Wahler termostaatti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5825
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No näin on. Miksi termostaatin avautumislämpötila vaikuttaisi moottorin lämpenemisnopeuteen?

Lämpenemisnopeuteen vaikuttaa moottorin käynnistyslämpötila, onko esim. käytetty lohkolämmitintä, webastoa, pidetty lämpimässä tallissa tmv. keino jolla moottorin käynnistyslämpötilaa on saatu vallitsevaa ulkoilmaa korkeammalle tasolle. Muita lämpenemisnopeuteen vaikuttavia tekijöitä on moottorin kuormitus, käytetty polttoaine, käytettävä öljy ja sen määrä koska öljyn yksi perustehtäviä on jäähdyttää.

Minulla oli NG93:ssa 92c termostaatti ja nyt 82c termostaatti eikä lämpenemisnopeudessa ole havaittavaa eroa n. 5-6km matkalla lämpeää normaaliin näin talviaikaan ja käytettäessä perinteistä vesitilavastustyyppistä lohkolämmitintä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Pointtini on se että onko käytännön kokemuksia termareista jotka toimisivat paremmin kuin esim. Motoradin termari.

Itselläni on esim. sattunut niin että kahdessa eri termareissa on sama avautumislämpötila niin moottori kuitenkin lämpiää aivan eri nopeudella. Se hitaammin toimiva oli mätänetistä ostettu tarvike (QH).

Wahlerin termareista haluaisin kuulla enempi kokemuksia kuinka ovat toimineet femmassa?

No yleensäkkin kiinnostaa kokemukset eri termarien toimivuuksista taikka sitten myös niistä mitkä ei ainakaan toimi femmassa.
Saab 9-5 2.0t 1998
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja sye »

Termostaatti, viinalle mikä on saabin alkuperäisessä viinakoneessa? Selviää saabin marmorilla, osa on halpa eikä vaihdeta vuosittain. Tälläisissä pienissä moottoreissa joissa toiminta-alue on 6-7 astetta C. Ei vaikuta polttoaineen kulutukseen, muutos voidaan todeta vain labrassa. Kuitenkin mootorin kuluminen lisääntyy merkittävästi ajettaessa kylmällä moottorilla. Testaus termolle on helposti tehtävissä, ripusta uusi termostaatti keskelle kattilaa lämmitä vettä hitaasti, kun termo aukeaa aukeaa sulje lämmitys, totea lämpötia mittarista joka riipumassa termon vieressä. Odota jäähtyminen totea sulkeutumislämpötila. jc. kirjoitti aikaisemmin melko tyhjentävästi tapahtumista. Ainoa parempi termo on se jolla toiminta-alue saadaan kavennettua esim. 3. asteeseen.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja suapas »

Joo, toi "keittäminen" on hyvä keino testata termarin toiminta. Viime viikolla testasin Subarun termarin. Termari orkkis 78 asteinen. Lähti aukeemaan aika tarkalleen ko. lämpötilassa ja oli täysin auki n. 84 asteessa. Eli toimii, mutta saisi olla hiukan kuumempi Suomen oloissa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja sye »

Jep, sun kannattaa vaihtaa kuumempi termo.
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja sye »

Niin sitten vielä, termari ei tiedä missä autossa se on.
Sen toimintaan vaikuttaa ainoastaan ympärillä olevan nesteen lämpötila.
Silloin kun termarin ohjaus muuttuu eculle, tulee kyseeseen PID säätö jolloin on huomioitu mm. lämpötilan muutos/aika eli on ennakoiva, voidaan myös huomioida tehon lisäys tai vähennys. Termostaati on perinteisesti ojattu hitaalla lämpöön reakoivalla materiaalilla. Niin kauan kun käytetään perinteistä termostaattia ei päästä optimaaliseen lämmön säätöön. Näillä mennään.
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

semmoinen tuli mieleen... kerran alko lämpömittari näyttään 'alhaista' lämpöä talvella(viisari vihreällä, mutta osoitti alaspäin). auto lämpes hitaasi sisältä. vaihdoin uuden termarin ja samalla uudet nesteet, se autto. autolla ajettu 230tkm ja kahdesti on termari vaihdettu, kerran nesteet. en muista mikä termari oli. näköjään toimivat noin 100tkm
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

sye kirjoitti:Termostaatti, viinalle mikä on saabin alkuperäisessä viinakoneessa? Selviää saabin marmorilla, osa on halpa eikä vaihdeta vuosittain ...
No sepä se kun esim. femman alkuperäis termostaatti on syytä vaihtaa kahden vuoden välein kun sen toiminta alkaa muuttua yleensä kolmantena käyttövuoteenaan jo huomattavasti uuteen osaan verrattuna ... tuntuu turhauttavalta "jumpalta" jos käyttää vähänkään laadukkaampia nesteitä koneessa kun nesteitten puolesta menis ainakin vähintään neljä vuotta ennen kuin olis vaihdon tarvetta ...
Saab 9-5 2.0t 1998
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

aajule00 kirjoitti: ... muistaakseni optimaalinen lämpötila palotapahtuman yhteydessä on 75 astetta (kannessa)?? Siinä on paras teho/litra hyötysuhde. ...
Onko tämä "haluttu" lämpötila bensiinille siis varmaankin 98:lle kun yritetään tavotella "tehoja" koneesta vai kuinka asia on ?
Saab 9-5 2.0t 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuten totesin jo aiemmin, hyötysuhde on parempi mitä kuumempi. Nakutusherkkyyden takia viileämpi on parempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ymmärsinkö nyt oikein että jos käyttää RE85 polttoaineena niin kannatas käyttää 100 asteista termaria niin olis paikat liukkaana ja menohaluhin ei vaikutusta ... :D
Saab 9-5 2.0t 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olishan se polttoaineen säästelijän valinta. Menohaluihin vaikutus riippuu vähän viritysasteesta, vaikea arvioida äkkiseltään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

ysifemma kirjoitti:
aajule00 kirjoitti: ... muistaakseni optimaalinen lämpötila palotapahtuman yhteydessä on 75 astetta (kannessa)?? Siinä on paras teho/litra hyötysuhde. ...
Onko tämä "haluttu" lämpötila bensiinille siis varmaankin 98:lle kun yritetään tavotella "tehoja" koneesta vai kuinka asia on ?
Kyllä, 98E Bensalle muistelin... tarkistan tän jostain lähteestä, taisi olla mun kouluajan matskuissa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja core2 »

Johan riittää juttua saabin termarista, lisään senverran, että kannattaa ostaa orkkistermari #30577561. 89° +-2° kunnossa ollessaan aukaisee siis välillä 87° - 91°

Halpa keino saada lämpöä saabiin.

Europarts direct.com® toimittaa luultavasti termarit kaikkiin automerkkeihin no ainakin eurooppalaisiin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Wahler termostaatti

Viesti Kirjoittaja booster »

Syksyllä asensin motonetin termarin. En muista merkkiä 86c on toiminut hyvin paitsi nyt kovien pakkasten jälkeen ei matkaajossa nosta lämpöjä enään kuin 76c. Aikaisemmin 84c . Näkyy se -32c olevan kovapaikka tollaselle termarillekin tai sit ei vaan kestä
9-5
Ford F250
Vastaa Viestiin