Minkähänlaisia kiihtyvyyksiä ja voimia tuolla jyllää koneen käydessä, kiihdytettäessä tai vaikka moottoria ryntäyttäessä vaihde vapaalla paikallaan? Ei nokka-akselin pyörähdys venttiilijousen painamana ole mitään verrattuna koneen käydessä tapahtuviin rasituksiin.. Olen mielestäni perustellut kantani ja en usko että laahainta saa rikki kiristimen irroituksessa / asennuksessa kunhan vaan kiristin on vapautettu ja painettu lyhimpään mittaansa. En silti kiistä etteikö moottorin kääntäminen nollakohtaan olisi pieni vaiva, tosin ihan turhana hommana sen kuitenkin näen.Coltti kirjoitti:Kiristimen laahaimen voi myös teoriassa saada rikottua, jos toinen nokka kääntyy venttiilinjousien vaikutuksesta sopivasti ja vetää löysät ketjusta nokkapyörien väliin.
Kerran kävi näin ja ihmettelin, kun kiristimen takaisinlaitto ei ollut onnistuakseen.
Tällöin laahain on minimiasennossaan ja siitä jos väkisin kiristää, niin ei hyvä seuraa . Voi toki olla että nokka antaa periksi ja kääntyy takaisinpäin, mutta en itse ainakaan ota tarkemmin selvää mitä tapahtuu...
Nää on worst case scenarioita, mutta ainakin teoriassa mahdollisia..
Ei oo niin isoa vaivaa laittaa konetta YKKhon tuota tehdessä, etteikö kannattaisi niin tehdä.
Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
saabin wis mainitaan tuo nolla asento ennen kiristimen irroitust juuri sen takia mitä Coltti aiemmin lirjoittiMertmi kirjoitti:Minkähänlaisia kiihtyvyyksiä ja voimia tuolla jyllää koneen käydessä, kiihdytettäessä tai vaikka moottoria ryntäyttäessä vaihde vapaalla paikallaan? Ei nokka-akselin pyörähdys venttiilijousen painamana ole mitään verrattuna koneen käydessä tapahtuviin rasituksiin.. Olen mielestäni perustellut kantani ja en usko että laahainta saa rikki kiristimen irroituksessa / asennuksessa kunhan vaan kiristin on vapautettu ja painettu lyhimpään mittaansa. En silti kiistä etteikö moottorin kääntäminen nollakohtaan olisi pieni vaiva, tosin ihan turhana hommana sen kuitenkin näen.Coltti kirjoitti:Kiristimen laahaimen voi myös teoriassa saada rikottua, jos toinen nokka kääntyy venttiilinjousien vaikutuksesta sopivasti ja vetää löysät ketjusta nokkapyörien väliin.
Kerran kävi näin ja ihmettelin, kun kiristimen takaisinlaitto ei ollut onnistuakseen.
Tällöin laahain on minimiasennossaan ja siitä jos väkisin kiristää, niin ei hyvä seuraa . Voi toki olla että nokka antaa periksi ja kääntyy takaisinpäin, mutta en itse ainakaan ota tarkemmin selvää mitä tapahtuu...
Nää on worst case scenarioita, mutta ainakin teoriassa mahdollisia..
Ei oo niin isoa vaivaa laittaa konetta YKKhon tuota tehdessä, etteikö kannattaisi niin tehdä.
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
On nämä merkillisiä laitteita, edelleen öljyä vuotaa jostain ja ei löydy mistä. Otin taas kiristäjän ja alahihnapyörän pois ja sieltä jostain kiristäjän kohdilta/suunnilta on märkää mutta ei näe mistä valuu. Katselin sinne imusarjan alle sellaisella kameralla missä on joustava varsi mutta ei pysty sanomaan mistä tulee. Tallin lattialle vaan tulee tippoja PER...LE !!
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Ei se helpolla päästä. Jotenkin saman suuntaista tuskailua on ollut Saabeissa aiemminkin. Taisipa jotkut leukailla että jos Saabi ei vuoda öljyä, se on päässyt loppumaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Mertmi kirjoitti:Ei se helpolla päästä. Jotenkin saman suuntaista tuskailua on ollut Saabeissa aiemminkin. Taisipa jotkut leukailla että jos Saabi ei vuoda öljyä, se on päässyt loppumaan...
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Onko öljynpaineanturin ympäristö tutkailtu? Se on startin takana ja aika usein vuotaa öljyä...
Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten, ja kuiva on kone suodattimen jalan luota. Vuoto tulee jostain kiristimen kohdalta koska vuotaa hihnan puoleista kuvetta alas.Coltti kirjoitti:Onko öljynpaineanturin ympäristö tutkailtu? Se on startin takana ja aika usein vuotaa öljyä...
Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
oisko?...jupasaab kirjoitti:Anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten, ja kuiva on kone suodattimen jalan luota. Vuoto tulee jostain kiristimen kohdalta koska vuotaa hihnan puoleista kuvetta alas.Coltti kirjoitti:Onko öljynpaineanturin ympäristö tutkailtu? Se on startin takana ja aika usein vuotaa öljyä...
Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Kansi (sylinteri,venakoppa) tiivisteet
halkeama motissa
öljyntäyttöputken O-rengas
tossa noita lähialueen paikkoja
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Huohotinpaketti vaihdettu eli ei tule sieltä, tulee ylempää. Venakoppa ei vuoda, kansipahvi, halkeama? En tiedä kun ei näe ennen kuin pesen koneen ja ajan pienen pätkän ja irroitan imusarjan pois tieltä...mienkoiv kirjoitti:oisko?...jupasaab kirjoitti:Anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten, ja kuiva on kone suodattimen jalan luota. Vuoto tulee jostain kiristimen kohdalta koska vuotaa hihnan puoleista kuvetta alas.Coltti kirjoitti:Onko öljynpaineanturin ympäristö tutkailtu? Se on startin takana ja aika usein vuotaa öljyä...
Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Kansi (sylinteri,venakoppa) tiivisteet
halkeama motissa
öljyntäyttöputken O-rengas
tossa noita lähialueen paikkoja
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Vuotokohta ollut jo kauan johtuen yleensä "nyrkkipaja" tason ammattilaisuuden suosimisesta:
http://www.saabnet.com/tsn/members/gall ... ow&id=6202
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=15
http://www.saabnet.com/tsn/members/gall ... ow&id=6202
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=15
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Joko vika selvisi mistä vuotaa?
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Ei ole vielä selvinnyt en ole kerennyt kiireiden (työt) vuoksi tutkimaan. Huomenna (Lauantai) kerkeän ehkä?!arska-66 kirjoitti:Joko vika selvisi mistä vuotaa?
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Nostellaanpas..jupasaab kirjoitti:Ei ole vielä selvinnyt en ole kerennyt kiireiden (työt) vuoksi tutkimaan. Huomenna (Lauantai) kerkeän ehkä?!arska-66 kirjoitti:Joko vika selvisi mistä vuotaa?
Löytykö vika? Omassa autossa kans vuotaa jostain sieltä,kannentiiviste on jo vaihdettu myyjäliikkeen takuuseen,kampiakselin stefa vaihdettu kans mutta aina vaan vuotaa jostain. Voisiko se tulla tuolta kiristimeltä tai sit jopa jako kotelon välistä?? Öljyä vuotaa vänkärin puolelta, alatukivarsi on ihan öljyinen, ja myös öljypohjan alaosa. Pikkuhiljaa kyllä rupeaa kärsivällisyys oleen loppu tämmösen kans.
Entäs kuuluuko tuossa öljyntäyttöputkessa olla joku O-rengas,siinä liitoskohdassa? Omassa ei semmoista ole. Jäänyt korjaamolta laittamatta takasin?
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Mulla vuoti aikoinaan siitä ketjun kiristimestä juuri repsikan puolelta. Tunkki koneen alle ja se moottorituki pois tieltä, helppo homma. Sinne on muuten hankala nähdä, peilillä ja valolla näkee kiristäjän. En muista hylsyn kokoa mutta aika iso oli, siihen uusi tiiviste sellainen metallinen missä on kumi sisäreiässä käytetään hydrauliliitoksissa. Varovasti se kiristäjä sitten pois ettei jousi ja se prikka jousen päästä tipahda konehuoneeseen. Omasta loppui öljyvuoto siihen, aiemmin vaihdettiin venakopan tiiviste ja öljypumpun kannen o-rengas.
http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/442696 ... gasket.jpg
http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/442696 ... gasket.jpg
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14
Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...
Kiitokset neuvosta. Niinkuin tuossa ensimmäisessä viestissä ihmettelit et onko 200tkm ajetuissa saabeissa noin pahoja öljyvuotoja,ja voin sanoa kans että on.206tkm itellä mittarissa ja kuukauteen on saanu vaihtaa kannentiivisteen,venakopan tiivisteen,kampiakselin stefan ja sen hihnapyörän,öljypumpun o-renkaan ja öljypohjan tiivisteen. Ja aina vaan vuotaa prkl! Aina ajon jälkeen muutama tippa näkyy pohjassa,alatukivarren ulomman puslan kohdilla (tiä menikö sananvalinta oikeen) ja pohjapanssarista. Semmonen tunne että vois vuotaa vielä jostain muualta. Vai paljonko se sulla vuoti sieltä kiristäjältä? Pääseekö se vuotamaan siitä pelkästään sinne kerjukotelon seinämään vai pääseekö valumaan myös konenn taka osaa pitkin?jupasaab kirjoitti:Mulla vuoti aikoinaan siitä ketjun kiristimestä juuri repsikan puolelta. Tunkki koneen alle ja se moottorituki pois tieltä, helppo homma. Sinne on muuten hankala nähdä, peilillä ja valolla näkee kiristäjän. En muista hylsyn kokoa mutta aika iso oli, siihen uusi tiiviste sellainen metallinen missä on kumi sisäreiässä käytetään hydrauliliitoksissa. Varovasti se kiristäjä sitten pois ettei jousi ja se prikka jousen päästä tipahda konehuoneeseen. Omasta loppui öljyvuoto siihen, aiemmin vaihdettiin venakopan tiiviste ja öljypumpun kannen o-rengas.
http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/442696 ... gasket.jpg