Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jaa, on vai oikein venyvät :?:

Mitkähän on sitten annetut tarkastut mitat venyville pulteille jos kerran sellaiset ovat :?:

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Julle »

Venyvät pultit tarkoittavat venyvää pulttia.. Ne siis venähtävät, kun ne kiristetään ohjekireyteen ja usein ohjeen mukaan tietyn määrän asteita sen päälle.. Venyvää pulttia ei saa käyttää uudestaan. Vaan aina kasatessa pitää hommata uudet pultit.

( lainattua tekstiä )
9-5 Aero - 00
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja melberi »

Niin mistä tieto on peräisin, että 9-5:n kansipultit olisivat kertakäyttöistä mallia?
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Julle »

No en mä nyt tiiä, että kertakäyttöisiä, mutta venyviä kyllä.

Jos joku teistä on joskus käyttänyt kansipulttia kourassaan niin huomaa heti ettei se ole normaali pultti.

Tietysti, jos ei tajua mitään muista, kuin nopeusrajoituksista niin tuo kannattaa jättää viisampien arvioitavaksi.
9-5 Aero - 00
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Ite en alkaisi kantta aukomaan jollei ole uusia pultteja saatavana. Mielenrauhan tuo vähintää, kiristäminen onki sit jo eriasia, tässä oliki juttua ja ohjeet kiristelystä ja varmasti joku sen jo tänne linkittänykki miljoonaa kertaa ja piti sit ite viel laittaa :D
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja suapas »

T7 koneen kansipultit EIVÄT ole ns. kertakäyttömallia. Eli löysäys ja kiristys yksi kerrallaan, kolmessa vaiheessa, oikeassa järjestyksessä. Terv WIS :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

oskuu kirjoitti:Ite en alkaisi kantta aukomaan jollei ole uusia pultteja saatavana. Mielenrauhan tuo vähintää, kiristäminen onki sit jo eriasia, joku sen jo tänne linkittänykki miljoonaa kertaa ja piti sit ite viel laittaa :D
Mistähän olet tämän venyväpultti tiedon hankkinut, saabin omistuksessa ollut korjaamo ei sellaisia tunne, eikä myöskään vaihda pultteja jos kannen irroittavat jostain 9-5 saabista, pois luettuna jokunen 2,8 litrasen pultti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Niin siis ylipäätään jos kansi remonttia aletaan tekemään niin eikö sinne ole järkevintä laittaa uudet tiivisteet ja mitä ikinä on ongelmana ja sitten myös uudet kannenpultit? näin siis itse tekisin jos kantta pois ottaisin. en muista tiedä.
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Ja en ole saanut mistää venyvä pultti tietoa koska en ole niin väittänyt. ilmoitin vain oman kantani.
Mape95
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 09, 2013 19:53
Paikkakunta: Pori

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Mape95 »

Ketjun aloittaneena ja myös noita pulttien mahdollista venyvyyttä arvelleena näyttää asiasta olevan hivenen eriäviäkin mielipiteitä (sellainen tuo oma arvelukin oli, ei tieto)Tosin se "oikeampi" kysymys jota ajoin takaa tuon vedenvähenemis ongelman mahdollinen syyllinen, eli forte pesun yhteydessä koneesta osa vedestä paisuntasäiliön kautta ulos, mutta myös tuon jälkeen on nestettä kadonnut. Auton alla en ole lätäkköä huomannut, mutta ulkona sitä saattaa tietysti olla vähän vaikea havaitakin. Valkoisen savun myötä itse johdattelin ongelman tuohon kanteeen, mutta toisaalta voihan se tietysti olla joko vuotava lämppärin "hana" tai lämmitysvastuksen kiinnityskin? Ensiviikon aikana tulpat vaihtoon ja venttiilikopan kansi auki, niin selviää tuokin.
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

oskuu kirjoitti:Ja en ole saanut mistää venyvä pultti tietoa koska en ole niin väittänyt. ilmoitin vain oman kantani.
Ja tässä sitten tietoa miten ainakin tämä entisen saabin omistaman verstaan on tapana toimia kannen vaihdon yhteydessä.
Kun kansi poistetaan asetetaan pultit sabloonaan jossa niille on omat paikkansa samassa järjestyksessä kuin ne ovat kannessakin, joten kaikki pultit menevät aina takaisin vanhoihin reikiinsä eikä niitä vaihdeta ellei ole jotain vikaa.

Tämä verstas josta puhun oli saabin niinsanottu metoodiverstas jossa etsittiin ne parhaat tavat työskennellä siellä myös tehtiin huoltotöille ja korjauksille hinnoittelut.

Ja kun auto on valmis ja kunnossa, asiakas lähtee ajelemaan ties minne, saabin verstailla ei ollut mitään jälkikiristys systeemiä niin, että asiakkaan auto kutsuttiin jälkikiristykseen, tämä oli asiakkaan päätettävissä tehdä se vai eikö, ja tilata tietysti aika verstaalta sille touhulle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja suapas »

Joo, Saab-tehdashan ei suosittele jälkikiristystä... Eikä nykyään taida muutkaan sitä suositella...
Toista oli ennen valurautakansien kanssa. Joko ajettiin muutama sata km tai sit käytettiin kone lämpimäksi, jonka jälkeen kiristys.Riippuen vehkeestä... :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Käsittääkseni vm 98 saappaissa kannen jäkikiristys olisi pitänyt 1000km ensihuollossa.
Tämä on kuitenkit kait liki järjestään jääny tekemättä ja näitä sormikireydessä olevia kansia sitten piisaa. Syynä tähän on että nuo kannenpultit vaihtuivat tuossa kohtaa jälleen kerran erilaisiin.

Kyllä ne pultit kestää sen 3-4 kiristää, sitten uudet, ei tartte joka kerta vaihtaa.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Jälkikiristykselle on kahdenlaisia ajankohtia. Tuonne kahdeksankymmenluvun puoliväliin asti neuvotaan käyttämään kannen irroituksen jälkeen kone lämpimäksi, antaa sen jäähtyä ja tekemään sitten jälkikiristys.

Toinen kiristysajankohta on sitten 200-250 tkm kieppeillä, jolloin Saabin kannenpulttien kireys kannattaa tarkistaa siinä samalla kun tutkii nokkaketjun venymän.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

autodatasta katsoin ja ei ole venyvät pultit ainakaan -02 vuoteen mennessä kun on jo sen verran vanha tuo tallin kone ja autodata..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin