Sähkövuoto - eikö muilla ollut

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

http://youtu.be/yzM4kcwoUL0

Ainut vain uskon ettei milliampeeria riitä, joten syötät sen sinne amppeeri rööriin (videossa se 10A joka on 20A sulakkeen takana).

Jos ja kun saat lukeman voi arvioida paljonko menee aikaa että akku tyhjenee. Esim. 70Ah (Ah=Amppeerituntia) tarkoittaa että akku kestää 70A kulutuksen tunnin verran. Jos on 1A kyseessä, niin 70 tuntia menee, ja kun 500mA niin 140 tuntia. Niin ja se on toki nollaan.. Riittänee että purkautuu yli puolet varmaan niin ei välttämättä ole potkua starttia pyöräyttää..

Tässä täytyy toki huomioida akun iän, varaustason, ulkolämpötilan.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

2kpl 10W lamppua 8h ajassa väsyttää jo akkua niinpaljon ettei lähde käyntiin. Eli sisävalo päällä työpäivän ajan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja kallek »

Shadow_Fi kirjoitti:http://youtu.be/yzM4kcwoUL0

Ainut vain uskon ettei milliampeeria riitä, joten syötät sen sinne amppeeri rööriin (videossa se 10A joka on 20A sulakkeen takana).

Jos ja kun saat lukeman voi arvioida paljonko menee aikaa että akku tyhjenee. Esim. 70Ah (Ah=Amppeerituntia) tarkoittaa että akku kestää 70A kulutuksen tunnin verran. Jos on 1A kyseessä, niin 70 tuntia menee, ja kun 500mA niin 140 tuntia. Niin ja se on toki nollaan.. Riittänee että purkautuu yli puolet varmaan niin ei välttämättä ole potkua starttia pyöräyttää..

Tässä täytyy toki huomioida akun iän, varaustason, ulkolämpötilan.
Suoraan akun navasta amppeerimittarilla milliamppeerit, toki täytyy muistaa että kestää 10min vähintään että auton kulutus menee lepotilaan, mutta sen jälkeen lukema pitäisi saada jonnekin 50mA tietämille. Sulake kerrallaan kun nappaa irti niin voi vähän haarukoida missä päin kuluttava laite on.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja oju »

Shadow_Fi kirjoitti:Esim. 70Ah (Ah=Amppeerituntia) tarkoittaa että akku kestää 70A kulutuksen tunnin verran. Jos on 1A kyseessä, niin 70 tuntia menee, ja kun 500mA niin 140 tuntia.
Ei. Se 70Ah lyijyakku hiipuu puolessa tunnissa 70A kulutuksella, 1A kulutuksella voi mennä yli 100 tuntia, noin karkeasti. Katso Discharge rate käppyrää:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... the_c_rate
Akku antaa sen 70Ah jos kulutus mitoitetaan niin että akku loppuu 20h päästä, kovemmilla virroilla ei koko kapasiteettia voi käyttää hyväksi.
Tämä on se syy miksi esimerkiksi sähköperämoottorin kanssa pitää olla 80Ah akku eikä sitä moottoripyörän akkua. Eberin 15A vetää kylmän akun helposti polvilleen jos käyttää laitetta kauan. Neljään tuntiin ei päästä 60Ah akulla talvella millään.
Edellämainittu käppyrä on tosiaankin lämpimälle akulle, kylmällä tilanne huononee.

Nikkeli- tai litiumpohjaisilla akuilla olemme lähempänä tuota teoreettista arvoa myös korkeilla purkuvirroilla.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No joo, toki. Sitten vielä ulkolämpötila mukaan, sisäinen lämpötilamuutos, elektrolyytin kunto/tyyppi, jne. Toki se ei mene ihan niin kuin väitin. Mutta näin todella karkeasti ajatellen.

Toisaalta kiitos että korjasit, sillä kun mitä enemmän faktaa sitä parempi. Mututieto ei kuulu tälle foorumille. 8) :lol:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut

Viesti Kirjoittaja oju »

Joo, NiCd, NiMh tai litiumakkujen kanssa tuo suora Ah laskelma (kapasiteetti/kulutus=aika) toimiikin aika hyvin mutta valitettavasti lyijyakut eivät siihen taivu suuremmilla virroilla. Minulla on muutama ajoneuvoprojekti joihin lyijyakut ovat liian suuria ja muut akkutyypit liian kalliita, toistaiseksi. Saa nähdä miten kehitys etenee.
Vastaa Viestiin