Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jcarlson kirjoitti:Softa päivittämällä (käytännössä ahtopaineet n. 0,5 -> n. 0,8 bar) Saabin tehtaan 2,0t virisoftaan irtoaa nimelliset 185hv/280Nm

Se oli jokseenkin tätä tietoa jota tarkoitin pelkällä orginaalilla, jos tästä mulkataan eteenpäin asiahan ei enään olekaan sama kuin alkuperäisen viestin kirjoittajan kysymys ja kertomus viestissään.

Olen myös samalla kannalla kuin "CDTA" kin hänen mainitessaan näin:
CDTA kirjoitti:Se mahtaa femman gt17 olla tuossa (1,2bar) vaiheessa niin äärirajoilla kuin nyt jokin voi vaan olla, että mahtaako tuo keksintö kestää muutamaa kiekaisua enempää.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Syy siihen miksei GT17 keskimääräinen käyttöikä lyhenekkään niin paljoa kuin voisi äkkiä kuvitella löytyy siitä, ettei ahdinta käytetä speksiensä ulkopuolella ajallisesti kovinkaan paljoa viritetyssäkään normaaliliikenteessä olevassa autossa. Jatkuvassa dynohuudatuksessa tai rata-ajossa käyttöikä olisi varmasti merkittävästi lyhyempi, mutta kestoikä katukäytössä normaaleine kiihdytyksineen, ohituksineen jne. lienee useimmille merkittävää.
Henkilökohtaisesti olisin mikä päivä tahansa valmis tinkimään hieman GT17:n jo valmiiksi heikosta odotettavissa olevasta eliniästä esim. stage1 tasoista tehonlisäystä vastaan (näin olen myös aikoinaan tehnyt ja ehjänä irroitin isomman tieltä). Stage3 viritystä en pidä enää GT17:lla järkevänä, ellei halua tahallaan hajottaa ahdinta jostain syystä.
Jos turbon hajoaminen aiheuttaa hermoromahduksen tai konkurssin, on parasta pitäytyä täysin vakioissa tai maksimissaan tehdasvirisoftissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

jcarlson kirjoitti:Todellisilla äärirajoilla mennään stage3 tyyppisessä virissä jossa GT17 vingutetaan jopa liki 250hv/400nm edestä 1,5+ bar ahdoilla.
Kiesus sentään 8O

No sitten tonnarin 2,3:ssa ei taija vakiovehkeillä ja tomaatilla 1,2bar olla paikkojen tuhoaja...tuskin vielä 1,3:kaan kunhan se tulee vasta kierroksilla vai?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jcarlson kirjoitti:Kaukana korkeimmista sallituista akselin kierrosluvuista ollaan mutta totaalituho ei tule hetkessä.
Mutuilenko oikein että sen korkeimman sallitun kierrosluvun ahtimen akselille määrittää pääasiallisimmin sen halkaisija, ts. laakeroinnin kehänopeus?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja core2 »

No nyt kadottiin melko kauaks siitä mistä alunperin keskusteltiin, eli ei muita mulkkauksia kuin originaali softa.

Ja "jcarlson" moni näistä jotka eivät ikinä ole kisailleet rääkkäävät jo perus pakettia enemmän kuin tosi kisailijat konsanaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

CDTA kirjoitti: Kiesus sentään 8O

No sitten tonnarin 2,3:ssa ei taija vakiovehkeillä ja tomaatilla 1,2bar olla paikkojen tuhoaja...tuskin vielä 1,3:kaan kunhan se tulee vasta kierroksilla vai?
T25 kestänee liki "maailman tappiin" noilla ahdoilla jopa 2.3-litraisessa, on todella lujatekoinen ahdin.
Minuteman kirjoitti:Mutuilenko oikein että sen korkeimman sallitun kierrosluvun ahtimen akselille määrittää pääasiallisimmin sen halkaisija, ts. laakeroinnin kehänopeus?
Jep, pienemmät hyrrät vinkuu kovempaa.. On niissä muitakin tekijöitä mutta ainakin yksi merkittävimmistä on tuossa. Vakioautoissa hajoamiseen saattaa ehkä liittyä jokin hetkellinen voiteluongelma, tehtaan softilla ollaan varmasti hyvin normaalin toiminta-alueen sisäpuolella.
core2 kirjoitti:Ja "jcarlson" moni näistä jotka eivät ikinä ole kisailleet rääkkäävät jo perus pakettia enemmän kuin tosi kisailijat konsanaan.
Varmasti 150hv nuhapumpulla poljin on useammin pohjassa asti kuin viritetyllä. Tehoreserviä kun on, ei tarvitse aina mennä "täysiä" keretäkseen. Poikkeuksetta kulutus tippuu kun alitehoisesta 2,0t 150hv:sta mennään edes tehdasviriin, puhumattakaan stage1-softista joissa voi käyttää sytytysennakkokarttaa joka on optimoitu kulutukselle ja 98-oktaaniselle, mahdollisten kurabensojen ja minimoitujen päästöjen sijasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Minuteman kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Kaukana korkeimmista sallituista akselin kierrosluvuista ollaan mutta totaalituho ei tule hetkessä.
Mutuilenko oikein että sen korkeimman sallitun kierrosluvun ahtimen akselille määrittää pääasiallisimmin sen halkaisija, ts. laakeroinnin kehänopeus?
Olet oikeassa "Minuteman" jos meikäläisen aeroon tyrkkäis halkaisijaltaan olevan hyrrän niin kierrokset olisivat melkein nolla, millä koneen kierroksilla hyvänsä.

Mutta asiaan mikä on se korkein sallittu turboakselin kierrosluku?

Saabissa turbohan saattaa nujertaa yli, 200 000 rpm joita ei tavalliset laakerit juuri kestä vaan käytetään liukulaakeria. Mitä enemmän releitä pystytään lauhduttamaan sitä hienommalta kaikki turbon kannalta näyttää.

EDIT: lisäys, jäi pois puolimetriä tuosta aeroon tyrkättävästä hyrrästä.
Viimeksi muokannut core2, To Helmi 03, 2011 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jcarlson kirjoitti: T25 kestänee liki "maailman tappiin" noilla ahdoilla jopa 2.3-litraisessa, on todella lujatekoinen ahdin.
Jep, pienemmät hyrrät vinkuu kovempaa.. On niissä muitakin tekijöitä mutta ainakin yksi merkittävimmistä on tuossa. Vakioautoissa hajoamiseen saattaa ehkä liittyä jokin hetkellinen voiteluongelma, tehtaan softilla ollaan varmasti hyvin normaalin toiminta-alueen sisäpuolella.
No nyt on minunkin sanottava kuten CDTA:n kiesus sentään, saab 2,0 150hp.
onko siinä vakiona tämä T25 hyrrä. juttuhan oli kysyjän kannalta se mitä hänen vakio softalla varustetussa pirssissään saatta olla tehoja. eikä ollut kyse mistään maailmantappiin asti viritetyistä releistä. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

core2 kirjoitti: Olet oikeassa "Minuteman" jos meikäläisen aeroon tyrkkäis halkaisijaltaan olevan hyrrän niin kierrokset olisivat melkein nolla, millä koneen kierroksilla hyvänsä.

Mutta asiaan mikä on se korkein sallittu turboakselin kierrosluku?

Saabissa turbohan saattaa nujertaa yli, 200 000 rpm joita ei tavalliset laakerit juuri kestä vaan käytetään liukulaakeria. Mitä enemmän releitä pystytään lauhduttamaan sitä hienommalta kaikki turbon kannalta näyttää.
Meni vähän ohi, puuttuuko kenties sanoja välistä?

Kyllä ne kaikki turbot on käytännössä hydrodynaamisesti liukulaakeroituja, lukuunottamatta modernimpia kuulalaakeroituja jotka on kestävämpiä ja joissa laakerikitka on matalampi.

Releiden lauhdutus kuulostaa aika oudolta ilmaisulta mutta jos se tarkoittaa laakeripesän vesijäähdytystä niin onhan siitä tietysti hyötyä joskin aika vähän sillä lienee akselin kierrosluvun kanssa tekemistä mutta sitäkin enemmän moottorin sammutuksen jälkeen tapahtuvien asioiden kanssa.
core2 kirjoitti: No nyt on minunkin sanottava kuten CDTA:n kiesus sentään, saab 2,0 150hp.
onko siinä vakiona tämä T25 hyrrä. juttuhan oli kysyjän kannalta se mitä hänen vakio softalla varustetussa pirssissään saatta olla tehoja. eikä ollut kyse mistään maailmantappiin asti viritetyistä releistä. :wink:
CDTA käsittääkseni viittasi kysymyksessään 2,3 tonnariin, jossa on tehtaalta Garrett T25 (paitsi man. laatikollisessa Aerossa).

T7 autoissahan on Garrett GT17, paitsi Aeroissa.

Stage1 ei ole maailman tappi, kaukana siitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minä tarkoitin pohdinnassani nimenomaan pelkän akselin, ja luonnollisesti sen laakeroinnin halkaisijaa itse ahtimelle sallitun kierrosluvun määrittäjänä ja sain vastauksen, kiitos siitä carlssonille.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jcarlson kirjoitti:Meni vähän ohi, puuttuuko kenties sanoja välistä?

Kyllä ne kaikki turbot on käytännössä hydrodynaamisesti liukulaakeroituja, lukuunottamatta modernimpia kuulalaakeroituja jotka on kestävämpiä ja joissa laakerikitka on matalampi.

Releiden lauhdutus kuulostaa aika oudolta ilmaisulta mutta jos se tarkoittaa laakeripesän vesijäähdytystä niin onhan siitä tietysti hyötyä joskin aika vähän sillä lienee akselin kierrosluvun kanssa tekemistä mutta sitäkin enemmän moottorin sammutuksen jälkeen tapahtuvien asioiden kanssa.
Et siis lukenut viestiäni ennenkuin vastasit koska siellä on lisäys tähän turbon kokoon puolimetriä.

Ellet tiedä niin rele on laite ja turbokin on laite me Hesasta kotoisin olevat sanoimme usein erilaisia laitteita ja koneita releiksi, mutta se ei tarkoita ainoastaan laakeripesän vesijäähdytystä, koska jos on liukulaakerointi ei ole mitään laakeripesää olemassakaan. No se siitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Ainankin osa topikin asioista selviää ainankin osalle käyttäjistä ihan käyttö testeillä.
Omassa 9-5, 2003, 2.0 t.ssa ollut vuodesta 2003 tehtaan virisofta.

Turbo vaihdettu 2006, kilometreinä 140000. -- syy tukkeutunut huohotin.
Päivitys softaan tehty ja nyt mittarissa yli 220000 km.
Auto " normaalissa " perhe ajossa ja hyvin GT17 porskuttaa, ainankin vielä.
Eli ei se pieni viritys perus tervettä ja perus käytössä olevaa autoa heti riko.
Saivartelijoille = vain omasta kokemuksesta puhun.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

georgahti kirjoitti:jossain vuosimallissa tais GT17 vaihtua GT1752:een, joka kuulemma sitten kestää paremmin kuin edellinen.
Osittain OT, mutta onko tuo GT1752 olennaisesti " parempi ".
Jäljittelin tuolta netistä oman turbon koodilla ( 5955703 ) ja se näytti olevan GT1752, jotkut sivut näytti samalla osanumerolla GT175 8O
Mikähän lie se oikea.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

core2 kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Meni vähän ohi, puuttuuko kenties sanoja välistä?

Kyllä ne kaikki turbot on käytännössä hydrodynaamisesti liukulaakeroituja, lukuunottamatta modernimpia kuulalaakeroituja jotka on kestävämpiä ja joissa laakerikitka on matalampi.

Releiden lauhdutus kuulostaa aika oudolta ilmaisulta mutta jos se tarkoittaa laakeripesän vesijäähdytystä niin onhan siitä tietysti hyötyä joskin aika vähän sillä lienee akselin kierrosluvun kanssa tekemistä mutta sitäkin enemmän moottorin sammutuksen jälkeen tapahtuvien asioiden kanssa.
Et siis lukenut viestiäni ennenkuin vastasit koska siellä on lisäys tähän turbon kokoon puolimetriä.

Ellet tiedä niin rele on laite ja turbokin on laite me Hesasta kotoisin olevat sanoimme usein erilaisia laitteita ja koneita releiksi, mutta se ei tarkoita ainoastaan laakeripesän vesijäähdytystä, koska jos on liukulaakerointi ei ole mitään laakeripesää olemassakaan. No se siitä.
Luin kyllä ja onneksi lainasin alkuperäistä koska siinä ei vielä näy lisäämääsi korjausta. ;)

Arvasin kyllä mitä tarkoitit vaikka outoa kieltä käytitkin. Turbon keskiosaa (CHRA) kutsutaan kuitenkin yleisesti myös laakeripesäksi vaikka siellä liukulaakerointi yleensä onkin. Se siitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

itselle tulee tuollainen:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 752-1.html
Mitäs tuli kustantaan?
Vastaa Viestiin