9-5 vaeltaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Kerroppa suuntausraportista taka akselin arvot lähinnä auraus kiinnostaa,eli vasen ja oikea sekä kokonais.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

SAAB VAELTAA

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

MOI.kaverilla oli uusi volvo s80 joka vaelti kanssa syynä oli veltot etu tukivarsien puslat vetely oli tosi ikävä uraisella tiellä.(kuulema ominaisuus).ajettuaan minun vanhalla ysitonnisella huomasin että yksi syy oli jatkua ratin heiluttelu ja sanoin että tätä ei tarvitse jatkuvasti ohjata mutta sanoi syyksi mersu ajoilta jääneen.nykyisin ei vella enää kun ei jatkuvasti veivaa rattia.
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

terve !
tietääkö ne siellä korjaamoilla että kun on alustasarja niin auton korkeus pitäisi ensiksi mitata ja niistä mitoista saa ne muut kulmat?
epäilen vähän asiaa...
(jutut on wis:n mukaan)
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Kyllä korin korkeus on mitattu joka kerta ennen muita mittauksia ja säätöjä.

Mittausraportissa seuraavat arvot: (suluissa ohjearvot)
Etupää:
- caster vas 3,57 (2,24-3,24)
- caster oik 3,32 (2,24-3,24)
- camber vas -1,05 (-1,42- -0,42)
- camber oik -0,59 (-1,42- -0,42)
- auraus vas 0,08 (0,05-0,10)
- auraus oik 0,08 (0,05-0,10)
- auraus yhteensä 0,16 (0,10-0,19)
Takapää:
- camber vas -1,53 (-2,27- -1,57)
- camber oik -2,06 (-2,27- -1,57)
- auraus vas 0,17 (0,07-0,19)
- auraus oik 0,15 (0,07-0,19)
- auraus yhteensä 0,32 (0,13-0,37)
- kulkukulma 0,01

Ristimitta 3188/3187 ->taka-akseli 3 mm keskilinjasta vasemmalla. Vasen takavanne kuitenkin täsmälleen samassa linjassa etuvanteen kanssa. Oikea takavanne 6mm etuvannetta sisempänä.

Arvot siis sport-alustalle (Aero). Autoon kun on jo tehtaalla moinen asennettu.

Nuo taka-akselin arvot muuten ovat aika herkkiä. Käsin renkaita vääntämällä arvoihin sai aika suuria muutoksia.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Aika hyviltä nuo näyttää mitä WIS:kin arvoihin vertaa.

Takapään camber on aika lailla negatiivinen, taitaa noissa Aeroissa ollakkin. Itselläni on takapäässä säädettävät uretaani puslat juuri tuon negatiivisen camber takia(-30mm H&R:n jouset). Nykyään on camber takapäässä n.- 0.5 molemmin puolin ammattimiehen mukaan kuuluu olla suunnilleen tuollainen etuvetoisissa. Sanoi "pah" ,kun katsoi ohjekirjasta noita 9-5:n ohjearvoja :wink: . Säätämisen jälkeen kyllä auto muuttui aivan täysin. Takapään aurauskin oli myös aivan persillään ennen säätämistä.

Tuntuuko kaikki pyörät kuluvan tasaisesti?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

tuntuu olevan heittoa arvoissa.
Se 6mm:n heittohan tuntuu aika suurelta.
onhan niissä muissakin 50 % heittoa camberhan vaikuttaa aurauskulman jos auraus on sama molemmissa mutta rengas on vinompi toisella puolella niin se ei kulje tasaseen.

Mun autossa on sama ongelma kun sulla alustasarjan kanssa, vaeltaa jne. syytä en ole löytänyt. Vaihdoin alle hakkapelita 4:set ja ongelma korostui entisestään. Yleensä se on paljon riippuvainen tienpinnasta (ja vauhdista)joskus ei vedä yhtään joskus niin perk..sti jos ajan yli 120 kmh niin pito on parempi ja heilunta lakkaa??
Viimeksi muokannut nef, Pe Maalis 25, 2005 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

nef kirjoitti:tuntuu olevan heittoa arvoissa.
Se 6mm:n heittohan tuntuu aika suurelta.
onhan niissä muissakin 50 % heittoa camberhan vaikuttaa aurauskulman jos auraus on sama molemmissa mutta rengas on vinompi toisella puolella niin se ei kulje tasaseen.
En oikein tajunnut tuota pointtiasi. Muut arvothan ovat ohjearvoissa, mutta etupään casterit ja takavasen camber hiukan ulkona arvoista.

Frostgrey kirjoitti:Tuntuuko kaikki pyörät kuluvan tasaisesti?
Eturenkaat joutuu varmaan vaihtamaan 3 kertaan nopeempaa kuin taka :D

Kyllä ne aika tasaisesti kuluu, mitä nyt etupäästä laidat hieraantuu...
Viimeksi muokannut anttipa, Pe Maalis 25, 2005 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Taitaa johtua ajotyylistä tuo hieraantuminen, vaikka pidänkin 2,8-2,9 bar niin tahtoo joskus hiukan taittua...
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

nef kirjoitti:tuntuu olevan heittoa arvoissa.
Se 6mm:n heittohan tuntuu aika suurelta.
onhan niissä muissakin 50 % heittoa camberhan vaikuttaa aurauskulman jos auraus on sama molemmissa mutta rengas on vinompi toisella puolella niin se ei kulje tasaseen.

Mun autossa on sama ongelma kun sulla alustasarjan kanssa, vaeltaa jne. syytä en ole löytänyt. Vaihdoin alle hakkapelita 4:set ja ongelma korostui entisestään. Yleensä se on paljon riippuvainen tienpinnasta (ja vauhdista)joskus ei vedä yhtään joskus niin perk..sti jos ajan yli 120 kmh niin pito on parempi ja heilunta lakkaa??
Nokian inssin kanssa joskus selvittelin edellisen autoni takapään levottomuutta ja vinkki HKPL 4:n kohdalla oli se että vastoin suosituksia siellä takapäässä pitää olla sama paine kuin edessä. Tasoitti heti kulkua. Muutenkin noi Neloset on aika herkkiä oikeille paineille, lopulta kompromissiksi löytyi kesäpaine + 0.3 baria, tarkistettuna oikeassa lämpötilassa.

Näitä on kuulemma muillakin merkeillä ollut, joten kannattaa kokeilla josko Saabissakin toi Nelonen on noin herkkä.
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Vaihdoin eilen alle conti premiun contact 2:t (h-luokka kun ei ollut hyllyssä v:tä, alkoi potuttaa juosta rengas liikkeissä). Nyt auto on kuin uusi!! vanhoilla nokia NRV:llä (4 vuotta vanhat) auto veti joka suuntaan ja metelissä oli kestämistä. Näkojään renkaat aiheutta aika paljon niitä heilunta ongelmia. Vanhoilla kun antoi jalalla vähän vauhtia renkaan sivuun niin auto heilui edestakaisin ilman mitään ongelmia.

Kävin koeajamassa uudempaa ja samanikäistä wagonia ja ne heiluu.... kyllä se saabin tai muiden alustasarja pitäisi olla pakollinen varuste.

Lisäksi siinä wagoniissa oli 2,3 t moottori jolla pitäisi olla 185 heppaa mutta tuntui kun oli vähemmän kun omassa 2,0 (mitsun turbolla)?

Nyt tiedän mitä tarkoittaa kun puuttuu pikselietä sid panelista, kannattaa varoa sitä wagonia 9-5 vm -99 mikä opel (airport,koivuhaka) myy siinä ne viat oli, ei meinannut käynnistyä ym. ja kun luki katsastus kirjaa niin oli kaiken maailman ihme merkintöjä..sumuvalot irti jne.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Vastaa Viestiin