JT 3" + downpipe

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Joku varmaan osaisi itse väsätä downpipen, niin olisi kaikista kustannustehokkain ratkaisu. Lisätköön muut vaihtoehtoja enemmän.
Itse olen ainakin ollut tyytyväinen tuohon turbomeckin tuotteeseen.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
9airo5
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 14:05
Paikkakunta: Simpele

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja 9airo5 »

Ainakin tuo turbomeck on uusista tähän asti edullisin, mitä tullut vastaan
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Tobbana kirjoitti:En ole kulutuksessa juurikaan huomannut muutoksia, kun en siitä välitä muutenkaan. Mutta sen huomasin, että sellaisiin vastamäkiin cruisella noin 85kmh ajaessa, jossa vakioputkella pykälsi pienempää, niin uudella avarammalla pröörillä menee nätisti isoimmalla vaihteella. Kuulee vain kun murina kasvaa hieman, mutta vaihde ei vaihdu ja turbiini pysyy lukossa.

-Sami
Mistäköhän tuollainen käyttöominaisuuden muutos juontuu? Jos tämä tarpeeton pykällys postuisi putkistovaihdolla, niin voisin jopa (ehkä) suostua kärsimään äänimaailman laajenemisen aiheuttaman lievän ärtymyksen. Moottoripyörässähän pitää olla kunnon äänet, mutta auto saa kyllä olla (minulla) hiljainen.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Wifferi kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:En ole kulutuksessa juurikaan huomannut muutoksia, kun en siitä välitä muutenkaan. Mutta sen huomasin, että sellaisiin vastamäkiin cruisella noin 85kmh ajaessa, jossa vakioputkella pykälsi pienempää, niin uudella avarammalla pröörillä menee nätisti isoimmalla vaihteella. Kuulee vain kun murina kasvaa hieman, mutta vaihde ei vaihdu ja turbiini pysyy lukossa.

-Sami
Mistäköhän tuollainen käyttöominaisuuden muutos juontuu? Jos tämä tarpeeton pykällys postuisi putkistovaihdolla, niin voisin jopa (ehkä) suostua kärsimään äänimaailman laajenemisen aiheuttaman lievän ärtymyksen.
Mistään mitään tietämättä epäilisin johtuvan siitä, ettei koneen tarvitse enää puskea pakokaasuja väkisin ekan katin läpi, jolloin ns. voemoo riittää sen kikottimen etenemiseen. :)
Ja saahan siitä rööristä hiljaisen, kun laittaa esim. 2,5" loppupätkän parilla tai jopa kolmella vaimentajalla. Mulla tuo 3" yhdellä läpivirtaavalla ja yhdellä kammiovaimentimella on hieman äänekäs, mutta optio yhdelle vaimentimelle on olemassa.

-Sami

ps. luultavastihan jcarlson torppaa teoriani tyystin, mutta niin pitkään kuin usko on vahva, eikä ole parempia perusteluja, niin tyydyn tähän. :D
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eiköhän Tobbana ole oikeassa että pakoputkiston pienempi vastapaine ja samalla ahtimen herkempi spoolaaminen saa aikaan sen ettei pykällä niin herkästi. Turbokin vaikuttaa em. asiaan: oma femmakin menee nyt samat mäet jossa GT17:lla vaihtoi pienempää Mitsulla vitosella ylös asti vakioputkistolla. Tosin Ranua-Kemijärvi välin ajelee mielellään yli satasta ettei pykällä joka mäessä :wink:

Jos hiljaisen haluaa niin Jcarlson suositti että pelkän downpipen vaihto 3":een auttaa koneen hengitykseen paljon vaikka loppuputkiston pitäisi vakiona. Omaan autoon vaihtuu suuttimet ja ainakin downpipe+katti kunhan tästä yrittäjän ihanuudesta rupeaa tulemaan tulojakin eikä pelkkiä menoja :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Olen lähtenyt omassa projektissa siitä, että ulospäin ei tarvitsisi näkyä mitään muutosta. Nautin myöskin hiljaisesta autosta, mistä syystä talvellakin alla on kitkarenkaat.

Voi siis olla että joskus tulevaisuudessa tulee vaihdettua se hengittävämpi downpipe. Muu putkisto saa olla vakio tai ainkain riittävällä määrällä vaimentimia varustettu.

Tulee kalliiksi tämä foorumilla notkuminen. Toisaalta halvemmaksi tämä vanhan sotaratsun viritys tulee verrattuna uuden auton pääomakuluihin. ;)
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Tänään ois tarkotus alkaa vääntään itelle 3"db:a. Kattia ei oo tullut vielä hommattua, mutta leikkelempä ja hepin siihen asti valmiiks mihin pystyy. =)
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

nix0n kirjoitti:Eikös aerossa ja vectorissa ole samanlaiset puskurit?
Kyllä sen JT:n sun omaan pitäisi ihan hyvin istua.

Tässä kuva omastani: http://www.garaget.org/?car=190297&image=2108250
Asiasta kukkaruukkuun niin onko helmat orkkiskamaa vai jostain muualta? Siistin näköiset ja sirot!
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kiitos!

Eiköhän nuo kuulu Aeron varusteluun eli toisin sanoen vakiot.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No joo, kyllähän se paremmin virtaava putki voi sen pienen edun tehdä että ilmamassaa ei tarvitse ihan niin paljoa pyytää saman mäen nousemiseen jolloin turbiini vielä pysyy lukossa. Jos on tosiaan ihan pienestä kiinni.

Itsellä oli automaatti 9-5:ssä 3" putki alusta loppuun, 15T mitsu sekä softa, silti omasta mielestäni pykälsi aivan liian helposti pienempää tai tiputti turbiinilukon pois. Tosin TCM oli matalapaineen, Aeron TCM ehkä hitusen paremmin pitää lukkoa päällä (ja 5-vaihteinen voi olla parempi pitämään sitä lukkoa myöskin kuin 4). Koko matkalta 3" putkea en voi suositella automaattiin matka-ajossa koska mörähdys putkesta oli todella rasittava lukon päältä tippuessa. Pelkällä downpipellä ei ääni niin paljoa lisäänny joten siinä hyöty voi jäädä plussan puolelle jos vaan loppuputkisto on vähintään 2 vaimentimella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Saapa nähdä millaset mörinät tulee ku itellä on juurikin tekeillä 3" putki alusta loppuun, mutta suunnitelmissa kylläkin kolmella vaimentimella. Kohtapa sen näkee sit :)

EDIT: Ja kyseessä manuaali
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Vanha topikki mutta kyllä se automaatti on liian äänekäs yhdellä vaimentimella 3" putkistolla.Piti säästää, nyt se tulee sitten kalliimmaksi.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja suapas »

009baas kirjoitti:Vanha topikki mutta kyllä se automaatti on liian äänekäs yhdellä vaimentimella 3" putkistolla.Piti säästää, nyt se tulee sitten kalliimmaksi.
Itellä on 3/2,5 " ja rosteria alusta loppuun. Sporttikatti ja yx vaimentaja perässä. Ihan ok pörinät normiajossa. Tossa n. 110 vaiheilla resonoi(pörisee)hiukan liikaa... Kyseessä farkku, joka metelöi muutenkin enemmän kuin sedan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja 009baas »

suapas kirjoitti:
009baas kirjoitti:Vanha topikki mutta kyllä se automaatti on liian äänekäs yhdellä vaimentimella 3" putkistolla.Piti säästää, nyt se tulee sitten kalliimmaksi.
Itellä on 3/2,5 " ja rosteria alusta loppuun. Sporttikatti ja yx vaimentaja perässä. Ihan ok pörinät normiajossa. Tossa n. 110 vaiheilla resonoi(pörisee)hiukan liikaa... Kyseessä farkku, joka metelöi muutenkin enemmän kuin sedan.
Itellä on kyseessä tuo kolkki, joka ei muutenkaan oo äänieristykseltään kovin ihmeellinen.Tässä iässä kun on jo pahimmat teinivuodet takana, pikkasen hävettää laittaa toi aamulla käyntiin parkkipaikalla :oops:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: JT 3" + downpipe

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mulla taas auttaa heikentynyt kuulo... Jos sais tuon pörinän heinäsirkan taajuudelle,niin en kuulis mitään... :lol:
No vähän karkas...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin