Pakkanen ja E85
Re: Pakkanen ja E85
Ei kai lambda-anturi osallistu vielä startissa seossäätöön .
Vai olenko väärässä .
Olen aina ollut siinä käsityksessä, että vasta auton käynnistyttyä ja lambdan lämmettyä (esilämmitys kyllä aika nopeaa) alkaa suljettu säätöpiiri toimia.
Toisin sanoen lambda säätö on mukana normaalisti aina, poislukien startti ja täyskaasukiihdytys, joissa mennään softan "raaka-arvoilla" ilman lambdan tuomaa korjausta.
Voisiko joku asiantuntija esim. jcarlson tmv. kertoa totuuden tässä asiassa.
Vai olenko väärässä .
Olen aina ollut siinä käsityksessä, että vasta auton käynnistyttyä ja lambdan lämmettyä (esilämmitys kyllä aika nopeaa) alkaa suljettu säätöpiiri toimia.
Toisin sanoen lambda säätö on mukana normaalisti aina, poislukien startti ja täyskaasukiihdytys, joissa mennään softan "raaka-arvoilla" ilman lambdan tuomaa korjausta.
Voisiko joku asiantuntija esim. jcarlson tmv. kertoa totuuden tässä asiassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pakkanen ja E85
Ei startissa osallistu, noin 30s-1min jälkeen aikaisintaan menee closed looppiin kun lambda on lämmennyt, kunhan moottorin lämpötila on riittävä (esim. 0-30C riippuen kierrosalueesta ja onko tyhjäkäynti vai ei).
Samoin tietyn kuormitusrajan yläpuolella, taas riippuen polttoaineesta ja kierrosluvusta, tiputetaan lambdasäätö pois ja mennään perinteisesssä open loop/feed forward säädössä eli ilmamassan ja kierrosluvun funktiona tietty ruiskutusmäärä ilman lambdan takaisinkytkentää.
Lambdasäätö pidemmältä ajalta integroidaan long term trimmiksi (Amul adaptaatio) jolla korjataan seosta koko alueella, myös täyskaasulla ja kylmänä. Mutta tämä ei ole reaaliaikainen takaisinkytkentä vaan pidempiaikainen sopeutuskerroin. Etanoliadaptaatio on periaatteessa vain hieman fiksumpi pitkäaikainen seossopeutus.
Eli kylmäkäynnin aikana lambdalla on kyllä vaikutusta, mutta ei aivan ensimmäisten hetkien aikana. Tyypillisesti Biopower-autoissa etanolilla ns. hankalissa lämpötiloissa käynti tasaantuu juuri tuon n. minuutin sisällä kun lambda käynnistyy ja palotilat on lämmeneet selvästi.
Samoin tietyn kuormitusrajan yläpuolella, taas riippuen polttoaineesta ja kierrosluvusta, tiputetaan lambdasäätö pois ja mennään perinteisesssä open loop/feed forward säädössä eli ilmamassan ja kierrosluvun funktiona tietty ruiskutusmäärä ilman lambdan takaisinkytkentää.
Lambdasäätö pidemmältä ajalta integroidaan long term trimmiksi (Amul adaptaatio) jolla korjataan seosta koko alueella, myös täyskaasulla ja kylmänä. Mutta tämä ei ole reaaliaikainen takaisinkytkentä vaan pidempiaikainen sopeutuskerroin. Etanoliadaptaatio on periaatteessa vain hieman fiksumpi pitkäaikainen seossopeutus.
Eli kylmäkäynnin aikana lambdalla on kyllä vaikutusta, mutta ei aivan ensimmäisten hetkien aikana. Tyypillisesti Biopower-autoissa etanolilla ns. hankalissa lämpötiloissa käynti tasaantuu juuri tuon n. minuutin sisällä kun lambda käynnistyy ja palotilat on lämmeneet selvästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Pakkanen ja E85
Kiitos, eli oikein olin asian käsittänyt.
Joten lambdavika ei voi periaatteessa olla syynä huonoon käynnistyvyyteen. Kun auto on lähtenyt käyntiin, on asia sitten erikseen.
Joten lambdavika ei voi periaatteessa olla syynä huonoon käynnistyvyyteen. Kun auto on lähtenyt käyntiin, on asia sitten erikseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pakkanen ja E85
Sikäli kuitenkin lambda voi vaikuttaa, että viallinen anturi voi ajaa adaptaation (sekä E85 pitoisuus että Amul) väärään arvoon jolloin myös kylmäkäynti vaikeutuu. Biopower-softat on kuitenkin hyvin tarkkoja tunnistamaan hidastuneen anturin, joten yleensä aina vikakoodi tulee ennen ongelmia. Poikkeuksena tapaukset, joissa johtosarjassa oleva vika aiheuttaa sinänsä ehjän anturin signaalin pätkimistä. Tästähän on ollutkin juttua T7 autojen yhteydessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Pakkanen ja E85
Olisiko se periaatteessa niin, että viallisen lambdan pitäisi antaa koko ajan tietoa hivenen rikkaasta seoksesta. Tämä johtaisi liian laihaan seokseen todellisuudessa. Tästä taas seuraisi ECU:n oppiminen laihalle seokselle ja kylmäkäynnistys heikkenisi.
Mikäli näin olisi niin vika ei kai voi lambdassa olla kovin paha, ettei jossain vaiheessa syty vikavalo (vikakoodi lambdasta).
Mikäli näin olisi niin vika ei kai voi lambdassa olla kovin paha, ettei jossain vaiheessa syty vikavalo (vikakoodi lambdasta).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pakkanen ja E85
Käytännössä lambda vikaantuu (väsyy) aina niin, että signaali ei nouse riittävän korkealle (rikas) eikä vaihda tilaansa riittävän nopeasti. Tämä näkyy seoksen rikastumisena, koska ECU luulee seoksen olevan liian laiha, kun todellinen syy on anturissa. Biopower-softa on aika hyvä huomaamaan hidastumisen. Satunnaisen signaalin jämähtämisen pohjaan huomaa myös, mutta vain jos jumitus kestää tarpeeksi kauan.
Ei ole juurikaan tullut eteen ongelmia T7 autoissa jotka olisi lambdasta johtuneet ilman vikakoodin ilmaantumista. Melkein aina vika on massamittarissa jota ECU ei osaa kunnolla diagnosoida, ilmavuodoissa, likaisissa suuttimissa tms. T5 taas lambdan väsyminen yleensä aiheuttaa kulutuksen nousun ensin ja loppuvaiheessa vikakoodia laihasta seoksesta.
Ei ole juurikaan tullut eteen ongelmia T7 autoissa jotka olisi lambdasta johtuneet ilman vikakoodin ilmaantumista. Melkein aina vika on massamittarissa jota ECU ei osaa kunnolla diagnosoida, ilmavuodoissa, likaisissa suuttimissa tms. T5 taas lambdan väsyminen yleensä aiheuttaa kulutuksen nousun ensin ja loppuvaiheessa vikakoodia laihasta seoksesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Pakkanen ja E85
...eli vanha lambda voi hyvinkin aiheuttaa röpöilyä viinalla pakkasaamuna. Eilen bensaa taas tankkiin, SID sanoo 33% ja aamuröpöttelyt loppu.
EDIT: Eiku ei, jos lambda kusee niin seoksen pitäisi olla tavallista rikkaampaa ja oireet taas viittaa laihaan seokseen = kyykkäilee kaasua painettaessa.
EDIT: Eiku ei, jos lambda kusee niin seoksen pitäisi olla tavallista rikkaampaa ja oireet taas viittaa laihaan seokseen = kyykkäilee kaasua painettaessa.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Pakkanen ja E85
Ymmärsinkö oikein. Eli T7 koneissa väsynyt lambda voi toimia "hitaasti", joka aiheuttaa kulutuksen kasvua varsinkin etanolilla.
Toihan selittäis ne suurehkot kulutusvaihtelut samanlaisilla vehkeillä, mitä suapistit ovat kertoneet...
Toihan selittäis ne suurehkot kulutusvaihtelut samanlaisilla vehkeillä, mitä suapistit ovat kertoneet...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Pakkanen ja E85
Pakkasta -27,6.
Pakkohan se oli kokeilla miten etanolilla lähtee käyntiin ilman lämmitystä (kun oli "turvallisesti" kotipihassa). Tankissa oli puhdas RE85 (ajettu jo useampi tankillinen peräkkäin).
Pyöritti tosi vaikeasti, mutta lähti käyntiin ja alkoi käymään tasaisesti n. 1300 rpm. Venttiilit mekkaloi vähän enempi.
Sid-info näytti startti-ajaksi 2,7s, moottorin lämpötilaksi -22 ja seos 85%.
Siellä se nyt saa käydä vähän aikaa, eihän sen pitäisi edes karstoittua tuolla litkulla.
Kyllä tämä testi antoi vähän uskoa, että uskaltaa talvenkin ajella tällä eko-aineella
Tosin starttimoottorin vaihdosta ei varmaan olisi haittaa, aika vaikeasti pyörittää lämpöisemmälläkin kelillä. Entisessä autossa pyöritti ihan samanlailla ennenkuin uusin startin n. 160tkm:n kohdalla. Aika paskoja nämä Saabin (Valeon) startit.
Pakkohan se oli kokeilla miten etanolilla lähtee käyntiin ilman lämmitystä (kun oli "turvallisesti" kotipihassa). Tankissa oli puhdas RE85 (ajettu jo useampi tankillinen peräkkäin).
Pyöritti tosi vaikeasti, mutta lähti käyntiin ja alkoi käymään tasaisesti n. 1300 rpm. Venttiilit mekkaloi vähän enempi.
Sid-info näytti startti-ajaksi 2,7s, moottorin lämpötilaksi -22 ja seos 85%.
Siellä se nyt saa käydä vähän aikaa, eihän sen pitäisi edes karstoittua tuolla litkulla.
Kyllä tämä testi antoi vähän uskoa, että uskaltaa talvenkin ajella tällä eko-aineella
Tosin starttimoottorin vaihdosta ei varmaan olisi haittaa, aika vaikeasti pyörittää lämpöisemmälläkin kelillä. Entisessä autossa pyöritti ihan samanlailla ennenkuin uusin startin n. 160tkm:n kohdalla. Aika paskoja nämä Saabin (Valeon) startit.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Pakkanen ja E85
off topic: paljonks se tulppien vaihtoväli oli re85:lla. 10000km? viimeksi kun vaihdoin niin oli kyllä valkoiset kärjet.
joo eipä ole ongelmia ollut vielä, parhaiten käynnistyy kun on pelkkää 85:sta tankissa. ja nyt on uusi akku niin kyllä starttaa. duuni kaveri joutu ajaa saabilla eilen (toyotan mies) ihmetteli että mikä saabbi toi on, kui hirviä moottori siinä on? oli vissiin kaasuun vastaavuus tehny vaikutuksen. mut eihän toi nopea ole.
joo eipä ole ongelmia ollut vielä, parhaiten käynnistyy kun on pelkkää 85:sta tankissa. ja nyt on uusi akku niin kyllä starttaa. duuni kaveri joutu ajaa saabilla eilen (toyotan mies) ihmetteli että mikä saabbi toi on, kui hirviä moottori siinä on? oli vissiin kaasuun vastaavuus tehny vaikutuksen. mut eihän toi nopea ole.
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: Pakkanen ja E85
10tkm taitaa olla tehtaankin suositus tulpille ja öljynvaihdolle
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Pakkanen ja E85
Tulppien vaihtoväli ei muutu RE85 vs. bensa. Kuparitulpat vaihtaisin muuten 20tkm välein, 250hv+ autoissa ehkä 10tkm välein samalla kuin öljyt.
Tehtaan vaihtoväli öljyille on 15tkm Biopowereissa, tulpat muistaakseni 30-40tkm.
Tehtaan vaihtoväli öljyille on 15tkm Biopowereissa, tulpat muistaakseni 30-40tkm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Pakkanen ja E85
Joo, tarkastin WIS:sistä BioPowerin suositukset:
- öljyt 15tkm
- tulpat 30 tkm (NGK BCPR 7ES-11)
No itse suosin n. 10tkm kummallekin. Tulpat ja öljyt ei paljon esim. Motonetissa maksa.
- öljyt 15tkm
- tulpat 30 tkm (NGK BCPR 7ES-11)
No itse suosin n. 10tkm kummallekin. Tulpat ja öljyt ei paljon esim. Motonetissa maksa.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Pakkanen ja E85
Tänä aamun –30 C˚, tankissa pelkkää viunaa ja niin vain ilman lämmitystä pinnisti femma itsensä käyntiin... En uskonut tähän etukäteen ja olinkin pysäköinyt kolkin valmiiksi niin, että saa syötettyä apuvirtaa. Eipä tarvinnut.
Siksi tätä ihmettelen, sillä kyseessä on sama femma joka ei aina tahdo jaksaa pyörähtää tulille nollan pinnassa ja vaikka olis bensaakin polttoaineen seassa. Taitaa olla ihan päivänkunnosta kiinni...
Siksi tätä ihmettelen, sillä kyseessä on sama femma joka ei aina tahdo jaksaa pyörähtää tulille nollan pinnassa ja vaikka olis bensaakin polttoaineen seassa. Taitaa olla ihan päivänkunnosta kiinni...
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10