Kyllä taas harmitti öljynvaihtoa aloittaessani.
Olen käyttänyt femman vielä kerran vuodessa oikein huollossa (ei ihan merkki-, mutta kuitenkin "saab-osaavassa") jotta saisi leiman huoltokirjaan. Äskettäin, kun sitten oli taas 10000km tullut huollosta täyteen ja öljynvaihdon aika, liuuin etupään alle ja asettelin hylsyä proppuun - ei mennyt pohjaan sormivoimin! Muistinko väärin ½ tuuman koon? 13 mm meni, mutta tuntui oudosti lenksuvalta. Vedin itseni lähemmäksi ja näin, että kuusiopään kulmat oli pyöristetty niin, että ne oli pursoutuneet sivulle. Jakarillako ne näitä vääntää ! Ja taas oli niin tiukassa, että sai vääntövarren päähän vasaroida ennenkuin aukesi. Kuparitiivistekin oli kunnolla litistynyt. Taidan alkaa tehdä vuosihuollotkin itse vai onko saabinostajissa vielä sellaisia, joille "täydellinen huoltokirja" on yli kaiken ostotilanteessa vaikka on kyse yli 200tkm ajetusta?
Kolkista, kun olen tehnyt kaikki ö-vaihdot itse ja kiristänyt propun momenttiavaimella, on proppu avautunut aina pelkällä käsivoimalla pienellä nytkäytyksellä.
9-5 Saabin öljyproppu
Re: 9-5 Saabin öljyproppu
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: 9-5 Saabin öljyproppu
Minulla merkkihuolto oli kerran vääntänyt gorillan raivolla ja saanut öljypohjankin halki. Eka kerta, kun Saab valutti öljyä tallin lattialle. Huolto toki vaihtoi öljypohjan omaan piikkiinsä, mutta tuli ylimääräisiä pajakäyntejä tuon takia.
Re: 9-5 Saabin öljyproppu
Huomasin netissä hienon propun 17mm avaimelle joka on rosteria ja siinä on kuumaa kestävä magneetti. Mietityttää vain se että mitäköhän alumiiniöljypohja tykkää rosterikierteestä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866