http://youtu.be/yzM4kcwoUL0
Ainut vain uskon ettei milliampeeria riitä, joten syötät sen sinne amppeeri rööriin (videossa se 10A joka on 20A sulakkeen takana).
Jos ja kun saat lukeman voi arvioida paljonko menee aikaa että akku tyhjenee. Esim. 70Ah (Ah=Amppeerituntia) tarkoittaa että akku kestää 70A kulutuksen tunnin verran. Jos on 1A kyseessä, niin 70 tuntia menee, ja kun 500mA niin 140 tuntia. Niin ja se on toki nollaan.. Riittänee että purkautuu yli puolet varmaan niin ei välttämättä ole potkua starttia pyöräyttää..
Tässä täytyy toki huomioida akun iän, varaustason, ulkolämpötilan.
Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
2kpl 10W lamppua 8h ajassa väsyttää jo akkua niinpaljon ettei lähde käyntiin. Eli sisävalo päällä työpäivän ajan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Suoraan akun navasta amppeerimittarilla milliamppeerit, toki täytyy muistaa että kestää 10min vähintään että auton kulutus menee lepotilaan, mutta sen jälkeen lukema pitäisi saada jonnekin 50mA tietämille. Sulake kerrallaan kun nappaa irti niin voi vähän haarukoida missä päin kuluttava laite on.Shadow_Fi kirjoitti:http://youtu.be/yzM4kcwoUL0
Ainut vain uskon ettei milliampeeria riitä, joten syötät sen sinne amppeeri rööriin (videossa se 10A joka on 20A sulakkeen takana).
Jos ja kun saat lukeman voi arvioida paljonko menee aikaa että akku tyhjenee. Esim. 70Ah (Ah=Amppeerituntia) tarkoittaa että akku kestää 70A kulutuksen tunnin verran. Jos on 1A kyseessä, niin 70 tuntia menee, ja kun 500mA niin 140 tuntia. Niin ja se on toki nollaan.. Riittänee että purkautuu yli puolet varmaan niin ei välttämättä ole potkua starttia pyöräyttää..
Tässä täytyy toki huomioida akun iän, varaustason, ulkolämpötilan.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Ei. Se 70Ah lyijyakku hiipuu puolessa tunnissa 70A kulutuksella, 1A kulutuksella voi mennä yli 100 tuntia, noin karkeasti. Katso Discharge rate käppyrää:Shadow_Fi kirjoitti:Esim. 70Ah (Ah=Amppeerituntia) tarkoittaa että akku kestää 70A kulutuksen tunnin verran. Jos on 1A kyseessä, niin 70 tuntia menee, ja kun 500mA niin 140 tuntia.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... the_c_rate
Akku antaa sen 70Ah jos kulutus mitoitetaan niin että akku loppuu 20h päästä, kovemmilla virroilla ei koko kapasiteettia voi käyttää hyväksi.
Tämä on se syy miksi esimerkiksi sähköperämoottorin kanssa pitää olla 80Ah akku eikä sitä moottoripyörän akkua. Eberin 15A vetää kylmän akun helposti polvilleen jos käyttää laitetta kauan. Neljään tuntiin ei päästä 60Ah akulla talvella millään.
Edellämainittu käppyrä on tosiaankin lämpimälle akulle, kylmällä tilanne huononee.
Nikkeli- tai litiumpohjaisilla akuilla olemme lähempänä tuota teoreettista arvoa myös korkeilla purkuvirroilla.
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
No joo, toki. Sitten vielä ulkolämpötila mukaan, sisäinen lämpötilamuutos, elektrolyytin kunto/tyyppi, jne. Toki se ei mene ihan niin kuin väitin. Mutta näin todella karkeasti ajatellen.
Toisaalta kiitos että korjasit, sillä kun mitä enemmän faktaa sitä parempi. Mututieto ei kuulu tälle foorumille.

Toisaalta kiitos että korjasit, sillä kun mitä enemmän faktaa sitä parempi. Mututieto ei kuulu tälle foorumille.


Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Sähkövuoto - eikö muilla ollut
Joo, NiCd, NiMh tai litiumakkujen kanssa tuo suora Ah laskelma (kapasiteetti/kulutus=aika) toimiikin aika hyvin mutta valitettavasti lyijyakut eivät siihen taivu suuremmilla virroilla. Minulla on muutama ajoneuvoprojekti joihin lyijyakut ovat liian suuria ja muut akkutyypit liian kalliita, toistaiseksi. Saa nähdä miten kehitys etenee.