Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8109
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuvista ei voi päätellä mitään kun tulee bad reguest juttu eli linkissä häikkää?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja sle »

mestari kirjoitti:kuvista ei voi päätellä mitään kun tulee bad reguest juttu eli linkissä häikkää?
Oli linkki rikki (sekin vielä) 8O

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarissani oli laakerit vähän heikossa hapessa.
Kuva

Auto on halpa ja ajattelin kokeilla miten pitkälle pääsee uusilla laakereilla. Ei ole vielä selvinnyt, ajettu uusilla laakereilla vasta kuusi vuotta ja 75000 km.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8109
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja mestari »

mistä tuossa pystyi päättelemään että kampikseli ottanut kunnolla

kk t näytti ihan ok jos oikein näin :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

päivitettyjä kuvia 3. pukin laakerista ja kampiakselista tuolla:

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Linkki korjattu.
Kyl ite kokeilin varmaan vielä pelkillä lakruilla jos kestäis ajua ja antas öpaineet kun ei kuitenkaan ku vajaan satasen maksa.
sle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 16:41
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja sle »

Ei noista kuvista varmaan kenties pystykkään? Mutta näin mulle asentaja tuolla pajalla sanoi. En usko että sanovat näin, siksi että toivoisivat ittellensä töitä, toki voivat pelata ns. varman päälle.

Itte en ole näitä koskaan aikaisemmin arvioinut, joten tunnustan rehellisesti tietämättömyyteni tässä asiassa.

Lääpin sitä kampipakselin pintaa ittekin kyllä sormella.
- Eihän se ihan peilikirkas ole (kuvassakin näkyy öljyreiän kohdalla selkeä vana)
- kynteen ei tuntunut mitään suuria nyppyjä
- jälkiä siinä näkyy, ei nyt kenties varsinaisia naarmuja
- öljypohjasta ei löytynyt lastuja, karstaa kylläkin

Itse laakeri näyttäisi myös muokkautuneen, sillä se on vapaasti tuohon pesäänsä laittaessa tosi väljän tuntuinen. Se näkyy jopa noissa kuvissa jos oiken tarkkaan katsoo. En tiedä voiko siitäkään mitään päätellä?

Tuo konehan ei sinänsä (minusta) pitänyt edes mitään pahaa ääntä, ja öljynpaineitakin kuitenkin edelleen oli sen verran että ei valo vilkahtanut kun tuon kerran. Mutta onhan toi voinut tehdä hiljaista tuhoa tuolla jo pitempään.

Voisihan tuonne uudet laakerit heittää, eihän toi nyt tässä vaiheessa mikään ihmeellinen kustannus olisi.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8109
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä

Viesti Kirjoittaja mestari »

kehnää ne 600 tai 800 paperilla ja stekkaa mikrometrillä onko ne mitoissaan
siltäpohjalta kun lähtee niin tietää jo paljon ei paha rasti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Minulla on lähes vastaavat vauriot 9-5:ssä kuin tässä topicissa joten jatkan tähän samaan..
Eli ostin projektiksi mielestäni hyvin säilyneen Saabin jossa on kone lauennut. Autoa on nyt tutkittu sen verran että turbon akseli on poikki, ainakin yhden kiertokangen laakeri on kulunut/lämmennyt reilusti ja kampiakselissä on siinä kohdalla myös naarmuja, lisäksi öljypohjassa on jonkin verran metallihilettä. Öljysihti oli melko puhdas lukuun ottamatta metallihilettä jota oli myös siinä vähän. Karstaa koneessa ei näyttäisi olevan ainakaan alhaalla ja jakopää on kunnostettu jo. Moottori olisikin ilmeisen hyvässä kunnossa jos nämä syntyneet vauriot korjaisi, mutta kysynkin että mistähän vauriot johtuvat tässä tapauksessa? Voiko syy olla se että syylärin edessä alhaalla on ollut pahvi peittona ja autolla on tietääkseni ajettu kesäkuussa 8O kun se on levinnyt? Vai onko Turbo hajonnut ensin ja siitä lähtenyt metalli hajottanut muuta koneesta? Vai onko öljynpaine ollut matala jostain syystä? Luin foorumilta että tp akseleiden laakereiden hajoamisen seurauksena voisi öljynpaine karata tai paineenrajoitusventtiilistä.
Joka tapauksessa täytyy tutkia vielä lisää onko muita kk tai runkolaakereita naarmuuntunut (kaksi vasta aukaistu) ja mitä muita mahdollisia vaurioita on tullut. Sitten pitää päättää kunnostaako tätä konetta vai katseleeko vaihtokonetta.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eihän se tuo rikkonainen turbo varmaan auta. Liekkö kaikki öljytkin polttanut. Lisäksi näissä kun männänrenkaat jumissa niin sieltä palaa myös osa öljyistä pois. Eli monesti menee öljyt vähiin ja sitten välkkää jo öpaine valo (ja tekee tuhoa).
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Noniin, nyt tutkin vähän lisää.. Kiertokangen laakereista kolme on kulunut selvästi enemmän kuin yksi ja kolmella kaulalla on myös naarmuja. Kaikki runkolaakerit olivat vielä hyvässä kunnossa ja niiden kaulat ja pukit myös. Mittasin kk kaulojen halkaisijoita digitaalisella työntömitalla ja sain mitat 51.68 - 51.73 välille. Eikö tämä tarkoita sitä että kampiakseli on jo kertaalleen koneistettu alikokoon? Näin ainakin WIS sanoo jos katsoin oikein. Kaikissa laakeriliuskoissa lukee 0.25. Ilmeisesti sen verran alikokoiset. Ja lisäksi huomasin että tasapainoketju on todella löysällä, heiluu varmaan pari senttiä. Mitähän tuo sitten tarkoittaa? Onko sieltä pettänyt laakerointi ja sitä kautta öljynpaine kadonnut? Onko tässä vaiheessa pakko ottaa koko kone pois vai saako tp koneiston kunnostettua paikoillaan? Tietysti helpoin olisi ottaa ketju siitä pois ja kiillottaa kk kaulat paikoillaan minkä pystyy ja toivoa sen jälkeen parasta mutta jos se öljynpaine häviää tp laakeroinnin kautta...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8109
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuskinpa tasap akseleiden kautta paine häviää,
alikokoa on joo, mittautulosten heitto johtunee osin mittausepävarmuudesta eli käyttöhenkilökunnasta ja käytetystä mittavälineestä, kaarimikrolla ne pitäisi mitata.
onko jölypumppu minkä näköinen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Öljypumppuun asti en vielä päässyt. Näkyykö se kohta alhaalta (kun öp ja kampuran pukit on pois) mihin tp ketju voi hangata reiän? Ei ihan vielä ole tuo rakenne itselle niin selvä että tietäisi mistä kohti löysä ketju pääsee öljypumppuun osumaa. Täytyy jostain hommata mikrometri ja mitata ne kaulat tarkemmin.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kuva

Kampuran hihnapyörän otat pois ja sokan tuosta kannesta niin pääset ihmettelemään öljypumppua joka on siis kotelo jakopäässä ja kaksi ratasta. Siihen koteloon sisäulokkeeseen voi hangata se ketju jos löysällä (taitaa se näkyä altapäinkin).
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Öljypumppu on avattu nyt. Altapäin on hankala nähdä sitä kohtaa mihin ketju hankaa mutta ilmeisesti siinä on ketjun sivujen kohdilla pienet urat pumpun kyljessä, rullien kohta ei ole vielä osunut. Pumpun puolelta en huomannut ylimääräistä reikää seinämissä, eli taitaa olla sen puolesta ok. Pumpun rattaan sivussa ja alumiinikannessa on pienet naarmut. En usko että nuo vielä mitään haittaavat.. Laitan kuvia jos onnistuu.
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: Jakopään remontti, kansiremontti, ketjut, laakerit, mitä?

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Kone saatiin nostettua pois (yläkautta pihassa) ja purin kampiakselin ja männät pois. Yllättävän paljon purkamista olikin vaikka tiesi että se ei ihan pikku juttu ole. Kampiakseli menee vaihtoon, männänrenkaat ovat vielä hyvässä kunnossa ja epäilenkin että ne olisi jo kertaalleen vaihdettu jossain vaiheessa. Taidan ne silti vaihtaa kun männät on irti. Jakopää on aika loppu (16 pykälää kiristin ulkona) ja tp ketju venynyt tosiaan sen 2cm löysäksi kun kiristin on tapissaan. Imupuolella oleva jakoketjun laahain on ratkennut ja olisi varmaan kohta katkennutkin kokonaan siitä kohtaa. Kuvia en saanut liitettyä vaikka niitä on kyllä tullut otettua.. kyllä tästä vielä kone taitaa tulla. :saab:
Vastaa Viestiin