9-5 vm 2000 tupruttaa savua

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

hmm.. juu, eli ei niin harvinaista. Onko tämä kannenpulttien löystyminen minkä vuosimallien ongelma? Meinaan että täytynee tarkastaa pultit isäukon -05 aerosta mikäli sillä voi välttää tiivisteen menemisen.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Omasta -07:sta kiristettiin kannenpultit vastikään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Omaa tekstiäni lainaten..
Ei ole kyseessä jokainen, mutta kyseisessä otoksessa huomattavan suuri osuus.
Oletko mimmi lukutaitoinen ihminen? Entä omaatko minkäänlaista sisälukutaitoa? Joten referoitko, että missä väitän että JOKAINEN. Huomattavan suuresta osuudesta kyllä puhuin. Että mitä ihmettä höyrät?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja mestari »

no olihan siellä poikkeuskin eli vaihdelootan päästä oli pultit löysällä.
pitäisikö jonkun osaavan laittaa galluppi pystyyn siitä että onko kansipahviin viittaava vuoto ollut akuutimmillaan etupäästä, näin saisimme ns täsmätietoa kuinka yleistä k.o vaurio on ja osaisimme sisäistää sen itselle.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

mestari kirjoitti: pitäisikö jonkun osaavan laittaa galluppi pystyyn siitä että onko kansipahviin viittaava vuoto ollut akuutimmillaan etupäästä, näin saisimme ns täsmätietoa kuinka yleistä k.o vaurio on ja osaisimme sisäistää sen itselle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=28&t=106850

:lol: :lol: :lol:
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja mestari »

no no onpa nopeaa toimintaa, nyt vaan kaikki ysi viitos kuskit kuhmossa ja vantaalla
täyttelemään listaa...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja Julle »

mestari kirjoitti:no no onpa nopeaa toimintaa, nyt vaan kaikki ysi viitos kuskit kuhmossa ja vantaalla
täyttelemään listaa...
Kuhmossa meitä on kovin vähän. ( ? )
9-5 Aero - 00
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Pakari kirjoitti:Omaa tekstiäni lainaten..
Ei ole kyseessä jokainen, mutta kyseisessä otoksessa huomattavan suuri osuus.
Oletko mimmi lukutaitoinen ihminen? Entä omaatko minkäänlaista sisälukutaitoa? Joten referoitko, että missä väitän että JOKAINEN. Huomattavan suuresta osuudesta kyllä puhuin. Että mitä ihmettä höyrät?
"Eipäs mimmi ollut oikeassa, vaikka luulee olevansa kaikki tietävä, niin täällä kuin muuallakin."
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja mestari »

Mukailinkin erään saabisti kitaristin solistia tuolla virkkeellä...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Olen hyvä siinä, mitä teen pääosan ajastani, mutta ei tulisi mieleenkään vittuilla alan noviiseille. Se olisi moukkamaista, kuten vittuilu täälläkin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja mestari »

lähestytäänpä mekaaniselta aspektilta tätä dilemmaa:
jos esim saab 900 H koneen kansipullteja en ikinä ole saanut auki kuin jatkovarrella mikä tekee tästä uudemman koneen kansipulteista sellaisia että ne lukemani mukaan voivat pyöriä käsin tai siis ovat jollakin tapaa löysällä?
mikä pettää mikä on heikoin lenkki?
meneekö pahvi kasaan, pultti kimmoalueen ulkopuolelle vai mitä?
Ovatko nämä pultti löysäälä olevat koneet alkup. kuosissa vai jo pahvinvaihdon läpikäyneenä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

mestari kirjoitti:lähestytäänpä mekaaniselta aspektilta tätä dilemmaa:
jos esim saab 900 H koneen kansipullteja en ikinä ole saanut auki kuin jatkovarrella mikä tekee tästä uudemman koneen kansipulteista sellaisia että ne lukemani mukaan voivat pyöriä käsin tai siis ovat jollakin tapaa löysällä?
mikä pettää mikä on heikoin lenkki?
meneekö pahvi kasaan, pultti kimmoalueen ulkopuolelle vai mitä?
Ovatko nämä pultti löysäälä olevat koneet alkup. kuosissa vai jo pahvinvaihdon läpikäyneenä?
Yheltä Saab asentajalta asiaa tiedustelin joskus: hän sano et kannentiivisteissä ei saa käyttää enää asbestia, nii just tään asbestittomuuden vuoksi kannentiivisteet ajan kuluessa ns pehmenee/syöpyy/katoaa ja siitä johtuen kannepultit löystyy kun tiiviste antaa periks/"häviää" kannen ja lohkon välistä.

Pitäneekö paikkaansa? vai puhuko asentaja pa**aa!?!? Tietävämmät kommentoikoot.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Taisi asentaja puhua pashaa ainakin 9-5:den osalta, noissahan on ainakin 4cyl. malleissa kokometallinen kansitiiviste joten mistään "pahvin" asbestittomuudesta ei voi olla kyse. Jos muodikkaasti mutuillaan niin veikkaisin kyseessä olevan myötörajoineen epätasalaatuisia kansipultteja tai sen että kansitiivisteen liekkirenkaat syövät toistuvista lämpölaajenemisista johtuen itselleen tilaa alumiiniseen kanteen = pultit löystyvät.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 vm 2000 tupruttaa savua

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saabisti -77 kirjoitti: Yheltä Saab asentajalta asiaa tiedustelin joskus: hän sano et kannentiivisteissä ei saa käyttää enää asbestia, nii just tään asbestittomuuden vuoksi kannentiivisteet ajan kuluessa ns pehmenee/syöpyy/katoaa ja siitä johtuen kannepultit löystyy kun tiiviste antaa periks/"häviää" kannen ja lohkon välistä.

Pitäneekö paikkaansa? vai puhuko asentaja pa**aa!?!? Tietävämmät kommentoikoot.
Muistaakseni tämä niinkutsuttu pehmeäeternit kannentiiviste katosi jo 1983 kun asbesti kiellettiin ruotsissa 1982. Huomioi, että tämä oli muistaakseni, siis se voi olla vuosi sinne tai tänne.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin