Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

Saabistiksihan tässä piti sitten alkaa taas 29 vuoden jälkeen. Suomessa ovat uudemmat suolaisen hintaisia, joten ruottista piti hakea. On -08, lokakuussa -07 otettu käyttöön. Kone 2.3A ja farkku, kun sedaneita vähän tarjolla. Ajettu 177 tkm ja huollettu 15 tkm:n välein. Jopa laatikkoon öljyt kierrättämällä vaihdettu sadassa kahdessakympissä. Muuta suurempaa ei normaalien alustan osien vaihdon lisäksi, mutta joutunut kiertoon alustan rutinoiden vuoksi. Yläpään laakerit jo vaihdoin, mutta ei apua. Paukahtelu ja rutina kuuluu ikään kuin keskeltä autoa. Takana rutisee jokin nivelellinen akseliston yhteydessä oleva anturi, mitä lie mittailee.

Muuten auto on niin ulkoa kuin sisältä pakasta reväistyn oloinen Akku oli huono ostettaessa ja testeri antoi seuraavat vikakoodit:
P0103
P0100
P0102
P1251
P1260
Viat viitannevat kaasuläppään ja IMMUun. Akun uusiminen poisti nämä, mutta saataahan siellä olla jo noilla kilometreillä alkavaa vikaa. Kulutus ainakin kovahko. Varovaisella talviajolla maantiellä 7,9 laskettuna.
Mimmikoira
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Mimmikoira »

Se anturi on xenonien tasoanturi.
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

Ok kiitoksia, aina sitä viisastuu tällainen "tuhmempikin" tallaaja.
Noita alustan rutinoita pitää vielä tutkailla. Tuon anturin nivelet piti melkoista rutinaa, eikä suihkaus öljyä tuntunut siihen mitään auttavan. Tulisiko ääni sitten itse anturista? Kaikenlaisia mahdollisuuksiahan noihin muihin ääniin palstan perusteella löytyy.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Josa kuuluu keskeltä autoa niin apurungon puslat, takimmaiset.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

vertti kirjoitti: Kulutus ainakin kovahko. Varovaisella talviajolla maantiellä 7,9 laskettuna.
Kova kulutus?? Koitappa ajaa viinalla, niin tuo lukema tuntuu pieneltä. :lol: :lol:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

-PETTERI- kirjoitti:
vertti kirjoitti: Kulutus ainakin kovahko. Varovaisella talviajolla maantiellä 7,9 laskettuna.
Kova kulutus?? Koitappa ajaa viinalla, niin tuo lukema tuntuu pieneltä. :lol: :lol:
Niin no, tämä perustuu hevosmiesten tietotoimiston juttuihin. Kaverilla on 2-litrainen tomaattifarkku ja hän kertoilee pääsevänsä vastaavalla nopeudella ja ajotavalla hiukan päälle 7 lukemiin. Lisäksi tämä tuntuu vievän kaupunkiajossa nopeudella 25 km/t 14,0 lt, joten siitä päättelin, ettei ole oikein priimakunnossa. Eli viinalla vienee jo lähemmäs kahtakymmentä.

Eihän toi bensan kulutus tietenkään valtava ole tuollaiselle malmimöhkäleelle ja automaattilodjulle, mutta mulla oli aikoinaan 3-litrainen automaatti sitikka XM ja kyllä silläkin pääsi maantiellä n. 8 litraan ihan satasen vauhdissa vaikka hengitteli vapaasti ja lodju 4-pykäläinen, että eipä taida olla turbosta kulutushyötyjä, saati 5-lovisesta lootasta. Sitikka oli muuten n. saman painoinen. Toki Saabin loota on huomattavan paljon sivistyneempi kuin sakemannien ZF. Tuskin tässä bensakulujen alle kaadutaan, lähinnä oli kyse siitä, että onko kampe kunnossa noilla lukemilla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

liekkö jo biopower softattu? Lähinnä sillä, SID-infosta olisi etua diagnoosiin. IMM:n kuntoa esim. voi omatoimisesti tutkia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

Mertmi kirjoitti:liekkö jo biopower softattu? Lähinnä sillä, SID-infosta olisi etua diagnoosiin. IMM:n kuntoa esim. voi omatoimisesti tutkia.

Mää näistä mitään ymmärrä. Kone on tehtaan biopower. Bensalla olen vasta ajanut, kun pitäisi saada käsitys mitä se kuluttaa kaupungissa ja maantiellä bensaversiona, että onko lähellekään iskussaan, kun noita herjoja tuli pitkä lista. Homman sielunelämään en ole vielä syvällisemmin ehtinyt paneutua muuta kuin, että viinaa ryystää sen pari-kolmekymmentä prosenttia enemmän. Mites toi Immun tutkiminen kotioloissa oikein tapahtuu? Auki otettiin ja langat näyttivät puhtailta. Samoin läppäkotelon kurkkua pyyhiskeltiin, ei sen kummempaa.
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

Ai niin se jäi sanomatta, että oli limp mode-tilassa. Siitä vapautettiin. Akun vaihdon jälkeen on pelannut muuten, mutta pitkän maantierupeaman jälkeen (rauhallista 80 km) meinasi tukehtua, kun ohitustilanteessa painoin reilummin kaasua.
vertti
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 22, 2016 10:03

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja vertti »

vertti kirjoitti:Ai niin se jäi sanomatta, että oli limp mode-tilassa. Siitä vapautettiin. Akun vaihdon jälkeen on pelannut muuten, mutta pitkän maantierupeaman jälkeen (rauhallista 80 km) meinasi tukehtua, kun ohitustilanteessa painoin reilummin kaasua.
Tuo moottorin hyytyminen jäi askarruttamaan. Syyhän voi olla missä tahansa etu- ja takapuskurin välissä, kuten asiansa osaava asentaja asian ilmaisi kerran moottorin nykimistä aprikoidessani. Onko päällimmäisenä tuo kaasuläppäkotelo vai ilmamassamittari vai kenties muu? Mistähän noita saisi edullisimmin tällä hetkellä suhteessa hinta/laatu?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 jousituksen mallikohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Asentaja on oikeassa. Minulla meni kolkissa bensapumppu silleen, että ensin puutuili kaasupohjassa, sit pian ei kestänyt oikein vedättää kunnolla viinalla ajaessa. Lopulta tankkasin bensaa, jotta pääsisi helpommalla ja sain ajettua pintakaasulla "kusisukassa" tallille korjattavaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin