Viirun piiiiiiiitkä startti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Ei ollut aktivoitu, kokeilin youtubesta löytyneillä viirun ohjeilla.

Etanolia tankattu pitkästä aikaa ja kylläpä sai nastat taas kyytiä :lol:
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Maanantaina laitoin auton piuhaan ajatuksissani, vaikka keli oli aika lämmin. Tiistai aamuna ei sitten millään lähtenyt käyntiin, (2h lämmitystä). Kokeilin käyttää akunkenkää irti, naputtelin kampiakselin asentotunnistinta, kuuntelin pa pumpun -> surisee...luin vikamuistin....ei mitään. Ei ees yrittäny käynnistyä. Startti kyllä pyöritti normaalisti. Akun hankasin tyhjäks joten laturiin ja töihin sitten muilla kyydeillä. Iltasella sit kokeilin uudestaan niin hyvä että kerkes avainta hipasta niin oli jo käynnissä :lol:

Kävi mielessä jo liimaventtiilikin mutta starttaus ääni oli kuitenkin suht normaalin oloinen.

Outo...
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja suapas »

Jos tomaatti,niin vaihdetunnistin herjailee tolleen... Jos ei, niin virtalukon pohja vois olla yx vaihtoehto.
Sytkäkasetti ?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kolkki teki kerran semmosen, että sai vissiin liikaa polttoainetta. Vaikka miten starttasin, niin ei lähtenyt käyntiin. Lopulta paloi kuskilta käämit ja poljeskelin kaasua startin aikana (niinkuin vanhaan aikaan kaasarivehkeitä startattiin). Sehän rämähti tulille!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Oiskoon se sitten ihan vaan sitä että se työntää sinne liikaa soppaa ja kastelloo tulpat. Eipähän se muuta tarvii. En muistanu tiistaina tuota kaasua polkasta pohjaan, pitää ens kerralla koittaa auttaako.

Automaattihan tää, mitähän muita oireita tuo vaihdetunnistin vois tehä ? Virtalukossa / pohjassa on jotain hämärää kyllä. Muutaman kerran on nyt tehnyt sitä että jos avaimen vetäsee nopsaan pois niin ajovalot jää päälle. Pitää käyttää virtoja uudestaan päällä ja niin sitten ne yleensä sammuu kun avaimen ottaa poikkeen. Vaikuttais että vois olla virtalukon pohjassa kulumaa jo.

Tässähän alkaa kohta kerääntymään tekemistä. Virtalukonpohja, tehostimenpumppu (ulisee hieman), jakopäänremppa, tuulilasin vaihto, laatikkoöljyt, huolto :lol: :lol:
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja suapas »

Se olikin silleen,et startti ei pyöritä,kun ko tunnistin herjailee... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t+accepted
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tosta mainitsemastani kaasunpolkemisesta täytyy sanoa, että kymmenvuotisen T7-Saabeilun aikana tuo on ollut tasan ainoa kerta, kun ei suostu lähtemään käyntiin (jos yhtä akun kuolemaa ei oteta lukuun). En siis pitäisi mitenkään tyypillisenä tilanteena. Jottain vikkoo siis on, jos ongelma on toistuva...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja matsson »

Mertmi tuossa jo heittikin aiemmin pumppukortin. Täältä ääni myös sille. Tai jos on vaihdettu aiemmin niin onko tankin sisälle pumppuasetelmaan laitettu jotain räkäletkua joka nyt on lutussa ? Vähän tuo tulppien kastelu kuulostaa niin 70-luvulta... Voiko sinne saada soppaa (normisoftalla ja vakiosuuttimilla) niin, että DI-kassu ei jaksa sytyttää ? Ehkä rikkinäisellä bensaregulla tai bensaregun letkun ollessa jo ihan poikki vois sylkeä liikaa polttoainetta.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

matsson kirjoitti:Vähän tuo tulppien kastelu kuulostaa niin 70-luvulta... Voiko sinne saada soppaa (normisoftalla ja vakiosuuttimilla) niin, että DI-kassu ei jaksa sytyttää ? Ehkä rikkinäisellä bensaregulla tai bensaregun letkun ollessa jo ihan poikki vois sylkeä liikaa polttoainetta.
Saabissa ei onneksi ole näin käynyt, mutta vm. 1999 Rover lakkasi yllättäen käynnistymästä, koska jäähdytysnesteen lämpöanturi kyrvähti ja auto syötti käynnistyksessä aivan liikaa soppaa. Anturin liittimen kokonaan irrottamalla ECU siirtyi käyttämään staattista ennalta määritettyä lämpötila-arvoa, jolla autoa pystyi joten kuten ajamaan, vaikka kulutus oli silti kova.
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Tänään lähti normaalisti käyntiin katoksesta -> ajoin oven eteen ja sammutin. Seisoi siin jonku puol tuntii ja ylläri pylläri eipä enää meinannu sit millään lähtee käyntiin. Lähti kuitenkin pitkällisen sahaamisen jälkeen ja sen jälkeen taas on toiminu ihan normaalisti. Sen verran pistin merkille että lämpömittari nousi tasan saman verran kuin Tiistai aamuna kun ei lähteny käyntiin. Onkos tuossa kaks lämpötila tunnistinta, mittarille ja eculle oma ?

Voishan se olla tuo pa-pumppukin.....ehkä.......kumma kun ei mitään muita oireita ole pumppuun liittyen, ei tehottomuutta, ei nykimisiä....ei mitään. Vetää niin helkutin hyvin.

Hartikaiselta kävin hakemassa jakopään rojut, kysyin tehostimen pumppua 570€....en viel ottanu.

Mut joo....voiskai sen pumpun varuilta uusia, kohtahan se muutenkin poikii....bilteman pumppu on kontissa hätävarana mutta jos kävis vaikka uuden alkuperäsen pöntön kokonaan, ei tainnu olla enää kovinkaan kallis.

Pitää toi bensaregu tarkistaa ja se letku..... mitähän noissa pa-paineet pitäs olla ?
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja chinatown »

200km päässä kotoa ja eipä lähe suabi enää käyntiin. Pumppu surisee, tukin venttiilistä tuli ainetta ja mäntien päällä näky olevan myös. Kipinää ei kyllä tullut ollenkaan kun kokeiltiin. Jos kampuran tunnistin on pimeä niin eikös se just sen kipinän hävitä ? Voikos tuo sytkäkassu pimetä ihan tuosta vaan ?
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Jonsei ole selvinny vielä niin tarkista myös bensafiltteri
... kokemuksen mukaan tukkoinen filtteri sahauttaa aika kauan. Jos oiken pahaksi on menny niin saattaa filtterin kohdalta merkata reviiriä. Ei mun selaamisella sattunu silmään mainintaa filtteristä.

Tuli vastaan kaverin :saab: issa tällainen suodatin joka oli kirjan mukaan kunnossa niinkuin pa pumppukin .Heikosti lähti tulille sekin.

Kassu voi oireilla monin tavoin. Yleensä "varottelee" ennen kuin loppuu sopimukset.
Korjatkaa paremmin tietävät - PA paine normisti siellä 3 bar hujakoilla ja siitä kierrosten kohotessa vähän ylempänä.
;Ei tykkää saada soppaa kun poljetaan jos letku regusta irti ja tuleepa siinä muitakin oireita ohessa. Ei varmaankaan jää huomaamatta.

Oli tätä sivuttu aiemminkin näköjään : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=125642
Viimeksi muokannut Minä itte, Su Touko 08, 2016 21:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Pa-suodatin on äskettäin vaihdettu eli ei pitäs olla siinäkään vikaa. Ei oo kyllä mitään nykimisiä ollut eikä muitakaan oireita paitsi tämä satunnainen käyntiin lähtemättömyys. Se mikä näitä kaikkia yhdistää on se että moottorin lämpötila on jossain 20-30c paikkeilla ollut joka kerran kun oireilee näin. Nyt oli 20c. Perjantaina jätin tuohon parkkiin ja siinä se on seisonut koko viikonlopun. Pitää aamuyöstä kokeilla kun keli on viilentynyt. klo 8 pitäs olla Joensuussa töissä..... :roll:

Regun letku oli kiinni ja ehjä. Startatessa kokeilin painaa siitä tukin venttiilistä ja ainakin silloin tuli soppaa, paineita hankala arvioida noin näppituntumalla. MUTTA ilman starttausta tukissa ei kyllä kummasta painetta ollut ???
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Toivottavasti jollakin konstilla töihin pääset... Kun saat korjattua niin laita tänne kans juttua.
Saattaa vaatia varaosia tuo tapaus.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Viirun piiiiiiiitkä startti

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

chinatown kirjoitti:Pa-suodatin on äskettäin vaihdettu eli ei pitäs olla siinäkään vikaa. Ei oo kyllä mitään nykimisiä ollut eikä muitakaan oireita paitsi tämä satunnainen käyntiin lähtemättömyys. Se mikä näitä kaikkia yhdistää on se että moottorin lämpötila on jossain 20-30c paikkeilla ollut joka kerran kun oireilee näin. Nyt oli 20c. Perjantaina jätin tuohon parkkiin ja siinä se on seisonut koko viikonlopun. Pitää aamuyöstä kokeilla kun keli on viilentynyt. klo 8 pitäs olla Joensuussa töissä..... :roll:

Regun letku oli kiinni ja ehjä. Startatessa kokeilin painaa siitä tukin venttiilistä ja ainakin silloin tuli soppaa, paineita hankala arvioida noin näppituntumalla. MUTTA ilman starttausta tukissa ei kyllä kummasta painetta ollut ???
Tos mun linkkaamassa jutussa syytä löytyi pumpun takaiskuvenasta. Päästää vissiin paineet takasinpäin rikkonaisena..

"takaiskuventtiili on bensapumpun ämpärin kannessa olevassa menopuolen kulmaliittimessä" -sielä mainittiin.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Vastaa Viestiin