Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onhan se suutinten vaihto lievästi työläs jos ei ole paljoa ruuvauskokemusta, helposti vierähtää pari tuntia siellä imusarjan ja suutinkiskon ahtaassa ympäristössä taistellessa kun pitäisi saada suuttimet suoraan ja tiiviisti.

Satasella porukka on noita tietääkseni joskus ostellut. Pitää olla sitten just ne 2,3t 98-99 suuttimet femmasta tai sitten vastaavat tehdasvirin mukana tulleet suuttimet. Ellei vaihda imusarjaa uudemman malliseksi..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja mikan »

jcarlson kirjoitti:Tuo 230hv/360Nm softa ei vaadi kuin ehjän auton ja ne isommat suuttimet. Putkea ei ole tarpeen vaihtaa, vanhassa mallissa ei ole edes prekattia joten virtaa itse asiassa paremmin kuin esim. Aeron putki jossa se aina on.
Minkäslaisia ahtopaineita tuo vaatii ja kuinka pitkäikäinen Garrett on noilla tehoilla?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

mienkoiv kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ei ECU kulu mitenkään, vanha on ihan täysin uutta vastaava kaikin puolin (kunhan ei ole valmistusviallista alkusarjaa).

Tuo 230hv/360Nm softa ei vaadi kuin ehjän auton ja ne isommat suuttimet. Putkea ei ole tarpeen vaihtaa, vanhassa mallissa ei ole edes prekattia joten virtaa itse asiassa paremmin kuin esim. Aeron putki jossa se aina on.
OK, mites tuo suuttimien hinta..entäs vaihto-operaatio, onko kuinka työläs...?

vähänhän tuo houkuttais ottaa tuo 230 jos siihen pelkällä suuttimien vaihdolla pääsee, mutta tosin budjetti on suht tiukka eikä alunperinkään ole tarvetta kuin pieneen piristykseen...
Kun lähdet etsimään niitä "punaisia suuttimia", niin oikea Bosch osanumero punaisille Trionic 7 suuttimille on 0280 155 749. Itse hankin käytetyt suuttimet Neo Brothersilta Englannista. Hinta oli alle sata euroa, kuten jo aiemmin mainittiin. Suomesta uudet Boshin suuttimet olisi ollut 60 euroa kappale. Uusilla ja käytetyillä ei ole juuri mitään eroa. Ne eivät juuri kulu käytössä.

Vaasan suunnalla asennettiin ohjelma suoraan auton omaan boksiin, eli ei minulla ole mitään varaboksia. Mihin sellaista tarvitsee? Tietysti jos haluaa postin kautta käyttää ohjelmoitavana, niin ehkä on helpompi ajaa sillä autolla postikeikan aikana jos on toinen boksi kiinni. Jos taas ajaa suoraan velhon luokse, niin eipä sitä käytettyä boksia tarvitse, jos ei halua palauttaa vakioksi myöhemmin. Ja sekin onnistunee siellä velhon luona. IMHO
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mikan kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Tuo 230hv/360Nm softa ei vaadi kuin ehjän auton ja ne isommat suuttimet. Putkea ei ole tarpeen vaihtaa, vanhassa mallissa ei ole edes prekattia joten virtaa itse asiassa paremmin kuin esim. Aeron putki jossa se aina on.
Minkäslaisia ahtopaineita tuo vaatii ja kuinka pitkäikäinen Garrett on noilla tehoilla?

t. Mika
Noin 1 bar riittää 2,3:ssa, 2-litraisessa tarvitaan 1,2 bar ja kyllä ehjä garretti kestänee niin kauan ettei tarvitse erityisesti huolehtia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jcarlson kirjoitti:
mikan kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Tuo 230hv/360Nm softa ei vaadi kuin ehjän auton ja ne isommat suuttimet. Putkea ei ole tarpeen vaihtaa, vanhassa mallissa ei ole edes prekattia joten virtaa itse asiassa paremmin kuin esim. Aeron putki jossa se aina on.
Minkäslaisia ahtopaineita tuo vaatii ja kuinka pitkäikäinen Garrett on noilla tehoilla?

t. Mika
Noin 1 bar riittää 2,3:ssa, 2-litraisessa tarvitaan 1,2 bar ja kyllä ehjä garretti kestänee niin kauan ettei tarvitse erityisesti huolehtia.
itseä askarruttaa vielä tuo, koska omalla on 210 000 ajettu...no turbo ei ole antanut mitään merkkiä antautumisesta, eikä muutenkaan kummempaa ollut ikinä, mutta voiko tuon piristyksen seurauksena turbo käydä sitte porsimaan...
ei nimittäin kiva että tekee päivityksen ja 3 viikkoa siitä ostamassa uuden turbon :P
eukko saattaa ampua haulikolla...naamaan...
kyse on siis nyt tuosta about 200hv päivityksestä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja baasenar »

mienkoiv kirjoitti:
eukko saattaa ampua haulikolla...naamaan...
:lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mienkoiv kirjoitti: itseä askarruttaa vielä tuo, koska omalla on 210 000 ajettu...no turbo ei ole antanut mitään merkkiä antautumisesta, eikä muutenkaan kummempaa ollut ikinä, mutta voiko tuon piristyksen seurauksena turbo käydä sitte porsimaan...
ei nimittäin kiva että tekee päivityksen ja 3 viikkoa siitä ostamassa uuden turbon :P
eukko saattaa ampua haulikolla...naamaan...
kyse on siis nyt tuosta about 200hv päivityksestä...
No jos se turbo hajoaa 3 viikon sisällä niin tehdasvirisoftalla tuskin olisi 3 kk pidempään enää kestänyt, noin karkeasti arvioituna.. Eli hajoamassa pitää jo olla jos pikaisesti antautuu tehojen noston jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja suorsa »

jcarlson kirjoitti:No jos se turbo hajoaa 3 viikon sisällä niin tehdasvirisoftalla tuskin olisi 3 kk pidempään enää kestänyt, noin karkeasti arvioituna.. Eli hajoamassa pitää jo olla jos pikaisesti antautuu tehojen noston jälkeen.
Tämän tietysti joku suhari tulkitsee siten, että pienellä virityksellä paikat kuluu n. neljä kertaa nopeammin...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juu, tuollaista johtopäätöstä ei ole syytä vetää. :) Merkittävästi nopeammasta kulumisesta ei voi puhua millään osa-alueella, jo hajoamassa oleva mutta vielä mukana roikkuva laakerivaurioinen turbo vaan puhaltaa viimeisen henkäyksensä herkemmin ja nopeammin kun siltä aletaan vaatia enemmän kuin ennen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

itseä askarruttaa vielä tuo, koska omalla on 210 000 ajettu...no turbo ei ole antanut mitään merkkiä antautumisesta, eikä muutenkaan kummempaa ollut ikinä, mutta voiko tuon piristyksen seurauksena turbo käydä sitte porsimaan...
Mulla on ollut puolitoista vuotta tuollainen 210 hp softa (vihreillä suuttimilla). Nyt on 340 tkm mittarissa ja virillä ajettu n. 40 tkm. Vielä alkuperäinen Garret toimii. Ei se sulle tietysti mikään tae ole, mutta näinkin hyvin voi mennä. Alipaineletkut jouduin uusimaan kun haurastuneet letkut levisi. Lisäksi 6€ takaisku venttiilikopan kannesta piti uusia.

Sama juttu tonnarini kanssa. Siihen ei kylläkään ole uudella softalla tullut kilsoja kuin n. 20tkm ja nyt mittarissa 265tkm. Sen tein itse T5 Suitella. Femman valmiit binäärit hain tunnetulta foorumilta.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
suappi95
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 15:14

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja suappi95 »

Iltaa...

Minulla Garretti sanoi sopimuksen irti 182 tkm kohdalla. Olin kyllä yrittänyt pitää öljyt kunnossa vaihtamalla ne 10 tkm välein. Autossani on alkuperäisesti ne punaiset suuttimet (141 kW:n 2,0t) ja olin aiemmin vaihtanut putken 2,5" rosterirööriin.

Vaihdoin hajonneen turbon mitsuun ja moottorinohjauksen päivitys maksoi sen 800 € maptunilla. Vaikka auto kulki aikaisemminkin ihan ok kytiä täytyy sanoa että ero näillä uusilla vermeillä on huomattava. Tehoa pitäisi nyt olla luokkaa 240hp / 350 nm. Kyllä on juhlaa lähteä ohittamaan rekkaa tms. kiihtyvyys parani varsin väliiä 80-120 huomattavasti. Ainoa miinus on tuo jonkinsortin turboviiveen kasvaminen. Miettii hiukan pidempään ennenkuin tapahtuu kuin Garretin kanssa.

Mikäli haluat lisää potkua biiliisi tulee se loppupeleissä kuitenkin maksamaan. Voipi olla halvempaa pistää auto kiertoon ja ostaa tilalle Aero...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mistä saan selville onko vihreät vai punaiset suuttimet omassa.vihreät kannattanee olla?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Moottorin päältä muovikoppa pois ja kurkkaat mitä väriä suuttimen kyljessä näkyy. Kaiken paskan ja pölyn alta kuultaa joko vihreää tai punaista. Punaiset on paremmat, mutta vihreiden kanssakin voi elää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja core2 »

Näitä on kiva lueskella näitä väripilkkuja suuttimissa. Kun vuodesta 2010 löytyy vain ruskeita suuttimia. Näin ainakin ruotsinpuolella.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Omassa autossa garretti antautui 140tkm ajettuna. Tehdasvirillä ajoin n. 25tkm ja E85 Steg1:llä varmaan 20tkm. Oman osansa äkkikuolemaan varmasti antoi ensimmäisen omistajan "fiksu" ratkaisu vaihdattaa öljyt autoon 20tkm välein kun kilometrejä/vuosi kertyi pikkuisen päälle 10tkm 8O

Mitsun kanssa tietä takana 9tkm eikä garrettia ole ikävä :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin