Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

ng900aero kirjoitti:onko Saabin 8 vuoden moottoritakuu muka edelleen konkurssin jälkeen voimassa
t.t.j kirjoitti:Tuo 8v takuu tais koskea vain -03 ja vanhempia.
Juuri näin, 8 vuotta meni jo, ennen konkurssia.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Epäonninen
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 21:13

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Epäonninen »

eklunto1 kirjoitti:Vaikuttaa siltä että kyseessä auto jossa ollut huohotuksen kanssa ongelmia. Öljysihti tukossa ja voitelu ei ole toiminut. Viinaalla ajaminen irrottaa öljylietettä ja tukkii sihdin lopullisesti.

Onko sinulla tietoa kauanko autolla oli ajettu viinalla? Oliko öjysihtiä puhdistettu kertaakaan? Löytyykö huoltokirjasta miten usein merkintä öljynvaihdosta? 10000km väli suositeltava. Oliko koneeseen päivitetty uusin huohotinjärjestelmä? Kertoiko myyjä että auto syö öljyä vai miten sinulla oli lisäysöljyä mukana?
Juuri tällaista neuvoa esimerkiksi kaipasin. Viimeisin öljynvaihto on ilmeisesti ollut joulukuussa, mutta on tehty itse. Sitä edellinen oli 25 000km sitten liikkeessä tehty. Voisin siis hyvin selvittää, onko öljysihti silloin joulukuussa vaihdettu. Jos ei ole niin voisi olla syynä vikaan?

Ymmärtääkseni joku 25-30 000 ajettu alkomaholilla. Myyjä ilmoituksessa oikein ilmoitti ettei syö öljyä, mutta siellä Kehä ykkösellä sattui olemaan bensis joka niitä myi.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Imusihdin tarkastaminen ei kuulu mihinkään viralliseen huoltotoimenpiteeseen.
Öljynvaihdossa vaihdetaan öljyt ja suodatin.

Sekin olisi kiva tietää (ja hankalahko selvittää) onko edellinen omistaja ollut tietoinen etanolin karstaa liuottavista ominaisuuksista ja/tai onko häntä informoitu softauksen yhteydessä imusihdin mahdollisesta tukkeutumisvaarasta.

Mutta tosiaan jakoketju harvemmin laakista poikki menee, rallattelua on enemmän tai vähemmän. Mutta jos konepeltiä avataan vain öljynvaihdon aikaan ja ajellaan volumet kaakossa, niin eipä sitä rallatusta kuule. Onhan noita tapauksia nähty, että on ajettu puhjenneella renkaalla vanteelle asti, ennenkuin ihmetelty miksi ratti vähän täristää ja ohjaustuntuma huono. :D

Siinä se on ketjun aloittajalle homma selvittää möikö myyjä porsivan pommin tietoisesti vai tietämättään.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Eli jos nyt ajatellaan vain sitä ketjua mitä kysyjä tuossa kysyikin niin en ole urani aikani ikinä nähnyt/kuullut että se olisi poikki mennyt jos ei ala tai yläpää leikkaa niin pahoin kiinni että akseli ei yksinkertaisesti pyöri. Tällöinkin yleensä menee ketjupyörät sileäksi ja ketju ei mene poikki.

Ainoa asia mikä tulee mieleen tapauksesta jos siis diagnoosi on oikea ja autoa on purettu korjaamolla tarpeeksi (mitä vähän epäilen) niin se että autoon on laitettu uusi ketju "uittamalla" paikoilleen eli ei olla purettu jakopäätä esiin jolloin uusi ketju on liitetty väliaikaisesti vanhaan ja laitettu paikoilleen konetta pyörittäen jonka jälkeen on tehty niittausliitos joka mielestäni on tässä tapauksessa pettänyt :(


Näin siis siinä tapauksessa että konevaurion on tosiaan aiheuttanut tuo ketju eikä se ole ääntä pitänyt vaan mennyt siis kerrasta poikki.
Tämä vain siis minun mielipiteeni osia näkemättä :D

Ja sitten vähän offtopic, itse autohan on ilmeisesti hyvä joten uusi kone ja kovaa ajoa, Ja tsemppiä omistajalle
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Nitebiker kirjoitti:Koska lähtökohtaisesti jokaisen yli 200tkm ajetun T7 Saabin alkuperäinen jakopää on remppakunnossa, on vaikea osoittaa että autossa olisi ollut ostettaessa virhe. Auto oli siis ikää ja kilometrejä vastaavassa kunnossa.
En kyllä ole samaa mieltä. Asiaan vaikuttaa moni seikka mm. voitelun toimivuus. Kuinka usein törmäät M2005 tai uudempaan, jossa ketju pitää vaihtaa 200 000km kohdalla?

Pihassa seisoo juuri nytkin T7 jossa 220 000km. Väitän että menee toisen mokoman samalla ketjulla. Autossa on muuten orkkis garrettikin, jotka osan mielestä hajoaa viimeistään 70 000km kohdalla. Öljyä ei kone syö. Kampuran stefa ja öljypaine anturin vuoto on ollut ainoat murheet.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Epäonninen kirjoitti:Ymmärtääkseni joku 25-30 000 ajettu alkomaholilla. Myyjä ilmoituksessa oikein ilmoitti ettei syö öljyä, mutta siellä Kehä ykkösellä sattui olemaan bensis joka niitä myi.
Kannattaisi ottaa öljypohja alas ja kurkata miltä se öljysihti näyttää. Mikäli tukossa, niin syy ja seuraus ovat aika selvä. Itse en ostaisi E85 päivitettyä autoa, mikäli ei ole tiedossa miten päivitys on tehty. Hyvin tehtynä loistava juttu.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Itsellä oli tuossa ajatelmissa vaihtaa jakopää femmaan. Muutamat tarjoukset Suomesta: 1400-1100e, saabiantilla 805e sisältäen kaiken mitä työhön tarvitaan.

Silti vielä valitsinoman tarjouksen eli osat ja litkut koska reissu tulisi vähän maksamaan jyväskylä-tallinna-jyväskylä + yö tallinnassa ja pakolliset limut superalkosta :D

Jos asuisin pks en edes ajattelisi tekeväni ite jakoremppaa saabiin.

Sitten toinen pointti mikä kannattaa miettiä ennen kuin aloittaa remontin, mahdolliset muut viat. Oletetaan että puljun diagnoosi siis on oikea. Onko männänrenkaat jo valmiit? Venavarren kumit? Vrt uusi kone..
Tämmöstä lauantai aamuun.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
ATRO
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 11:38

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja ATRO »

Otan osaa.

Maptun myy uusia Saabin moottoreita 2000 Eeroa kappale. Ovat -09 mallisia. Jos autosi koppa on hyvä, niin siinä sulle moottori. Samalla uudet puslat ja alusta ja muut kuluvat osat. Saat uuden auton halvalla.

Jyrki
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

ATRO kirjoitti:Otan osaa.

Maptun myy uusia Saabin moottoreita 2000 Eeroa kappale. Ovat -09 mallisia. Jos autosi koppa on hyvä, niin siinä sulle moottori. Samalla uudet puslat ja alusta ja muut kuluvat osat. Saat uuden auton halvalla.

Jyrki
Ja kuitenkin maksaa melkein kaksi kertaa enemmän kuin Saabiantilla.
SAAB 9-5 Aero -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja torque »

^ 8O @ 1000 Euroa uusi moottori ?? Ei voi olla totta... Mut joo, jos alkaa laskee +työt+kokonaisuus niin sitä varmaan tarkoitit.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Pahoittelut, muistin väärin. 2116 euroa oli vaihtokone töineen, josta töiden osuus noin 600 (18*25 + alv) eli koneelle jäi hintaa noin 1500.
SAAB 9-5 Aero -05
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Onko T7 koneissa jakoketju heikompaa materiaalia kuin T5 koneissa?
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Eikös saabiantin moottorit ole vanhoja mutta remontoituja? Mm. kampiakselin laakerit on vaihdettu "jos olivat vaihtokunnossa".
T7 vm. 2001 9-3
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Joo eivät ole uusia.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin