9-5 facelift 2002 ???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Onnea hankintaan, hienolta näyttää.

Kun tekevät huohotinpäivityksen, pyydä vaihtamaan myös huohotukseen kuuluvat KAIKKI letkut eli siis myös ne mitkä eivät kuulu ns. päivityspakettiin

Muistaakseni: öljynpaluuletku, venttiilikopanletku ja takaiskuventtiilillä varustettu ohut letku

Kysy vielä onko 110tkm iso huolto tehty täydellisenä eli vaihdettu myös noita ketjun rullia yms.

Kun auto Suomessa, ota yhteyttä Clubin modaajiin, ja vaihda autoon uudempi ohjelma (2008 Aero, uusi ESP siis jos autossa on, toimii ainakin manuaalissa todella paremmin) lisättynä SID- info displayllä niin näet näytöstä sitten pelittääkö ahdot, ilmamärät yms. kuin pitää. ( ei maksa paljoa, mutta saattaa säästää paljon).
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Siisti peli, kattelin rekisterinumeron kanssa vägverket / Trafikverketin kautta että auto on rekisteröity ensimmäisen kerran ruotsissa 5.6.2002 Eikä ole ollut mikään kiertopalkinto, Että ihan passelin yksilön olet löytänyt.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja valtteri »

JKK kirjoitti:
Joten soittelin potentiaaliset kohteet ruotsista läpi, ja varaukseen meni vm.2002 Aero Wagon automaatti. Tässä muutama kuva. 19. päivä tätä kuukautta lähden noutamaan. Toivottavasti siellä odottaa luvatunlainen auto. Kilometrejä 122tkm, täydellisellä ruåttalaisella huoltokirjalla ja juuri huollettuna. Korin pitäisi olla virheetön. Samoin tekniikan. Ainoastaan se huohotinmodaus siihen täytyy tehdä. Lupasivat tosin senkin teetättää paikallisella Saabilla n.1000kruunun lisähinnasta. .
Moi,


tsekkaa auto HYVIN läpi sillä tuosta liikeestä mistä olet menossa hakemaan ei ole ihan hyvät arviot
Elin
Bland det oseriösaste...
Jag är genom mitt jobb ofta i kontakt med olika bilfirmor och diskuterar olika bilaffärer och jag tror nog att Bilstallet i Borås precis tog hem priset i otrevlighet.
Ringde för att diskutera en bytesaffär och fick ett så otrevligt för att inte säga oseriöst bemötande.
Dessutom var säljaren jag pratade med helt okunnig både när det gäller bilarna och priserna.
Aldrig en affär med Bilstallet i Borås!!!
Rejta! Företaget svarar Anmäl ?
2010-04-22
kane
Skruvade mätare!
Skruvar ned km mätaren på bilarna!
trevliga och oseriösa.

Rejta! Företaget svarar Anmäl ?
2010-04-21
Anonym
varning
Försvinner när man skriver åäö! Skitföretag hur som helst
Rejta! Företaget svarar Anmäl ?
2010-04-21
Anonym
Varning
Ringde foretaget som beskrev en bil "i mycket fint skick, ingen rost alls och bra lack".
Så jag for dit och fick sen en sack skit till bil med mangder av stenskott, repor och lackskador dar de flesta borjat rostada. Matarstallningen var ocksa lagre an den pa senaste besiktningsprotokollet.

Blev utskalld av tva i personalen da jag inte ville kopa bilen.

Täältä noita voi katsoa http://www.rejta.se/omdome/702358/Bilstallet+AB
Auto voi olla ihan ok. vaikka on liike on saanut muutaman huonon arvion.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja NoNI »

9-5T kirjoitti:
NoNI kirjoitti: huolto tehty täydellisenä eli vaihdettu myös noita ketjun rullia yms.
Yhdessäkään 4-syl bensakoneen versiossa ei kuulu mihinkään huolto ohjelmaan ketjun rullien vaihtoa eikä sellaisia ketjussa käytetäkkään. Myöskään jakoketjun hammaspyörät ei kuulu huolto-ohjelmaan eikä moniurahihnan rullat.
Hyvä pointti, ei kuulukaan. Tarkoitin siis noita moniurahihnan rullia, jotka yleensä vaihdetaan merkkihuollon jälkeen sitten kun ensin on hihna vaihdettu siellä..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja JKK »

valtteri kirjoitti: Täältä noita voi katsoa http://www.rejta.se/omdome/702358/Bilstallet+AB
Auto voi olla ihan ok. vaikka on liike on saanut muutaman huonon arvion.
Aika jäätäviä kommentteja... Tosin puhelimessa myyjä vaikutti ihan herrasmiesmäiseltä kunnon ruotsalaiselta. Toisaalta melkein jokaisesta suomalaisestakin autoja myyvästä puulaakista taitaa nettiä penkomalla löytyä negatiivisia kommentteja. Vai yritänkö nyt vain psyykata ha huijata itseäni uskomaan että kaikki on hyvin? :roll:

Onhan noilla ainakin jonkinmoiset nettisuvut olemassa. Toisaalta jos auto on pelleiltään kunnossa eikä haise röökille, ollaan jo pitkällä. Niiltä osin heppu antoi vahvat lupaukset.
http://www.bilstallet.nu/
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
Avatar
artosill
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2010 17:43
Paikkakunta: vantaa

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja artosill »

[ ota yhteyttä Clubin modaajiin ]

Onko pääkaupunkiseudulla tai etelä-pohjammaalla modaajia
-02 9-5 aeroa voisi päivitellä
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja JKK »

Mitenkäs nämä 9-5 automaattilaatikot: Onko Aerossa eri laatikko kuin matalatehoisemmissa malleissa? Ja kiinnostaisi vielä koko moottorityyppi. Eli onko koko pannu turboineen päivineen aivan samaa puuta alkaen vuodesta 1999? Vai muuttuiko se ahtimen malli tähän 2002-faceliftiin? Entäs ahdin yleensä, onko 2,3t:ssä tekniikka yhtenevä moottorinohjausta lukuunottamatta. Miten suurelta osin Aeron moottoritekniikka eroaa 2,3t:n tekniikasta?

Yritän vain parsia itselleni tyydyttävän 9-5 tietouden mahdollisimman nopeasti. Lähinnä senkin vuoksi, jos tuossa noudettavassa autossa ilmenee jotain ongelmaa, niin osaa vähän suhteuttaa tulevia kustannuksia johonkin hintahaarukkaan. Esim. jos vaikka automaattiloota sattuu olemaan vaihtokunnossa, niin osaa bildelsbasenista etsiä sopivan vaihtolaatikon hinnan.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

artosill kirjoitti:[ ota yhteyttä Clubin modaajiin ]

Onko pääkaupunkiseudulla tai etelä-pohjammaalla modaajia
-02 9-5 aeroa voisi päivitellä
Pohjanmaalla kyllä eli täällä Vaasassa onnistuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mimmi kirjoitti:Sama laatikko.
Moottorityyppi on B235R (Aerossa).
Aerossa on Mitsun ahdin, muissa Garrett (2,3T:ssä on Mitsu).
Erona on siis ahdin ja softa.
Onko suuttimetkin samat?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja JKK »

Noh niin. Kaikki pelot ja jännitykset osoittautuivat turhiksi. Landvetterin kentällä oli minua vastassa kaikki odotukset ylittävä, juuri katsastettu Aero. Ulkoisesti parit virheet löytyvät etupuskurin alalipasta ja pieni olematon jälki takapuskimessa. Sisältä auto on erittäin siisti ja tuoksu on freesi. Käytön jälkiä tässä laitoksessa on huomattavasti vähemmän, kuin edellisessä 2006-vuosimallin pemussani. Tässä tuoreet kuvat kotipihalta:
http://www.saunalahti.fi/jkk1974/tiedostot/Saab/

Kone käy hiljaisesti ilman pienintäkään hälyääntä ja laatikko vaihtaa juuri niin pehmeästi kuin varmaan on tehnyt uutenakin. Eikä rytkähtele P- ja R -asentojen välillä. Kilometrien (122tkm) tueksi löytyi aikaisemmat katsastustodistukset ja aukoton huoltokirja. Alusta ei kolise ja tuntuu olevan oikein hyvässä kondiksessa. Tosin tuo Aeron vakioalusta tuntuu M-sportin jälkeen turhankin mukavalta meikäläiselle, joten taidan tuupata Bilsteinit alle. Onko B6 oikea vaimennin Aeroon vakiojousien kera?

Kun oikein hakemalla alkoi hakemaan niin seuraavat negatiiviset huomiot tein:

1. Moottoritiellä (110-120km/h) kun löysää kaasua, tuntuu vedon ja moottorijarrutuksen rajapinnassa sellaista pientä on/off -tyyppistä nykimistä. Olen havainnut saman ilmiön monessa muussakin bensa-autossa. Onko ominaisuus ja korjaantuuko uudemmalla ECU:n-softalla?

2. Jossain kohtaa ohjauslaitteistoa tuntuu aivan aavistuksenomainen välys. Sen huomaa vain alle 20km/h nopeuksissa sellaisena "napsahdus"-tuntemuksena ratissa. ja tuntuu kuin kyseessä olisi jokin rattiakselin nivel tms. Esiintyy vain jarrutuksen loppuvaiheessa tai liikkeellelähtiessä. Vähemmän tarkempi ei sitä edes huomaisi. Minä kuitenkin huomasin.

3. Käsijarrukahva nousee tosi ylös. Mistä säätö tapahtuu?

4. Alla on uudehkot Triangle-merkkiset 17" kitkarenkaat. Menevät heti luonnollisesti vaihtoon. Käykö Aeroon 16" vanne? Vai meneekö raskaan auton ominaisuudet pilalle 16" kitkarengastuksella?

5. Ilmastoinnin ohjainlaitteesta katoaa välillä segmenttejä. Tuohon varmaan löytyy jokin kikka viitonen korjausvinkiksi. Vaikuttaisi olevan lämpötilariippuvainen tuo vika.

Ja huohotinpäivityksestä ei edelleenkään ole tietoa. Alla olevan linkin takana löytyy kuvat konehuoneesta, joten jos joku osaa niiden perusteella kertoa päivityksen tilan, tarjoan hänelle virtuaaliset munkkikahveet. Oikeatkin, jos tilanne joskus sallii.

Konetila:
http://www.saunalahti.fi/jkk1974/tiedostot/kone/
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei näy huohotinpäivitystä olevan kuvien perusteella. 16" vanteet sopii Aeroon varauksella, alkuperäiset Saabin vanteet taitaa useimmat sopia mutta tarvikkeet on yksilöllisiä. Muuten kyllä 16" talvirenkaat toimii Aerossakin ihan hyvin.

ACC näytön korjaus onnistunee briteissä: http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/Pro ... Costs.html
Kokemusten perusteella hyvä firma.

Käsijarrun säätö tapahtuu takajarrulevyjen sisällä olevaa rumpua kiristämällä, levyssä on reikä josta ruuvimeisselillä pääsee napsuttelemaan kireämmälle.

Nykiminen voi johtua löystyneestä moottorin tuennastakin jos liittyy moottorijarru/veto kytkeytymiseen eikä ole jatkuvaa tietyllä kaasun asennolla. Yleensä etummainen vaihteiston ja apurungon välinen vääntötuki väsähtää ensimmäisenä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Ja tuosta jonkinmoiset ohjeet:

http://www.cozmopolitan.net/?p=668

Itse vedin akselia sen verran ulos, että sain boorit rasvattua hyvin.

Auttoi kyllä juuri tuohon hitaassa vauhdissa ratissa tuntuuvaan "klappiin".

Ja välykseen saatta auttaa juurikin tuo momenttituki, tuossa yksi jäykempi versio, saattaa lisätä tosin värinöitä, ei kyllaä ihmeemmin ainakaan manuaalissa

http://www.elkparts.com/saab-95-m98-to- ... p3920.html

ja tuota voi tilailla samalla pari metriä:

http://www.elkparts.com/saab-9000-m85-t ... .p170.html

ja päivitys:

http://www.elkparts.com/saab-93-m98-to- ... p3662.html

plus ne aiemmin mainitut letkut
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
JKK
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Loka 28, 2006 17:16

Re: 9-5 facelift 2002 ???

Viesti Kirjoittaja JKK »

Onkos tuo ELK-parts edullisin paikka saabin osien tilaamiseen?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
Vastaa Viestiin