Aero-kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
miksu2_9
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Syys 10, 2014 20:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja miksu2_9 »

Juu farkku etsinnässä.. Autotallissa enemmän myyjä avautunut: http://www.autotalli.com/vaihtoauto/335 ... =33&page=1
"Saab on tuotu Sveitsistä ja rekisteröinti katsastettu Suomeen. Täydellinen huoltokirja!Mallihan on 9-5 2.3t Aero, Lisäksi Hirschin pajalla laitettu reilusti lisävarusteita. Mallimerkintä TS on käytössä Sveitsissä joka on lyhentämättömänä TurboSuper. Kaikki mahdolliset liput ja laput tallessa(Esim. hirschin passi), jotka kyllä OSTAJALLE yksityiskohtaisesti esitellään kuten itse autokin! Toivottavasti nämä tiedot hieman rauhoittavat yleistä ihmisten tiedon nälkää =)"

Ois tässä muutama hyvä :saab: bi jo tarjolla.. :P
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jameli »

miksu2_9 kirjoitti:Lisäksi Hirschin pajalla laitettu reilusti lisävarusteita.
Toistaiseksi pystyy päättelemään kuitenkin vasta että vanteet ja softa on laitettu sekä mahd. pakoputki, se tosin näyttää Hirsch-putkeksi oudon lyhyeltä, normaalisti tuo yksi ulostuloinen ovaaliputki tulee reilusti puskurista ulos (jotta näkyy päälle kaiverrettu Hirsch-logo). Tosin tiedostaen saksalaisten tapa pökkiä puskureita voi olla ihan tarkoituksella lyhennetty... Alusta näyttää korkealta ollakseen Hirsch (joka on -15mm sport-alustaa matalampi).

Tuo http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6702802
kyllä houkuttelisi, mutta myös
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6686399 täytyisi käydä tutkimassa...
__________________
Harrastus tauolla.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Nää ny on taas ihan niitä makuasioita, mutta jos oot valmis katsomaan vector-viirua sedanina niin sitten ehdottaisin edelleen sen edellämainitun hircsh-sedanin tarkastusta. Vectorissa mm. Heikompi ahdin ja itse ainakin pidän pre-viirua laatuvaikutelmaltaan parempana. Ja varustelu on hircshissä napsun verta kovempi ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Lueskelin noista hirscheistä tolla hakujutulla ja löysin sitäkautta tämän palstan ja kattelin että oli tästä autosta höpötetty -> http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6339044

Noh minähän sit olin menny ostaan kyseisen auton tänään ja tuli sit samalla ensimmäinen saabi ostettua ikinä. Myyjä kyl vakuutti et se on hirsch ja että oli soittanu sinne sveitsiin ja selvittäny asiaa niin siellä oltiin sanottu että kyllä se on niiden tekemä.

Mut on kyl tosi mukava ajaa ja todella pirtee vekotin. Harmittaa vaan et ku oon tollasta saabia haaveillu pitkään niin nyt pitäs päästä mun kia ceratosta eroon joka on kans 2005 vm ja ikinä ollu mitään vikaa ku uutena ostin. Onhan toi ajettavuudeltaan parempi toi saabi mut toivon vaan et on yhtä luotettava ku kia.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Onnittelut loistavan auton valinnasta! Juurikin tuo yksilö on omaan silmään se ainoa oikea hirsch, koska varusteita löytyy niin sisältä kun ulkoa.

öljynvaihdot kun tekee ajallaan niin kyllä tuossa kulkinetta riittää pitkäksi aikaa. Tervetuloa foorumille, tätä Og 9-5 osiota vaan haltuun niin pääsee auton herraksi hyvin äkkiä ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eihän näistä koskaan voi tietää, minun 9-5 vectorille tais tulla joku 200tkm kriisi, kun mittarin pyörähtäessä 200058km rupes rötäämään ja kansipahviahan tässä ollaan loppujenlopuksi vaihtelemassa viikonlopumaratoonina. Eli puuhatonni on syytä olla jemmassa tai luottokortissa varaa, kun Saabilla ajelee. Vaan en valita, kertoo varmaan jo jotain että toinen femma on meilläkin menossa ja vikoja mitä tulee, niihin löytyy klubifoorumilta neuvoja ja vihjeitä. Meillä saabisteilla yhteisön tuki on hyvä ja auliisti autetaan niin sanallisesti, kuvallisesti kuin jopa "kädestä pitäen" tarvittaessa.

ps. kannattaa liittyä Saab-klubi ry:n jäseneksi. Saat hienon jäsenlehden ja klubitapahtumissa ilmaiset ruokailut. Lisäksi tuet omaltaosaltasi webbisivujen ylläpitoa ja saat luonnollisesti tukea tovereilta kaikessa saabismin sairastamiseen liittyvässä. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

kiitosta, joo varmaan pitää tutkia ja liittyä. Jokin moottorivika tos autos tuli kyl kesken koeajon mut onneksi omistan obd2 lukijan ja air flow vika oli muistaakseni, kuulemma ei oo aitoa osaa asentanu sinne niin sentakia antau ehkä väärän arvon, nollasin vian sillä obd2 lukijalla ja ei oo tullu vika takas. kuitenki auto toimi ihan normaalisti sillon. Noh siihen saa kyl sen aidon osan jos se vika toistuu.

Joo ennen ostoa luin näistä aeroista ja selvis et 10tkm välein olis syytä ne öljyt vaihtaa. Ite en oo mikään autoexpertti että joutuu kyl monesti turvautuun googlen apuun autoasioissa ku ettii tietoja.

