Boschin perusakku?
Re: Boschin perusakku?
Latausjännite akun navoista, 13,87V.
Avain taskussa, 12,51V
Antaa tuon huilia hetken että menee lepotilaan niin katson tuon virran.
Wagonissa tehtaan subwoofer audio Harman Kardon vahvistimella, luin muilta
foorumeilta että joillain ollut vahvistin vioittunut & tyhjentänyt akun.
Meikkipeilin valo?
Saa nähdä meneekö sulakejumpaksi vai suuntaanko akkukauppaan.
Mites tuo latausjännite akulta, passaako speksehin vai pitäiskö siihen kiinnittää huomiota?
Avain taskussa, 12,51V
Antaa tuon huilia hetken että menee lepotilaan niin katson tuon virran.
Wagonissa tehtaan subwoofer audio Harman Kardon vahvistimella, luin muilta
foorumeilta että joillain ollut vahvistin vioittunut & tyhjentänyt akun.
Meikkipeilin valo?
Saa nähdä meneekö sulakejumpaksi vai suuntaanko akkukauppaan.
Mites tuo latausjännite akulta, passaako speksehin vai pitäiskö siihen kiinnittää huomiota?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Boschin perusakku?
Muistelen itse mitanneeni akun navoista 14.4 V luokkaa eli sanoisin, että alakantissa on.torque kirjoitti:Latausjännite akun navoista, 13,87V.
Mites tuo latausjännite akulta, passaako speksehin vai pitäiskö siihen kiinnittää huomiota?
Re: Boschin perusakku?
En tiedä mitä ajatella lepovirrasta, nyt näytti 0.56mA?? (sisävalo sammutettuna)
Mittari miinusnavan ja irrallaan olevan miinusakkunkengän välissä.
Autorange DMMittarissa vikaa? Eli jos tarkoittikin 620mA ja 560mA.
Pitänee kokeilla vielä toisella mittarilla tuo virta.
Pikku huoli tuon laturin kanssa, mittarissa noin 89tkm?
Mittari miinusnavan ja irrallaan olevan miinusakkunkengän välissä.
Autorange DMMittarissa vikaa? Eli jos tarkoittikin 620mA ja 560mA.
Pitänee kokeilla vielä toisella mittarilla tuo virta.
Pikku huoli tuon laturin kanssa, mittarissa noin 89tkm?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Boschin perusakku?
Voin olla väärässäkin mutta minulla on sellainen mielikuva, että mittaus pitäisi tehdä plusnavan ja pluskengän välistä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Boschin perusakku?
[quote="tsaarela"]Voin olla väärässäkin mutta minulla on sellainen mielikuva, että mittaus pitäisi tehdä plusnavan ja pluskengän välistä.[/quote]
Aivan sama, kumman navan ja kengän välistä mittaa.
Aivan sama, kumman navan ja kengän välistä mittaa.
Re: Boschin perusakku?
Hieman on alakantissa on akulle tuleva latausjännite joo, saisi olla vähintään 14 volttia. Mittaa latausjännite vielä erikseen suoraan laturilta (plussa laturin kaapelin lähtöön ja miinus laturin runkoon tai kiinnitykseen). Sillä selviää ainakin se, häviääkö jännitettä matkalla laturilta akulle.
Itse olen noissa virtamittauksissa ihmetellyt seuraavaa: olen mittaillut halvan yleismittarin DC 10A-mittauksella 8 ampeerin verkkovirtalaturin antamaa virtaa, kun irrallinen akku on latauksessa. Laturissa on latausvirran merkkivalot (2/4/6/8A). Kun kytken laturin suoraan akkuun, merkkivalojen mukaan latausvirta on esim 4A. Kun kytken yleismittarin sarjaan latauskaapelin kanssa, yleismittari näyttää esim 1,9 A ja laturissa palaa vain 2A valo. Eli laturi ei anna samaa virtaa akulle, kun siinä on sarjassa yleismittari, vaikka yleismittarin piirilevyllä on suora kytkentä Maan (COM) ja tuon DC 10A-virtamittauksen (unfused) välillä. Mistä tämä johtuu?
Yleismittarin sisäisen vastuksen tuon 10A-pistokkeen ja COM-pistokkeen välillä luulisi olevan kuitenkin sen verran pienen, että ihan noin paljoa ei pitäisi virtaa vähentyä läpikulkumatkalla.
Itse olen noissa virtamittauksissa ihmetellyt seuraavaa: olen mittaillut halvan yleismittarin DC 10A-mittauksella 8 ampeerin verkkovirtalaturin antamaa virtaa, kun irrallinen akku on latauksessa. Laturissa on latausvirran merkkivalot (2/4/6/8A). Kun kytken laturin suoraan akkuun, merkkivalojen mukaan latausvirta on esim 4A. Kun kytken yleismittarin sarjaan latauskaapelin kanssa, yleismittari näyttää esim 1,9 A ja laturissa palaa vain 2A valo. Eli laturi ei anna samaa virtaa akulle, kun siinä on sarjassa yleismittari, vaikka yleismittarin piirilevyllä on suora kytkentä Maan (COM) ja tuon DC 10A-virtamittauksen (unfused) välillä. Mistä tämä johtuu?
Yleismittarin sisäisen vastuksen tuon 10A-pistokkeen ja COM-pistokkeen välillä luulisi olevan kuitenkin sen verran pienen, että ihan noin paljoa ei pitäisi virtaa vähentyä läpikulkumatkalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Boschin perusakku?
Hieman hankala paikka laturista mittailla ja sade alkamassa.
Kokeilin nyt kierrosalueella 1200-2500rpm akulta ja mittari näytti 14.01V ja reagoi
kierrosmuutoksiin ylöspäin niin liekö sitten tarpeeksi hyvä.
Aiempi 13.87V mittaus oli tyhjäkäynnillä.
Akku maanataikappale voisi sittenkin epäillä?
Kokeilin nyt kierrosalueella 1200-2500rpm akulta ja mittari näytti 14.01V ja reagoi
kierrosmuutoksiin ylöspäin niin liekö sitten tarpeeksi hyvä.
Aiempi 13.87V mittaus oli tyhjäkäynnillä.
Akku maanataikappale voisi sittenkin epäillä?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Boschin perusakku?
No en noilla lukemilla latausjännitettä nyt ainakaan ekana syyttäisi, jos akku vaatii latausta säännöllisin väliajoin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Boschin perusakku?
Laitettiin akkutesteri peliin.
Kuulemma kunto kohtalainen, vaan olihan se juuri ladattu.
Lepojännite näytti 12,4V eli oli hieman laskenut omasta
mittauksesta.
Latausjännite kuormalla(pitkät, flekti täysillä) oli noin 13,5V.
"Luovutin", uusi akku hankittu, kaupan hyllyltä jännite 12,75V. Alkulataus menossa.
Lomareissut yhä edessä.
Taitaa nuo akkutakuut olla aiheeseen akku kuollut ja ei ota latausta..
Kiitos vielä kaikille hyvistä & nopeista ohjeista!
Kuulemma kunto kohtalainen, vaan olihan se juuri ladattu.
Lepojännite näytti 12,4V eli oli hieman laskenut omasta
mittauksesta.
Latausjännite kuormalla(pitkät, flekti täysillä) oli noin 13,5V.
"Luovutin", uusi akku hankittu, kaupan hyllyltä jännite 12,75V. Alkulataus menossa.
Lomareissut yhä edessä.
Taitaa nuo akkutakuut olla aiheeseen akku kuollut ja ei ota latausta..
Kiitos vielä kaikille hyvistä & nopeista ohjeista!
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Boschin perusakku?
kerrotko nyt vielä varmuudeksi mitä teit tuossa ensimmäisessä mittauksessa?
laitoitko tosiaan mittarissa mittajohtojen päät oikeesiin paikkoihin ja mittarin A asentoon ja sitten mittajohtojen päät törkkäsit akun +napaan ja runkoon eli miinukseen?
jos näin teit niin mittari on vainaa ampeeri alueestaan vähintään.
se voisi selittää tuon todella pienen lepovirrankin, kyllä se nyt muutaman mA femmassa pitäisi olla muistaakseni...
laitoitko tosiaan mittarissa mittajohtojen päät oikeesiin paikkoihin ja mittarin A asentoon ja sitten mittajohtojen päät törkkäsit akun +napaan ja runkoon eli miinukseen?
jos näin teit niin mittari on vainaa ampeeri alueestaan vähintään.
se voisi selittää tuon todella pienen lepovirrankin, kyllä se nyt muutaman mA femmassa pitäisi olla muistaakseni...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Boschin perusakku?
Jos täyteen ladatun akun lepojännite on 12,4 volttia, akku ei ole kunnossa. pitäisi olla 12,7-12,9 volttia. Mutta hyvä että tuli homma kuntoon, akku on sellainen osa autossa, että se voi hajota väärässäkin paikassa, eli silloin kun oikeasti on kiire lähteä liikkeelle, eikä apuvirtaa ole saatavilla. Siksi vaihdan aina akun heti kun vanha osoittaa ensimmäiset kyykähtämisen merkit.torque kirjoitti:Laitettiin akkutesteri peliin.
Kuulemma kunto kohtalainen, vaan olihan se juuri ladattu.
Lepojännite näytti 12,4V eli oli hieman laskenut omasta
mittauksesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K