Uutta murhetta..
Re: Uutta murhetta..
Äänesi kuulen, mutta auttaa en voi..
Onpa huonoa säkää. Miten paljon autollasi on ajettu? Itsellä on -02 Aero manual 125th km, eikä juuri muuta kuin takapään puslat vaihdettu ja pensapumppu.
Onpa huonoa säkää. Miten paljon autollasi on ajettu? Itsellä on -02 Aero manual 125th km, eikä juuri muuta kuin takapään puslat vaihdettu ja pensapumppu.
Re: Uutta murhetta..
Tyypillistä meikäläisen tuuria. Autolla ajettu 260tkm, joten onhan se toki oletettavaa että tulee hajoamaan, mutta se hieman lannistaa että osuu (omasta mielestä) niin paljon pienen ajan sisään.asillanp kirjoitti:Äänesi kuulen, mutta auttaa en voi..
Onpa huonoa säkää. Miten paljon autollasi on ajettu? Itsellä on -02 Aero manual 125th km, eikä juuri muuta kuin takapään puslat vaihdettu ja pensapumppu.
Sytytyskasetti on todennäköisesti vanhaa mallia, joten sekin lienee vaihtoehto syylliseksi.
Jospa ensi viikolla saisi auton taas korjaamolle niin saavat katsoa.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Tänään tankkasin vaihteeksi E98 bensaa ja nyt amul arvo pysyy kokoajan nollassa ja meno muutenkin normaali, eli etanoliin liittyy ja sitä kautta johonkin muuhun. Kahtellaan...
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta
Käytetäänpä vanhaa topiccia..
Eli allaolevassa kuvassa näkyy t-liitin jossa kiinni alipaineletkuja.
Alunperin kuvassa mainittu letku oli irti ja sen sisällä oli ruuvi, sekä itse t-liitin oli katkaistu. Onkohan tälle jokin tarkoitus miksi se on alunperin ollut näin?
Ihmettelin tuota ja hankin uuden t-liittimen, vaihdoin letkut ja iskin ne kiinni .. Mitäköhän olen onnistunut tuhoamaan/sekoittamaan? Terkuin: Käsi
http://edix.shelli.fi/Saab/Letku2.jpg
Allaolevasta kuvasta näkee tarkemmin tuon sijainnin.
http://edix.shelli.fi/Saab/Letku1.jpg
Eli allaolevassa kuvassa näkyy t-liitin jossa kiinni alipaineletkuja.
Alunperin kuvassa mainittu letku oli irti ja sen sisällä oli ruuvi, sekä itse t-liitin oli katkaistu. Onkohan tälle jokin tarkoitus miksi se on alunperin ollut näin?
Ihmettelin tuota ja hankin uuden t-liittimen, vaihdoin letkut ja iskin ne kiinni .. Mitäköhän olen onnistunut tuhoamaan/sekoittamaan? Terkuin: Käsi
http://edix.shelli.fi/Saab/Letku2.jpg
Allaolevasta kuvasta näkee tarkemmin tuon sijainnin.
http://edix.shelli.fi/Saab/Letku1.jpg
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Check engineä pukkasi taas
Kauan ehti kulua edellisen check enginen jälkeen, mutta tänään tuo paholainen taas näyttäytyi.
Eli kiihdyttäessä vauhti loppui kesken ja check engine alkoi vilkkumaan, hetken kuluttua sammui. Vikakoodiksi ilmeni P1300. Tämän jälkeen toimi taas normaalisti.
Voiko tuo johtua siitä että järjestelmä ei ollut vielä asettunut 98E litkuun kun aikaisemmin oli etanolia tankissa (tankki lähes tyhjä kun tankkasin 98E:tä)?
Ilmamassamittari vaihdettu, sytkäkasetti vaihdettu, lambda-anturi vaihdettu, automaattilaatikko vaihdettu, tulpat vaihdettu..
Eli kiihdyttäessä vauhti loppui kesken ja check engine alkoi vilkkumaan, hetken kuluttua sammui. Vikakoodiksi ilmeni P1300. Tämän jälkeen toimi taas normaalisti.
Voiko tuo johtua siitä että järjestelmä ei ollut vielä asettunut 98E litkuun kun aikaisemmin oli etanolia tankissa (tankki lähes tyhjä kun tankkasin 98E:tä)?
Ilmamassamittari vaihdettu, sytkäkasetti vaihdettu, lambda-anturi vaihdettu, automaattilaatikko vaihdettu, tulpat vaihdettu..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Uutta murhetta..
Kuten tuolla alussa totesit, että toi vikakoodi olis liittynyt tukkeutuvaan polttoaineen suodattimeen... Itselle vaihdoin kolmen etanolitankillisen jälkeen suodattimen ja merkit olivat selvät... Vaikka bensalla oli ajettu tota suodatinta vasta n.25 tkm...
Eli olisko vaihdon paikka? Eikä ole kovin kallis, orkkis kai Motonetissa vajaan 20 euroa (Bosch). Samalla kandee hommata jostain ne kumireunaiset prikat molempiin banjoihin (2 per pultti), olivat eri kokoa, olisko 12 ja 14 mm...
EDIT: omia mokia korjailin...
Eli olisko vaihdon paikka? Eikä ole kovin kallis, orkkis kai Motonetissa vajaan 20 euroa (Bosch). Samalla kandee hommata jostain ne kumireunaiset prikat molempiin banjoihin (2 per pultti), olivat eri kokoa, olisko 12 ja 14 mm...
EDIT: omia mokia korjailin...
Viimeksi muokannut 9000 automaatilla, La Marras 12, 2011 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Check engineä pukkasi taas
Vaihdatin bensansuodattimen heti biopower-päivityksen jälkeen, mutta se olisi kai kannattanut vaihtaa vasta muutaman tankillisen jälkeen?edix kirjoitti:Kauan ehti kulua edellisen check enginen jälkeen, mutta tänään tuo paholainen taas näyttäytyi.
Eli kiihdyttäessä vauhti loppui kesken ja check engine alkoi vilkkumaan, hetken kuluttua sammui. Vikakoodiksi ilmeni P1300. Tämän jälkeen toimi taas normaalisti.
Voiko tuo johtua siitä että järjestelmä ei ollut vielä asettunut 98E litkuun kun aikaisemmin oli etanolia tankissa (tankki lähes tyhjä kun tankkasin 98E:tä)?
Ilmamassamittari vaihdettu, sytkäkasetti vaihdettu, lambda-anturi vaihdettu, automaattilaatikko vaihdettu, tulpat vaihdettu..
Kokeillaanpa tuo ensi viikolla, toivotaan ettei ole sen kummempaa tällä kertaa Kiitos!
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Taas loppui matka kesken kun kiihdyttäessä alkoi check engine vilkkumaan, mutta tällä kertaa se jäi palamaan. Vikakoodiksi antoi saman P1300. *hakkaa päätä seinään*
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta..
Eikös CE valon vilkkuminen tarkoita missfireä.. Eräässä aerossa missfireä vedättäessä aiheutti tukkeutunut katalysaattori.. joka oli mennyt rikki DI-kasetin hajoamisen takia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Uutta murhetta..
Vaihdoin tänään bensasuodattimen, oppipa seuraavaa kertaa varten monta asiaa mitä tehdä paremmin, mutta pääasia että toimii
Kokeilin vetää monta kiihdytystä eikä antanut virhekoodeja, joten voisi varovaisesti todeta että tuo auttoi asiaan.
Seuraava asia joka ilmeni, oli pinl vs mair lukema, joka tippui selkeästi siitä mitä oli ennen suodattimen vaihtoa. Nyt pinl oli täyskiihdytyksessä noin 1550 ja mair noin 880, aikalailla alakanttiin koska nuo vastaavat lukemat oli aikaisemmin noin 2000/1100.. Huokaus, voisko tuo joskus toimia normaalisti.
Ideoita? :/
Kokeilin vetää monta kiihdytystä eikä antanut virhekoodeja, joten voisi varovaisesti todeta että tuo auttoi asiaan.
Seuraava asia joka ilmeni, oli pinl vs mair lukema, joka tippui selkeästi siitä mitä oli ennen suodattimen vaihtoa. Nyt pinl oli täyskiihdytyksessä noin 1550 ja mair noin 880, aikalailla alakanttiin koska nuo vastaavat lukemat oli aikaisemmin noin 2000/1100.. Huokaus, voisko tuo joskus toimia normaalisti.
Ideoita? :/
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Uutta murhetta..
Ymmärsinkö oikein, että ei ahda tarpeeksi? Voisko olla ne surullisen kuuluisat EVAP takaiskut? Hakusanaksi toi EVAP, niin löytyy lisää tietoa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Uutta murhetta..
EVAP:sta en tiedä mitään, täytyypi tutkailla..
Nyt on käytetty katti vaihdettu tilalle, kilinät ja kolinat kyllä loppuivat, mutta eipä arvot mihinkään muuttuneet. Esim pinl meni max 1700 kaasu täyskiihdytyksessä.
En tiedä onko päässä vikaa vai missä, mutta ihan kuin kulutus olisi katin vaihdon jälkeen hieman pienentynyt, mene ja tiedä..
Uutena asiana vikakoodi P0116, johon löysin vastauksen että aiheuttaja oli lämpötila-anturi.
Kävin sen ostamassa tänään ja huomenna olisi tarkoitus se vaihtaa, mahtaako tämä aiheuttaa puutumisen?
Irroitan myös ilmamassamittarin ja putsaan sen, ja jos ei auta niin uusi hankintaan kun seuraavan kerran saa rahaa.....
Ei ilolla rajaa
Nyt on käytetty katti vaihdettu tilalle, kilinät ja kolinat kyllä loppuivat, mutta eipä arvot mihinkään muuttuneet. Esim pinl meni max 1700 kaasu täyskiihdytyksessä.
En tiedä onko päässä vikaa vai missä, mutta ihan kuin kulutus olisi katin vaihdon jälkeen hieman pienentynyt, mene ja tiedä..
Uutena asiana vikakoodi P0116, johon löysin vastauksen että aiheuttaja oli lämpötila-anturi.
Kävin sen ostamassa tänään ja huomenna olisi tarkoitus se vaihtaa, mahtaako tämä aiheuttaa puutumisen?
Irroitan myös ilmamassamittarin ja putsaan sen, ja jos ei auta niin uusi hankintaan kun seuraavan kerran saa rahaa.....
Ei ilolla rajaa
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Uutta murhetta.. (tällä hetkellä: ahtopaine hukassa)
Luin tuosta EVAP:sta, ja irroitin T-liittimestä letkun ja tulppasin sen, mutta ei mitään muutosta.9000 automaatilla kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että ei ahda tarpeeksi? Voisko olla ne surullisen kuuluisat EVAP takaiskut? Hakusanaksi toi EVAP, niin löytyy lisää tietoa.
Ilmamassamittarin putsasin, ja normiajossa tuntuu hiukan paremmalta. Ahtopainemittari nousi paljon herkemmin lähelle punaista ihan normaaliajossakin, mitä ei aikaisemmin tehnyt.
Pinl lukema tyhjäkäynnillä 500-510, ja täyskiihdytyksessä noin 1600..
Mitäköhän seuraavaksi pitäisi kokeilla, vai oliko tuossa EVAP:ssa vielä jotain muuta mitä pitää tehdä sen tulppauksen lisäksi?
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Uutta murhetta..
Otit siis irti mankkuvenan T -liittimestä, niinkö? Vai teitkö täällä mainittujen ohjeiden mukaan (mienkoiv sen hienosti "suomensi"), irti T -haarasta mankun jälkeen ja molempien päiden tulppaus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=evap
Se, että mikä ero on pelkän T -liittimestä irroitetun letkun ja noiden ohjeiden mukaisen toiminnan välillä, on mulle epäselvä (kiitos vihreän Tuborgin )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=evap
Se, että mikä ero on pelkän T -liittimestä irroitetun letkun ja noiden ohjeiden mukaisen toiminnan välillä, on mulle epäselvä (kiitos vihreän Tuborgin )
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Uutta murhetta..
Palautin siis tuon systeemin siihen kuntoon missä se oli kun auton ostin.
Tuossa aikaisemmin olin ihmetellyt juurikin tätä tulppausta, muttei selvinnyt sen enempää.
Olin kytkenyt ne siis takaisin allaolevan kuvan mukaisesti.
http://edix.shelli.fi/Saab/Letku2.jpg
Nyt siis irroitin tuon saman letkun ja tulppasin sen, t-liittimeen jäi siis yksi (tuo keskimmäinen) tyhjä plugi.
Tuossa aikaisemmin olin ihmetellyt juurikin tätä tulppausta, muttei selvinnyt sen enempää.
Olin kytkenyt ne siis takaisin allaolevan kuvan mukaisesti.
http://edix.shelli.fi/Saab/Letku2.jpg
Nyt siis irroitin tuon saman letkun ja tulppasin sen, t-liittimeen jäi siis yksi (tuo keskimmäinen) tyhjä plugi.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181