Automaattilaatikon vaihto
Re: Automaattilaatikon vaihto
Ohjausyksikkö TCM sijaitsee kojelaudan sisällä apumiehen puolella.
Yhteys on myös TWICE'een.
Yhteys on myös TWICE'een.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattilaatikon vaihto
On kenelläkään ohjeita, mitä ja missä järjestyksessä täytyy purkaa, että kyseiseen osaan pääsee kiinni?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Automaattilaatikon vaihto
Irroita kojelaudan alapaneeli matkustajan puolelta mahdollisesti myös ilmastointi putket.
Irrota ohjausyksikkö avaamalla salpahakaset ja jakamalla liitinkappale. HUOM! yksikkö on niinkutsuttu ESD-herkkä komponentti joten räpsyttele käsilläsi johonkin auton korin peltiosaan ennenkuin alat käsittelemään sitä. Voit myös maadoittaa itsesi vaikka rannenauhalla koriin.
Jos asennat uuden purkin niin sille on tehtävä TCM:n huolto-ohjelmointi (sps).
Purkille on myös tehtävä sopeutus ja palautus TECH'illä.
Irrota ohjausyksikkö avaamalla salpahakaset ja jakamalla liitinkappale. HUOM! yksikkö on niinkutsuttu ESD-herkkä komponentti joten räpsyttele käsilläsi johonkin auton korin peltiosaan ennenkuin alat käsittelemään sitä. Voit myös maadoittaa itsesi vaikka rannenauhalla koriin.
Jos asennat uuden purkin niin sille on tehtävä TCM:n huolto-ohjelmointi (sps).
Purkille on myös tehtävä sopeutus ja palautus TECH'illä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattilaatikon vaihto
Vaihdettiin vaihdelaatikko, mutta ei saada toimimaan, laatikon pitäisi kaiken järjen mukaan olla kunnossa. Heittää vikakoodia ja laatikko limp home tilassa, en nyt muista ulkoa koodia, muistaakseni P0748, mutta viittaa solenoidi vikaan. Sainkin tässä jo vinkkejä, että nyt kannattaa ensi varata aika Saab huoltoon, että synkkaavat uuden laatikon Techillä.
Ajatus laatikonohjainboxin vaihtoon syntyi siitä, että pitäisikö ohjainboxi olla samasta autosta kuin laatikko, koska se on saatavilla. Mutta kiitoksia kommenteista, siis että myös se vaatii ohjelmoinnin ennenkuin pystyy toimimaan.
Onko kukaan vaihtanut automaattilaatikkoa? Onko se asennuksen jälkeen vaatinut uudelleen ohjelmoinnin? Kokemukset olisivat nyt arvokkaita.
Ajatus laatikonohjainboxin vaihtoon syntyi siitä, että pitäisikö ohjainboxi olla samasta autosta kuin laatikko, koska se on saatavilla. Mutta kiitoksia kommenteista, siis että myös se vaatii ohjelmoinnin ennenkuin pystyy toimimaan.
Onko kukaan vaihtanut automaattilaatikkoa? Onko se asennuksen jälkeen vaatinut uudelleen ohjelmoinnin? Kokemukset olisivat nyt arvokkaita.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Automaattilaatikon vaihto
Automaatin ohjainboxin tulisi olla samanlaisesta laatikosta, eli jos nyt on vaihdettu uudempi laatikko niin myös ohjainboxi tulisi vaihtaa.
Varmistattehan että kaapelisarja sopii...
Ja ohjainboxit naitetaan techillä, laatikossa itsessään tuskin mitään sellaista jota voisi/tarvitsis naittaa.
Varmistattehan että kaapelisarja sopii...
Ja ohjainboxit naitetaan techillä, laatikossa itsessään tuskin mitään sellaista jota voisi/tarvitsis naittaa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Automaattilaatikon vaihto
Siis koska loota on uusi ohjelmapurkille on siihen tehtävä TCM huolto-ohjelmointi eli (sps) Techillä sekä sopeutus ja palautus ohjelmointi. kuten tuolla aiemmin jo mainitsin. Ja tosiaan kuten Nappe sanoi katso, että johdin sarja myös on sopiva.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattilaatikon vaihto
Varmistus vielä, siis saako nykyisen ohjainboxin (vm.2003), tämä on siis autossa kiinni, ohjelmoitua "uuden" laatikon kanssa (vm. 2007)? Vai pitääkö ensin asentaa myös uudempi ohjainboxi (on purettu samasta autosta kuin laatikko) ja sitten painua Tech ohjelmointiin?
Jos vanhan boxin saa ohjelmoitua, pääsin hiukan helpommalla.
Jos vanhan boxin saa ohjelmoitua, pääsin hiukan helpommalla.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Automaattilaatikon vaihto
Jos mahdollista niin vaihda myös boxi 2007:aan, vaikka 2003 boxiinkin on muistaakseni mahdollista ajaa 2008 5 pykäläisen uusin ohjelma sisään.
Itse kuitenkin vaihtaisin myös ohjelmapurkinkin.
Itse kuitenkin vaihtaisin myös ohjelmapurkinkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattilaatikon vaihto
Haluaisitko kertoa minkä version laatikon otit autosta pois, ja minkä laitoit tilalle?
Tuo solenoidivikakoodi viittaisi siihen että uudessa laatikossa ei ole täysin sama sähköinen kytkentä, eli todennäköisesti eri versiota laatikosta.
Jos tämän saa hoidettua ohjelmoinnilla kuntoon niin vallan loistavaa, mutta jos taas uudessa laatikossa on eri määrä solenoideja/venttiilejä tai jotain muuta sähköistä eroa niin voipi olla että kaapelisarjan ja ohjainboxin pitäisi hakea siitä luovuttaja-autosta.
Tuo solenoidivikakoodi viittaisi siihen että uudessa laatikossa ei ole täysin sama sähköinen kytkentä, eli todennäköisesti eri versiota laatikosta.
Jos tämän saa hoidettua ohjelmoinnilla kuntoon niin vallan loistavaa, mutta jos taas uudessa laatikossa on eri määrä solenoideja/venttiilejä tai jotain muuta sähköistä eroa niin voipi olla että kaapelisarjan ja ohjainboxin pitäisi hakea siitä luovuttaja-autosta.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Automaattilaatikon vaihto
Kyllä sen ohjelmoinnin pitäisi onnistua, jollei muuten niin asteittain ekaks väliversioon ja sit vikaan versioon. (tiedän, että näin on tehty täällä merkkiverstaalla, huom ei asiakkaalle vaan asentajan autoon, ei ole enään muistissa oliko jotain häikkää johtosarjassa?)Nappe kirjoitti: Jos tämän saa hoidettua ohjelmoinnilla kuntoon niin vallan loistavaa, mutta jos taas uudessa laatikossa on eri määrä solenoideja/venttiilejä tai jotain muuta sähköistä eroa niin voipi olla että kaapelisarjan ja ohjainboxin pitäisi hakea siitä luovuttaja-autosta.
Muuten olen ihan täysin samaa mieltä Napen kanssa asenna se TCM:ä siitä samasta autosta kuin otit lootankin.
Yks asia vielä, olen kuullut, että suomessa on merkkiverstaat usein sanoneet ettei ole mitään päivityksiä lootiin, jos saat tällaisen vastauksen jostain niin se on pötyä.
Ota siinä tapauksessa yhteyttä "Mimmiin" UG:llä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattilaatikon vaihto
Äkkiseltään WIS:ssä vertailemalla MY03 ja MY07 sähkökaaviot TCM:n osalta sanoisin että ei ole mitään syytä miksi uudempi laatikko ei toimis, ainakin laatikkoon menevät kytkennät ovat samat molemmissa.
Kaikkien solenoidiventtiilien arvot ja lepotilat ovat samat -03 ja -07 laatikossa.
Jollei TCM:n vaihdolla tai ohjelmistopäivityksellä selviä niin suuntaisin katseen johtosarjaan, ensimmäisenä tutustuisin sen vikailmoitusta aiheuttavan solenoidin johtimiin, eli liitin irti molemmista päistä ja mittari kiinni.
P0748 viittaa SLT-venttiiliin ja katkos/oikosulku maihin tai plussaan, tämä selviää nopeasti mittaamalla.
Kaikkien solenoidiventtiilien arvot ja lepotilat ovat samat -03 ja -07 laatikossa.
Jollei TCM:n vaihdolla tai ohjelmistopäivityksellä selviä niin suuntaisin katseen johtosarjaan, ensimmäisenä tutustuisin sen vikailmoitusta aiheuttavan solenoidin johtimiin, eli liitin irti molemmista päistä ja mittari kiinni.
P0748 viittaa SLT-venttiiliin ja katkos/oikosulku maihin tai plussaan, tämä selviää nopeasti mittaamalla.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattilaatikon vaihto
Auttakaapas ammattilaiset vielä, irroitanko akkukaapelit kun vaihdan boxin. Otin hanskalokeron pois, nyt boxi on käden ulottuvilla, ainakin se, joka minulle toimitettiin laatikon mukana. Sitten näkyy tämän pienemmän boxin taka selvästi joku isompi boxi, mikähän se on?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattilaatikon vaihto
Unohtui vielä edellisestä, mitä Nappe tarkoitat solenoidin johtimilla, mistä ne lähtevät ja mihin päättyvät, on nimittäin hyvä tietää kunhan menen saabin huoltoon, voi helpottaa hommia. Tämä voi hyvinkin olla johdinvika, koska vastaavantyyppistä esiintyi entisessäkin laatikossa toisinaan. Voisin nimittäin kysyä laatikon toimittajilta samalla myös johdinsarjaa.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Automaattilaatikon vaihto
Solenoidin johdot lähtee TCM:n ohjausboxista ja päättyvät johki siihen laatikon läheisyyteen, eli se liitin minkä kytkitte uuteen laatikkoon.
Jos samanlaista vikaa on esiintynyt ennenkin niin vika on varsin suurella todennäköisyydellä liittimissä, johtosarjassa tai TCM:ssä, ja vian oleen satunnainen veikkaisin että johtosarja on vaurioitunut jollain tapaa ja aiheuttaa oikosulkua maihin.
Kattele ensin sen laatikon pään liittimen kuntoa, ettei siinä ole vaurioitunut tai painunut ulos joku nasta.
Seuraavaksi mittaisin vikakoodia aiheuttavan solenoidin johdot, onko oikosulussa maihin tai keskenään.
Varmistettu oikea vikakoodi helpottais, voisi katsoa WIS:stä tarkalleen mitkä nastat kannattaa mitata.
Isompi ohjain siellä TCM:n takana on nopeasti veikattuna moottorin ohjausyksikkö, eli ECU.
Jos samanlaista vikaa on esiintynyt ennenkin niin vika on varsin suurella todennäköisyydellä liittimissä, johtosarjassa tai TCM:ssä, ja vian oleen satunnainen veikkaisin että johtosarja on vaurioitunut jollain tapaa ja aiheuttaa oikosulkua maihin.
Kattele ensin sen laatikon pään liittimen kuntoa, ettei siinä ole vaurioitunut tai painunut ulos joku nasta.
Seuraavaksi mittaisin vikakoodia aiheuttavan solenoidin johdot, onko oikosulussa maihin tai keskenään.
Varmistettu oikea vikakoodi helpottais, voisi katsoa WIS:stä tarkalleen mitkä nastat kannattaa mitata.
Isompi ohjain siellä TCM:n takana on nopeasti veikattuna moottorin ohjausyksikkö, eli ECU.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattilaatikon vaihto
Kyllä täytyy sanoa, että tästä foorumista on apua saabistille, kiitoksia paljon neuvoista. Vaihdoin laatikkoa vastaavan TCM:n ja laatikko alkoi toimimaan tosi hyvin. Huomaa heti, että tässä laatikossa vaihdot tapahtuvat paremmin kuin vanhassa. Se nimittäin kitkarengas veti jonkin verran tyhjää kun tuli koeajolla käyty
. Jotenkin tuntuu, että tähän taitaa olla turha tehdä enää mitään päivityksiä, koska olen tyytyväinen toimintaan. Niin ja liittimet olivat tosiaan ihan samanlaiset.
Sitten jos palaa vanhaan laatikkoon, voisiko olla niin, että vanha TCM oli jotenkin viallinen, kun ei toiminut, no se ei nyt sureta. Lähinnä ajattelin sitä, että olisi voinut laittaa laatikon jatkokierrätykseen, jos se on kunnossa. Pystyykö TCM:ää testaamaan jotenkin, siis onko kunnossa vai ei?

Sitten jos palaa vanhaan laatikkoon, voisiko olla niin, että vanha TCM oli jotenkin viallinen, kun ei toiminut, no se ei nyt sureta. Lähinnä ajattelin sitä, että olisi voinut laittaa laatikon jatkokierrätykseen, jos se on kunnossa. Pystyykö TCM:ää testaamaan jotenkin, siis onko kunnossa vai ei?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01