Ihme sairaskohtaus se vaan iski ja tuli saabismi sairaus mutta se on piileskelly minussa jo pitkään et on noita saabei himoinnu aikoinaan.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jep, aika monesti jos saabin vikaa etsit googlella suomeksi, löytyy viittaus tänne meidän foorumille. Kaikissa autoissa on vikoja. Ihmiset vaan ei välttämättä sitä kerro muille. Sitten tietysti on niin monenlaista pitäjääkin. Toisille käy vain orggisosat, jotku laittaa vain hinnan mukaan tai sitten menään kultaista keskitietä yrittäen löytää kustannustehokkuus, mutta toisaalta ei haluta heti olla samaa kohtaa korjaamassa uudelleen. 2006 hommattiin meidän eka 9-5, silloin foorumilla oli tämä osio melko hiljainen auton uutuuden vuoksi. Nyt ihan viimevuosina harrastajien hallintaan on päätynyt lukuisa määrä 9-5:tosia. Ihan kiva että tyypit eivät vaihtaneet merkkiä, on nimittäin hyvä auto. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jameli »

Goldberger kirjoitti:kiitosta, joo varmaan pitää tutkia ja liittyä. Jokin moottorivika tos autos tuli kyl kesken koeajon mut onneksi omistan obd2 lukijan ja air flow vika oli muistaakseni, kuulemma ei oo aitoa osaa asentanu sinne niin sentakia antau ehkä väärän arvon, nollasin vian sillä obd2 lukijalla ja ei oo tullu vika takas. kuitenki auto toimi ihan normaalisti sillon. Noh siihen saa kyl sen aidon osan jos se vika toistuu.
No en nyt halua mitenkään pelotella, mutta vähän kuitenkin. Ota nyt hyvä mies selvää mistä viasta ja osasta puhutaan ja mikä on tuo vika. Soita sille myyjälle ja pyydä kunnon selvitys. Jos uusiutuu, niin oikeasti vikakoodi selville, eikä vain nollata ja jätetä huomioimatta. Saattaa löytyä SID-infosta (fcod). Air flow -vika ei sinällään ole tuttu, mutta kuulostaa huolestuttavalta.

JOS ILMAMASSAMITTARI ON JOTAIN TARVIKEKURAA; NIIN ÄKKIÄ VAIHTOON. Useita koneita tuhottu väärillä seoksilla, kun ilmamassamittarit syöttää puuta heinää järjestelmälle ja ajetaan seokset laihalla mylly metalliromuksi.
__________________
Harrastus tauolla.
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

jameli kirjoitti: JOS ILMAMASSAMITTARI ON JOTAIN TARVIKEKURAA; NIIN ÄKKIÄ VAIHTOON. Useita koneita tuhottu väärillä seoksilla, kun ilmamassamittarit syöttää puuta heinää järjestelmälle ja ajetaan seokset laihalla mylly metalliromuksi.
Joo siis nimenomaan ilmamassamittari se on ja tarvikeosa. Hitto hyvä ku mainitsit, meil oli puhetta jo sillon et jos vikakoodi tulee uudestaan se hommaa mulle alkuperäisosan ja lähetän ton tarvikeosan sille takas. Toi oli eka kerta ku se vikakoodi oli tullu ja onkohan se kuukausi sit noin asennettu autoon.

Uskaltaakos tolla nyt sit ajella vai ehdoton ajokielto heti?

Tosiaan soitin keltä ostin ja se hommaa mulle sen alkuperäsen niin se asia on hoidettu sit. Tuhannet kiitokset infosta. Kyl jo pelkästään tää aktiivisuus täällä foorumeilla ja apu on hämmästyttävää niin tuntuu et merkkinä kyl pirun hyvä ostos. Nyt vaan pelko perseessä että kone hajoo hitto vie.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Joku viisaampi voi tänne kertoa tarkemmin asiasta, mutta kun ei olla ahdoilla niin lambda korjaa seokset kyllä. Ahdoilla sitten mennään ilmamäärän mukaan joten silloin se laihalle livahtaminen on todennäköisempää. Ei kone pääse varovaisessa, kevyessä ajossa vaarallisen laihalle jos imm mittaa edes sinnepäin. Mut kenkimään en lähtis.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Immuvikojen takia on koneista tullut pahimmillaan romurautaa. Vaihda se alkuperäiseen ja uuteen maksoipa liike tai ei.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Mertmi kirjoitti:Immuvikojen takia on koneista tullut pahimmillaan romurautaa. Vaihda se alkuperäiseen ja uuteen maksoipa liike tai ei.
Uus alkuperänen lähtee postiin tänää et hyvällä mäihällä saan perjantaina vaihtaa sen autoon. Kuitenki käyttöautoks ostettu saabi nii pakkohan siitä on hyvää huolta pitää.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Nonii orkkis ilmamassamittari on vaihdettu tarvikeosan tilalle ja käyty koeajaan niin hyvin näyttääpi pelaavan.

Kiitoksia vielä kerran tosta informaatiosta, ehkä pelasti saabin moottorin. Vaikkakin katoin niin älyttömän edullisesti sais englannista uuden alkuperäisen koneen tohon mutta turhaa rahaa menee ku on toimiva kone jolla ei oo ajettu kauheen paljon.
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Aero-kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suapas »

Kiitokset tarttee antaa myös kysyjälle, kun kertoo kuin kävi :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin