen pojilla meni 15 min peruspaineiden säätöön WIS2006:n suomenkielisillä ohjeilla. Jos ajattelee kokemuksia biltema turbon kanssa kahden vuoden ajalta, on odotukset kopio-mitsun kanssa aika korkealla. Turbohan loppujen lopuksi hajosi olosuhteissa, jota alkuperänen puhallinkaan ei olisi kestänyt. (ilmavuoto imuputkessa MAF:n jälkeen). :cry:
Itellä vaakakupissa painoi orgiksen puolelle se, että olin jo kahdesti punonut ahtimen irti ja kiinni. Toivon että nyt kolmas kerta jäisi jopa viimeiseksi. (Toinen kerta tosin ei johtunut ahtimesta, vaan tuosta nk. koneremontista.)

Toisena syynä oli yksinkertainen helpotuksen kokemus siitä syystä, että ahdin ei porsinut kesken kesälomamatkan, vaan oireet alkoivat vasta parisataa kilsaa ennen kotiin saapumista ja lopullinen porsiminen vasta seuraavana päivänä kotiin saapumisesta. Uuden Mitsun hinta oli näin laskettuna halpa verrattuna siihen, että olisin joutunut hinauttamaan auton ja korjauttamaan auton korjaamossa. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

luopape kirjoitti: Turbohan loppujen lopuksi hajosi olosuhteissa, jota alkuperänen puhallinkaan ei olisi kestänyt. (ilmavuoto imuputkessa MAF:n jälkeen). :cry:
Tuskin tuo nyt heikentää ahtimen kestoa oleellisesti, tai sitten siellä pitää olla TOSI ISO vuoto.

Olisi kyllä mukava nähdä että miten noi kopio mitsut kestäisi ~1.5bar ahtopaineita :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja luopape »

jyyrä kirjoitti:Tuskin tuo nyt heikentää ahtimen kestoa oleellisesti, tai sitten siellä pitää olla TOSI ISO vuoto.

Olisi kyllä mukava nähdä että miten noi kopio mitsut kestäisi ~1.5bar ahtopaineita :lol:
Tai pitkän aikaa. Kerkes CE valo tuikkia luvattoman pitkään :oops: ennen kuin sanoi työsuhteensa irti.

Eipä kai ihan ~1.5bar paineita saavuteta Aeron softalla, mutta muuten lupasin "kestotestistä" tänne raportoida...
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Turbo vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Nyt sitten pyhien aikana sain vihdoin aikaiseksi laittaa tuon puhaltimen
vaihtoon. Aikamoinen vempulointi tuo vaihto oli, mutta sain ystävällisen käsiparin
avuksi, säästi luultavasti ratkaisevassa määrin aikaa ja hermoja.... Kiitokset tuolle
käsiparille!

Nesteet tietenkin lisäilty,tarkasteltu ja koeajot suoritettu.
Aamusavutus ainakin väheni silmin ja nenin nähden merkittävästi.

Kysymyksiäkin on herännyt, entisellä karretilla meni tuo TURBO mittari
täysillä polkaistessa aivan siihen keltaisen/punaisen rajalle, nyt jää 2-3mm vajaaksi
vaikka kuinka polkee. Jotain säätöäkin ilmeisesti pystyy tekemään, vai onko vuoto,
tai väärä asennus syypää :?:

Sitten hieman OT, pohja "panssarista" on jäljellä enää pieni siivu kuskinpuolella,
mutta siinä kun oli vielä ehjänä sellainen ylösnousevakin palanen joka näytti
siltä että saattaisi vielä joiltain roiskeilta suojatakkin, en sitten ottanut palasta
pois. Onko tuolla suojalla ratkaisevaa merkitystä ? Pitääkö kokonainen suoja poistaa
aina öljynvaihdon yhteydessä??

Ja kiitos vielä voorumilaisille ohjeista ja neuvoista ennen, nyt ja tulevaisuudessa
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin