9-5 Saabin öljyproppu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 Saabin öljyproppu

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kyllä taas harmitti öljynvaihtoa aloittaessani.

Olen käyttänyt femman vielä kerran vuodessa oikein huollossa (ei ihan merkki-, mutta kuitenkin "saab-osaavassa") jotta saisi leiman huoltokirjaan. Äskettäin, kun sitten oli taas 10000km tullut huollosta täyteen ja öljynvaihdon aika, liuuin etupään alle ja asettelin hylsyä proppuun - ei mennyt pohjaan sormivoimin! Muistinko väärin ½ tuuman koon? 13 mm meni, mutta tuntui oudosti lenksuvalta. Vedin itseni lähemmäksi ja näin, että kuusiopään kulmat oli pyöristetty niin, että ne oli pursoutuneet sivulle. Jakarillako ne näitä vääntää :evil: ! Ja taas oli niin tiukassa, että sai vääntövarren päähän vasaroida ennenkuin aukesi. Kuparitiivistekin oli kunnolla litistynyt. Taidan alkaa tehdä vuosihuollotkin itse vai onko saabinostajissa vielä sellaisia, joille "täydellinen huoltokirja" on yli kaiken ostotilanteessa vaikka on kyse yli 200tkm ajetusta?

Kolkista, kun olen tehnyt kaikki ö-vaihdot itse ja kiristänyt propun momenttiavaimella, on proppu avautunut aina pelkällä käsivoimalla pienellä nytkäytyksellä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: 9-5 Saabin öljyproppu

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Minulla merkkihuolto oli kerran vääntänyt gorillan raivolla ja saanut öljypohjankin halki. Eka kerta, kun Saab valutti öljyä tallin lattialle. Huolto toki vaihtoi öljypohjan omaan piikkiinsä, mutta tuli ylimääräisiä pajakäyntejä tuon takia.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9-5 Saabin öljyproppu

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Huomasin netissä hienon propun 17mm avaimelle joka on rosteria ja siinä on kuumaa kestävä magneetti. Mietityttää vain se että mitäköhän alumiiniöljypohja tykkää rosterikierteestä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin