Öljyvalo??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

No ei kovin hyvältä vaikuta! :?
Kuullostaa siltä että kohtuu hintava huolto/korjaus olisi tulossa. Tietty jos toi vika voi oikeasti johtua esim. öljynsuodattimesta niin se olis kyl hyvä!

Onkos kellään heittää kokemuksia Raisiolaisesta Autolifestä? Jos sinne veis...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Saab04 kirjoitti:
Lukeekos huoltokirjassa erikseen onko öljyt vaihdettu? Mun mielestä ei mutta täytyy varmistaa![/quote]

Ei toki erikseen lue, mutta jokaisessa määräaikaishuollossahan ne normaalisti vaihdetaan.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Saab-man kirjoitti:
Saab04 kirjoitti:
Lukeekos huoltokirjassa erikseen onko öljyt vaihdettu? Mun mielestä ei mutta täytyy varmistaa!
Ei toki erikseen lue, mutta jokaisessa määräaikaishuollossahan ne normaalisti vaihdetaan.[/quote]
Ok, hyvä juttu! Sitten ne on vaihdettu viimeeks heinäkuussa 2010.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
++make++
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 20:27

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja ++make++ »

Kyllä ne varmaan alakautta saa vaihdettua jos ei oo sitte tehny tuhoja niinku mulla. Omassa tapauksessa oli pyörähtänyt laakeri tehnyt jäljen kampuranliukupintaan mikä taas olis vaatinu kampuran irroituksen ja koneistuksen.
Hintaa olis tullu sen verran että vaihtokone tuli halvemmaksi.
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

No täytyy eka vaihtaa tuo öljypumppu ja kattoo jos se valo rauhoittuu sillä.
Sitten jos vielä vilkuttelee niin ö-pohjaa taas irti ja katsoisi niitä runkolaakerien kauloja.
Kaikkihan sai alkunsa nokka-akselin vaihdon yhteydessä. Ilmeisesti tp-ketjun
laahaimen pala oli lohjennut irti ja tippunut moottoriin. Itse ketju poistettu vuosi sitten.

Kuva
Kuva


Tuollaista löytyi sihdin alta...
Luulin että vika korjaantui sihdin putsauksella.
Jospa kampurasta ei löytyisi jälkiä niin selviäisi pelkillä laakereilla.
Ainakin kk-laakerit oli aika hyvässä kunnossa mutta vaihdoin ne silti.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Tälläinen tyhmä kysymys tähän että näkeekös sen helposti jos öljynsuodattimessa on jotain häikkää? Onkos se helpossa paikassa?

Onkohan tässäkin se 8v moottoritakuu?
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saab04 kirjoitti:Onkohan tässäkin se 8v moottoritakuu?
Jos se on huohottimesta johtuva öljyn imusihdin tukkeutuminen kysymyksessä niin takuu kattaa 2004 alkuvuoden 9-5 mallit. Nämä oireet poistuivat 2004 loppuvuodesta joka oli jo 2005 malli. Öljysuodattimella ei tämän älyttömän karstoituksen kanssa ole mitään yhtäläisyyttä. Itse olen aina vaihtanut öljysuodattimen samalla öljyjen kanssa 10tkm välein ja hyvin on futannut.
Sinuna kysyisin saab valtuutetulta verstaalta miten he näkevät asian.
Oletko kuullut frekvenssiä muuttavaa vinkunaa moottorin alaosasta, jos olet niin melko varmaan sihti öljysumpussa tukossa ja sen aiheuttaja saattaa olla kehno alakerran huohotin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

core2 kirjoitti:
Saab04 kirjoitti:Onkohan tässäkin se 8v moottoritakuu?
Jos se on huohottimesta johtuva öljyn imusihdin tukkeutuminen kysymyksessä niin takuu kattaa 2004 alkuvuoden 9-5 mallit. Nämä oireet poistuivat 2004 loppuvuodesta joka oli jo 2005 malli. Öljysuodattimella ei tämän älyttömän karstoituksen kanssa ole mitään yhtäläisyyttä. Itse olen aina vaihtanut öljysuodattimen samalla öljyjen kanssa 10tkm välein ja hyvin on futannut.
Sinuna kysyisin saab valtuutetulta verstaalta miten he näkevät asian.
Oletko kuullut frekvenssiä muuttavaa vinkunaa moottorin alaosasta, jos olet niin melko varmaan sihti öljysumpussa tukossa ja sen aiheuttaja saattaa olla kehno alakerran huohotin.
Tämä on valmistettu 2003 loppupuolella.
Mitään erikoisia ääniä en ole moottorista kuullut, ainakaan autoon sisälle asti. Täytyy kokeilla kuunnella ulkopuolelta.

Oletteko sitä mieltä että öljynpaineanturista voisi johtua tuo valon välkähtäminen. Välillä kuuluu myös se merkkiääni, yleensä ei.

Täytyy sitten varmaan ottaa yhteyttä Raision Magneettiin. Sitten näkee että mitä mieltä ne on asiasta.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Minulla on kyllä käsitys, että mallivuosi -04 olisi jo valmistettu uudemmalla huohotintyypillä. Voi olla olen väärässä, viisaammat vahvistakoon tai kumotkoon väittämän. Vinkunan kuulee normaalisti parhaiten kylmällä moottorilla ja se voi joissain tapauksissa hävitä moottorin lämmetessä. Suodatin vikaa voisi epäillä, jos huollossa olisi asennettu joku heikkolaatuinen tarvikesuodatin ja se olisi antautunut. Öljyt on siis vaihdettu viimeksi n. 15 000 km sitten. Entä aiemmat vaihdot huoltohistoria alusta saakka? Onko huoltokirjan mukaan tehty ajallaan? Mahdollinen moottorin karstottuminen on saattanut saada alkunsa jo aiemmin jos huoltovälit ovat venähtäneet liian pitkiksi. Ei öljypohjan irrottamisesta ja sihdin puhdistuksesta pitäisi kovin isoa laskua korjaamolta tulla, joten kannattaa ottaa harkintaan. Silloin saa ainakin niiltä osin mielenrauhan.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saabin "oilsludge" vaikeudet katosivat 2005 vuoden mallissa täysin, osa 2004:sia on jo 2005:sia. Tiedän, että jotkut lehdet ja muutkin kirjoittavat 1998-2005, mutta tuo 1999-2004 kuten tuossa linkissäkin mainitaan niin se on kait se saabin versio asiasta.
Wikissä on hiukan lisää, mutta en löytänyt sitä suomeksi joten liitän sen ruotsiksi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oil_sludge
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Saab-man kirjoitti:Minulla on kyllä käsitys, että mallivuosi -04 olisi jo valmistettu uudemmalla huohotintyypillä. Voi olla olen väärässä, viisaammat vahvistakoon tai kumotkoon väittämän. Vinkunan kuulee normaalisti parhaiten kylmällä moottorilla ja se voi joissain tapauksissa hävitä moottorin lämmetessä. Suodatin vikaa voisi epäillä, jos huollossa olisi asennettu joku heikkolaatuinen tarvikesuodatin ja se olisi antautunut. Öljyt on siis vaihdettu viimeksi n. 15 000 km sitten. Entä aiemmat vaihdot huoltohistoria alusta saakka? Onko huoltokirjan mukaan tehty ajallaan? Mahdollinen moottorin karstottuminen on saattanut saada alkunsa jo aiemmin jos huoltovälit ovat venähtäneet liian pitkiksi. Ei öljypohjan irrottamisesta ja sihdin puhdistuksesta pitäisi kovin isoa laskua korjaamolta tulla, joten kannattaa ottaa harkintaan. Silloin saa ainakin niiltä osin mielenrauhan.
Mitä itsekin olen netistä yrittänyt etsiä tietoa niin niissä on puhuttu että ongelmat olisi 1998-2003 malleissa.
Öljyt on viimeeksi vaihdettu n.12000km sitten.
Auto on ollut kerran vuodessa huollossa ja alussa taisi kaksi kertaa olla vaihtoväli n.30000km. Mutta sen jälkeen pienempi.
Tuon öljypohjan irroittamisen voi varmaan tehdä jossain muuallakin kuin esim. magneetissa?

ps. En nyttenkään kuullut mitään erikoisia ääniä moottorista...
Viimeksi muokannut Saab04, Ti Kesä 14, 2011 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kyllä tuo uusi huohotinsysteemi tuli minunkin mielestäni jo my04 autoihin.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Huohottimia on 7:ää eri mallia pistän kuvan taulukosta tänne, siinä olevat merkinnät tarkoittavat seuraavaa:

X-tarkoittaa, että muutos on mahdollista tehdä.
R-tarkoittaa, että muutosta suositellaan tehtäväksi.
Viiva-tarkoittaa, että muutos joko tehtiin jo valmistettaessa tai, että
sitä ei voi suorittaa siihen vuosimalliin jonka kohdalla viiva on.

EDit: Otin piruttain ja kysäsin miksi 2005:nen on mukana taulukossa R:än kanssa, sain vastauksen, että luultavasti valmistettu 2004:jän loppupuolella, mutta silti vitosen malli. Taulukossa ei ollut mukana chassinumeroa, mutta kyllä se varmaan sillä on eroteltu ne nollavitoset joille päivitystä suositellaan.


Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Niin olettekos te sitä mieltä että moottori on jo paskana kun toi öljyvalo ekan kerran välähtää?
Saa ny nähdä et mitä tästäki tulee... :?
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Öljyvalo??

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saab04 kirjoitti:Niin olettekos te sitä mieltä että moottori on jo paskana kun toi öljyvalo ekan kerran välähtää?
Saa ny nähdä et mitä tästäki tulee... :?
En ainakaan minä olisi jos se valo välähtää esimerkiksi kovassa jarrutuksessa tai auton kallistuessa jossain kurvassa, niin silloin sitä öljyä on liian vähän lootassa. Tämä minun mielipiteeni, mutta vaihda nyt hyvämies ne öljyt ja filtteri ja katso sitten uudestaan milloin valo syttyy jos syttyy ollenkaan sen vaihdon jälkeen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin