Harmillista etteivät tutkineet samalla sitä rattiakselia. Ei olisi ollut iso vaiva. Lopulta päässee itse pienemmällä vaivalla ja välttää turhia huoltokäyntejä, kun mahdollisuuksien mukaan perehtyy kulloiseenkin ongelmaan itse, vaikka ei millään viitsisikään. Onhan korjauksia varten ammattilaiset, mutta jotenkin tuntuu, että aina heillä ei ole herkkyyttä kuunnella ja halua ratkaista asiakkaan ongelmaa. Sinunkin tapauksessasi ongelma on epämiellyttävä tärähtely ratissa. Se, että alustasta ei löytynyt väljää tarkoittaa, että se löytyy jostain muualta. Ellei sitten epäile asiakkaan valituksen todenperäisyyttä. Rattiakselin teleskooppiliitoksen irroitus ja voitelu olisi kestänyt n.10 min, jolloin ainakin voitelun puutteesta johtuva oire olisi hävinnyt.
Kuten kysyit jo aiemmin 9-5:n ohjausominaisuuksista verrattuna 9000:een, ei kummassakaan kuulu ratin värähdellä käsille kunnossa ollessaan; kokemusta on molemmista.
Näin "remotena" on vaikea paikallistaa vikaa, mutta rattiakselia voit testata seuraavasti:
Heiluta rattia taajaan juuri sen verran, että etupyörät liikkuvat;
tuntuuko väljää?
Varmistaaksesi, että väljyys ei johdu esim. ohjausvaihteesta käännä rattia kierros jompaan kumpaan suuntaan ja toista sama heilutus tässä asennossa;
tuntuuko väjää?
Jos väljää tuntuu, voit rattia heiluttaessa kokeilla samalla toisella kädellä onko väljä mahdollisesti teleskooppiliitoksesa tai rättinivelessä ja samalla niitä painamalla saattaa välyksen tuntu pienentyä. Mitään ei tarvitse purkaa kokeilua varten. Hieman notkeutta tarvitaan, kun kampeaa itsensä selälleen kuskin jalkatilaan.
9-5 Aerossa etupään jokin välys tuntuu ratissa
Ei sitten löytynyt mitään vikaa
Kärry on nyt tutkittu parissakin liikkeessä ja viimeksi Laakkosella Konalassa ja ei ne lähteneet edes rasvaamaan ohjausakselia. Toki täytyy myöntää, että sen jälkeen kun laitettiin kesärenkaat alle, ongelman havainnointi on vaikeaa, kun se hävisi melkein kokonaan.. No katsotaan miten käy, kun laitetaan talvipyörät syksyllä alle.
t. AeroFan
t. AeroFan
t. AEROFAN
Vilkaiskaapa tätä linkkiä:9-5T kirjoitti:Nerosaabin kuvailemat ongelmat poistui eli ihan "laatikon" välys poistui vedon/moottorijarrutuksen rajalta.
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=254
Väittävät hyväksi saabcentralin puolella, eikä hintakaan olisi paha. Onkohan kyseisellä putkalla edustajaa vanhan mantereen puolella?
-barum
Re: Ei sitten löytynyt mitään vikaa
Jos ongelmaa ei havaita, ei sitä käsittääkseni ole??AEROFAN kirjoitti:Kärry on nyt tutkittu parissakin liikkeessä ja viimeksi Laakkosella Konalassa ja ei ne lähteneet edes rasvaamaan ohjausakselia. Toki täytyy myöntää, että sen jälkeen kun laitettiin kesärenkaat alle, ongelman havainnointi on vaikeaa, kun se hävisi melkein kokonaan.. No katsotaan miten käy, kun laitetaan talvipyörät syksyllä alle.
t. AeroFan
Pieni välyshän on lähes joka auton ohjauksessa, tuskin vaikuttaa ajettavuuteen jne?
Hauskaa vappua muuten koko porukalle!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No kyllä se ongelma edelleen on olemassa... mutta ei vain sattunut korjaamon heppujen koeajolla kohdalle. Täytyy odotella että tulee enempi välystä, ehkä se on sitten helpompi todeta. Jos sitten oikeasti on ominaisuus, olen yllättynyt että Tonnarista on menty reippaasti huonompaan suuntaan.. palataan asiaan myöhemmin
t. AEROFAN
Jaaha, palataas taas tähän aiheeseen.. Nyt on kesä ajettu ja keväällä pienenä tuntunut välys on hiukan suurentunut. Nyt huomaa erityisesti kun kääntyy ja pyörät osuu johonkin, ikäänkuin hammastangossa olisi päittäisvälystä.. Onkos kokemusta moisesta, vai onko edelleenkin ainoa vaihtoehto alkaa vaihtamaan rattiakselia??
t. Aerofan
PS. Nyt lienee tullut välystä moottorintuenta puslaankin, kun tuntuu liikkeelle lähdettäessä ja pysähtyessä kytkinpolkimessa..
t. Aerofan
PS. Nyt lienee tullut välystä moottorintuenta puslaankin, kun tuntuu liikkeelle lähdettäessä ja pysähtyessä kytkinpolkimessa..
t. AEROFAN