Moottorin lämmöt

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Silti ihmettelen ihmisiä jotka kehuvat femmaa hyväksi talviautoksi, vaikka varsinkin kovemmalla pakkasella tuntuu mosan lämpö nousevan kovin hittaasti. 0-70c mennään parin kilsan aikana, mutta saa ajaa vaikka 10km ennenkuin saavuttaa 70---> 90C ja termari auki.

Ja tolla lämmityspöntöllä on hirveä vaikutus, laittaa pois päältä niin termari aukeaa samoin tein. En edes käytä sitä mitenkään kovalla, vaan ihan peruskierroksilla. Auto kyllä lämpeää hyvin vaikka termari ei aukeaisi ikinä, mutta kyllä se vaan tulisi järkevällä matkalla saada auki moottorin hyvinvoinnin vuoksi.


Vertailukohtana esim. chevy corsica, keli kuin keli termari aukeaa 5km matkalla. -25c pakkasessakin puhallin täysillä kone lämpeää itse tyhjäkäynnillä 90c, femma ei lämpeä täyslämpöiseksi ikinä jos vain tyhjäkäyttää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä en nyt osaa fenmaa kommentoida, mutta voisin kuvitella että B205-koneinen OG-kolkki ei eroa siitä kovin suuresti, korkeintaan lämmityslaitteessa jotain pientä eroa.

Mutta kyllä mulla OG-kolkissa kunnossa olevalla termostaatilla 20 asteen pakkasillakin ihan kevyessä ajossa lämmöt pysyi siellä 80-89 asteen välillä ajossa, eikä lähteneet tyhjäkäynnillä vajumaan minnekään 70 asteeseen. Ennemminkin tuollaisissa lievemmissä pakkaskeleissä kun tuli kotiin ja jos jätti auton tyhjäkäynnille hetkeksi ennen kuin ajoi talliin, alko lämmöt nousta ja parhaimmillaan flekti käynnistyi, eli lämmöt nousi hyvin yli 90 asteen. Tämä siis ACC asetettuna 22 asteeseen ja keulassa ei mitään pahveka tukkimassa viimaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Bapsu kirjoitti:Silti ihmettelen ihmisiä jotka kehuvat femmaa hyväksi talviautoksi, vaikka varsinkin kovemmalla pakkasella tuntuu mosan lämpö nousevan kovin hittaasti. 0-70c mennään parin kilsan aikana, mutta saa ajaa vaikka 10km ennenkuin saavuttaa 70---> 90C ja termari auki.
Jos yhtään seuraat ACC:n toimintaa, niin sisätilat alkavat lämmetä tehokkaasti kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa 70c. Lämpöenergia otetaan puhtaasti sisälle.. Sen vuoksi lämpeneminen 70-80c kestää.

Sit pitää ajaa sillä Chevy Corsicalla, jonka hyötysuhde... Mites Chevyn polttoaine? Etanoilla käy jne..? Äkkinäinen vois toki koittaa mikä ero on lämpenemisessä bensiinillä ja E85:llä... meinaa se kasivitonen palaa jonkun verran viileämpänä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Chevy on kesäkäytössä, mutta löytyypä talvikokemuksiakin.

Mosahan tuossa on gm:n 3.1 v6. Bensalla liikkuu kai noitakin on viinalle joku kääntänyt. Saapissa ei ole paljoa hyötysuhteessa kehumista kun toi chevy menee 10-11 keskikulutuksella seka ajossa, femma samoin. Femma halvempi maantiellä, kaupungissa tuntuu olevan jopa toisinpäin. Ja kyllä, meillä on kaksi femmaa jotka täysin kunnossa. Se soppa vaan maistuu.

Mulla on ilmastointilaite manuaalilla ison osan ajasta että se moottori lämpeisi edes joskus. Lämpeäminen tosiaan nopeutuu kun pistää pienemmälle sitä puhallusta.

Saunomisesta puheenollen, femman maksimi ilma lämpö mitä saa ulos on jotain 70c tienoolla, pick upissa työnsi 96 asteista ilmaa 30 pakkasella. Oli muuten tukalat oltavat. :)
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin