Tein viikolla vähän isomman rempan, toivossa, että vuoto ja kaikki muut lähialueen potentiaaliset vuotokohdat hoituisi samalla ennakoivasti kuntoon. Hommasin etukäteen marmoritiskiltä öljyloukon, öljyloukosta öljypohjaan menevän letkun, uuden öljypaineanturin ja öljypohjan putsauksessa vaihdettavat o-renkaat. Osiin meni marmoritiskillä yhteensä ~61€. Hieman yllätyin kun öljypainekytkin maksoi marmoritiskillä vain ~12€. Meinasin ostaa myös öljysuodattimelle menevien letkujen o-renkaat, mutta jätin toistaiseksi pois kun ei niiden kanssa mitään akuuttia ongelmaa ja ne olisi maksaneet 7,64€/kpl. Kun vertaa siihen öljytikkuputken o-renkaaseen, joka maksoi 0,9€, niin voi todeta, että marmoritiskin hinnoissa on aina tuo yllätysmomentti läsnä.
Kun auto oli jo nostimella tallipäällikkö huomautti, että öljyloukku oli Professional Parts Swedenin valmistama. Itsellä ei ollut tullut mieleenkään, että marmoritiskillä myydään tarvikeosaa. Tokihan ne saabin alkuperäisetkin osa tyleensä jossain muualla valmistetaan, mutta tuo oli paha takaisku varsinkin kun heti iski silmään, että se lohkoon menevän yhteen o-rengas oli musta eikä vihreä, kuten nuo orkkis renkaat.
Se alkuperäinen vuotokohta mitä metsästettiin saattoi olla lohkon ja ölypohjan välissä, joten ölypohaan kurkkaaminen ja putsaus oli sopiva tehdä samalla. Tuolta näytti 143tkm ajetun aeron öljypohja. Merkkihuolloissa valmistajan ohjelman 100tkm asti ja sen jälkeen pari 10tkm välien ja nyt 7-8tkm välein. Viinalla ajettu n. 10tkm välillä 125-142tkm. Ei voi kovin karstaiseksi kutsua.
Remontti meni muuten hyvin, mutta öljyä taas pudottaa! Kävin alla kurkkamassa ja vuoto kohta on aivan selvä. Öljyöloukun liitos lohkoon!!
Mielestäni tuota o-rengasta ei EPC:ssä näy erikseen. Matka käy Tiivistekeskuskeen kautta taas nostimelle. Kun otan orkkis öljyloukon ja sen vanhan o-renkaan mukaan niin asia varmasti hoituu, mutta pesän koko olisi myös hyvä tietää. Pakko antaa marmoritsikille palautetta tuosta PPS osasta. Tuskin sieltä mitään hyvitystä saa. Uudella samanlaisella osalla tilanne ei paremmaksi muutu.
1) Sattuisiko jollain olemaan T7 lohkoa irti, että voisi ottaa mitan tuosta lohkossa olevasta pesästä?
2) Osaako joku kokemuksesta sanoa, tuleeko öljyloukku riittävästi irti o-renkaan vaihtoa varten, ilman että ottaan ne loukun yläosassa olvat letkut irti?