Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Onhan se suutinten vaihto lievästi työläs jos ei ole paljoa ruuvauskokemusta, helposti vierähtää pari tuntia siellä imusarjan ja suutinkiskon ahtaassa ympäristössä taistellessa kun pitäisi saada suuttimet suoraan ja tiiviisti.
Satasella porukka on noita tietääkseni joskus ostellut. Pitää olla sitten just ne 2,3t 98-99 suuttimet femmasta tai sitten vastaavat tehdasvirin mukana tulleet suuttimet. Ellei vaihda imusarjaa uudemman malliseksi..
Satasella porukka on noita tietääkseni joskus ostellut. Pitää olla sitten just ne 2,3t 98-99 suuttimet femmasta tai sitten vastaavat tehdasvirin mukana tulleet suuttimet. Ellei vaihda imusarjaa uudemman malliseksi..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Minkäslaisia ahtopaineita tuo vaatii ja kuinka pitkäikäinen Garrett on noilla tehoilla?jcarlson kirjoitti:Tuo 230hv/360Nm softa ei vaadi kuin ehjän auton ja ne isommat suuttimet. Putkea ei ole tarpeen vaihtaa, vanhassa mallissa ei ole edes prekattia joten virtaa itse asiassa paremmin kuin esim. Aeron putki jossa se aina on.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Kun lähdet etsimään niitä "punaisia suuttimia", niin oikea Bosch osanumero punaisille Trionic 7 suuttimille on 0280 155 749. Itse hankin käytetyt suuttimet Neo Brothersilta Englannista. Hinta oli alle sata euroa, kuten jo aiemmin mainittiin. Suomesta uudet Boshin suuttimet olisi ollut 60 euroa kappale. Uusilla ja käytetyillä ei ole juuri mitään eroa. Ne eivät juuri kulu käytössä.mienkoiv kirjoitti:OK, mites tuo suuttimien hinta..entäs vaihto-operaatio, onko kuinka työläs...?jcarlson kirjoitti:Ei ECU kulu mitenkään, vanha on ihan täysin uutta vastaava kaikin puolin (kunhan ei ole valmistusviallista alkusarjaa).
Tuo 230hv/360Nm softa ei vaadi kuin ehjän auton ja ne isommat suuttimet. Putkea ei ole tarpeen vaihtaa, vanhassa mallissa ei ole edes prekattia joten virtaa itse asiassa paremmin kuin esim. Aeron putki jossa se aina on.
vähänhän tuo houkuttais ottaa tuo 230 jos siihen pelkällä suuttimien vaihdolla pääsee, mutta tosin budjetti on suht tiukka eikä alunperinkään ole tarvetta kuin pieneen piristykseen...
Vaasan suunnalla asennettiin ohjelma suoraan auton omaan boksiin, eli ei minulla ole mitään varaboksia. Mihin sellaista tarvitsee? Tietysti jos haluaa postin kautta käyttää ohjelmoitavana, niin ehkä on helpompi ajaa sillä autolla postikeikan aikana jos on toinen boksi kiinni. Jos taas ajaa suoraan velhon luokse, niin eipä sitä käytettyä boksia tarvitse, jos ei halua palauttaa vakioksi myöhemmin. Ja sekin onnistunee siellä velhon luona. IMHO
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Noin 1 bar riittää 2,3:ssa, 2-litraisessa tarvitaan 1,2 bar ja kyllä ehjä garretti kestänee niin kauan ettei tarvitse erityisesti huolehtia.mikan kirjoitti:Minkäslaisia ahtopaineita tuo vaatii ja kuinka pitkäikäinen Garrett on noilla tehoilla?jcarlson kirjoitti:Tuo 230hv/360Nm softa ei vaadi kuin ehjän auton ja ne isommat suuttimet. Putkea ei ole tarpeen vaihtaa, vanhassa mallissa ei ole edes prekattia joten virtaa itse asiassa paremmin kuin esim. Aeron putki jossa se aina on.
t. Mika
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
itseä askarruttaa vielä tuo, koska omalla on 210 000 ajettu...no turbo ei ole antanut mitään merkkiä antautumisesta, eikä muutenkaan kummempaa ollut ikinä, mutta voiko tuon piristyksen seurauksena turbo käydä sitte porsimaan...jcarlson kirjoitti:Noin 1 bar riittää 2,3:ssa, 2-litraisessa tarvitaan 1,2 bar ja kyllä ehjä garretti kestänee niin kauan ettei tarvitse erityisesti huolehtia.mikan kirjoitti:Minkäslaisia ahtopaineita tuo vaatii ja kuinka pitkäikäinen Garrett on noilla tehoilla?jcarlson kirjoitti:Tuo 230hv/360Nm softa ei vaadi kuin ehjän auton ja ne isommat suuttimet. Putkea ei ole tarpeen vaihtaa, vanhassa mallissa ei ole edes prekattia joten virtaa itse asiassa paremmin kuin esim. Aeron putki jossa se aina on.
t. Mika
ei nimittäin kiva että tekee päivityksen ja 3 viikkoa siitä ostamassa uuden turbon

eukko saattaa ampua haulikolla...naamaan...
kyse on siis nyt tuosta about 200hv päivityksestä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
mienkoiv kirjoitti:
eukko saattaa ampua haulikolla...naamaan...




Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
No jos se turbo hajoaa 3 viikon sisällä niin tehdasvirisoftalla tuskin olisi 3 kk pidempään enää kestänyt, noin karkeasti arvioituna.. Eli hajoamassa pitää jo olla jos pikaisesti antautuu tehojen noston jälkeen.mienkoiv kirjoitti: itseä askarruttaa vielä tuo, koska omalla on 210 000 ajettu...no turbo ei ole antanut mitään merkkiä antautumisesta, eikä muutenkaan kummempaa ollut ikinä, mutta voiko tuon piristyksen seurauksena turbo käydä sitte porsimaan...
ei nimittäin kiva että tekee päivityksen ja 3 viikkoa siitä ostamassa uuden turbon![]()
eukko saattaa ampua haulikolla...naamaan...
kyse on siis nyt tuosta about 200hv päivityksestä...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Tämän tietysti joku suhari tulkitsee siten, että pienellä virityksellä paikat kuluu n. neljä kertaa nopeammin...jcarlson kirjoitti:No jos se turbo hajoaa 3 viikon sisällä niin tehdasvirisoftalla tuskin olisi 3 kk pidempään enää kestänyt, noin karkeasti arvioituna.. Eli hajoamassa pitää jo olla jos pikaisesti antautuu tehojen noston jälkeen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Juu, tuollaista johtopäätöstä ei ole syytä vetää.
Merkittävästi nopeammasta kulumisesta ei voi puhua millään osa-alueella, jo hajoamassa oleva mutta vielä mukana roikkuva laakerivaurioinen turbo vaan puhaltaa viimeisen henkäyksensä herkemmin ja nopeammin kun siltä aletaan vaatia enemmän kuin ennen.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Mulla on ollut puolitoista vuotta tuollainen 210 hp softa (vihreillä suuttimilla). Nyt on 340 tkm mittarissa ja virillä ajettu n. 40 tkm. Vielä alkuperäinen Garret toimii. Ei se sulle tietysti mikään tae ole, mutta näinkin hyvin voi mennä. Alipaineletkut jouduin uusimaan kun haurastuneet letkut levisi. Lisäksi 6€ takaisku venttiilikopan kannesta piti uusia.itseä askarruttaa vielä tuo, koska omalla on 210 000 ajettu...no turbo ei ole antanut mitään merkkiä antautumisesta, eikä muutenkaan kummempaa ollut ikinä, mutta voiko tuon piristyksen seurauksena turbo käydä sitte porsimaan...
Sama juttu tonnarini kanssa. Siihen ei kylläkään ole uudella softalla tullut kilsoja kuin n. 20tkm ja nyt mittarissa 265tkm. Sen tein itse T5 Suitella. Femman valmiit binäärit hain tunnetulta foorumilta.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Iltaa...
Minulla Garretti sanoi sopimuksen irti 182 tkm kohdalla. Olin kyllä yrittänyt pitää öljyt kunnossa vaihtamalla ne 10 tkm välein. Autossani on alkuperäisesti ne punaiset suuttimet (141 kW:n 2,0t) ja olin aiemmin vaihtanut putken 2,5" rosterirööriin.
Vaihdoin hajonneen turbon mitsuun ja moottorinohjauksen päivitys maksoi sen 800 € maptunilla. Vaikka auto kulki aikaisemminkin ihan ok kytiä täytyy sanoa että ero näillä uusilla vermeillä on huomattava. Tehoa pitäisi nyt olla luokkaa 240hp / 350 nm. Kyllä on juhlaa lähteä ohittamaan rekkaa tms. kiihtyvyys parani varsin väliiä 80-120 huomattavasti. Ainoa miinus on tuo jonkinsortin turboviiveen kasvaminen. Miettii hiukan pidempään ennenkuin tapahtuu kuin Garretin kanssa.
Mikäli haluat lisää potkua biiliisi tulee se loppupeleissä kuitenkin maksamaan. Voipi olla halvempaa pistää auto kiertoon ja ostaa tilalle Aero...
Minulla Garretti sanoi sopimuksen irti 182 tkm kohdalla. Olin kyllä yrittänyt pitää öljyt kunnossa vaihtamalla ne 10 tkm välein. Autossani on alkuperäisesti ne punaiset suuttimet (141 kW:n 2,0t) ja olin aiemmin vaihtanut putken 2,5" rosterirööriin.
Vaihdoin hajonneen turbon mitsuun ja moottorinohjauksen päivitys maksoi sen 800 € maptunilla. Vaikka auto kulki aikaisemminkin ihan ok kytiä täytyy sanoa että ero näillä uusilla vermeillä on huomattava. Tehoa pitäisi nyt olla luokkaa 240hp / 350 nm. Kyllä on juhlaa lähteä ohittamaan rekkaa tms. kiihtyvyys parani varsin väliiä 80-120 huomattavasti. Ainoa miinus on tuo jonkinsortin turboviiveen kasvaminen. Miettii hiukan pidempään ennenkuin tapahtuu kuin Garretin kanssa.
Mikäli haluat lisää potkua biiliisi tulee se loppupeleissä kuitenkin maksamaan. Voipi olla halvempaa pistää auto kiertoon ja ostaa tilalle Aero...
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Mistä saan selville onko vihreät vai punaiset suuttimet omassa.vihreät kannattanee olla?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Moottorin päältä muovikoppa pois ja kurkkaat mitä väriä suuttimen kyljessä näkyy. Kaiken paskan ja pölyn alta kuultaa joko vihreää tai punaista. Punaiset on paremmat, mutta vihreiden kanssakin voi elää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Näitä on kiva lueskella näitä väripilkkuja suuttimissa. Kun vuodesta 2010 löytyy vain ruskeita suuttimia. Näin ainakin ruotsinpuolella.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tehdasviri vs. Maptun stage1
Omassa autossa garretti antautui 140tkm ajettuna. Tehdasvirillä ajoin n. 25tkm ja E85 Steg1:llä varmaan 20tkm. Oman osansa äkkikuolemaan varmasti antoi ensimmäisen omistajan "fiksu" ratkaisu vaihdattaa öljyt autoon 20tkm välein kun kilometrejä/vuosi kertyi pikkuisen päälle 10tkm
Mitsun kanssa tietä takana 9tkm eikä garrettia ole ikävä

Mitsun kanssa tietä takana 9tkm eikä garrettia ole ikävä

9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.