Milloin kannattaa vaihtaa automaattilootan öljyt?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Milloin kannattaa vaihtaa automaattilootan öljyt?

Viesti Kirjoittaja blair »

Juurikin tämän asian kanssa painineena....

Yksi vaihtoehto on imaista tikun reiästä vähän pois, niin itse tein kun ylitäytin (jos sattuu olemaan öljyimuri).

Toinen asia, kuten joku jo sanoikin, ihan pikku lenkillä laatikon öljyt ei nouse 80c. Itse ajoin helposti 20km ennen kuin SId infon mukaan lämmöt tarpeeksi.

Käsitykseni on, että automaattivaihdelaatikko on ennen kaikkea hydraulinen laite, joten olisi pitkällä juoksulla hyvä, ettei olisi ali- tai ylitäyttöä.

Itse opin ainakin sen, että laatikonöljyn taso PITÄÄ mitata ennen vaihtoa, JOS laatikonöljyt oikealla tasolla, niin ulos laskiessa PITÄÄ öljynmäärä tavalla tai toisella mitata ja sama määrä takaisin laatikkoon. Tietysti taas laatikko kuumaksi ja tasot tarkistaen.

Näin tehden päästään oikeaan määrään varmasti. Sanoi kuka tahansa mitä tahansa (minua siis neuvottiin väärin ja päädyin ylitäyttöön).

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Milloin kannattaa vaihtaa automaattilootan öljyt?

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

blair kirjoitti:Juurikin tämän asian kanssa painineena....

Yksi vaihtoehto on imaista tikun reiästä vähän pois, niin itse tein kun ylitäytin (jos sattuu olemaan öljyimuri).

Toinen asia, kuten joku jo sanoikin, ihan pikku lenkillä laatikon öljyt ei nouse 80c. Itse ajoin helposti 20km ennen kuin SId infon mukaan lämmöt tarpeeksi.

Käsitykseni on, että automaattivaihdelaatikko on ennen kaikkea hydraulinen laite, joten olisi pitkällä juoksulla hyvä, ettei olisi ali- tai ylitäyttöä.

Itse opin ainakin sen, että laatikonöljyn taso PITÄÄ mitata ennen vaihtoa, JOS laatikonöljyt oikealla tasolla, niin ulos laskiessa PITÄÄ öljynmäärä tavalla tai toisella mitata ja sama määrä takaisin laatikkoon. Tietysti taas laatikko kuumaksi ja tasot tarkistaen.

Näin tehden päästään oikeaan määrään varmasti. Sanoi kuka tahansa mitä tahansa (minua siis neuvottiin väärin ja päädyin ylitäyttöön).

-b
sid-infosta laatikon lämmöt?hmm..... :oops:
#2285
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Milloin kannattaa vaihtaa automaattilootan öljyt?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllä, sid infosta näkee laatikon öljyjen lämpötilan (ttcm). Mutta moottorin öljyille ei ole omaa anturia. :/

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Milloin kannattaa vaihtaa automaattilootan öljyt?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin. Nyt tuli poristua huollon kaa vielä kertalleen (Saabin huolto). Kaveri sanoi ettei hänen mielestä ole syytä tehdä huuhtelua. Jos öljy ei ole mustunut niin se ei ole likainen, jos niin, niin ei mitään syytä huuhdella. Ihmetteli miksi foorumilaiset sanoo vaihtoväliksi 60 tonnii (niinhän mä vissiin jostain luin? :oops: ). No se kuiteski sano että virallisesti 9-5, 2000vm 4 vaihteiseen vaihtoväli olisi se 110tkm. 8O

No jos niin, ja minulla on 80 tonnia (täytyy muuten tarkistaa mutta niin muistelisin) sitten vaihdettu öljy, niin mitään syytä edes huuhtomalla vaihtaa. Olisi ehkä järkevää vaihtaa ne 4 litraa. Ei sekään pakko.

Eli heppu rauhoitteli minua, ja sanoi että minun rahalla ne tekevät mitä minä käsken, muttei näe syytä huolestua, että jopa 4 litran vaihto (joka on se Saabin virallinen tapa vaihtaa kunnossa oleva öljy) on minulle hyvä vaihtoehto.

Nyt olen taas sitä mieltä, että monet kommentit tässä olivat ihan järkeviä. Tosiaan jos 4 litraa on hyvä juttu, niin senhän voin tehdä aika helpolla itsekkin. Tai jopa kaksi kertaa. 8)

No tämmöistä tällä kertaa. Eli taas hätäilen ihan turhan. :mrgreen:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Milloin kannattaa vaihtaa automaattilootan öljyt?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kyllä pitäisi saabhuollon kaverin olla tietoinen, että Taksi, poliisi vaihtavat automaattilaatikon öljyt 60 tuhannessa, samoin saab kehoittaa tekemään heidän jotka ajavat paljon ja vain lyhkäsiä matkoja, muuten on ihan normaalia 120-130 tuhatta kilsaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin