Moottorintuki, oikea

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=168343

Tuolla hyvät kuvat vanhasta väsyneestä, sekä uudesta paikallaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Vaihdoin omaan oikean tukikumin ja parempaan suuntaan mentiin! Moottorista välittyy vähemmän ääntä ja tärinää. Heilahtelut myös liikkeellelähdöissä väheni.
Vielä arvelin vaihtaa tuon momenttituen uuteen orggikseen, kun siellä on "uretaanikytökset" paikallaa.

n.1cm rako siihen jää uudellakin kumilla, mutta entiseen verrattuna nousi moottori +1cm ylemmäs, eli rakoa oli enemmän.

Tuli myös vaihdettua vasen tukikumi(vaihteiston päällä, akun alla), mutta tämä toimenpide oli turha. Vanhassa kumissa ei pykimiä, eikä repeämiä. Eroa en myöskään huomannut heilutellessa uutta ja vanhaa irrallaan. Jos jollakulla tarvetta tuolle vasemmalle tukikumille, niin myyn mieluusti.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Saabinsti kirjoitti:Vaihdoin omaan oikean tukikumin ja parempaan suuntaan mentiin! Moottorista välittyy vähemmän ääntä ja tärinää. Heilahtelut myös liikkeellelähdöissä väheni.
Mistä ostit, mitä maksoit?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Paikallisen kaha varaosapuodin kautta, lemförder tuote.

Vasen kannake tuli myös lemförder, oli alkuperäinen tuote. Jollain vinkulla ajettu saab varaosanumero vain osasta pois :lol:

EDIT. korjattu
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mahtaa omassakin olla nuo tuet väsyneet.

Missä mahtaa lymytä tuo Hydrolaakeri ? Ja voiko sen vaihtaa irrottamatta moottoria?
http://www.varaosa24.fi/fi/varasto2/15821/100002,100535

edittiä: wissi sen kertoi, siellähän se on vaihdevivuston vieressä moottorin takana.
nosturihommia näyttäis olevan vaihtotyö.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Vaihdoin eilen tuon oikeanpuoleisen moottorituen , vähän käytettyyn.

"Uusi" oli 60tkm ajettu. Mittailin tuota korkeuseroa uuden ja vanhan välillä, ero oli 6mm

Vanhassa (290tkm) korkeus päälly prikan ja tuen peltirungon yläreunan välillä oli 18mm, ja uudessa 24mm.

Koeajoa en vielä suorittanut, mutta tänään tuo sitten selviää onko värinöissä ja tärinöissä eroa...

Edittiä:
Minkähänlainen vaikutus tuolla moottorintuella on koko voimalinjan oikeaan linjaukseen. tunttuu, että tuolta voimansiirron puolelta tulleet tietyt hälyäänet ja värinät, joko katosivat kokonaan, tai muuttivat taajuuttaan. Mene ja tiedä, ajelin aika monipuoliset koeajot aina moottoritiestä erittäin kuoppaiseen soraränniin ja tuntuu että vaikutus oli positiivinen... :?:
Viimeksi muokannut Fakiiri, Su Syys 27, 2015 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Onnistuuko näiden kumien vaihto kotikonstein? Omassakin kytkintä nostaessa tulee sellainen nykäys, voisi varmaan johtua tuosta vaihdelaatikon kumista?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Isoimmat nykäykset lähti omasta juurikin tuolla vaihdelaatikon etutuen vaihdolla uretaaniseen (vanha sikaflexillä customoitu oli käytössö n 100tkm).
Tuon oikeanpuoleisen tuen vaihdollakin tuntui olevan positiivisia vaikutuksia.

Juurikin nuo kaksi ovat vaihdettavissa kohtuu helposti. Moottorin takana oleva hydrolaakeri onkin sitten kinkkisempi homma, ensiksi pitää toivoa että siitä saa edes pultiti auki.... vaihdossa nosturi lienee kova sana.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja TTH »

Itse en kyllä usko että tuo taempi tukikumi kamalasti tuolla vaikuttaa, on aika onnettoman kokoinen ja kiinnitys apurunkoon lähinnä kosmeettinen. Enemmän nuo muut tukikumit tuota vääntöä ottaa vastaan, varsinkin tuo jakopäässä oleva.

On muuten semi-vittumainen vaihtaa tuo taempi, yksi "ruuvi" siellä takana. Itse en ainakaan keksinyt muutakuin löysätä apurunkoa alaspäin että sai auki.
Ja tosiaan, se on kiinni kolmella "ruuvilla": 10mm kanta, noin 8mm paksu ja nousua on se varmaan 5mm/kierros. Hirveen kummallinen viritelmä :lol:
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo , omassa puslaremontissa kun noita pultteja irroiteltiin, niin kuului sellanen rääkäisy noista kierteistä, notta meinas tulla löysät housuun. Onneksi sai ne ehjänä irti.... Ei tuntunu että noita on irroitettavaksi tehty....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Itse lähden seuraavaksi vaihtamaan ko. moottorintukea pikkudiisseliin... Saas nährä, että millaaset vaikutukset moisella saaraan aikahan...

edit: Kumi vaihdettu ja nämä aikaisemmin kertomani klonksahtelut veto päälle/veto pois -vaiheessa ja kytkintä nostaessa vähenivät kyllä, mutta eivät poistuneet kokonaan. Voiko nuo apurungon väljät puslat aiheuttaa myös kuvatunlaisia oireita?
Tuohon kuminvaihtoon liittyen vielä, että kuuluuko sen moottorissa kiinni olevan korvakon reikä olla niinkin väljä kuin se on? Eli se reikä on jotain 16 mm luokkaa ja se kierretappi, mikä on siinä kumin sisässä on jotain 12 mm. Näin ainakin omassa diisselissä. Bensakoneissa tuo korvakko onkin erilainen. Miten lie reiän laita...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorintuki, oikea

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä se reikä oli väljä, ehkäpä juuri kuvailemallasi mittasuhteella......
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin