9-5 moottorit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eli mitkä männät mahtavat omassa 2.3t 9-5:ssa olla kun se on -00 vm mutta rekistöröitu 31.12-99 :?:

Keväästi olisi tarkoitus pistää Maptun steg4(285hv) softa!

Turbo on jo vaihdettu Mitsubishiin ja pakoputki olisi tarkoitus tehdä itse 3" haponkestävästä + race-katti.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Kestää

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Kyllä 2,3t:stä tehoja saa ja uskaltaa ottaa ulos. Omassa vuosimallin 1999(valmistettu vuonna 1998) on suurin piirtein nuo 285hv:n osat kiinni + hieman ylimääräistä. ECU on Nordicin ja ahtoja 1,3bar ja ei ole vielä ollut ongelmia kun kilometrejä on 220tkm.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

niin minunkin aero on aloitettu valmistaa jo kesäkuussa -99 ja otettu käyttöön joskus loka- marraskuun vaihteessa mutta joka plakaatissa lukee -00 model
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

OK! eli ei muutakun boksia tilailemaan :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

9-5T kirjoitti:
95power kirjoitti: B235R:än männät ovat aina ( kaikki vuosimallit ) olleet B235E:n mäntiä kestävämmät tai samat, eivät koskaan heikommat.
Ovat aina olleet samoja. Jokaisena vuotena kaikissa 2,3 koneissa on ollut samat männät. 98-00 männät on samoja sekä 01 ja uudemmat on samoja mutta 2000 kaikissa 2,3 malleissa on samat männät ja 2001 ja uudemmissa on kaikissa 2,3 samat männät. Aerossa ei ole koskaan ollut kestävämpiä mäntiä kuin saman vuoden pikku t mallissa.
Näinhän tuo näyttää ( vaivauduin tarkistamaan asian ) menevän. Sama näyttää pätevän myös kiertokankiin, männäntappeihin ja kampiakseliin. Männät ovat kaikkiin B235 koneisiin samalla varaosanumerolla vuosina 1998 ja 1999. Männäntapit ovat samalla numerolla B235 koneissa vuosimalleissa 1998, 1999 ja 2000 ja kiertokankien varaosanumero vaihtuu vuosien 2000 ja 2001 välissä.

Pikku t mallin ( oletan, että tällä viitataan B235E / 170 bhp malliin vuosina 1998 ja 1999, jollainen oma autonikin alunperin on ) kestävyydestä tiedän sen, että kone kesti ongelmitta 295 tkm:iin, ei pitänyt tuossa vaiheessa vielä pahoja mekaanisia ääniä eikä syönyt öljyä. Koneen sisuskaluille ei tehty tuon matkan aikana yhtään mitään, ja tasapainoituskoneistokin kesti ongelmitta. Välin 200 - 265 tkm ajoin Abbott racingin softapäivityksellä ( 210 bhp ) ja välin 265 - 295 tkm ajoin Abbott racingin custom ( 230 bhp ) softalla ongelmitta. Ainoastaan kytkin meni päreiksi 290 tkm:in kohdaksi täysin varoittamatta.

Se, miksi kehoitan päivittämään rautaa ennen liian kovien viritysten ( lue: lähes 300bhp ) asentamista, perustuu Ruotsin puolelta saamiini tietoihin, ja siihen faktaan ettei paljon ajetun ( 200 tkm on jo paljon ) koneen termistä tai mekaanista kuormaa kannata mennä kasvattamaan ennen koneen avaamista ja tarkistamista liittyy siihen yksinkertaiseen tosiasiaan, että tuolloin lyhennetään jo valmiiksi kuluneen koneen elinikää radikaalisti eikä kone ole tuolloin enää luotettava. Kysäisepä tästä asiasta mielipidettä keneltä tahansa oikeasti tehokkaita autoja rakentaneilta! Oikeasti tehokkailla tarkoitan tässä luokkaa 400bhp++ olevia vehkeitä, joissa on jalkapallon kokoiset ahtimet ja litraiset suuttimet.

Sitä, kuinka monta täyskaasukiihdytystä pikku t-myllyn vuosilta 1998 - 1999 hajottaminen tuossa tapauksessa vaatii en osaa sanoa. Sen kuitenkin tiedän, että liian pienien ahtimien ajaminen korkeilla ahdoilla usein vielä vakio-coolerilla ei ole suositeltavaa.

Ja jos joku oikeasti luulee, että GT17:llä saadaan tehoa ulos > 250bhp, kannattaa muistaa, että kyseessä on sekunnin kymmenyksen kestävä piikkiteho, jonka terminen kuorma pudottaa 200bhp:hen seuraavassa silmänräpäyksessä. Sama pätee td04hl-15t:hen > 270 bhp tehoilla. Mitä tuollaisella teholla on sitten muuta arvoa kuin se, että voi kahvipöydässä mainita siitä kavereille :). Kyllähän tehoa pikku t:kin saadaan, mutta minulle oleellista on myös se, onko teho käytettävissä koko ohituksen ajan ja kuinka monta täysvetoa paketti pysyy läjässä. Kuitenkin 9-5:et ovat vieläkin sen verran hinnakkaita autoja, ettei näiden kohdalla kannata mennä yli siitä mistä aita on matalin.

On yleisesti tiedossa oleva fakta, että B235 koneen pelivara raudan osalta ei ole lähellekään samaa tasoa kuin edeltäjänsä ( B234 ), ihan vuosimallista riippumatta. Jos haluaa säilyttää luotettavuuden, kannattaa pelivaraa luoda lisää päivittämällä rautaa. Jos tähän ei ole varaa, ei ole varaa myöskään virittää :)

Just my 0.02
#2172
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jos Saabin pata ei kestä tuota 285hv normaaliajossa, niin sitten täytyy tehdä se sen kestäväksi :wink:

OT: Kuinkas iso ja onko vaikea homma valmistaa(vrt 9000:n) kunnon cooleri tuohon 9-5:seen ilmastointi säilyttäen?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Frostgrey kirjoitti:Jos Saabin pata ei kestä tuota 285hv normaaliajossa, niin sitten täytyy tehdä se sen kestäväksi :wink:

OT: Kuinkas iso ja onko vaikea homma valmistaa(vrt 9000:n) kunnon cooleri tuohon 9-5:seen ilmastointi säilyttäen?
Kyllähän sen tuo 285 bhp pitäisi suht hyvin kestää, varsinkin jos softa vastaa rautaa ja A/F ( ja EGT ) pysyvät kurissa myös WOT:lla. Pointtini oli lähinnä se, että tuo kyllä edellyttää järkevästi toteutettuna parempaa välijäähdytintä, sekä riittävän väljää pakopuolta ( koko putkisto katteineen ja turbon pakopuoli ) sekä ainakin mäntien ja pakoventtiilien ( muistaakseni ) päivittämistä uudempiin.

Pointtini oli tiivistettynä se, että koneen mekaaninen kunto kannattaa varmistaa ennen operaatiota ja vuosimallien 1998 ja 1999 kohdalla vaihtaa männät ( joko uudempiin B235:en mäntiin tai B234:än mäntiin - jolloin tosin myös veivit pitää vaihtaa - tai hyvälaatuisiin takosellaisiin, siis esim. JE ). Tuo mäntien vaihtohan tulee noissa uudemmissakin ajankohtaiseksi 300bhp:en jälkeen.

Mikäli muistan oikein, niin < 2001 B235 koneissa myös venttiileissä oli jotakin eroa myöhempiin malleihin verrattuna.( vuosimallien 1998 ja 1999 pakoventtiilit taisivat olla erilaiset myöhempiin malleihin verrattuna ). Nuo varmaan kannattaisi vaihtaa uudempiin.

OT: Tuo Maptune:n kaupittelema välijäähy ( http://www.maptun.com/webshop/shop_info.php?id=228 ) mahtuu - tosin 1998 - 1999 malleihin naftisti - keulalle ilmastoinnin kanssa ja on todella hyvälaatuinen. Halvimmasta päästä tuo ei kyllä ole.
#2172
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Kiihdytys

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Tuli vaan tuosta teho keskustelusta mieleen, että on vain hetkellisesti jokin tehopiikki.
Niin eikö jotain osviittaa antaisi sellainen että kiihdyttää vaikka 100-200km/h:n asti kaasu pohjassa ja ottaa ajan. Tämän jälkeen vertaa sitä johonkin sopivaan autoon. Luulisi tässä näkevän sitten jos tehot rankasti tippuvat kiihdytyksen aikana. :roll:
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Re: Kiihdytys

Viesti Kirjoittaja 95power »

-valomerkki- kirjoitti:Tuli vaan tuosta teho keskustelusta mieleen, että on vain hetkellisesti jokin tehopiikki.
Niin eikö jotain osviittaa antaisi sellainen että kiihdyttää vaikka 100-200km/h:n asti kaasu pohjassa ja ottaa ajan. Tämän jälkeen vertaa sitä johonkin sopivaan autoon. Luulisi tässä näkevän sitten jos tehot rankasti tippuvat kiihdytyksen aikana. :roll:
Tuo 100 - 200 km/h väli on kyllä ihan hyvä tehon mittari. Toinen hyvä mittari on tuo varttimailin loppunopeus.

Muistaakseni 9-5 Hirschille ( 305 bhp ) on mitattu tuo 100 - 200 km/h väli n. 16 sekuntiin, joten tuosta saat hyvän vertailuarvon.
#2172
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

95power kirjoitti:OT: Tuo Maptune:n kaupittelema välijäähy ( http://www.maptun.com/webshop/shop_info.php?id=228 ) mahtuu - tosin 1998 - 1999 malleihin naftisti - keulalle ilmastoinnin kanssa ja on todella hyvälaatuinen. Halvimmasta päästä tuo ei kyllä ole.
Maptun myy yleensä Kylarjonsonin välijäähdyttimiä:

http://www.kylarjonson.se/
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Turbo Sensonic kirjoitti:
95power kirjoitti:OT: Tuo Maptune:n kaupittelema välijäähy ( http://www.maptun.com/webshop/shop_info.php?id=228 ) mahtuu - tosin 1998 - 1999 malleihin naftisti - keulalle ilmastoinnin kanssa ja on todella hyvälaatuinen. Halvimmasta päästä tuo ei kyllä ole.
Maptun myy yleensä Kylarjonsonin välijäähdyttimiä:

http://www.kylarjonson.se/
Tuo 9-5:en ic ei ole tietääkseni kylarjonsonin valmistama ( vaikkakin myös kylarjonson tekee 9-5:een välijäähdyttimiä ). Jos joku tietää asiasta tarkemmin, tuokoon tietonsa julki!
#2172
Vastaa Viestiin