Päivävalot viirusilmä-Femmaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja aero »

nix0n kirjoitti:Kyse taitaa olla lähinna ballasteista, että niiden uusiminen on arvokasta puuhaa, ei niiden polttimoiden : )
Mikäs on ballastien odotettu keski-ikä? Sama polttimoille, missä kohtaa ihmiset ovat niitä vaihdelleet? Polttimoita kuluttanee käynnistyskerrat enemmän kuin tunnit, entä ballasteja? Polttimot kuulemma himmenevät vähitellen, täältäkin on saanut lukea, kuinka valot kirkastuivat polttimonvaihdolla, vaikkei vielä punaista näyttänytkään - onko tähän mitään kaavaa?

Reilu puoli vuotta ja 33tkm ilman päivävaloja. Olen ajatellut ratkoa ylläolevat kysymykset ennen auton takuun loppumista sillä mielellä, josko takuun jälkeen rakentaisi autoon päivävaloautomatiikan, mikäli siitä hyötyy jotain oikeasti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Mimmi kirjoitti:Laitahan kuvia toteutuksestasi.
Kuvia en ole kerennyt ottamaan, mutta samanlaiset valot samalla paikalla kun sinulla. Paras paikka mielestäni keulalla, kun alkuperäiset sumuvalot paikalla.
J.N kirjoitti:
hz81 kirjoitti:...valitettavasti tunnen suurta myötähäpeää nähdessäni Saabin kyseisillä hienouksilla varustettuna ja epäilen, etten ole tunteeni kanssa yksin.
Et todellakaan ole. Moisia kötöstyksiä näkee luvattoman paljon päivittäisessä liikenteessä ja niille kaikille on yhteistä uskomattoman ruman ulkonäön ohella pääosin vieläpä järkyttävän surkeat asennukset. Naurettavimpia ovat luonnollisesti ne liiterit, joissa ei edes ole xenoneita.
En kyllä tunne tuollaista häpeää enkä katso että ulkonäkö olisi mennyt piloille mitenkään, päin vastoin... kun tekee huolellisen asennuksen. Nuo päivävalot yleistyvät koko ajan uusissa autoissa, kohta ei kukaan kiinnitä niihen enempää huomiota. Polttoaineensäästö on mennyt gramman kymmenesosiksi ja päivävalot on osa sitä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja J.N »

joukolainen kirjoitti:Polttoaineensäästö on mennyt gramman kymmenesosiksi ja päivävalot on osa sitä.
Toivottavasti valokötöstelijät optimoivat myös muun ajamisensa saman ajatusmallin mukaiseksi. Turhaa tavaraa ei liiemmin kannata kuljettaa mukana, saati tehdä tarpeettomia kiihdytyksiä, ettei virityksillä saavutetut kuvitteelliset säästöt valu hukkaan.
9-5T kirjoitti:Esim. 10kk/160000km...
Kuinka monet polttimot ja / tai ballastit ostaa arvonalennuksella?
9-5T kirjoitti:Pyöreät huomiovalot alkuperäisten sumuvalon paikalla eivät muuta mielestäni mitenkään ulkonäköä.
Alkuperäiset sumuvalot korvaavalla asennuksella ei muutakkaan. Kaikki muut asennukset muuttavat (pilaavat).
#3418
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja J.N »

Xenon polttimoiden ja ballastien hinta ei mielestäni normaalissa käytössä ole ylitsepääsemätön kustannus niiden oletettavalla käyttöiällä (esim. 5vuotta / 100tkm tai enemmän) suhteessa yksityisautoilun muihin vuotuisiin kustannuksiin.

Halutessaan voi vieläpä leikkiä ajatuksella ja huomioida kattavasti myös muita kustannuksia esim. laskeskelemalla vuotuista arvonalennusta, joka uusien ja uudehkojen autojen kohdalla voi olla hyvinkin huomattava, esim. 15k€ ensimmäisen vuoden aikana tms.
#3418
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja J.N »

Ei se pointti näköjään nyt oikein tullut selväksi. Mutta antaapa olla.

Vähänlaisesti on toistaiseksi kokemusta, itselle vaihdettu polttimot (2kpl) kerran 95tkm / 7v ikäisenä, ballastit edelleen alkuperäiset. Vierestä on tullut seurattua vertailupohjaksi yhtä VAGia, 90tkm / 2v ei ole toistaiseksi vielä näkynyt kyseisissä xenoneissa mitenkään.

Seuranta ja kokemuspohjan kartuttaminen molempien osalta jatkuu.
#3418
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mimmi kirjoitti:Kokeilehan ihan vaikka kokemuksena vaihtaa toinen polttimo uuteen, niin huomaat eron.
Vaikka xenonpolttimo palaakin, se ei välttämättä valaise kunnolla.
OT:

Jep, tuosta on myös itsellä kokemuksia

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in#p643772
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Mimmi kirjoitti:Kokeilehan ihan vaikka kokemuksena vaihtaa toinen polttimo uuteen, niin huomaat eron.
Vaikka xenonpolttimo palaakin, se ei välttämättä valaise kunnolla.
Mites säästö vuositasolla. Alkuperäinen asennus vrt. LED-päivävalokötöstykset(ulkonäön pilaamisen kustannuksella)?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kunhan löytäis jostain 9-5 xenon valoihin sopivat CCFL-angel eye renkaat, itse renkaat kyllä löytyy mut ne ei oo sopivan kokoiset, angel eyet on kyllä kielletyt täällä poliisit ei niistä välitä, mutta katsastus ei hyväksy, joten pistäis katkaisijan kautta. tossa kuvassa olevat sisimmäiset saattais käydä. (en tiedä mittoja.)
Ps. Onko hyväksytyt suomessa?

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mimmi kirjoitti:Minun ohjeella ET saa pelkkiä DRLiä palamaan yksinään.

"Kiitokset vaan Mimmille! Eipä tuosta enää ohjeet selkene."


Mistähän minäkin moiset ohjeet näkisin? Etsillä ei löydy!

Olen juuri kytkemässä päiväledejä - ei ainakaan vielä toimi kuten pitäisi.
Näiden ohjeiden mukaisesti olen yrittänyt:
http://www.siivonen.fi/muut_valot_ja_tarvikkeet.htm.
Jännitteet olen ottanut valaisimen liittimiltä 4 ja 7.
Haluan parkit mukaan!
Kyseessä Aero -03
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ota irti etupuskuri irti, laita valaisimet kiinni puhkaistuihin aukkoihin.

Laita valojen - maadoitukseen, kytke valojen + ajovalokytkimen S liittimestä tulevaan johtoon (poikkase ja eristä auton pää).

Sulake 35 paikalleen.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Saakos tuolla konstilla ledien kanssa palamaan myös etuvalot (parkit) ja takavalot?
Mistä ottaisit katkaisevan herätejännitteen?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuolla konstilla palavat auton parkit ja takavalot. Mitään herätteitä ei tarvitse kaivella, valokatkaisijan S-liittimestä(muistaakseni pinkki johto, liitinpäässä se on navassa 10) Piuha poikki ja siihen liitetään päiväajovalojen virransyöttö. Mitään muuta ei tarvita ja homma toimii(kunhan sen sulakkeen muistat laittaa). Jos haluat erillisen katkaisijan tuohon väliin, niin kyllähän sen voi halutessaan laittaa, mutta en näe siihen mitään syytä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Tarkoitatko valokatkaisimen asentoa "0" (huomiovalot)?
Eikös silloin pala myös lähivalot - ainakin mulla palaa. Milläs ne saadaan sammuksiin?

Olen justiinsa vetämässä johtoa konehuoneesta ko. navalle 10/S. Kytkinkaavan (WIS) mukaan mielestäni silloin palaa vain päivävaloajot (ledit), siis sennnolla "0". Ajattelin jo että täytyy tyytyä tähän.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Katkaiset sen s-navan johdon, niin päiväpuolivalot sammuvat. Otat siitä s-navasta sitten jännitteen huomiovaloille.
Mikko Parikka
#1057#
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Päivävalot viirusilmä-Femmaan

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

No´ni toimiihan se niinkuin pitääkin!

On se kumma jos poistaa sulakkeen, niin mikään valo ei pala,
mutta jos katkaisee johtimen, niin taas palaa!!
Meniskö DICEn piikkiin?

Kiitos ylläkirjoittaneille, kun jaksoitte luoda uskoa epäuskoiselle!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Vastaa Viestiin