pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
oma auto on suomi auto jossa tämä putki paikallaan,2 muussa on reikä vain.ei tietoa tarkoitusta miksi on,mutta jonnekkin lämpimiin maihin viedyissä vois ajatella akun jäähdytystä sekä ennen kuin tuli huoltovapaat akut vedyn poistoon.eikä sitä putkea huomaa jos ei tiedä semmoista olemassakaan,en minäkään tiennyt ja näitä on mulla ollut useita.nyt pisti silmään kun poltinta vaihdoin.tulppasin pois kun hönkii kylmää ajoviimaa suoraan akun pohjaan.
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
Onko alle 14v kunnossa oleva laturi? Riippuu kai vähän keneltä kysyy.rami22 kirjoitti: e sattuu arukkaan n.13.8-14.4v niin laturi kunnossa ja kyllä se kiinalainen tai tai joku muu vastaava mittari antaa ihan tarpeeksi lähelle tuloksia.ja mittaus tehdään kierroksilla,ei tyhjäkäynnillä valot,takalasinlämmitin yms.päällä.silloin saat sen rapiat 12v varmasti.
Juuri nyt ottaa vähän kupoliin kun Motonetistä ostettu Boschin laturi antaa uutena 14,1-14,2V. Vaimon tonnarissa laturi antaa 14,65V. Mittaukset tehty heti käynnistyksen jälkeen ilman takalasilämmitintä. Kierrokset n. 1000rpm, ulkona -10C ja mittarina Fluke 179. Mittaus heti laturista. Vaimon autosta pitää tarkistaa liitokset, koska akulla enää 14,2V. Ehkä toi om Boschin akku ottaa niin paljon latausvirtaa, että laturin jännite siksi alhainen. Tutkimukset jatkuu....
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
liekkö femmassa lämpötilakompensoitu latausäädin.
wis:in mukaan nimellisjännite 14v.
harrasteradion mukaan 13.8-14.1v on heitelly lämpötilan mukaan.
wis:in mukaan nimellisjännite 14v.
harrasteradion mukaan 13.8-14.1v on heitelly lämpötilan mukaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
-97 ja 98 vuoden tonnarit minun tapauksessa.nalleolut kirjoitti:liekkö femmassa lämpötilakompensoitu latausäädin.
wis:in mukaan nimellisjännite 14v.
harrasteradion mukaan 13.8-14.1v on heitelly lämpötilan mukaan.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
reilusti yli 14,5v rupee akku olemaan tiukilla,vanhan mallin akuista tuli happoa ulos vajaassa 15v.tapahtuu "kiehumista" ja siihen yhdistettynä kipinä sanoo pum!näitä räjähteli minun nuoruudessani milloin kelläkin.
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
Eli helppo konsti luvattu vaikkapa ylläpitolaturin korvikkeeksi.rami22 kirjoitti:Akusta kun tuppaa tehot häviämään pakkasella pitkän seisomisen jälkeen.tähän on helppo ja halpa vinkki ilman,että tarvii akkuja vaihtaa,kaapeleita suurennella,viritellä ylläpitolatureita yms.sekun on normaalia ettei lähes uusikaan akku anna virtaa.
Hieman lyhensin välistä tarinaa.
No siis juuri tommosen kerranviikossa latauksen ja muun puljaamisen vähentämiseksi ylläpitolaturi on ihan kuningas keksintö. Se lataa jos tarvitsee ladata.....tarkistaa maadoitus pisteet akulta sekä ladatkaa akkua pakkasilla ainakin kerran viikkoon täyteen kun ajatte kaupungissa pätkä ajoa.se kun ei yksinkertaisesti lataudu täyteen kylmänä omalla laturilla.varsinkin kun sinne on survottu super hyper yyber akku kooltaan 120A.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
kyllä jos on tarpeeksi iso,7A kerkee max.14A 2h jonka lohkossa ja akku lämmin.ei ainakaan oma ylläpitolaturi lataa täyteen 2h ulkona.ostan joka autoon kunhan löydän sopivat meikäläiselle.
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
Niin on, ylläpitolaturi on se paras keksintö. En ole kuitenkaan vielä hankkinut moista, vaan älylaturilla latailen.Mertmi kirjoitti:Eli helppo konsti luvattu vaikkapa ylläpitolaturin korvikkeeksi.rami22 kirjoitti:Akusta kun tuppaa tehot häviämään pakkasella pitkän seisomisen jälkeen.tähän on helppo ja halpa vinkki ilman,että tarvii akkuja vaihtaa,kaapeleita suurennella,viritellä ylläpitolatureita yms.sekun on normaalia ettei lähes uusikaan akku anna virtaa.
Hieman lyhensin välistä tarinaa.
No siis juuri tommosen kerranviikossa latauksen ja muun puljaamisen vähentämiseksi ylläpitolaturi on ihan kuningas keksintö. Se lataa jos tarvitsee ladata.....tarkistaa maadoitus pisteet akulta sekä ladatkaa akkua pakkasilla ainakin kerran viikkoon täyteen kun ajatte kaupungissa pätkä ajoa.se kun ei yksinkertaisesti lataudu täyteen kylmänä omalla laturilla.varsinkin kun sinne on survottu super hyper yyber akku kooltaan 120A.
Edelleenkin siitä villasta, niin onhan se tuulisuojana ihan jees varmaan, mutta jos auto ei koskaan ole tallissa (esim. itse en pidä autoa tallissa), niin tuosta hyöty ei varmaan kovin hirveä ole. Toisaalta, toki, edelleenkin akun oman lämmön säilytys on vain hyväksi. Joten vinkki sinänsä on varmaan ihan hyvä, ei vaan ole faktaa kuinka hyvä.
Niin ja on niillä akkumerkeilläkin pientä eroa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
Akuilla on todellakin eroa,aikoinaan ostin hankookin akun jota parjasivat,mutta parhaiten käynnisty sillä lähempänä -40 pakkasesta.tosin auto ei ollut saappi.japsi vevkeissä startti surisee huomattavasti nopeammin kuin femmassa joka kuullostaa aina samalta kun akussa ei olisi potkua.pihassa kun käyny vaikka minkälaista femmaa ja samalta kuullostanu kaikki.mulla on 220A starttipoksi ja ei lähteny kylmettyny saappi pihassa tulille kovilla pakkasilla.lämpimästä tallista ajoin vierelle toisen auton ja kaapeleilla lähti pidemmällä startilla.2 vikkoa sitten yritin laittaa tulille 2 lisäakulla 74A jotka ketjutettu peräkkäin eli 3 täysin kylmää akkua ketjussa,starttas muttei käynnistyny.omasta autosta joka käynnissä ja lämmin kaapelit kiinni ja heti lähti.ja korostan edelleenkin että kaikki akut on laatuakkuja,täynnä virtaa,mutta aivan kylmiä -20.vaikka miten pyörittelee asioita ympäri niin yhteen tullaan.kylmä akku ei anna virtaa ulos yhtä tehokkaasti kuin lämmin oli kyse minkä merkkisistä tai ikäisistä.Ampeerit on testattavissa kuormituksessa mittarilla jos osaa.ja sen takia kerroin vinkkini kun tuntuu joka paikassa olevan tapana aloittaa kalliimmasta päästä ongelmien purku.vaihdetaan ensiksi ne kalleimmat osat ja ranetetaan sitä sun tätä ja lopuksi huomataan vian piilevän hyvinkin yksinkertaisessa ratkaisussa.tietenkin jos rahaa on niin miksipä ei ja ompahan autossa nippu uusia osia joita edes ei tarvinnut vaihtaa.jotkut tietysti kutsuu tätä huolloksi,mutta minusta se on hölmöä hommaa.asia erikseen kuluvat osat esim.bensa pumppu,se kun laukii joka tapauksessa määrättyjen kilsojen jälkeen.itse suosin saapeissa niitä joilla ajettu 300tkm kieppeille kun niihin harras harrastaja vaihtanut jo kaiken kalliiman.paremmassa kunnossa tekniikaltaan suurin osa kun 200tkm ajettu joihin tulossa ne kalliimmat huollot.nämäkin on niitä asioita joihin jokaisella omat mielipiteet...
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
Eiköhän sun saabissa ole jotain vikaa kuitenkin,ei siinä auta MIKÄÄN akunlämmitys tms...jos kerran hyvin pyörittää ja silti ei lähde käymään?
Softassa vikaa?pumpussa vikaa?tulpissa?di-kasetti?kampuran anturi?
Joku muu anturi,joka vaikuttaa kylmäkäynnistykseen?IMMu?
Kyllä normaalisti PITÄS lähteä käyntiin,kunhan virtaa piisaa,oli sit tankissa viinaa tai bensaa:).
Softassa vikaa?pumpussa vikaa?tulpissa?di-kasetti?kampuran anturi?
Joku muu anturi,joka vaikuttaa kylmäkäynnistykseen?IMMu?
Kyllä normaalisti PITÄS lähteä käyntiin,kunhan virtaa piisaa,oli sit tankissa viinaa tai bensaa:).
#2285
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
Huoh.väännetään rautalangasta.akussa ei riitä voltit pyörittämää starttia tarpeeksi nopeasta että käynnistyy.eikä riitä sytyttämään jolloin ei käynnisty.ette te voi olla noin kokemattomia.minä olen 30vuotta leikkiny polttomoottori laitteiden kanssa ja jo pentuna huomasin mitä pakkanen tekee kalustolle.minulla on ollu 40kpl autoja ja tiedän milloin on vika virran saannissa ja milloin startiissa tai jossain muussa.pistäppä autos käyntiin ja ota akun navat irti ja kokeileppa montako kymmentä kilometriä pääset ajamalla.siinä viimestään huomaatte minkä verran apulaitteet vie virtaa ja paljonko moottori pysyäkseen käynnissä.ja jokainen tekee omalla vastuulla,ei varmasti herkemmät sähkölaitteet tykkää.ja kyllä,tämänkin totesin kun foordista tuli akku tiensä päähän.loppu matkan teko hyvinkin pian.
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
Akun napojen irroitus on aika työläs homma ja samalla akku menee uusiin, en kokeile.
9-5 Aero - 00
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
v**tu tää on hieno foorumi!pari vääntää ja kääntää ja loput hihittelee.ja periksi ei anneta vaikkei mistään mitään tiedä.luulo kun ei ole tiedon väärti vai miten se meni.tää on kun oma työ paikkani,aikuiset ihmiset on kuin lauma tarhaikäisiä pikkulapsia jotka oottaa et sanotaan rumasti ja sit mökötetään.tamps appia!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Syys 29, 2007 13:13
- Paikkakunta: Loviisa
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
En minäkään mistään mitään tiedä, mutta Saabi lähti eilen illalla laakista käyntiin. Ja auto oli seissyt viikon 15 asteen pakkasessa.
96 V4 -75 (MR)
95 V4 -75 (KA)
95 V4 -75 (KA)
Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki
En nyt muista tarkalleen 9-5 starttimoottorin kW lukemia, mutta joka tapauksessa se on 1-2kW välissä, eli maksimissaan vie virtaa noin 150A. Nykypäivän akkujen CCA-arvo (-18'c) ylittää tuon huonoimmillaankiin melkein 2. kertaisesti, joten jos akku on vähänkään järjissään niin ongelma ei ole akussa tai sen virranantokyvyssä.
Itselläni ei ole ollut yleensä mitään ongelmaa Saabin käynnistyvyyden suhteen todella kylmissäkään olosuhteissa (-35'c, etanolilla), jos vaan akku on ollut kunnossa (lohkolämmitin käytössä).
Hyviä vinkkejä nuo ääriolosuhteisiin, itsekin olen jopa harkinnut tuota akun lämmitintä, vaikuttaa todella paljon akun kykyyn latautua talvella, lyhyillä matkoilla. Toki myös positiivinen vaikutus virranantokykyyn startatessa.
Mutta mikäänhän ei muuta sitä tosiasiaa että aivan onnettoman pieni ja ponnetonhan tuo 9-5 startti todellisuudessa on.
Itselläni ei ole ollut yleensä mitään ongelmaa Saabin käynnistyvyyden suhteen todella kylmissäkään olosuhteissa (-35'c, etanolilla), jos vaan akku on ollut kunnossa (lohkolämmitin käytössä).
Hyviä vinkkejä nuo ääriolosuhteisiin, itsekin olen jopa harkinnut tuota akun lämmitintä, vaikuttaa todella paljon akun kykyyn latautua talvella, lyhyillä matkoilla. Toki myös positiivinen vaikutus virranantokykyyn startatessa.
Mutta mikäänhän ei muuta sitä tosiasiaa että aivan onnettoman pieni ja ponnetonhan tuo 9-5 startti todellisuudessa on.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX