jos vain on mitenkään mahdollista hinata, itse hinaisin / ajatuttaisin lavetilla...saabvector kirjoitti:Joo.. pitänee aamulla ajaa paikalliseen huoltoon Tekin päähän varmuuden vuoksi, jos sieltä jotain lisää selviäisi, en taida akun kenkää irroittaa ettei koodit häviä. Kai tuolla nyt uskaltaa parikymmentä kilsaa ajella kunhan öljyä lisää koska muuten toimii.
Mitsua mietin tuolta briteistä mutta en ole selvittänyt että toimiiko se moitteetta Stage 1 softan kanssa ilman ihmeempiä muutoksia.
..Tai oikeastaan toivon ettei se ehkä olisikaan Turbo joka on hajalla![]()
Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ..Edit. turbo siis
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Kaasuläppä kotelolle tuleva musta muovi tuubi ( onko sitäkin nimitetty koobraksi ? ) on irroitettu ja öljyinenhän se on.
Mistä se kertoo ??
Mistä se kertoo ??
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
cobra tulee ilmamassamittarilta turbolle, mutta mikäli siellä on öljyä niin todennäköisesti turbo rikki jolloin öljyä kiertää ic:n kautta sinne. jos perään jäi isohko sinertävä pilvi niin melko varma turboremppa edessä. ps. teetä teräapunoletkut asennusta varten.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
saabvector kirjoitti:Kaasuläppä kotelolle tuleva musta muovi tuubi ( onko sitäkin nimitetty koobraksi ? ) on irroitettu ja öljyinenhän se on.
Mistä se kertoo ??
Tuosta se kertooCDTA kirjoitti:Siellä on ahtoputken lämpöanturi ja läppäkotelo saanu öljykylvyn ja limppi tuli siitä.

E: Niin siis tarkoittaa sitä että turbon läpi vuotaa öljyä coolerin kautta tuonne ahtoputkeen, jossa se sotkee sähköiset osat (tulee Limp) ja jatkaa sitten sylintereiden kautta pakoputkeen, missä katti hävittää suurimman osan ja loput tulee putkesta savuna pois.
Sitten kun turbon pakopuoli falskaa niin se öljy menee sellaisenaan pakoputkeen => putki täynnä öljyä ja katti paskana.
Viimeksi muokannut CDTA, To Heinä 12, 2012 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Jee..sitä pelkäsinkin, aika turha siis lähteä Tekistä maksamaan kun oireet on aika selvät.
Kertokaa tietämättömälle millä turbon rikkoutumisen nopein kotikonstein varmistaa purkamatta koko paskaa pois, vai varmistuiko se jo tällä selonteolla
Rikkooko se yleensä muuta mukavaa / putsauttaako puolta moottoria ?
Mistähän saisi Turbon maanantaiksi, Bilteman rojua en taida huolia, Garretilla ajelisi taas sen kolme vuotta ja Mitsu maksaa näköjään 900 euroa.
Neon veljekset näytti myyvän uudistettua ja täysin uutta kohtuu hinnoin mutta se toimitus kestää viikon verran
p.s. Taisi turbo vittuuntua kun on saanut aina uudet New Lifet kympin välein, nyt meni 750 km yli. Ois nyt odottanut ensi viikon alkuun
Kertokaa tietämättömälle millä turbon rikkoutumisen nopein kotikonstein varmistaa purkamatta koko paskaa pois, vai varmistuiko se jo tällä selonteolla

Rikkooko se yleensä muuta mukavaa / putsauttaako puolta moottoria ?
Mistähän saisi Turbon maanantaiksi, Bilteman rojua en taida huolia, Garretilla ajelisi taas sen kolme vuotta ja Mitsu maksaa näköjään 900 euroa.
Neon veljekset näytti myyvän uudistettua ja täysin uutta kohtuu hinnoin mutta se toimitus kestää viikon verran

p.s. Taisi turbo vittuuntua kun on saanut aina uudet New Lifet kympin välein, nyt meni 750 km yli. Ois nyt odottanut ensi viikon alkuun

SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Mie vähän veikkaa että selvä tapaus, mutta aina kannattaa tutkia paremmin.
Pakoputken etuosa ainakin pois ja valuttaa öljyt pois jos sitä on.
Coolerista ainakin imeä öljyt pois, ellei sitten pura pois ja pesu.
Ahtopuken, läppäkotelon ja imusarjan pesu.
E: Merkkiliikkeellä vois olla turbo tiivisteineen hyllyssä.
Kato edellisen viestini lisäys.CDTA kirjoitti: Cobra irti ja akselinpäästä sormin heiluttelemaan, veikkaan että vika löytyy sieltä.
Pakoputken etuosa ainakin pois ja valuttaa öljyt pois jos sitä on.
Coolerista ainakin imeä öljyt pois, ellei sitten pura pois ja pesu.
Ahtopuken, läppäkotelon ja imusarjan pesu.
E: Merkkiliikkeellä vois olla turbo tiivisteineen hyllyssä.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Kiitäen vinkeistä.
Pitänee se merkkiliike hinta / saatavuus arviokin hakea.
Hyvä että sattui taas näin viikonlopun alla
Pitänee se merkkiliike hinta / saatavuus arviokin hakea.
Hyvä että sattui taas näin viikonlopun alla

SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24629
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
pro turbo // Lappeenranta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Kannattaako noita putkia nyt käydä pesemään, nehän on sisältä kovin öljyset ehjässäkin autossa.
#3272
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Finturbo / kuopio
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Föönihän se..Huoltaja vähän pelotteli että vika olisi voinut olla jumittuneessa männässäkin mutta ajatus taisi jäädä taka alalle kun tuo Turbo vika varmistui.
Läppäkotelokin voi kuulemma ehkä olla vaurioitunut mutta selvinnee kun uusi ahdin on paikoillaan...niin ja katalysaattorikin voi olla mennyt
Toivotaan että jäisi siihen Turboon.
Yllätys oli että merkkiliike myy Mitsua halvemmalla kuin Garrettia, toimitus aika Mitsulla vaan viikon verran, samoiten kuin nuo Brittien kauppiaat lupaavat 5-6.ssa arkipäivässä mutta auto pitäisi olla kasassa mahdollisiman pian niin taidan hyödyntää tuon Lemin perunankin mainostamaa ProTurboa koska sain sieltä ylivoimaisesti parhaimmat tarjoukset tähän lähtöön..
Tulee sinne sitten OBH Nordikan puhallin tai joku muu niin ainankin luovun tuosta arvokkaasta Mobilin 0W-40 New Life öljystä ja siirryn tuohon puolta halvempaan Gm.n 5W-30 malliin.
270000 km New Lifellä ja kaksi Garrettia niin en usko että tuo Gm.n öljy jää millään lailla vailinaiseksi ratkaisuksi Mobiliin verrattuna..muuta kuin hinnallisesti
Läppäkotelokin voi kuulemma ehkä olla vaurioitunut mutta selvinnee kun uusi ahdin on paikoillaan...niin ja katalysaattorikin voi olla mennyt

Toivotaan että jäisi siihen Turboon.
Yllätys oli että merkkiliike myy Mitsua halvemmalla kuin Garrettia, toimitus aika Mitsulla vaan viikon verran, samoiten kuin nuo Brittien kauppiaat lupaavat 5-6.ssa arkipäivässä mutta auto pitäisi olla kasassa mahdollisiman pian niin taidan hyödyntää tuon Lemin perunankin mainostamaa ProTurboa koska sain sieltä ylivoimaisesti parhaimmat tarjoukset tähän lähtöön..
Tulee sinne sitten OBH Nordikan puhallin tai joku muu niin ainankin luovun tuosta arvokkaasta Mobilin 0W-40 New Life öljystä ja siirryn tuohon puolta halvempaan Gm.n 5W-30 malliin.
270000 km New Lifellä ja kaksi Garrettia niin en usko että tuo Gm.n öljy jää millään lailla vailinaiseksi ratkaisuksi Mobiliin verrattuna..muuta kuin hinnallisesti
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Mitä se Mitsu tuli sitten kustantamaan?saabvector kirjoitti:Föönihän se..Huoltaja vähän pelotteli että vika olisi voinut olla jumittuneessa männässäkin mutta ajatus taisi jäädä taka alalle kun tuo Turbo vika varmistui.
Läppäkotelokin voi kuulemma ehkä olla vaurioitunut mutta selvinnee kun uusi ahdin on paikoillaan...niin ja katalysaattorikin voi olla mennyt![]()
Toivotaan että jäisi siihen Turboon.
Yllätys oli että merkkiliike myy Mitsua halvemmalla kuin Garrettia, toimitus aika Mitsulla vaan viikon verran, samoiten kuin nuo Brittien kauppiaat lupaavat 5-6.ssa arkipäivässä mutta auto pitäisi olla kasassa mahdollisiman pian niin taidan hyödyntää tuon Lemin perunankin mainostamaa ProTurboa koska sain sieltä ylivoimaisesti parhaimmat tarjoukset tähän lähtöön..
Tulee sinne sitten OBH Nordikan puhallin tai joku muu niin ainankin luovun tuosta arvokkaasta Mobilin 0W-40 New Life öljystä ja siirryn tuohon puolta halvempaan Gm.n 5W-30 malliin.
270000 km New Lifellä ja kaksi Garrettia niin en usko että tuo Gm.n öljy jää millään lailla vailinaiseksi ratkaisuksi Mobiliin verrattuna..muuta kuin hinnallisesti
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
Nyt sitten turboa odotellessa öljypohja pois, imusihti irti ja osat pesuun.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
Sitten ajankuluksi voisitte kiristellä ne kampiakselin hihnapyörän ruuvit. Vai joko nämä on tehty?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
Sitten ajankuluksi voisitte kiristellä ne kampiakselin hihnapyörän ruuvit. Vai joko nämä on tehty?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ?
[/quote]Mitä se Mitsu tuli sitten kustantamaan?[/quote]
Merkkiliikkeesä Mitsulle tämän päivän hinta 1100 e , ei merkkiliikkeessä 900 e, Neon veljeksillä 570 puntaa, Gt17 Merkkiliikkeessä 1166 ja ei merkkiliikkeessä 700 e.
100 % aitoja siis, ei kiina kamaa..
Merkkiliikkeesä Mitsulle tämän päivän hinta 1100 e , ei merkkiliikkeessä 900 e, Neon veljeksillä 570 puntaa, Gt17 Merkkiliikkeessä 1166 ja ei merkkiliikkeessä 700 e.
100 % aitoja siis, ei kiina kamaa..
Ruuvit on lukittu jo aiemmin, ei ollut löysyyttä havaittavissa ja pohja aukaistaan myös vimeistään maanantainaCDTA kirjoitti:Nyt sitten turboa odotellessa öljypohja pois, imusihti irti ja osat pesuun.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
Sitten ajankuluksi voisitte kiristellä ne kampiakselin hihnapyörän ruuvit. Vai joko nämä on tehty?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611

SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Mitäköhän tapahtui.. tienpäällä ..Edit. turbo siis
Paljon on näköjään turbosta topikkeja mutta hämmennetään myös tässä.
Mikä sen Gt 17.sta rikkoo ? Moni kehuu ajelleensa yli 300000 km mutta 90 % näyttäisi laukeavan 100 - 150 tonnin kohdalla.
Gt 17.sta edustavat liikkeet eivät tietenkään hauku omaa, kertovat että Garretteja käytetään " hyvällä " menestyksellä VW, Audi, Mb ja Bmw autoissa, Saabin merkkiliike myöntää että voitelu ei tässä moottorityypissä ole riittävä Garretille.
Omasta hajonnut Turbo 136000 kilsassa ja toisella pääsi 137000 km.
Miten sitä voi auttaa kestäämään pidempään ?
Huohotus on kunnossa, kummallakin kerralla alakerta avattu ja ollut siisti, kuin myös siivilä, öljyt on aina vaihdettu kympin välein ( 0-40 New Life ), ei koskaan ole syönyt öljyä, autolla ajetaan 95 % matkaa moottoritie nopeuksilla, ei turhaa revittelyä / teini oireita, toki ohittaessa joutuu polkemaan niinkuin normaalisti.
Virisoftako sen rikkoo ?
En usko siihenkään koska alusta asti ollut tehdassofta joka on päivitetty kolmisen vuotta sitten Stage ykköseen.
Vanha kansa neuvoo tyhjäkäyttämään autoa ajon jälkeen, mitään hyötyä kenties nykyään ??
Mikä sen Gt 17.sta rikkoo ? Moni kehuu ajelleensa yli 300000 km mutta 90 % näyttäisi laukeavan 100 - 150 tonnin kohdalla.
Gt 17.sta edustavat liikkeet eivät tietenkään hauku omaa, kertovat että Garretteja käytetään " hyvällä " menestyksellä VW, Audi, Mb ja Bmw autoissa, Saabin merkkiliike myöntää että voitelu ei tässä moottorityypissä ole riittävä Garretille.
Omasta hajonnut Turbo 136000 kilsassa ja toisella pääsi 137000 km.
Miten sitä voi auttaa kestäämään pidempään ?
Huohotus on kunnossa, kummallakin kerralla alakerta avattu ja ollut siisti, kuin myös siivilä, öljyt on aina vaihdettu kympin välein ( 0-40 New Life ), ei koskaan ole syönyt öljyä, autolla ajetaan 95 % matkaa moottoritie nopeuksilla, ei turhaa revittelyä / teini oireita, toki ohittaessa joutuu polkemaan niinkuin normaalisti.
Virisoftako sen rikkoo ?
En usko siihenkään koska alusta asti ollut tehdassofta joka on päivitetty kolmisen vuotta sitten Stage ykköseen.
Vanha kansa neuvoo tyhjäkäyttämään autoa ajon jälkeen, mitään hyötyä kenties nykyään ??
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04