Eihän sitä tarvii ohittaa koska jos termari olisi auki niin lämmittäisi turhaan myös jäähdyttimen ja teho olisi heikko. Eli kun termari kiinni niin kiertää vaan koneen sisällä ja lämppärilaitteessa. Ihan sama juttu lohkolämppärissä.always BB kirjoitti:Ja miten noi vesilämppärit ohittaa kiinniolevan termarin kun aukee vasta yli 80 asteen
Tätä minä olen pähkäillyt. Muuten olisin laittanut letkulämppärin myös itse
Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Eikö nitriilikumi kestä muka jäähdytinnestettä, vaikka polttoainetta ja öljyä kestää?Mertmi kirjoitti:Lohkolämmittimen paikka on varsin helposti ulottuvilla femmassa. Minähän asensin Galixin tilalle sinne käytetyn Defan ensin väärin nitriilikumi tiivisteellä ja asensin sen uudelleen oikealla vitonkumisella. Eli kahdesti tuon tehneenä en pitäisi pahana rastina.
Vai lämpeneeköhän toi paikkaa jostain syystä reilusti yli 100 asteeseen?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
always BB kirjoitti:Ja miten noi vesilämppärit ohittaa kiinniolevan termarin kun aukee vasta yli 80 asteen
Tätä minä olen pähkäillyt. Muuten olisin laittanut letkulämppärin myös itse
Viimeksi muokannut petriky, Su Tammi 04, 2015 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 AERO -05
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Eikös termari sulje veden kierron koneen ja jäähdyttimen välillä , eikä vaikuta koneen ja sisäkennon väliseen kiertoon.
9-5 AERO -05
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Lämpötila vissiin ongelma. Alunperin se on oikeaa materiaalia eli vitonia, mutta miulla oli käytetty vastus jossa huono tiiviste. Järkeilin samaa että nitriili kestää nesteen. Puolivuotta toimi...Coltti kirjoitti:Eikö nitriilikumi kestä muka jäähdytinnestettä, vaikka polttoainetta ja öljyä kestää?Mertmi kirjoitti:Lohkolämmittimen paikka on varsin helposti ulottuvilla femmassa. Minähän asensin Galixin tilalle sinne käytetyn Defan ensin väärin nitriilikumi tiivisteellä ja asensin sen uudelleen oikealla vitonkumisella. Eli kahdesti tuon tehneenä en pitäisi pahana rastina.
Vai lämpeneeköhän toi paikkaa jostain syystä reilusti yli 100 asteeseen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
petriky kirjoitti:Eikös termari sulje veden kierron koneen ja jäähdyttimen välillä , eikä vaikuta koneen ja sisäkennon väliseen kiertoon.
Näinhän se menee kun tarkemmin tutki mihin sen laittaisi
EBR garage
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Nitriiliä kuitenkin kaikki koneen öljyn kanssa tekemisissä olevat o-renkaat, öljyjäähyn o-renkaita lukuunottamatta.Mertmi kirjoitti:Lämpötila vissiin ongelma. Alunperin se on oikeaa materiaalia eli vitonia, mutta miulla oli käytetty vastus jossa huono tiiviste. Järkeilin samaa että nitriili kestää nesteen. Puolivuotta toimi...Coltti kirjoitti:Eikö nitriilikumi kestä muka jäähdytinnestettä, vaikka polttoainetta ja öljyä kestää?Mertmi kirjoitti:Lohkolämmittimen paikka on varsin helposti ulottuvilla femmassa. Minähän asensin Galixin tilalle sinne käytetyn Defan ensin väärin nitriilikumi tiivisteellä ja asensin sen uudelleen oikealla vitonkumisella. Eli kahdesti tuon tehneenä en pitäisi pahana rastina.
Vai lämpeneeköhän toi paikkaa jostain syystä reilusti yli 100 asteeseen?
Öljyn lämpö on siellä 100asteen tuntumassa kokoajan, kun taas jäähdytinneste n. 90. tuskin lohkolämppärikään noin pistemäisesti kuumentaa paikkoja?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
En osaa sanoa, vitoninen näyttää toimivan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Ei se kokonaan sulje, termarissa on sellainen "ohitushelmi" joten vesi kiertää termarin kautta. Siis alkuperäisessä termarissa ainakin.petriky kirjoitti:Eikös termari sulje veden kierron koneen ja jäähdyttimen välillä , eikä vaikuta koneen ja sisäkennon väliseen kiertoon.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Joo !
Kyllähän termarissa on kai se pieni reikä mistä vesi pääsee vähän kiertämään syylärinkin puolelle. Lämpömittari on alkanut roikkumaan alaviistoon ja SID :n mukaan lämmöt ei nouse kuin 70 C . Termari kai vuotaa, mutta samoilla nesteiden poistolla/ vaihdolla ajattelin että olisi voinut ton letku lämppärin laittaa, kun noi punaset jäähdytin nesteet ei niin halpojakaan ole.
Ylempään letkuun olisi varmaan helpompi laittaa, mutta kumpaankohan suuntaan virtaus pitäisi silloin olla. Koneeseen päin, vai sisälle
Kyllähän termarissa on kai se pieni reikä mistä vesi pääsee vähän kiertämään syylärinkin puolelle. Lämpömittari on alkanut roikkumaan alaviistoon ja SID :n mukaan lämmöt ei nouse kuin 70 C . Termari kai vuotaa, mutta samoilla nesteiden poistolla/ vaihdolla ajattelin että olisi voinut ton letku lämppärin laittaa, kun noi punaset jäähdytin nesteet ei niin halpojakaan ole.
Ylempään letkuun olisi varmaan helpompi laittaa, mutta kumpaankohan suuntaan virtaus pitäisi silloin olla. Koneeseen päin, vai sisälle
9-5 AERO -05
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Itse laittaisin koneeseen päin koska öljyähän pitäisi saada notkeammaksi pakkasella. Muistan lukeneeni jostain öljypohjan kupeeseen asennettavista säteilylämmittimistä, sellainen vesikiertoisen kanssa olisi paras. Nuorempana kun mökkeiltiin talvisin sähköttömässä mökissä, niin kovilla pakkasilla laitettiin illalla takasta hiiliä peltiseen pesuvatiin ja vati luupää nissanin öljypohjan alle. Kyllä starttasi aamulla hyvinpetriky kirjoitti:Joo !
Kyllähän termarissa on kai se pieni reikä mistä vesi pääsee vähän kiertämään syylärinkin puolelle. Lämpömittari on alkanut roikkumaan alaviistoon ja SID :n mukaan lämmöt ei nouse kuin 70 C . Termari kai vuotaa, mutta samoilla nesteiden poistolla/ vaihdolla ajattelin että olisi voinut ton letku lämppärin laittaa, kun noi punaset jäähdytin nesteet ei niin halpojakaan ole.
Ylempään letkuun olisi varmaan helpompi laittaa, mutta kumpaankohan suuntaan virtaus pitäisi silloin olla. Koneeseen päin, vai sisälle
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
hei nostetaas tätä,
eli mulla on tommonen tthermo lämmitin ja kaipailisin vähän neuvoa asennukseen.
lämppärin kennon lketkuihin juu, mutta kumpaan, ja mihin kohtaan? ajattelin, että lohkoon päin olisi moottorille parempi, mutta olenko ihan hakoteillä / onko tuolla nyt niin suurta väliä
eli mulla on tommonen tthermo lämmitin ja kaipailisin vähän neuvoa asennukseen.
lämppärin kennon lketkuihin juu, mutta kumpaan, ja mihin kohtaan? ajattelin, että lohkoon päin olisi moottorille parempi, mutta olenko ihan hakoteillä / onko tuolla nyt niin suurta väliä
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
muotoillaanpa tämä kysymys toisin, kun ei tunnu tulevan mitään vastausta.
Eli onko tuossa lämppärin kierrossa jotain venttiiliä, joka estäisi tai haittaisi tuon kierrättävän lämmittimen asentamista siihen, joko ennen tai jälkeen sisätilan kennon?
Eli onko tuossa lämppärin kierrossa jotain venttiiliä, joka estäisi tai haittaisi tuon kierrättävän lämmittimen asentamista siihen, joko ennen tai jälkeen sisätilan kennon?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Ei ole mitään venttiiliä,jos kyseessä sigun femma...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Kiitoksia.
Tuo kennon ohitus (bypass valve) tuolla on, mutta ilmeisesti tuo toimii siten, että kytketään erikseen ohitus alipaineella päälle, kun ilmastointi niin haluaa. olenko oikeassa?
No joka tapauksessa tuohon me no tai paluuletkuun ajattelin sen lämppärin länästä.
Eihän tuo venttiili varsin mitään sulje, ohjaa vaan kennolle tai sen ohi.
Laittelen tänne kokemukseni tt-thermo lämmittimestä, kunhan nyt saan sen paikoilleen ähellettyä.
Tuo kennon ohitus (bypass valve) tuolla on, mutta ilmeisesti tuo toimii siten, että kytketään erikseen ohitus alipaineella päälle, kun ilmastointi niin haluaa. olenko oikeassa?
No joka tapauksessa tuohon me no tai paluuletkuun ajattelin sen lämppärin länästä.
Eihän tuo venttiili varsin mitään sulje, ohjaa vaan kennolle tai sen ohi.
Laittelen tänne kokemukseni tt-thermo lämmittimestä, kunhan nyt saan sen paikoilleen ähellettyä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.